Shell gaat waterstoftankstations bouwen

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 7316
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15

Shell gaat waterstoftankstations bouwen

Bericht door RoelandV » di 21 aug, 2018 21:45

Shell bouwt mee aan een netwerk van waterstofstations in Nederland. Het olie- en gasconcern begint met het aanleggen van vier Shell-stations waar dit mogelijk is: twee in de regio Amsterdam, een in Den Haag en een in het Drentse Pesse. Het is de bedoeling dat er uiterlijk begin 2020 waterstof op deze stations verkrijgbaar is.

,,We werken al aan een netwerk van snellaadpunten in Nederland, en nu zijn we ook betrokken bij de aanleg van een netwerk van waterstofstations'', benadrukt topvrouw Marjan van Loon van Shell Nederland. Zij rijdt zelf ook in een waterstofauto.....
Bron: https://bit.ly/2PtzI8m
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 13051
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Shell gaat waterstoftankstations bouwen

Bericht door turbopilot » di 21 aug, 2018 22:00

Moet zeker kunnen tanken in pesse als ze naar de nam moet

Pesse is zeker dat futuristische groene tankstation met sedum dak en windmolens
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 7316
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15

Re: Shell gaat waterstoftankstations bouwen

Bericht door RoelandV » di 21 aug, 2018 22:07

In Duitsland is Shell al verder met waterstof.
Naar verwachting runt de oliereus in 2023 in Duitsland al 230 waterstofstations.
Bron: https://bit.ly/2MntKrL
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Shell gaat waterstoftankstations bouwen

Bericht door Steve-O » di 21 aug, 2018 22:18

Goed nieuws!

En in Pesse kun je overigens nog steeds Ethanol tanken. Heel leuk als je een BioPowerSAAB of tune hebt!

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 7316
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15

Re: Shell gaat waterstoftankstations bouwen

Bericht door RoelandV » di 21 aug, 2018 22:25

Green Planet zal medio 2018 als eerste tankstation in Nederland groene waterstof aanbieden voor personenauto’s en trucks/autobussen. Het multifuel tankstation aan de A28 bij Pesse is betrokken bij het unieke en innovatieve samenwerkingsproject ‘TSO 2020’ met o.a. Gasunie New Energy, TenneT, New Energy Coalition, EnergyStock en de TU Delft.
Bron: http://www.greenplanet.nl/waterstof/
Keep on smiling!

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1221
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52

Re: Shell gaat waterstoftankstations bouwen

Bericht door Theun49 » wo 16 jan, 2019 15:16

Als H2 groen geproduceerd wordt, is het nog steeds overall duurder dan volledig elektrisch en ook minder doelmatig.
Maar in een vrije markt met voldoende afnemers die meer willen betalen voor mobiliteit (om wat voor reden dan ook, bijvoorbeeld in het Gooi),
zou het van de grond kunnen komen.

Argonne Labs heeft een methode ontwikkeld om direct H2 te produceren met alleen zonlicht als energie dragende input:

https://www.greencarcongress.com/2019/0 ... -anlo.html

Kan niet schoner, lijkt het. Doelmatigheid is nog een vraag.
Saab 9-3 2.0i automaat 160dkm+. Next: geen turbo, maar elektro.

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1221
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52

Re: Shell gaat waterstoftankstations bouwen

Bericht door Theun49 » za 02 feb, 2019 23:06

En Shell installeert 500 IONITY ultra fast chargers voor accu EVs (10 minuten opladen, veel slimmer idee dan H2):

https://insideevs.com/shell-ultra-fast-chargers-europe/

Shell had NewMotion al ingelijfd: het grootste netwerk van laders in Europa. Helpt toch, wat druk van de aandeelhouders.
Saab 9-3 2.0i automaat 160dkm+. Next: geen turbo, maar elektro.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Shell gaat waterstoftankstations bouwen

Bericht door Steve-O » ma 04 feb, 2019 13:01

Meer betalen voor minder uitstoot en andere vormen van milieuvervuiling is wel degelijk doelmatig. Ook als het in principe niet prettig is om meer te betalen.

Een oplossing daarvoor, is drastisch verminderen van belasting op brandstoffen, maar wel gekoppeld aan een schaalverdeling met een relatie aan de werkelijke voetafdruk van de betreffende brandstof. De belasting op diesel voor personenauto's laten we dan echter ongemoeid, om mensen geleidelijk naar schonere privévoertuigen te bewegen. Op die manier kan ook waterstof makkelijker een concurrende positie verkrijgen en krijgen duurzame rijders een meer eerlijke subsidie dan een eenmalige o.g.v. het aankoop of bezit.

Naar mijn idee zou de APK-keuring moeten worden uitgebreid met een rapportcijfer voor de betreffende uitstoot, ter stimulans van goed onderhoud aan de motor. Daarna zou bij het behalen van een score een gerelateerde korting op de houderschapsbelasting kunnen volgen voor het komende jaar. Bovendien zou men een herkeuring moeten kunnen aanvragen, om in de gelegenheid te komen een betere score te halen en de korting aan te passen. Ook verbruikswaarden zouden in de waardering een rol moeten spelen. Dit is nu niet zo: Er wordt nu gekeken naar een percentage van het uitlaatgas, maar niet naar de hoeveelheid per tijdseenheid. Op die manier kunnen nu theoretisch een Ferrari, Lamborghini of Landrover beter of even goed scoren dan/als een Renault Clio of een Lada. Dat is belachelijk.

De testwaarden kan de RDW in haar database opslaan. Op dit moment ontbreekt nog steeds het leeuwendeel van milieu-informatie van voertuigen en worden bestuurlijke beslissingen niet a.d.h. van kloppende cijfers genomen.

Gebruikersavatar
op
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Berichten: 3889
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18

Re: Shell gaat waterstoftankstations bouwen

Bericht door op » ma 04 feb, 2019 16:51

Steve-O schreef:
ma 04 feb, 2019 13:01


Een oplossing daarvoor, is drastisch verminderen van belasting op brandstoffen, maar wel gekoppeld aan een schaalverdeling met een relatie aan de werkelijke voetafdruk van de betreffende brandstof. De belasting op diesel voor personenauto's laten we dan echter ongemoeid, om mensen geleidelijk naar schonere privévoertuigen te bewegen. Op die manier kan ook waterstof makkelijker een concurrende positie verkrijgen en krijgen duurzame rijders een meer eerlijke subsidie dan een eenmalige o.g.v. het aankoop of bezit.

Kan je dat uitleggen? ik snap het niet.
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi
9-5 Griffin Estate 2001
9-5 estate vector 2.0t 2002 te koop

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1221
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52

Re: Shell gaat waterstoftankstations bouwen

Bericht door Theun49 » di 05 feb, 2019 11:53

Heffing aan het eind van de keten, Tata Steel en de vervuilende industrie staan te juichen bij zo'n idee.

Het is heel erg lastig en duur om in het hele traject van productie tot de afnemer bij te houden hoe de een brandstof, bijvoorbeeld H2, geproduceerd is.
Nu wordt H2 nog hoofdzakelijk vuil geproduceerd.

Heffing aan de bron is het meest effectief en eenvoudig en goedkoop te controleren.

Steve-O doet wat ie een ander verwijt, namelijk negeren wat hem slecht uitkomt. Een deskundige op wetenschappelijk niveau is namelijk teruggekomen van zijn visie van 14 jaar terug.
Destijds zag hij nog een toekomst voor H2, inmiddels niet meer. De deskundige is te zien in een uitzending van de "Kennis van NU".
En de markt geeft de deskundige gelijk. Enkele H2 stations tegen honderdduizenden laadpalen en -stations. Ook de verhouding bij Shell (Topic).
Maar een beetje een blinde vlek hebben we allemaal.

Nou lijkt Steve-O te suggereren dat andere brandstoffen bevoordeeld worden ten opzichte van H2.
Het is juist andersom: H2 wordt nog zwaar gesubsidieerd als overblijfsel van beleid uit het verleden met achterhaalde inzichten.
Misschien toch maar even kijken, @Steve-O, naar de uitzending van de NTR, die geheel gewijd is aan H2.
Saab 9-3 2.0i automaat 160dkm+. Next: geen turbo, maar elektro.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Shell gaat waterstoftankstations bouwen

Bericht door Steve-O » di 05 feb, 2019 13:32

Dat is niet wat ik bedoel!

-Ik heb het absoluut niet over subsidie op H2.
-Ik bedoel een herziening van de belastingen en accijnzen op brandstoffen in het algemeen; dus over de hele linie. Nederland kent verschillende soorten die ook nog eens over elkaar heen berekend worden. Daardoor is de brandstof aan de pomp onnodig duur. Zo'n herziening van belastingen en accijnzen naar rato van vervuiling lijkt mij zinvoller dan subsidie bij aankoop van een voertuig of een lagere houderschapsbelasting.

En zo het klopt dat H2 nu voornamelijk vuil geproduceerd wordt, dan hoeft dit niet te betekenen dat H2 dat dit morgen en in de toekomst zo moet blijven. Ik zie bijvoorbeeld regelmatig groepen windturbines waarvan enkele of een paar draaien, i.p.v. van allemaal. Dit heeft ongetwijfeld te maken met een toestand waarbij op dat moment niet meer op het net kan worden weggezet. Die "dode uurtjes" zijn uitstekend geschikt voor productie van H2. Nu vindt op zulke momenten een vorm van verspilling plaats, doordat het moment van winning verloren gaat.

De uitzending zal ik proberen te kijken, ik weet niet of die vanuit mijn locatie toegankelijk is. Heb je een link?

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1221
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52

Re: Shell gaat waterstoftankstations bouwen

Bericht door Theun49 » di 05 feb, 2019 15:19

H2 wordt NU AL IETS VAN 10 JAAR ZWAAR GESUBSIDIEERD en het komt nog niet van de grond.

De Koch broeders zijn erg blij met jouw insteek.
Saab 9-3 2.0i automaat 160dkm+. Next: geen turbo, maar elektro.

Gebruikersavatar
vanderzanden
Geregistreerd lid
Berichten: 1799
Lid geworden op: di 30 jan, 2007 19:41

Re: Shell gaat waterstoftankstations bouwen

Bericht door vanderzanden » di 05 feb, 2019 21:59

Desondanks zijn er toch investeerders die een miljardje of wat in H2 technologie steken: in gewoon Nederlands geschreven leesvoer .
Saab bouwde voor petrollheads, NEVS is voor wattjes.
90, brons, (2000 -), my1987
900s, scarabee, (2006 -), my1993, met ruilhart
9000, 2.3i, citrin, (1998 -), my1991, met ruilhart
9.3, nocturneblauw, 1.8t estate (2018 -), my 2005
en een altijd werkende niet-Saab

Gebruikersavatar
verde900
Geregistreerd lid
Berichten: 13931
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Shell gaat waterstoftankstations bouwen

Bericht door verde900 » di 05 feb, 2019 22:15

Theun49 schreef:
di 05 feb, 2019 15:19
H2 wordt NU AL IETS VAN 10 JAAR ZWAAR GESUBSIDIEERD en het komt nog niet van de grond.

De Koch broeders zijn erg blij met jouw insteek.
elektrische auto's worden ook zwaar gesubsidieerd, zijn ook nog niet heel erg van de grond gekomen..
SAAB, värd varje krona.........
http://www.tannesstuga.se voor een vakantie(huis) in Skåne
En ben je daar, proef dan echt Skånse geitenkaas www.gladageten.se

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Shell gaat waterstoftankstations bouwen

Bericht door Steve-O » di 05 feb, 2019 22:52

Inderdaad, en daar zijn ook al heel wat miljardjes in gaan zitten. Het is gewoon een kwestie van tijd. De leercurves spelen ook een rol. Diesel, benzine en LPG hebben ook altijd naast elkaar bestaan. Waarom zouden H2, EV en Hybride niet samen kunnen?

Voorlopig hebben H2 en Hybride de voorsprong op actieradius en zijn daarmee aantrekkelijker als familieauto en andere doeleinden waarbij afstand een rol speelt. Ze zijn ook betaalbaarder en wegen minder dan een EV.

Ik las dat Tesla's (en waarschijnlijk de meeste grotere EV's) nogal banden vreten door de vele Nm's in combinatie met het het hoge gewicht. Da's niet alleen een kostenpost, maar ook een milieuaspect.

Plaats reactie