900 turbo aankoop ?
900 turbo aankoop ?
Hey Allen,
We overwegen om als 2de wagen (naast cx 5 2017) een 900 turbo te zoeken.
Mijn ouders hebben vroeger een gehad en ik herinner me nog de acceleratie van de turbo. Ik geloof dat het de 140 pk versie was.
De wagen zal wellicht maar een 3000-5000km rijden/jaar. We doen nog veel met de fietsen of met de MAzda.
Momenteel is de 2de wagen een renault Master die we vooral gebruikt hebben voor onze bouw. Deze gaat weg.
We dachten aan een budget van 3000-4000 euro maar dit lijkt me misschien wat weinig te zijn als ik zo rond zie ?
Ik zou voor model gaan tot 31/12/1992 dan is hij voor belgie oldtimer op gebied van taxen en betaal ik 37 euro jaarlijkse taxen. Voor 1993 is dit al een pak meer.
Bedoeling is om een leuke, veilige, betrouwbare, "goedkope" 2de wagen te hebben.
Mijn vader heeft nog een Ami 8 staan maar kwa veiligheid is dat wat minder met mijn 2 dochters 8 en 5. Hoewel we zelf zijn groot gebracht in 2cv's.
Iemand een idee wat de maximale toegelaten massa is van de 900 turbo's? en de trekkracht van een geremd voertuig.
Mijn eigen eerste wagen (2cv) moet ik terug opmaken dus zal nog niet direct rijden.
bedankt
Robin
We overwegen om als 2de wagen (naast cx 5 2017) een 900 turbo te zoeken.
Mijn ouders hebben vroeger een gehad en ik herinner me nog de acceleratie van de turbo. Ik geloof dat het de 140 pk versie was.
De wagen zal wellicht maar een 3000-5000km rijden/jaar. We doen nog veel met de fietsen of met de MAzda.
Momenteel is de 2de wagen een renault Master die we vooral gebruikt hebben voor onze bouw. Deze gaat weg.
We dachten aan een budget van 3000-4000 euro maar dit lijkt me misschien wat weinig te zijn als ik zo rond zie ?
Ik zou voor model gaan tot 31/12/1992 dan is hij voor belgie oldtimer op gebied van taxen en betaal ik 37 euro jaarlijkse taxen. Voor 1993 is dit al een pak meer.
Bedoeling is om een leuke, veilige, betrouwbare, "goedkope" 2de wagen te hebben.
Mijn vader heeft nog een Ami 8 staan maar kwa veiligheid is dat wat minder met mijn 2 dochters 8 en 5. Hoewel we zelf zijn groot gebracht in 2cv's.
Iemand een idee wat de maximale toegelaten massa is van de 900 turbo's? en de trekkracht van een geremd voertuig.
Mijn eigen eerste wagen (2cv) moet ik terug opmaken dus zal nog niet direct rijden.
bedankt
Robin
- Mariacci
- Donateur (2x)
- Berichten: 310
- Lid geworden op: wo 24 apr, 2013 21:13
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 900 turbo aankoop ?
Hier wat antwoorden op je vragen met een link naar de specs van een late 900S:
https://www.autoweek.nl/auto/7402/saab-900s
geremde aanhanger: 1500kg
leeggewicht: 1275
toegestaan laadvermogen 555kg (dus samen 1830kg)
https://www.autoweek.nl/auto/7402/saab-900s
geremde aanhanger: 1500kg
leeggewicht: 1275
toegestaan laadvermogen 555kg (dus samen 1830kg)
900 classic 5-deurs / 9-5NG
Voorheen: 3x 900 classic cabrio / 3x 9-5 Estate Aero / 9-3 Estate V6 Aero Hirsch
Voorheen: 3x 900 classic cabrio / 3x 9-5 Estate Aero / 9-3 Estate V6 Aero Hirsch
- Sonab
- Donateur (3x)
- Berichten: 4147
- Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
- Regio: NL - Provincie Zeeland
Re: 900 turbo aankoop ?
Mooi en vooral ook heel leuk plan!!
Inderdaad een veilige en sterke auto (nog supervlot ook als turbo), bovendien ondanks de oldtimerstatus toch rijdend als een moderne auto...
Volgens mij zijn het best goede trekauto's, zeker als turbo uitvoering.
De waarde vind ik in de afgelopen jaren zeker stijgende en de uniciteit neemt wat toe.
Maar voor het genoemde budget moet je echt wel wat leuks kunnen aanschaffen, al geldt natuurlijk: hoe beter op gepast, hoe duurder het exemplaar.
Inderdaad een veilige en sterke auto (nog supervlot ook als turbo), bovendien ondanks de oldtimerstatus toch rijdend als een moderne auto...
Volgens mij zijn het best goede trekauto's, zeker als turbo uitvoering.
De waarde vind ik in de afgelopen jaren zeker stijgende en de uniciteit neemt wat toe.
Maar voor het genoemde budget moet je echt wel wat leuks kunnen aanschaffen, al geldt natuurlijk: hoe beter op gepast, hoe duurder het exemplaar.
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood, duh
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)
Re: 900 turbo aankoop ?
Dank voor de reacties.
Maximale massa is ook meevaller. Combinatie (mtm aanhangwagen 1600kg) en mtm (wagen) moet voor rijbewijs B in belgie max 3.5ton zijn.
Dus meevaller.
We kijken uit naar een interessante turbo versie. Voorkeur turbo gaat uit omwille van nostaligie. De glimlach die ik als 8 jarige had .
Voor de 900 S heb geen idee. Andere rijervaring?
Maximale massa is ook meevaller. Combinatie (mtm aanhangwagen 1600kg) en mtm (wagen) moet voor rijbewijs B in belgie max 3.5ton zijn.
Dus meevaller.
We kijken uit naar een interessante turbo versie. Voorkeur turbo gaat uit omwille van nostaligie. De glimlach die ik als 8 jarige had .
Voor de 900 S heb geen idee. Andere rijervaring?
Re: 900 turbo aankoop ?
https://www.leboncoin.fr/voitures/1489624924.htm/
Wat denken jullie hiervan ? Kan tegen slagen na lange stilstand.
Iemand ervaring met invoering uit Frankrijk naar België ?
Wat denken jullie hiervan ? Kan tegen slagen na lange stilstand.
Iemand ervaring met invoering uit Frankrijk naar België ?
- op
- Donateur (4x)
- Berichten: 5000
- Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 900 turbo aankoop ?
Een turbo die lang stil gestaan heeft is leuk voor een ervaren hobby monteur die het eerder gedaan heeft.
Als je dat zelf moet uitvinden of laten doen is de lol er gauw af.
Ik zou zeker gaan voor een auto die gewoon gebruikt wordt, met een verse apk. dan heb je de grootste kans dat je et en grote grijns rondrijdt
de 900 turbo voor 85/86 heeft geen katalysator en heeft de volle 175 Pk, en heel veel koppel, echt leuk
Als je dat zelf moet uitvinden of laten doen is de lol er gauw af.
Ik zou zeker gaan voor een auto die gewoon gebruikt wordt, met een verse apk. dan heb je de grootste kans dat je et en grote grijns rondrijdt
de 900 turbo voor 85/86 heeft geen katalysator en heeft de volle 175 Pk, en heel veel koppel, echt leuk
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
Re: 900 turbo aankoop ?
Ervaren monteur net maar wel gediplomeerd automechanica op het middelbaar gedaan.
Erna verder gegaan als begeleider voor mensen met een handicap al 15 jaar
Dus ik sleutel nog wel maar niet veel
Als ik mag kiezen is het inderdaad 900 turbo 3 deurs met de 175 pk en leder interieur maar budget zal wat klein zijn denk ik.
Er stond een https://www.leboncoin.fr/voitures/1494309290.htm/
Allen het stuur aan de verkeerde kant
Bij sommige staat APC wat houd dit juist in ? Is dit de aero?
Heeft de 8 klepper turbo geen +-141pk en de 16 kepper turbo 175pk ?
Bedankt voor de tips. we blijven zoeken.
Erna verder gegaan als begeleider voor mensen met een handicap al 15 jaar
Dus ik sleutel nog wel maar niet veel
Als ik mag kiezen is het inderdaad 900 turbo 3 deurs met de 175 pk en leder interieur maar budget zal wat klein zijn denk ik.
Er stond een https://www.leboncoin.fr/voitures/1494309290.htm/
Allen het stuur aan de verkeerde kant
Bij sommige staat APC wat houd dit juist in ? Is dit de aero?
Heeft de 8 klepper turbo geen +-141pk en de 16 kepper turbo 175pk ?
Bedankt voor de tips. we blijven zoeken.
Re: 900 turbo aankoop ?
https://www.mobile.de/nl/Auto/Saab-900- ... act-seller
Stukje rijden maar lijkt me wel wat.
Nog tips ?
Stukje rijden maar lijkt me wel wat.
Nog tips ?
- Oosthoek
- Geregistreerd lid
- Berichten: 5926
- Lid geworden op: di 30 mar, 2004 22:08
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: 900 turbo aankoop ?
Deze lijst bestuderen lijkt me wijs: viewtopic.php?f=4&t=140764
Je gaat geheid zaken tegenkomen. Geen ramp, want alles is te repareren, maar het kan wel prijzig worden. Ik zou me daarom primair richten op de punten die veel voorkomen en snel veel geld kosten: roestvorming en de versnellingsbak. Als dat in orde lijkt te zijn dan kun je je prima laten leiden door je gevoel: is dit waar je blij van wordt, of niet?
Je gaat geheid zaken tegenkomen. Geen ramp, want alles is te repareren, maar het kan wel prijzig worden. Ik zou me daarom primair richten op de punten die veel voorkomen en snel veel geld kosten: roestvorming en de versnellingsbak. Als dat in orde lijkt te zijn dan kun je je prima laten leiden door je gevoel: is dit waar je blij van wordt, of niet?
900i 8v 3drs MY85 cochenille rood, sinds 2004
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart, sinds 2019
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart, sinds 2019
- op
- Donateur (4x)
- Berichten: 5000
- Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 900 turbo aankoop ?
mooie auto zeker, en een pluspunt is het open dak. De turbo en uitlaat kunnen erg erg worden, in combinatie met een zwarte auto en een airco die vaak stuk is, is het dakraam heerlijk.Robin2cv schreef: ↑di 06 nov, 2018 23:03https://www.mobile.de/nl/Auto/Saab-900- ... act-seller
Stukje rijden maar lijkt me wel wat.
Nog tips ?
Bij een auto in deze prijsklasse mag je niet verwachten dat er geen problemen zijn, integendeel.
weinig gereden: meestal gaat er dan veel stuk als je de auto intensief gaat gebruiken. Kan zijn een stangetje wat afbreekt, de kachel die vast zit etc.
onrustig lopen koude start, warm niet --> dit kan al meteen een zoektocht opleveren zonder einde. kan van alles wezen.
stond veel in de garage: kan zijn dat raam of dakrubber zomaar gaan lekken als ie buiten komen te staan. een lekkend dak wil je niet
kijk eens goed rond in het 900 deel van het forum - er staan aankooptips - en laat je niet verblinden.
Zo'n 900 is altijd prachtig en de turbo klinkt altijd geweldig en je wil 'm altijd hebben.
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
- joep97
- Donateur
- Berichten: 2859
- Lid geworden op: do 04 aug, 2011 21:32
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: 900 turbo aankoop ?
Leuk, een 900 turbo voor erbij! Ik heb ook net een 900 turbo cabrio aangeschaft. Wordt nog wat werk aan verricht, dus ik moet nog even geduld hebben voor het plezier kan beginnen . Voor de beschreven zoektocht zou deze 900S vijfdeurs wellicht een goede kandidaat kunnen zijn. Ziet er netjes uit naar mijn mening en de advertentie doet vermoeden dat het onderhoud up to date is.
'83 900 CD ONK
'65 96 tt ONK
‘08 9-3 TiD “Griffin”
‘01 9-3 Aero cabrio
‘02 9-3 Anni
‘96 Jag XK8
Verkocht: '83 900Gls, '01 9-3, ‘73 99 Verona groen, ‘03 Jaguar XJ, ‘72 Jaguar XJ, '92 900S, '07 9-3 V6, '99 9-3, '92 caab, ‘73 Jag XJ, ‘84 99, '11 9-3 caab, '89 en ‘90 900 turbo cabrio
'65 96 tt ONK
‘08 9-3 TiD “Griffin”
‘01 9-3 Aero cabrio
‘02 9-3 Anni
‘96 Jag XK8
Verkocht: '83 900Gls, '01 9-3, ‘73 99 Verona groen, ‘03 Jaguar XJ, ‘72 Jaguar XJ, '92 900S, '07 9-3 V6, '99 9-3, '92 caab, ‘73 Jag XJ, ‘84 99, '11 9-3 caab, '89 en ‘90 900 turbo cabrio
Re: 900 turbo aankoop ?
Wat ik niet goed snap heeft de S een lage druk turbo of ?
Ik weet dat diegene mijn vader had een 140 pk had en turbo metertje tussen temperatuur en benzine meter.
Ik dacht dat dit gewoon een 8kleps turbo was ? En dat de 16 klep turbo 175 pk had ?
Klopt dit of ben ik volledig fout ?
Ik weet dat diegene mijn vader had een 140 pk had en turbo metertje tussen temperatuur en benzine meter.
Ik dacht dat dit gewoon een 8kleps turbo was ? En dat de 16 klep turbo 175 pk had ?
Klopt dit of ben ik volledig fout ?
- op
- Donateur (4x)
- Berichten: 5000
- Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 900 turbo aankoop ?
8 klepper Turbo heeft 145 Pk, de 16 klepper heeft 175 pk zonder katalysator en 160 met katalysator.
De 8 klepper is misschien ook wel eens met katalysator geleverd, maar dat zie je bijna nooit. Die heeft ook een aardig vermogensoffer mogen brengen
Je hebt de FPT en de LPT, full en low pressure turbo, met of zonder intercooler.
In België zijn veel 900i zonder turbo geleverd als Aero, met de looks en het sportonderstel. Is dat niet wat? Rijdt best vlot en is geen walmende olieboot, wat een turbo op leeftijd vaak is.
De 8 klepper is misschien ook wel eens met katalysator geleverd, maar dat zie je bijna nooit. Die heeft ook een aardig vermogensoffer mogen brengen
Je hebt de FPT en de LPT, full en low pressure turbo, met of zonder intercooler.
In België zijn veel 900i zonder turbo geleverd als Aero, met de looks en het sportonderstel. Is dat niet wat? Rijdt best vlot en is geen walmende olieboot, wat een turbo op leeftijd vaak is.
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
- jelger
- Geregistreerd lid
- Berichten: 18853
- Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
- Contacteer:
Re: 900 turbo aankoop ?
De LPT versie heette op de model aanduiding S (dus 900 S), die ca 145 pk heeft. Niet te verwarren met 900 Turbo 16 S wat de extra aangeklede hoge druk turbo (FPT) was.
Om het nog duidelijker te maken: in de VS was de 900 S aanduiding voor de 900 i 16v (injectie 16 klepper).
Om het nog duidelijker te maken: in de VS was de 900 S aanduiding voor de 900 i 16v (injectie 16 klepper).
- op
- Donateur (4x)
- Berichten: 5000
- Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 900 turbo aankoop ?
Jelger was er inde VS een 8 kleppen Turbo met katalysator leverbaar?
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog