Rutte wil van zijn Saab af

In heel veel films en TV programma's zijn Saabs te zien.
Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: - kies een regio

Re: Rutte wil van zijn Saab af

Bericht door Theun49 » za 05 jan, 2019 12:10

Sterk lijkend op een doorgewinterde "boek en plaat" verkoper uit de jaren 80 werkt Rutte aan een op groen lijkend imago.
Hij is realist genoeg om te beseffen dat er maatregelen moeten worden genomen i.v.m. de klimaatproblemen, maar waar legt ie de rekening neer?
In ieder wil ie ook duidelijk binding houden met zijn financieel "wakkere" achterban door niet nu al een EV aan te schaffen. Denk: subsidie in 2021 (klimaatakkoord).
Hij moet 'm particulier aanschaffen, maar een deel van ondernemend "wakker NL" heeft al geprofiteerd van zijn "groene" politiek. 4% bijtelling, lagere BPM, investeringsaftrek ...
Saab 9-3 2.0i automaat youngtimer. Next: Waterstof? WelNEE!: Niet echt duurzaam:
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 18854
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Rutte wil van zijn Saab af

Bericht door jelger » za 05 jan, 2019 12:28

Hoeveel kilometers heeft hij de afgelopen 8 jaar met zijn aangehaalde Saab gemaakt, en rechtvaardigt dat financieel, afgezien van een dooozichtige en dus net zo makkelijk te bekritiseren PR functie, de aanschaf van een nieuwe EV auto? Er is een dienstauto van het Rijk. Als BMW of VAG Nederland het klimaatinitiatief serieus nemen kunnen ze ook pogen een EV versie van hun limo's aan te bieden.

Fietsend het Binnenhof op rijden, of het Catshuis verlaten is daarnaast een veel sterker symbool in een stad waar teveel auto's rijden.
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Rutte wil van zijn Saab af

Bericht door Steve-O » za 05 jan, 2019 13:02

Maar omdat de EV per definitie niet milieuvriendelijk is, is het één grote schijnvertoning. Je bent notabene 9 maanden per jaar je accu deels aan het laden om onderweg warm te blijven en dat doe je met grotendeels grijze energie via meerdere omzettingen. Compleet debiel. Stoppen met die kul!

Als Rutte het goede voorbeeld wil geven, neemt hij een hybride. Zowel privé als dienstauto. Een milieuvriendelijk EV zal pas (lang) na zijn pensioen mogelijk zijn.
Laatst gewijzigd door Steve-O op ma 07 jan, 2019 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 18854
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Rutte wil van zijn Saab af

Bericht door jelger » za 05 jan, 2019 13:13

Waar gaat mobiliteit volgens jou dan heen?

Me dunkt dat het electrisch wordt, dat het nu deels nog "grijs" is, is een stroman of drogreden, want ook de electriciteit opwekking gaat steeds minder grijs en steeds meer groen worden. En als het aan mij ligt een portie nucleair er bij.

Ook steenkool was niet van dag 1 op dag 2 verdwenen. Zo ook zal het uitbannen van olie en gas uit onze electra opwekking lange tijd duren. En die lange aanloop is altijd beter dan een shock therapie.
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Rutte wil van zijn Saab af

Bericht door turbopilot » za 05 jan, 2019 13:58

viewtopic.php?f=9&t=163426


14,7 kWh/100 km (comb.)
CO2-emissie1
0 g CO2/km (comb.)

CO2 0 g

:surprise:
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 18854
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Rutte wil van zijn Saab af

Bericht door jelger » za 05 jan, 2019 14:16

Steve-O schreef:
za 05 jan, 2019 13:02
Als Rutte het goede voorbeeld wil geven, neemt hij een hybride. Zowel privé als dienstauto.
Er zijn in het huidige kabinet meerdere bewindslieden met een dienstauto met stekker. Zij hebben meestal meer keuze vrijheid dan de Minister President, voor wie een dienstauto door de veiligheidsdiensten en ambtenarij wordt geregeld en qua specificaties samengesteld. De premier (met de naam Rutte of welk andere dan ook) heeft met andere woorden daar minder over te zeggen dan de gewone bewindslieden. Doordat er in dit kabinet meer bewindslieden zijn, is er door een aantal staatssecretarissen een passende auto uit de pool van de top ambtenarij geplukt.

En nogmaals, ik stelde de vraag "hoeveel kilometers heeft Rutte nu werkelijk privé kunnen rijden de afgelopen 8 jaar" niet zonder reden. Ik neem aan dat jij daar het stellige antwoord op weet.
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Rutte wil van zijn Saab af

Bericht door turbopilot » ma 07 jan, 2019 12:39

nog eentje neem toch eens even de moeite om te kijken, zowel voor de voorstanders alswel de tegenstanders :D

https://www.youtube.com/watch?v=2Tst9-Be4nY

Er is nog niets aan de hand met het klimaat | Salomon Kroonenberg
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 18854
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Rutte wil van zijn Saab af

Bericht door jelger » ma 07 jan, 2019 12:43

Als we naar zulke mensen zouden luisteren dan zouden we nog steeds steenkool stoken. Immers, een gezonde leefomgeving is een frame, hype en verzinsel om de gewone man op kosten te jagen. :-P+
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Rutte wil van zijn Saab af

Bericht door Steve-O » ma 07 jan, 2019 13:00

Het gaat niet om zijn privé-kilometers, het gaat om de voorbeeldfunctie die hij heeft. Dat van beperkte vrijheid van keuze in dienstauto heb ik alle begrip voor. Maar die kan natuurlijk bij het deugdelijke en frequente (preventieve) onderhoud dat soort auto's naar verwachting mogen krijgen, nog een decennium mee. Dat moeten veiligheidsdiensten ook beseffen. We hoeven niet vroegtijdig auto's te lopen vervangen voor de uiterlijke schijn. Dat is de kolder in de kop.

Je vraagt mij waar ik denk dat de mobiliteit heengaat? Nou: Nu dus de verkeerde kant op. Maar dat heb je in vele van mijn andere posts in dit en aanverwante topics kunnen lezen. Het kan anders, en het moet anders! De klimaattopresultaten zijn weer een slappe hap door foute politici in Noord- en Zuid-Amerika. We gaan met dit slappe compromis verder, omdat men te laf is om te zeggen: weet je wat, als je niet mee wil doen doe je niet mee, maar aan deze kant van de oceaan spreken we wel striktere plannen af om een verandering in gang te zetten! Fijn als er andere landen aan jullie kant van de plas wel mee willen doe, laat die vooral tekenen!

Kernenergie is niet de oplossing, zoals uit de ramp in Japan ook weer is gebleken. Dat soort risico's zijn van een hele andere orde dan die van ongecertifieerd electrisch kleutertransport en te hoog opgebouwde nieuwjaarsvuurtjes. Gelukkig ligt het niet aan jou!
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 18854
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Rutte wil van zijn Saab af

Bericht door jelger » ma 07 jan, 2019 15:09

Steve-O schreef:
ma 07 jan, 2019 13:00
Het gaat niet om zijn privé-kilometers, het gaat om de voorbeeldfunctie die hij heeft.
Je vraagt van de premier een EV of hybride auto privé te kopen waar hij momenteel ongetwijfeld nauwelijks in rijdt, maar je legt jezelf [waarschijnlijk?] niet die standaard op. Kijk, dat is natuurlijk ook een beetje kolderiek. Wel iets vragen van een ander maar zelf precies hetgeen je van diegene vraagt niet doen want je vindt het allemaal toch maar onzin. Of wellicht nog erger: "ja hij kan het toch wel betalen". Ik ben ook niet roomser dan de paus en rij ook in een benzine verslaafd drankorgel (laten we eerlijk zijn) en had voor dit geld vast wel een hybride occasie kunnen kopen. Maar ik ga niet van de premier of anderen verwachten dat zij voor het spaarzame privé gebruik symboolpolitiek gaan bedrijven. Mijn volgende auto zal ongetwijfeld hybride of elektrisch worden als de techniek zich wat verder heeft geëvolueerd, er meer keuze is etc. Bedrijfsmatig gebruik (zoals lease) stimuleren zal de motor moeten zijn om deze techniek betaalbaar te introduceren in het particulier bezit, en zal ook leiden tot gebruikservaring, verbeteringen en de tijd geven voor de nodige infra aanpassingen.

Dat ze voor de dienstauto zoveel als mogelijk bij vervanging overgaan op duurzamere modellen, dat lijkt me vanuit de representatieve functie wel te verdedigen. Het lijkt me een kwestie van tijd dat ook de premiersauto minimaal plug-in is.
Je vraagt mij waar ik denk dat de mobiliteit heengaat? Nou: Nu dus de verkeerde kant op. Maar dat heb je in vele van mijn andere posts in dit en aanverwante topics kunnen lezen. Het kan anders, en het moet anders! De klimaattopresultaten zijn weer een slappe hap door foute politici in Noord- en Zuid-Amerika.
Mobiliteit zal blijven groeien, en daarom zal dit zoveel mogelijk emissie vrij moeten gebeuren en zal dus ook assertiever dan nu het geval is de elektriciteitsopwekking meer emissievrij moeten gebeuren.

Kernenergie kan wel degelijk een (tijdelijke) rol vervullen in de elektriciteitsbehoefte. Er vallen wel eens containers van een schip. Gaan we dan containerschepen verbieden? Ja, die ramp in Japan is rampzalig. Deze en ook de ramp in Tsjernobyl zijn te voorkomen. Het zijn geen onvermijdelijke rampen.
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Gebruikersavatar
edwardk
Geregistreerd lid
Berichten: 10543
Lid geworden op: do 08 dec, 2005 21:49
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Rutte wil van zijn Saab af

Bericht door edwardk » ma 07 jan, 2019 17:57

Rutte wil van zijn Saab af
Dat is vast gelogen want dhr. Rutte doet de laatste tijd niet anders dan liegen (of niet de waarheid spreken, hoe je het noemen wilt).
Saab always has been for someone who wants something safe, solid and a little different

"Why drive a car when you can pilot " a Saab 9⁵ SS 2.0 t 185Pk /270Nm // 9⁵ SC Vector 2.3 t
+SSHC
(Saab Self Healing Capability)

De saab 9000 is toch mooi de beste saab ooit gemaakt.

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Rutte wil van zijn Saab af

Bericht door ReinO » ma 07 jan, 2019 20:30

mooie invalshoek idd.

Gasreductie? De bedrijven in nederland gaan de komende jaren 5 keer zoveel gas gebruiken, maar een fractie gaat naar de huishoudens. Oh ja, dat gas komt uit het buitenland natuurlijk. En onze eigen aardgas onder de zeebodem. Wanneer we dat laatste snel gaan ophalen stijgt de zeespiegel ook minder.

Die winkels moeten s winters natuurlijk wel door kunnen stoken met de deuren open, en wij maar isoleren met tochtstripjes en 3-dubbel glas .... .

Bron: nu.nl interview met een hoogleraar op dit onderwerp. Dit zich over het gebrek aan onderbouwing verbaast.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Rutte wil van zijn Saab af

Bericht door Steve-O » di 08 jan, 2019 0:56

@Jelger: Ik zeg helemaal niet dat hij een andere auto moet kopen. :!: Van mij rijdt hij gewoon verder in wat 'ie heeft; SAAB of wat ook. Het topic draait om wat hij zegt in een interview waaraan dit topic is gewijd. Beter lezen.

En een EV kopen is naar mijn mening niet het goede voorbeeld geven, als te berekenen valt dat een EV nu en de komende decennia nog niet echt duurzaam zijn of uitstootverminderend functioneren in het grote plaatje. Je bent dan een wit voetje aan het halen bij de kiezer die verkeerd wordt voorgelicht, en met zijn allen water naar zee aan het dragen.

Wat betreft grote taxistandplaatsen en toepassing van EV's, ligt de zaak iets anders om dat die vaak hun diesels maar stationair rond laten draaien in welk jaargetijde of windtype dan ook. Bij een afweging in het belang schonere lucht voor de wachtenden kan ik me aan één kant iets bij voorstellen, tegelijkertijd meurt de boel daar echter ook regelmatig naar kerosine. Wat is erger? Dat weet ik niet.

De aangehaalde 14,7kWh/100km eerder in dit topic (en voor zover correct) is trouwens niet netto. Er is energie verbruikt om die kW-uren op te wekken. Voornamelijk door kolen te verbranden, waarbij een deel van de daarin aanwezige energie verloren is gegaan aan warmte. Energie druk je uit in Joules, niet in kWh. Als je wilt vergelijken moet je het helemaal doorrekenen. Benzine naar Joules en in combinatie met het verbruik.

In de moderne bouw gaat dat met die "tochtstrips en driedubbelglas" wel goed omdat daar ook een (actieve) ventilatie aan gekoppeld wordt. Mensen die oudere woningen zelf gaan isoleren, is soms lastig bij te brengen hoe belangrijk ventileren blijft.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 12061
Lid geworden op: ma 23 feb, 2009 12:42
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Rutte wil van zijn Saab af

Bericht door millerman » di 08 jan, 2019 11:54

Steve-O schreef:
di 08 jan, 2019 0:56
als te berekenen valt dat een EV nu en de komende decennia nog niet echt duurzaam zijn of uitstootverminderend functioneren in het grote plaatje
De goed onderbouwde berekeningen die ik ken op dit gebied nemen alle aspecten mee, inclusief productie en transport van brandstof en van de auto (inclusief accu's). Daar komt altijd de conclusie uit dat EV's zelfs met grijze stroom al snel duurzamer zijn, laat staan als de stroommix meer en meer groen wordt. Een ander interessant aspect dat vaak terugkomt is de mijnbouw voor bijvoorbeeld lithium. Terwijl lithium vaak in gebergte wordt gewonnen met amper flora/fauna/leven. Olie en gas daarentegen wordt (buiten de woestijn) bijzonder vaak gewonnen op plekken waar dit wel een groter issue is. Met name in de zee hebben we menig natuurramp meegemaakt die qua effect vele male schadelijker waren dan bijvoorbeeld de kernramp in Fukushima.

Bijvoorbeeld:
https://www.youtube.com/watch?v=6RhtiPefVzM (gesponsord en pro-EV, maar de berekening is erg goed onderbouwd)
https://waitbutwhy.com/2015/06/how-tesl ... -life.html (de schrijfstijl en tekeningen doen populair en kinderlijk aan en de schrijver kijkt enorm op naar Elon Musk, maar het verhaal is extreem goed onderbouwd en uitgelegd. Zoek vooral ook naar 'the long tailpipe theory' over EV's op grijze stroom)
https://decorrespondent.nl/6469/de-groe ... 5-a889ce85
https://decorrespondent.nl/6601/waarom- ... 0-b4cc5adf

En over zonnepanelen is bijvoorbeeld ook al onderzocht dat ze meer opleveren dan kosten aan energie:
https://www.uu.nl/en/news/solar-energy- ... ssil-fuels

Het blijft extreem complex met heel erg veel factoren die van invloed zijn op zulke berekeningen. Daarmee is er altijd wel een argument te vinden om een berekening als 'incompleet' te bestempelen. Maar dat maakt de basis van de berekening nog niet onjuist. Daarnaast zijn EV's natuurlijk niet zaligmakend, er kleven nadelen aan. Maar de nadelen van ICE's zijn nu al veel en veel groter en dat wordt alleen maar erger. Er is geen betere oplossing op korte termijn dan EV's. Alle andere oplossingen zijn inferieur en stellen een transitie alleen maar uit. Het is je kop in het zand steken en hopen dat iemand anders op magische wijze het zand voor je verandert in vruchtbare grond voor wanneer je er uit komt. Als mijn leasetermijn is afgelopen, ga ik er vanuit dat mijn volgende vervoersmiddel op accu's beweegt.
Saab 9-5 2.3t MY03 "LeBoque Noir" †3-9-'09
Saab 9-5 2.3T MY04 "LeBoque Bleu" †30-5-'13
Saab 9-5 Aero MY04 "LeBoque Brun"

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Rutte wil van zijn Saab af

Bericht door Steve-O » di 08 jan, 2019 12:12

Dank je, wordt gewaardeerd. Ga ik kijken.

Alleen de chemisch belastende factor in het verhaal ontbreekt nog en de vergelijking met productie van waterstof met CSP-centrales, die dan met aangepaste olietankers naar elders kan worden verdeelt en de vergelijking in milieuschade tussen een ongeluk met een olietanker en een waterstoftanker ...

Niet dat ik dit van jou verwacht, maar voor een eerlijker vergelijk is het wel evident.

En het ongeaddresseerde probleem van de Li-ion recycling blijft vooralsnog bestaan. Wie verzamelt het, waar en hoe slaan we het op? Transportkosten en energieverbruik dat voor transport en opslag wordt aangewend.

Ik wil niks uitstellen, maar ben van mening dat politieke keuzes soms "over een nacht ijs" of uit populistische overwegingen worden genomen. Op dezelfde manier als er aan de vooravond van de industriële revolutie voor olie is gekozen. We moeten nu zeer doordachte keuzes maken en geen tijd verspillen aan hypes.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Plaats reactie