Avonturen van een kersenrode Classic
- 9323
- Donateur (2x)
- Berichten: 5008
- Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
- Regio: NL - Provincie Utrecht
- Contacteer:
Re: Hoera!
Haha, ja ik had al zoiets begrepen. Maar ik hou me eventjes in; eerst maar eens wat kilometers maken!
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
- 9323
- Donateur (2x)
- Berichten: 5008
- Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
- Regio: NL - Provincie Utrecht
- Contacteer:
Re: Hoera!
De eerste items voor mijn 900 gescoord, bij Rademaker: een instructieboekje (er zit helemaal niks aan boekjes e.d. bij de auto) en een prachtige leren opbergmap Heb ook nog een Kiekert in de voorraad gevonden; daarmee hoop ik de weigerachtige centrale deurvergrendeling te fixen.
Heb ook de achterbank even opgeklapt. Geen roest kunnen ontdekken, wel een boel stof en een heel grote dode spin. Rommeltje is het daar trouwens zeg, bij een classic, met die open en bloot liggende zekeringhouder en benzineleidingen enzo.
Algehele indruk van de auto is nog steeds erg positief. Volgende week gaat-ie op de brug in Rhenen voor een check. Heb wat lichte lekkages bespeurd die ik even wil laten controleren. Ik denk er trouwens ook over de bodem opnieuw te laten tectyleren; wat er ooit aan bescherming op heeft gezeten is er inmiddels wel af. Zag op de site van 900classic.nl dat ze dat daar kunnen regelen. Iemand ervaringen daarmee?
2018-11-20 11.30.35 by Philip Overkleeft, on Flickr
Heb ook de achterbank even opgeklapt. Geen roest kunnen ontdekken, wel een boel stof en een heel grote dode spin. Rommeltje is het daar trouwens zeg, bij een classic, met die open en bloot liggende zekeringhouder en benzineleidingen enzo.
Algehele indruk van de auto is nog steeds erg positief. Volgende week gaat-ie op de brug in Rhenen voor een check. Heb wat lichte lekkages bespeurd die ik even wil laten controleren. Ik denk er trouwens ook over de bodem opnieuw te laten tectyleren; wat er ooit aan bescherming op heeft gezeten is er inmiddels wel af. Zag op de site van 900classic.nl dat ze dat daar kunnen regelen. Iemand ervaringen daarmee?
2018-11-20 11.30.35 by Philip Overkleeft, on Flickr
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
- 9323
- Donateur (2x)
- Berichten: 5008
- Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
- Regio: NL - Provincie Utrecht
- Contacteer:
Re: Hoera!
Paar nieuwe observaties:
- bak schakelt goed, vooral als-ie warm is. De derde moet ik met beleid inleggen en de achteruit kraakt soms. Benieuwd wat nieuwe bakolie daarmee doet.
- Als de auto koud is, trilt ie een beetje als ik in de derde gas geef, vooral in lagere toeren.
- Homokineten ratelen bij scherpe bochten als-ie koud is. Bij warme auto een stuk minder.
- auto loopt warm te hoog stationair (1200tpm) en check engine brandt.
- remmen zijn volgens mij niet helemaal lekker gangbaar. Auto heeft veel stilgestaan de afgelopen jaren; dat zal wel daaraan liggen. Zaak keer loshalen en schoonmaken denk ik.
- bak schakelt goed, vooral als-ie warm is. De derde moet ik met beleid inleggen en de achteruit kraakt soms. Benieuwd wat nieuwe bakolie daarmee doet.
- Als de auto koud is, trilt ie een beetje als ik in de derde gas geef, vooral in lagere toeren.
- Homokineten ratelen bij scherpe bochten als-ie koud is. Bij warme auto een stuk minder.
- auto loopt warm te hoog stationair (1200tpm) en check engine brandt.
- remmen zijn volgens mij niet helemaal lekker gangbaar. Auto heeft veel stilgestaan de afgelopen jaren; dat zal wel daaraan liggen. Zaak keer loshalen en schoonmaken denk ik.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
- op
- Donateur (4x)
- Berichten: 5000
- Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Hoera!
Let erop dat er genoeg vet op de homokineten en dus in de hoezen zit! Dat kan hard gaan als het te weinig is.
Erg mooie auto deze.
Erg mooie auto deze.
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
- 9323
- Donateur (2x)
- Berichten: 5008
- Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
- Regio: NL - Provincie Utrecht
- Contacteer:
Re: Hoera!
Dank voor de tip!
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
-
- Donateur (2x)
- Berichten: 268
- Lid geworden op: ma 05 mei, 2008 22:14
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Hoera!
Tectyleren heb ik vorig jaar laten doen bij 900classic.nl; erg netjes gedaan en alles (ook de wielkasten) ziet er weer als nieuw uit! Auto stinkt wel een tijdje maar dat gaat vanzelf over
Saab 9-5NG 2.0T Aero XWD MY2011
Saab 9-3 2.0T Aero Cabrio aut 2002
Saab 9000 Aero 1994 zwart handbak (verkocht)
Saab 900S Aero 1993 lemans blue (verkocht)
Saab 9000 CSE 2.3T 1997 aut grijs (verkocht)
Saab 9-3 SE 1.8t Hirsch 2008 zwart (lease)
Saab 9-3 SS 1.8i 2004 zwart (lease)
Saab 9-3 2.0T Aero Cabrio aut 2002
Saab 9000 Aero 1994 zwart handbak (verkocht)
Saab 900S Aero 1993 lemans blue (verkocht)
Saab 9000 CSE 2.3T 1997 aut grijs (verkocht)
Saab 9-3 SE 1.8t Hirsch 2008 zwart (lease)
Saab 9-3 SS 1.8i 2004 zwart (lease)
- 9323
- Donateur (2x)
- Berichten: 5008
- Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
- Regio: NL - Provincie Utrecht
- Contacteer:
Re: Hoera!
Klinkt goed, dank
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
- reiernumans
- Donateur (2x)
- Berichten: 7754
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Hoera!
Tectyleren kun je toch ook zelf? Doosje spuitbussen halen bij de automaterialenzaak, alles dat je niet vertrouwt op de bodem goed schoonkrabben en vervolgens in de tectyl zetten. Je stinkt een uur in de wind als je klaar bent, maar lijkt me best rewarding om dat zelf te doen (en bij te houden). Zeker omdat je dan ook weet dat er niet klakkeloos over beginnende plekjes heen geblazen is.
Je CE lampje mag maar voor vier dingen aan springen; LMM, gasklep positiesensor (schakelaar eigenlijk), temperatuursensor in het inlaatspruitstuk en lambdasensor. Dat 'ie een beetje nukkig is onderin de toeren klinkt mij eerder als 'toe aan groot onderhoud', bougies, filters, rotor en kapje en olie wisselen. Al zal de brandende CE zeker parten spelen, volgens mij staat er ergens op het forum wel een beschrijving van hoe je 'm een knippercode kunt laten geven, dat helpt je vast verder. Al met al mooie startklusjes aan zo'n brandweerwagen. Succes!
Je CE lampje mag maar voor vier dingen aan springen; LMM, gasklep positiesensor (schakelaar eigenlijk), temperatuursensor in het inlaatspruitstuk en lambdasensor. Dat 'ie een beetje nukkig is onderin de toeren klinkt mij eerder als 'toe aan groot onderhoud', bougies, filters, rotor en kapje en olie wisselen. Al zal de brandende CE zeker parten spelen, volgens mij staat er ergens op het forum wel een beschrijving van hoe je 'm een knippercode kunt laten geven, dat helpt je vast verder. Al met al mooie startklusjes aan zo'n brandweerwagen. Succes!
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
- 9323
- Donateur (2x)
- Berichten: 5008
- Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
- Regio: NL - Provincie Utrecht
- Contacteer:
Re: Hoera!
Dank Mij lijkt het getril meer in de aandrijflijn te zitten; alsof de aandrijfassen etc een beetje 'drooglopen'. De motor loopt uitstekend, start goed en loopt bij koude motor meteen mooi rond. Bougies en filter en bougiekabels en olie zijn ook net nieuw. Olie ga ik wel nog een keer verversen, hoewel dat ook kortgeleden is gebeurd.
Qua check engine: nuttige info. Temperatuursensor lijkt me op dit moment het meest waarschijnlijk.
Qua check engine: nuttige info. Temperatuursensor lijkt me op dit moment het meest waarschijnlijk.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
- Vyv
- Moderator + Donateur
- Berichten: 10014
- Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Hoera!
9323 schreef: - auto loopt warm te hoog stationair (1200tpm) en check engine brandt.
Ik denk dan eerder aan een vacuumlek, dit zorgt voor een hoger stationair loop want zuigt extra lucht aan. Die extra lucht geeft ook verschil met luchtmassameter meet en wat lambda meet.9323 schreef: Qua check engine: nuttige info. Temperatuursensor lijkt me op dit moment het meest waarschijnlijk.
- ROSIER
- Donateur (2x)
- Berichten: 1226
- Lid geworden op: zo 29 sep, 2013 8:32
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Hoera!
Vaccuumslangen zijn net vervangen...
9-5 2.0T '07 Fleet Estate Hirsch
900 2.1i '91 Cabrio Scarabee
90 2.0 '87 Malachiet Groen
900 GLI '85 Black
99GL(s) '80 Karmijnrood
96 V4 '75 Smaragdgrön
SONETT III '73 Baja Red (2x)
99 1.700 '69 PolarVit
Volvo Amazon 121 '65 Charcoal Grey
900 2.1i '91 Cabrio Scarabee
90 2.0 '87 Malachiet Groen
900 GLI '85 Black
99GL(s) '80 Karmijnrood
96 V4 '75 Smaragdgrön
SONETT III '73 Baja Red (2x)
99 1.700 '69 PolarVit
Volvo Amazon 121 '65 Charcoal Grey
- gertram
- Donateur (3x)
- Berichten: 2407
- Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Hoera!
De schoongekrabde plekjes zou ik wel behandelen voor ik er Tectyl op zou zetten. Met Caprotech RX bijvoorbeeld. Zwarte tectyl kun je ook met de kwast aanbrengen. En niet vergeten nadien elke 3 tot 5 jaar in te spuiten met petroleum.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.
-
- Donateur (2x)
- Berichten: 2626
- Lid geworden op: vr 20 jul, 2007 19:56
- Regio: NL - Provincie Friesland
- 9323
- Donateur (2x)
- Berichten: 5008
- Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
- Regio: NL - Provincie Utrecht
- Contacteer:
Re: Hoera!
Duidelijk!
Er hangen wat druppels heldere vloeistof aan de skidplate onder de bak en op het plaveisel eronder breidt de olievlek zich uit. Ik vrees voor de hulpcilinder van de koppeling. Gelukkig niet onoverkomelijk bij een classic.
Valt me op trouwens dat koppelingscilinders vaak d geest geven bij auto's die lang stil hebben gestaan. Theun stond ook een tijdje terug al met een lekke hoofdcilinder met de Grobbendonk.
Er hangen wat druppels heldere vloeistof aan de skidplate onder de bak en op het plaveisel eronder breidt de olievlek zich uit. Ik vrees voor de hulpcilinder van de koppeling. Gelukkig niet onoverkomelijk bij een classic.
Valt me op trouwens dat koppelingscilinders vaak d geest geven bij auto's die lang stil hebben gestaan. Theun stond ook een tijdje terug al met een lekke hoofdcilinder met de Grobbendonk.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
- reiernumans
- Donateur (2x)
- Berichten: 7754
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Hoera!
Als de hulpcilinder aan z'n eind is zou ik in ieder geval de leiding meevervangen, maar ook zeker overwegen de hoofdcilinder direct mee te nemen. In mijn ervaring is bij de meeste classics de remvloeistof in het koppelingssysteem nooit vervangen, en gaat de andere cilinder vaak snel na vervanging kapot. Beide cilinders zijn overigens vaak prima te reviseren voor een fractie van de kosten van nieuwe cilinders. Nieuwe leiding ertussen, koppeling als je die eruit haalt even controleren en evt vervangen en je bent weer het mannetje. Prima te doen allemaal bij een classic inderdaad, zeker als het systeem nog enigszins functioneert (dan kun je vrij gemakkelijk de tool om de drukgroep ingedrukt te houden monteren omdat je de koppeling nog in kunt trappen).
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS