Dag, mooie rooie Classic!
- gertram
- Donateur 2014 + 2016
- Berichten: 2167
- Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Hoera!
Toplager ook meteen vervangen, is ondergedimensioneerd en kan bij falen synchromeshringen gaan slopen.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
- reiernumans
- Donateur 2014 + 2019
- Berichten: 5837
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Hoera!
Goeie, ik wist dat ik iets aan het vergeten was... Kost ook vrijwel niks, zo'n toplagertje 

- 9323
- Donateur 2016 + 2017
- Berichten: 3542
- Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
- Regio: Kies een regio:
- Contacteer:
Re: Hoera!
Dank voor alle adviezen!
De auto logeert in Rhenen deze week voor een checkup. Ben benieuwd! Overigens heb ik een erg goed gevoel bij de auto. Hij rijdt heerlijk.
De auto logeert in Rhenen deze week voor een checkup. Ben benieuwd! Overigens heb ik een erg goed gevoel bij de auto. Hij rijdt heerlijk.
SaabHobbyClubAmersfoort
'01 9-5 Estate 2.3t aut. 345.000km bc279
'95 9000 CSE 2.0t 260.000 bc252
'01 9-5 Estate 2.3t aut. 345.000km bc279
'95 9000 CSE 2.0t 260.000 bc252
- Mariacci
- Donateur 2019
- Berichten: 275
- Lid geworden op: wo 24 apr, 2013 21:13
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Hoera!
Mooie auto. Naast die van mij gelogeerd vannacht. 

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Saab 900 classic 5-deurs / Saab 9-5 Estate Aero / Volvo XC70
Voorheen: 2x Saab 900 classic cabrio / Saab 9-5 Estate Aero / Saab 9-3 Estate V6 Aero Hirsch
Voorheen: 2x Saab 900 classic cabrio / Saab 9-5 Estate Aero / Saab 9-3 Estate V6 Aero Hirsch
- 9323
- Donateur 2016 + 2017
- Berichten: 3542
- Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
- Regio: Kies een regio:
- Contacteer:
Re: Hoera!
ah, is die van jou! Had m zien staan. Mooi hoor 
Mijn auto blijkt wat roest te hebben in de achterste wielkasten. Zal dus wat laswerk uitgevoerd moeten worden. Asdoorgangen etc zijn wel ok, maar kunnen inderdaad wel een laagje tectyl gebruiken. Verder waren de achterremblokken ernstig aan vervanging toe en was de boel niet helemaal lekker gangbaar.
Heb trouwens uitgevogeld dat de auto tot 2017 in handen is geweest van de eerste eigenaar. Toch leuk.

Mijn auto blijkt wat roest te hebben in de achterste wielkasten. Zal dus wat laswerk uitgevoerd moeten worden. Asdoorgangen etc zijn wel ok, maar kunnen inderdaad wel een laagje tectyl gebruiken. Verder waren de achterremblokken ernstig aan vervanging toe en was de boel niet helemaal lekker gangbaar.
Heb trouwens uitgevogeld dat de auto tot 2017 in handen is geweest van de eerste eigenaar. Toch leuk.
SaabHobbyClubAmersfoort
'01 9-5 Estate 2.3t aut. 345.000km bc279
'95 9000 CSE 2.0t 260.000 bc252
'01 9-5 Estate 2.3t aut. 345.000km bc279
'95 9000 CSE 2.0t 260.000 bc252
- Mariacci
- Donateur 2019
- Berichten: 275
- Lid geworden op: wo 24 apr, 2013 21:13
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Hoera!
wel te overzien toch?
Ik heb 'm vanmiddag opgehaald en zag die van jou staan. Dat rood is heel erg leuk. Bijzondere verschijning, zie je niet veel.
Ik heb 'm vanmiddag opgehaald en zag die van jou staan. Dat rood is heel erg leuk. Bijzondere verschijning, zie je niet veel.
Saab 900 classic 5-deurs / Saab 9-5 Estate Aero / Volvo XC70
Voorheen: 2x Saab 900 classic cabrio / Saab 9-5 Estate Aero / Saab 9-3 Estate V6 Aero Hirsch
Voorheen: 2x Saab 900 classic cabrio / Saab 9-5 Estate Aero / Saab 9-3 Estate V6 Aero Hirsch
- 9323
- Donateur 2016 + 2017
- Berichten: 3542
- Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
- Regio: Kies een regio:
- Contacteer:
Re: Hoera!
Ja hoor, prima te overzien!
SaabHobbyClubAmersfoort
'01 9-5 Estate 2.3t aut. 345.000km bc279
'95 9000 CSE 2.0t 260.000 bc252
'01 9-5 Estate 2.3t aut. 345.000km bc279
'95 9000 CSE 2.0t 260.000 bc252
- 9323
- Donateur 2016 + 2017
- Berichten: 3542
- Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
- Regio: Kies een regio:
- Contacteer:
Re: Hoera!
Zo,
De auto is terug. Nette auto volgens de specialist. Bodem hard, met beperkt laswerk. Tectyleren is aan te raden, dus dat gaat binnenkort ook gebeuren.
Binnenste ashoezen stonden inderdaad droog, dus daar is nieuw vet ingegaan. Bakolie en motorolie zijn ververst en er zijn wat lichte lekkages aan bak en stuurbekrachtigingsleidingen verholpen. Van een lekkende slave is geen sprake.
Een van de homokineten is inderdaad niet helemaal goed meer, maar vervangen is ook niet nodig en ik stoor me niet aan het gekraak.
Oh, het brandstoffilter is ook vervangen en de remblokken achter ook. De remklauw linksachter is niet helemaal goed gangbaar meer en zal tzt vervangen moeten worden.
Kortom: ik heb een goeie auto gekocht! Nog even de puntjes op de i zetten qua bodem en lekker karren geblazen.
De auto is terug. Nette auto volgens de specialist. Bodem hard, met beperkt laswerk. Tectyleren is aan te raden, dus dat gaat binnenkort ook gebeuren.
Binnenste ashoezen stonden inderdaad droog, dus daar is nieuw vet ingegaan. Bakolie en motorolie zijn ververst en er zijn wat lichte lekkages aan bak en stuurbekrachtigingsleidingen verholpen. Van een lekkende slave is geen sprake.
Een van de homokineten is inderdaad niet helemaal goed meer, maar vervangen is ook niet nodig en ik stoor me niet aan het gekraak.
Oh, het brandstoffilter is ook vervangen en de remblokken achter ook. De remklauw linksachter is niet helemaal goed gangbaar meer en zal tzt vervangen moeten worden.
Kortom: ik heb een goeie auto gekocht! Nog even de puntjes op de i zetten qua bodem en lekker karren geblazen.
SaabHobbyClubAmersfoort
'01 9-5 Estate 2.3t aut. 345.000km bc279
'95 9000 CSE 2.0t 260.000 bc252
'01 9-5 Estate 2.3t aut. 345.000km bc279
'95 9000 CSE 2.0t 260.000 bc252
- 9323
- Donateur 2016 + 2017
- Berichten: 3542
- Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
- Regio: Kies een regio:
- Contacteer:
Re: Hoera!
Trouwens, de auto is ook uitgelezen en er kwam iets uit over te arm mengsel. Hij liep ook te hoog stationair. Heb gisteren en vandaag bij elkaar iets van 300km afgelegd en check engine is verdwenen en stationair is ook opeens helemaal goed.
Heb op aanraden van Rosier het brandstoffilter laten vervangen om het bovenstaande voor elkaar te krijgen. Leek me een behoorlijke long shot, maar het heeft dus gewerkt!
Heb op aanraden van Rosier het brandstoffilter laten vervangen om het bovenstaande voor elkaar te krijgen. Leek me een behoorlijke long shot, maar het heeft dus gewerkt!
SaabHobbyClubAmersfoort
'01 9-5 Estate 2.3t aut. 345.000km bc279
'95 9000 CSE 2.0t 260.000 bc252
'01 9-5 Estate 2.3t aut. 345.000km bc279
'95 9000 CSE 2.0t 260.000 bc252
- 9323
- Donateur 2016 + 2017
- Berichten: 3542
- Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
- Regio: Kies een regio:
- Contacteer:
Re: Hoera!
SaabHobbyClubAmersfoort
'01 9-5 Estate 2.3t aut. 345.000km bc279
'95 9000 CSE 2.0t 260.000 bc252
'01 9-5 Estate 2.3t aut. 345.000km bc279
'95 9000 CSE 2.0t 260.000 bc252
- ROSIER
- Donateur 2017 + 2019
- Berichten: 948
- Lid geworden op: zo 29 sep, 2013 8:32
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Hoera!
Als ik hem zo zie staan moet het bestuurdersportier nog iets worden gesteld, die is er uit geweest ivm het spuiten... prutser aan het werk geweest...




SAAB 9-5 NG 2011 Oak Metallic 2.0 TiD Exclusive
SAAB 9-5 2000 Scarabee Groen 3.0 V6 Sedan
SAAB 900i 1988 Rodoniet Rood 5-deurs
SAAB 9001 1987 Rosé Quartz Sedan 4 -deurs
SAAB 99GL(s) 1980 Karmijnrood
SAAB 99 1.700 1970 Mellanblå
SAAB 96 V4 1976 Orkidévit
SAAB 96 V4 1975 Smaragdgrön
SAAB 9-5 2000 Scarabee Groen 3.0 V6 Sedan
SAAB 900i 1988 Rodoniet Rood 5-deurs
SAAB 9001 1987 Rosé Quartz Sedan 4 -deurs
SAAB 99GL(s) 1980 Karmijnrood
SAAB 99 1.700 1970 Mellanblå
SAAB 96 V4 1976 Orkidévit
SAAB 96 V4 1975 Smaragdgrön
- 9323
- Donateur 2016 + 2017
- Berichten: 3542
- Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
- Regio: Kies een regio:
- Contacteer:
Re: Hoera!
Wat foto's van de aangetroffen roest en van de motorruimte. Roest is beperkt en de motorruimte is keurig. Onderblok staat ook nog mooi in de rode verf
Wel een stokoude accu, maar hij doet 't nog.
Motor en bak zijn goeddeels droog. Liggen alleen paar druppels heldere blauwe vloeistof bovenop de skid plate. Ofwel kvs ofwel ruitenwisservloeistof. Even in de gaten houden.





Motor en bak zijn goeddeels droog. Liggen alleen paar druppels heldere blauwe vloeistof bovenop de skid plate. Ofwel kvs ofwel ruitenwisservloeistof. Even in de gaten houden.




SaabHobbyClubAmersfoort
'01 9-5 Estate 2.3t aut. 345.000km bc279
'95 9000 CSE 2.0t 260.000 bc252
'01 9-5 Estate 2.3t aut. 345.000km bc279
'95 9000 CSE 2.0t 260.000 bc252
- Sapphire
- Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
- Berichten: 28951
- Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Hoera!
Is ook redelijk logisch natuurlijk. Veel auto's die stil komen te staan reden al rond met oude remvloeistof. Laat dat een paar jaar stilstaan en je krijgt lekkere putcorrosie op de zuiger/cilinderwand. Tel daarbij op dat de hulpcilinder een deel is dat flinke belasting te verduren krijgt en bingo... Maar leuk is anders, dat wel.
Leuke auto trouwens!
9000, what else?
- 9323
- Donateur 2016 + 2017
- Berichten: 3542
- Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
- Regio: Kies een regio:
- Contacteer:
Re: Hoera!
Een klein issue: de slotcilinder van de bestuurdersdeur zit los. Kan de deur nog wel op slot doen, maar die cilinder met zwarte behuizing krijg ik niet meer vast. Kan dat van binnenuit misschien, als ik de portierbekleding loshaal?
Verder valt me op dat de versnellingen makkelijker in te leggen zijn als ik eerst twee keer het koppelingspedaal indruk ipv een keer. Alsof de boel dan pas goed vrij komt of genoeg druk opbouwt. De achteruit laat zich soms ook wat moeizaam inleggen; vaak gaat het heel soepel, soms voel ik weerstand waar ik m alleen met geweld doorheen kan drukken, wat met een klap gepaard gaat. Dat doe ik dus maar niet. Andere oplossing is een paar keer de andere versnellingen inleggen; dan gaat het weer goed. Wat is de verklaring?
Verder alles wel, na ongeveer 1000km rijden.
Verder valt me op dat de versnellingen makkelijker in te leggen zijn als ik eerst twee keer het koppelingspedaal indruk ipv een keer. Alsof de boel dan pas goed vrij komt of genoeg druk opbouwt. De achteruit laat zich soms ook wat moeizaam inleggen; vaak gaat het heel soepel, soms voel ik weerstand waar ik m alleen met geweld doorheen kan drukken, wat met een klap gepaard gaat. Dat doe ik dus maar niet. Andere oplossing is een paar keer de andere versnellingen inleggen; dan gaat het weer goed. Wat is de verklaring?
Verder alles wel, na ongeveer 1000km rijden.
SaabHobbyClubAmersfoort
'01 9-5 Estate 2.3t aut. 345.000km bc279
'95 9000 CSE 2.0t 260.000 bc252
'01 9-5 Estate 2.3t aut. 345.000km bc279
'95 9000 CSE 2.0t 260.000 bc252
- reiernumans
- Donateur 2014 + 2019
- Berichten: 5837
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Hoera!
Ik heb altijd geleerd bij 99's en 900 classics altijd eerst naar de 1 te schakelen en dan pas de achteruit in te leggen. Als 'ie dan niet wil ff 2-1-R proberen, en als dat óók niet wil even een paar centimeter laten rollen, dan lukt het sowieso. Oude techniek he.. 
Wbt het vrijkomen van de koppeling; is daar iets aan vervangen recent? Het is hier wel besproken, maar weet niet in hoeverre er iets aan gedaan is. Dat kan immers best invloed hebben.
Ik denk dat de losse slotcilinder wordt veroorzaakt door een clip aan de binnenkant die verkeerd om gemonteerd zit. Had de spuiter bij mijn auto ook gedaan aan de rechterkant..

Wbt het vrijkomen van de koppeling; is daar iets aan vervangen recent? Het is hier wel besproken, maar weet niet in hoeverre er iets aan gedaan is. Dat kan immers best invloed hebben.
Ik denk dat de losse slotcilinder wordt veroorzaakt door een clip aan de binnenkant die verkeerd om gemonteerd zit. Had de spuiter bij mijn auto ook gedaan aan de rechterkant..
