Enkele vragen Saab 96 1974
- Funky Dude
- Geregistreerd lid
- Berichten: 6767
- Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Enkele vragen Saab 96 1974
Je 96 is origineel geleverd met donkerbruin interieur.
(zat ook in de Sienna bruine en Indisch gele)
(zat ook in de Sienna bruine en Indisch gele)
- Oelo74
- Donateur (4x)
- Berichten: 1284
- Lid geworden op: zo 08 jul, 2018 10:29
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Enkele vragen Saab 96 1974
Vanochtend lekte er meteen na het starten, denk in totaal hooguit een minuut, koelvloeistof ergens in de buurt van de waterpomp. Het was net boven nul, aardig koud dus. Vraag me af of m'n waterpomp op z'n retour is of de pakking, eerder leek het daar ook al soms bij een slangaansluiting te lekken (deze toen aangedraaid), maar telkens maar kort en geen grote hoeveelheden, ook niet consequent op bepaalde momenten. Kan me voorstellen dat bij een erg koude motor de pakking net niet goed sluit en zodra het metaal opwarmt deze wel vloeistofdicht is. Koud bij stilstand lekt ie niet dus heeft het waarschijnlijk ook met druk (door rondpompen, nog niet door toename watertemperatuur) of beweging (van de pomp) te maken. Tijdens het rijden geen koelproblemen, temperatuurmeter blijft keurig laag (bij deze buitentemp.) in het groen.
Denk ik in de goede richting of zie ik nog iets over het hoofd?
Denk ik in de goede richting of zie ik nog iets over het hoofd?
- Funky Dude
- Geregistreerd lid
- Berichten: 6767
- Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Enkele vragen Saab 96 1974
Hoe oud zijn die slangen? Maak de slangklem eens los en bekijk het uiteinde van die slang.
Je redenering over de pakking klopt niet.
Je redenering over de pakking klopt niet.
- Oelo74
- Donateur (4x)
- Berichten: 1284
- Lid geworden op: zo 08 jul, 2018 10:29
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Enkele vragen Saab 96 1974
Geen idee hoe oud die slang is, vanochtend kwam het daar in ieder geval niet uit, lek zat hoger. Bedankt voor de tip, zal je suggestie in overweging nemen.
- Oelo74
- Donateur (4x)
- Berichten: 1284
- Lid geworden op: zo 08 jul, 2018 10:29
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Enkele vragen Saab 96 1974
Merci.
Even voor de helderheid: oude koelvloeistof bevat minder smeermiddel, dit kun je oplossen door er een scheutje (hoeveel is een scheutje op bijna 7 liter koelvloeistof?) remolie bij te gooien? Of de koelvloeistof te vervangen. Voldoet het als ik de olie in het expansievat gooi of beter via de radiateurdop? Vloeistof ziet er overigens nu kraakhelder uit, maar dat zegt vast niks over de leeftijd.
Even voor de helderheid: oude koelvloeistof bevat minder smeermiddel, dit kun je oplossen door er een scheutje (hoeveel is een scheutje op bijna 7 liter koelvloeistof?) remolie bij te gooien? Of de koelvloeistof te vervangen. Voldoet het als ik de olie in het expansievat gooi of beter via de radiateurdop? Vloeistof ziet er overigens nu kraakhelder uit, maar dat zegt vast niks over de leeftijd.
- Oelo74
- Donateur (4x)
- Berichten: 1284
- Lid geworden op: zo 08 jul, 2018 10:29
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Enkele vragen Saab 96 1974
Het heeft even geduurd (de 96 staat merendeel van de tijd lekker droog te wachten op beter weer) maar hier een terugkoppeling van bovenstaande probleem:
Ondertussen de aangedragen (en inmiddels verwijderde) oplossing van het toevoegen van remolie toegepast en het probleem is voor een deel opgelost. Geen spoor koelvloeistof meer kort na het starten. Ik blijf het echter vreemd vinden dat een dag of anderhalf, twee na het stilzetten van de motor er toch nog een kleine hoeveelheid koelvloeistof lekt. Niet eerder en ook daarna bij weken stilstand niks meer.
We kijken ondertussen reikhalzend uit naar de lente voor een mooie rit, zoals eind vorig jaar, hier bij het nauw van Bath.
Ondertussen de aangedragen (en inmiddels verwijderde) oplossing van het toevoegen van remolie toegepast en het probleem is voor een deel opgelost. Geen spoor koelvloeistof meer kort na het starten. Ik blijf het echter vreemd vinden dat een dag of anderhalf, twee na het stilzetten van de motor er toch nog een kleine hoeveelheid koelvloeistof lekt. Niet eerder en ook daarna bij weken stilstand niks meer.
We kijken ondertussen reikhalzend uit naar de lente voor een mooie rit, zoals eind vorig jaar, hier bij het nauw van Bath.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 170
- Lid geworden op: vr 18 aug, 2017 21:09
- Regio: NL - Provincie Limburg
Re: Enkele vragen Saab 96 1974
remolie bestaat niet, dat is rem-vloeistof en nee dat zou ik zeker niet!!! in je koelsysteem gooien,
Kolevloeistof kost nog geen 2 euro de liter bij de action dus voro nog geen 14 euro hebje 7 liter ververst,
altijd beter als remvloeistof bij je koelvloeistof willen gooien.
Kolevloeistof kost nog geen 2 euro de liter bij de action dus voro nog geen 14 euro hebje 7 liter ververst,
altijd beter als remvloeistof bij je koelvloeistof willen gooien.
- Oelo74
- Donateur (4x)
- Berichten: 1284
- Lid geworden op: zo 08 jul, 2018 10:29
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Enkele vragen Saab 96 1974
Zoals ik al schreef heb ik die scheut remvloeistof wel toegevoegd al had ik ook wel m'n bedenkingen. Koelvloeistof ben ik voornemens in het voorjaar te vervangen, mogelijk gelijk met een nieuwe waterpomp als deze toch niet helemaal oké meer is.
Het heeft in ieder geval tot op heden gezorgd voor beduidend minder lekkage van koelvloeistof.
Het heeft in ieder geval tot op heden gezorgd voor beduidend minder lekkage van koelvloeistof.
- Luud
- Donateur (7x)
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: di 26 mei, 2015 20:40
- Regio: NL - Provincie Limburg
Re: Enkele vragen Saab 96 1974
Ik ken de tip niet, remvloeistof bij koelvloeistof. Weet alleen dat remvloeistof behoorlijk agressief inwerkt op metaal. Ik zou, maar is mijn gevoel, koelmiddel zsm eruit halen, systeem doorspoelen en vullen met koelvloeistof. Nogmaals, niet onderbouwd door kennis. Misschien kan een echte techneut hier iets zinnigs over zeggen.
96 V4 1500 uit 1971 sinds 2015
95 V4 1700 uit 1972 sinds 2019
90 uit 1985 sinds 2017
95 V4 1700 uit 1972 sinds 2019
90 uit 1985 sinds 2017
- turbopilot
- Donateur (7x)
- Berichten: 16527
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Enkele vragen Saab 96 1974
Het beste is gewoon om de oude koelvloeistof erin te laten en remolie toe te voegen, dan weet je zeker dat je eerdaags nieuwe koppakkingen kunt plaatsen
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
- Oelo74
- Donateur (4x)
- Berichten: 1284
- Lid geworden op: zo 08 jul, 2018 10:29
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Enkele vragen Saab 96 1974
Bedankt voor de reacties, heb inmiddels andere koelvloeistof gekocht
Toch nog een paar vragen:
Vast een domme vraag maar kun je mij uitleggen waarom? Is dit op grond van chemische samenstelling welke ergens direct contact maakt met de koppakking? Het verhogen van het kookpunt van je koelvloeistof? Gaat de vloeistof vlokken of wordt ie stroperig door de toevoeging? Of gebaseerd op wat anders? Ik wil het graag begrijpen.
Toch nog een paar vragen:
Dacht dat remvloeistof vooral agressief reageert op lak, als het slecht voor metaal zou zijn, hoe blijven dan je rem- en koppelingscilinders heel?
turbopilot schreef: ↑di 29 jan, 2019 11:26Het beste is gewoon om de oude koelvloeistof erin te laten en remolie toe te voegen, dan weet je zeker dat je eerdaags nieuwe koppakkingen kunt plaatsen
Vast een domme vraag maar kun je mij uitleggen waarom? Is dit op grond van chemische samenstelling welke ergens direct contact maakt met de koppakking? Het verhogen van het kookpunt van je koelvloeistof? Gaat de vloeistof vlokken of wordt ie stroperig door de toevoeging? Of gebaseerd op wat anders? Ik wil het graag begrijpen.
- Oosthoek
- Geregistreerd lid
- Berichten: 5931
- Lid geworden op: di 30 mar, 2004 22:08
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Enkele vragen Saab 96 1974
Ongevraagd vanaf de zijlijn; maar met de beste bedoelingen: ik begrijp niet dat je remvloeistof aan je koelvloeistof toevoegt. Het klinkt een beetje lullig, maar als iemand had geroepen dat er wat kaneel en chilipoeder bij had gemoeten, had je dat dan ook gedaan? In je koelsysteem hoort koelvloeistof, in je remsysteem hoort remvloeistof.
Mijn idee: haal die zooi er allemaal uit, stop verse vloeistof erin en vervang die waterpomp. Kost je niet meer dan twee uurtjes vermoed ik, en rijden ga je nu toch niet doen met die pekel. De noodgrepen die je nu uithaalt zijn wat mij betreft volkomen ongefundeerd en mogelijk schadelijk voor je auto. Daar is ie veel te leuk voor!
Mijn idee: haal die zooi er allemaal uit, stop verse vloeistof erin en vervang die waterpomp. Kost je niet meer dan twee uurtjes vermoed ik, en rijden ga je nu toch niet doen met die pekel. De noodgrepen die je nu uithaalt zijn wat mij betreft volkomen ongefundeerd en mogelijk schadelijk voor je auto. Daar is ie veel te leuk voor!
900i 8v 3drs MY85 cochenille rood, sinds 2004
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart, sinds 2019
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart, sinds 2019
- Oelo74
- Donateur (4x)
- Berichten: 1284
- Lid geworden op: zo 08 jul, 2018 10:29
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Enkele vragen Saab 96 1974
...wie weet, als ie er wat pittiger door gaat rijden..?
Nee, je hebt natuurlijk helemaal gelijk, ben afgegaan op een advies van een erg actief maar inmiddels gestopt forummer. Op dat moment door velen gelezen maar niemand die het afraadt. Anderzijds kost het niks om ook zelf m'n gevoel en gezond verstand te blijven gebruiken. Laten we het op een beginnersfout houden.
- turbopilot
- Donateur (7x)
- Berichten: 16527
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Enkele vragen Saab 96 1974
In koelvloeistof zitten inhibitoren ter bescherming van, koelvloeistof verouderd en dan verliest deze de werking van de inhibitoren. Krijg je dan wat corrosie op bepaalde plekken waar wat meer extreme dingen gebeuren.
Zoals bij afdichting vd koppakking dan krijg je daar het eerst het probleem.
Overigens als de inhibitoren hun werking verliezen dan wil dat nog niet zeggen dat de antivries bescherming verloren zou zijn gegegaan.
Ik doe veel met zonneboiler systemen en warmtepompen, er zit heel veel verschil in typen koelvloeistof en de toepassing daarvan , eigenschappen voor heel heet en voor koud.
Is hier op het sf al heel veel over geschreven , ook het bij elkaar ingooien van verschillende typen .
Beste advies is hier al gegeven, haal alles eruit en vul alles met nieuwe ( voor een 96 ) kan gewoon die goedkope blauwe van de action voor gebruikt worden.
Jammer dat het geen zomer is, anders had je gewoon eerst eens goed kunnen spoelen met water.
Remoile in een systeem is normaal een dicht systeem, waar geen lucht bij komt.
, lek maar eens olie op je stalen cylinder tijdens het ontluchten en laat dit maar zitten, krijg je van die lekkere bruine roest zooi van.
Of ontuchtingsnippel niet goed schoonmaken na ontluchten, kunnen ze ook zo lekker vast van gaan zitten.
Zoals bij afdichting vd koppakking dan krijg je daar het eerst het probleem.
Overigens als de inhibitoren hun werking verliezen dan wil dat nog niet zeggen dat de antivries bescherming verloren zou zijn gegegaan.
Ik doe veel met zonneboiler systemen en warmtepompen, er zit heel veel verschil in typen koelvloeistof en de toepassing daarvan , eigenschappen voor heel heet en voor koud.
Is hier op het sf al heel veel over geschreven , ook het bij elkaar ingooien van verschillende typen .
Beste advies is hier al gegeven, haal alles eruit en vul alles met nieuwe ( voor een 96 ) kan gewoon die goedkope blauwe van de action voor gebruikt worden.
Jammer dat het geen zomer is, anders had je gewoon eerst eens goed kunnen spoelen met water.
Remoile in een systeem is normaal een dicht systeem, waar geen lucht bij komt.
, lek maar eens olie op je stalen cylinder tijdens het ontluchten en laat dit maar zitten, krijg je van die lekkere bruine roest zooi van.
Of ontuchtingsnippel niet goed schoonmaken na ontluchten, kunnen ze ook zo lekker vast van gaan zitten.
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
- Oelo74
- Donateur (4x)
- Berichten: 1284
- Lid geworden op: zo 08 jul, 2018 10:29
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Enkele vragen Saab 96 1974
Bedankt turbopilot voor je uitgebreide antwoord!