ditjes en datjes

1993-2002
Gebruikersavatar
SMILEONMYFACE
Donateur
Donateur
Berichten: 27
Lid geworden op: di 09 okt, 2018 0:58
Regio: - kies een regio

ditjes en datjes

Bericht door SMILEONMYFACE » wo 24 okt, 2018 22:12

deze namiddag wat aan de wagen gewerkt, had vorige week wat materiaal bij R & D besteld zoals hydraulische olie voor cabriodakpomp, wc-rol voor kachelbediening, nieuw motorkaplogo, afdekdopje ruitenwisserhendel.
vermits ik ondervond dat het cabriodak niet in één beweging open ging en hetzelfde voor het sluiten heb ik de hydraulische pomp te voorschijn gehaald (viel al bij al nog mee om deze uit de wand te kantelen) en men vermoeden werd bevestigd: het olieniveau stond dramatisch laag, gevuld, terug gemonteerd en getest en alles werkt weer zoals het hoort, in één beweging openen of sluiten zonder het hendeltje te moeten lossen :D

dan handschoenkastje gedemonteerd en zijpaneel middenconsole waar schakelaars kachelbediening staan en wat zag ik: er zat helemaal geen wc-rol in, dus de vorige eigenaar of mechanieker had hier wss zelf al aan zitten prutsen en kreeg het wss niet in orde en had die dan er maar uit gehaald. na lang prutsen uiteindelijk de nieuwe wc rol erin gekregen en proberen draaien maar dan ging absoluut niet, terug losgemaakt en met schroevendraaier wat zitten links en rechts bewegen maar dat ging heel stroef, zelfs met wat WD40 geen verbetering, zelfs bedieningsknop van kachelbediening afgebroken dus dat was effe balen, dan maar de hele boel dichtgegooid na de kachel met schroevendraaier in de wc-houderlip te hebben gedraaid tot op stand voorruit (in de winter is dat wellicht de beste keuze voor ontwaseming)
Weet er iemand wat ik kan doen om dit toch nog goed te krijgen zodat ik de kachelbedieningsknop toch zou kunnen gebruiken ik gooi het met plezier terug open
terwijl het bedieningspaneel van draaischakelaars eruit hing heb ik het tandwiel van warm/koud verdraaid omdat ik merkte dat dat niet tegen het andere tandwiel kwam en terwijl ik nadien aan het rijden was merkte ik dat ik enkel warme en nog warmere lucht uit de roosters kreeg, ik heb dus iets gedaan dat precies niet mocht, wat moet ik nu best doen, tandwiel verdraaien naar andere kant wellicht? iemand raad.

tenslotte het volledig afgeblakerde motorkaplogo losgemaakt zonder de 2 pinnen ervan af te breken en eenvoudig het nieuwe erin geduwd, en tenslotte het dopje van de ruitenwisserhendel erin geduwd,

conclusie van de namiddag: tevreden dat cabriodak terug perfect werkt en logo en dopje erop zitten maar het bediengspaneel van kachelbediening doet dus niet wat het moet ;-|+ heeft er iemand hetzelfde al is meegemaakt en wat doe ik om dit op te lossen?

alvast bedankt voor de info die ik eventueel kan krijgen
groeten,
raf
dromen zijn bedrog maar als ik wakker word staat men Saab er nog :lol:

Saab 9-3 2.0i 131pk Cabrio, 7/1999, Midnightbleu, 161000 km

Marc_B204
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 711
Lid geworden op: vr 29 nov, 2013 18:00
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: ditjes en datjes

Bericht door Marc_B204 » vr 26 okt, 2018 8:52

Kachelbediening in de 9-3 is altijd een bron van zorg, heb meerdere keren een afgebroken draaiknop gehad op de bediening om de uitstroom te veranderen. Blies-ie alleen in de voetenruimte terwijl je de ruiten wilde ontwasemen.
Trommelhuis van een 900NG erin en je bent er vanaf. Heeft een medeforummer voor me gedaan.
Blinde ex-Saabeigenaar
Nu: BMW 540I xDrive High Executive M-Sporrtpakket 2018
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984 (geschorst)
Ex: BMW 535I Luxury Line 2014
Ex: Saab 9-5 Aero Sport Sedan Automaat 260 pk 2007, Titan Grey Metallic
Ex: Saab 9³ Coupé 2.0 T S Automaat 154 pk 1999

Gebruikersavatar
SMILEONMYFACE
Donateur
Donateur
Berichten: 27
Lid geworden op: di 09 okt, 2018 0:58
Regio: - kies een regio

Re: ditjes en datjes

Bericht door SMILEONMYFACE » vr 26 okt, 2018 23:59

Bedankt Marc voor de reactie👍
Heb je een foto van waar dat trommelhuis precies zit en hoe dat te vervangen? Idee van kostprijs? Ik wil graag men kachelbediening terug in orde zetten.
Bedankt
Raf
dromen zijn bedrog maar als ik wakker word staat men Saab er nog :lol:

Saab 9-3 2.0i 131pk Cabrio, 7/1999, Midnightbleu, 161000 km

Gebruikersavatar
Bummer
Geregistreerd lid
Berichten: 1495
Lid geworden op: do 26 mei, 2016 9:20
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: ditjes en datjes

Bericht door Bummer » za 27 okt, 2018 9:21

Ik zou ook de kachelbediening van een 900ng pakken. Dat kunststof is sterker. Met de bekabeling zit er een klein verschil tussen de twee, maar dat is met een beetje handigheid zo opgelost.
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...

Gebruikersavatar
SMILEONMYFACE
Donateur
Donateur
Berichten: 27
Lid geworden op: di 09 okt, 2018 0:58
Regio: - kies een regio

Re: ditjes en datjes

Bericht door SMILEONMYFACE » za 27 okt, 2018 23:09

Heeft er iemand een foto van een trommelhuis, heb op www zitten zoeken maar vind daar geen enkele afbeelding van terug :shock:

niemand een tip van hoe ik het kacheldraaigedeelte achterin de kachelbediening minder stroef kan krijgen want via de draaitop doet de wcrol niks aan dat achterste draaistuk van de kachel...
dromen zijn bedrog maar als ik wakker word staat men Saab er nog :lol:

Saab 9-3 2.0i 131pk Cabrio, 7/1999, Midnightbleu, 161000 km

Marc_B204
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 711
Lid geworden op: vr 29 nov, 2013 18:00
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: ditjes en datjes

Bericht door Marc_B204 » ma 29 okt, 2018 16:10

Nee, sorry. Daar heb ik geen foto van. Ik heb toen (en dan hebben we het over 4 jaar geleden) een trommelhuis gekocht bij Elfrink.
Blinde ex-Saabeigenaar
Nu: BMW 540I xDrive High Executive M-Sporrtpakket 2018
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984 (geschorst)
Ex: BMW 535I Luxury Line 2014
Ex: Saab 9-5 Aero Sport Sedan Automaat 260 pk 2007, Titan Grey Metallic
Ex: Saab 9³ Coupé 2.0 T S Automaat 154 pk 1999

Gebruikersavatar
SMILEONMYFACE
Donateur
Donateur
Berichten: 27
Lid geworden op: di 09 okt, 2018 0:58
Regio: - kies een regio

Re: ditjes en datjes

Bericht door SMILEONMYFACE » ma 29 okt, 2018 17:53

ok bedankt Marc, trommelhuis is een woord dat geen resultaat geeft op google, ook niet op de site van elferink, kan je me de naam geven waaronder ik dat wel zou kunnen terugvinden?
bedankt,
Raf
dromen zijn bedrog maar als ik wakker word staat men Saab er nog :lol:

Saab 9-3 2.0i 131pk Cabrio, 7/1999, Midnightbleu, 161000 km

Gebruikersavatar
Bummer
Geregistreerd lid
Berichten: 1495
Lid geworden op: do 26 mei, 2016 9:20
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: ditjes en datjes

Bericht door Bummer » ma 29 okt, 2018 22:22

Trommelhuis of KACHELhuis :?:
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...

Gebruikersavatar
SMILEONMYFACE
Donateur
Donateur
Berichten: 27
Lid geworden op: di 09 okt, 2018 0:58
Regio: - kies een regio

Re: ditjes en datjes

Bericht door SMILEONMYFACE » ma 29 okt, 2018 22:51

Bummer,
dank je wel voor de verduidelijking

nu ik de foto gezien heb weet ik wat jullie bedoelden, als ik dat zo zie lijkt dat niet iets dat ik zelf zal kunnen dus zal er maar best afblijven he

weet niemand raad hoe ik de instelling van de warmte terug goed kan krijgen ik heb namelijk dat tandwiel verdraaid zodat het tegen het tandwiel van de schakelaar zou komen en nu heb ik alleen de keuze tussen warme en heel hete lucht ;-|+
dromen zijn bedrog maar als ik wakker word staat men Saab er nog :lol:

Saab 9-3 2.0i 131pk Cabrio, 7/1999, Midnightbleu, 161000 km

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid
Berichten: 12629
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
Regio: España - Spanje

Re: ditjes en datjes

Bericht door 72sonett3 » di 30 okt, 2018 10:53

De kapotte draaiknop en WCrolhouder in de 9-3 is een symptoom van dat klemmende kachelhuis. Er is ook nog een botte bijloplossing door ergens een schroef in te draaien. Zie het bericht van Marc van 4 jaar geleden... maar foto's hebben voor hem weinig waarde... 8)

Als je de radio er uit haalt, kun je door die opening ook bij de WCrolhouder, dan hoeft er verder niets gedemonteerd te worden.

In onze 9-3 zit ook geen WCrolhouder meer, heb ik na 3x vervangen maar weggelaten, in stand ontwasemen zodat hij in ieder geval door de APK komt (of hoe heet dat in België).
MH
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register

Gebruikersavatar
SMILEONMYFACE
Donateur
Donateur
Berichten: 27
Lid geworden op: di 09 okt, 2018 0:58
Regio: - kies een regio

Re: ditjes en datjes

Bericht door SMILEONMYFACE » di 30 okt, 2018 17:16

dank je wel voor de reply, ik ga in ieder geval als het terug droog is hier in dit apenlandje(woon in België hé) alles (handschoenkastje en zijpaneel aan kant passagier) terug demonteren want moet verwarming toch ook zien opgelost te krijgen en opzij aan de kant passagier moet ik mss de klepbediening nakijken voor de warme luchttoevoer evenals aan de draaitop het tandwiel verstellen, zal wel zien hoe ik het opgelost krijg, ja die wc rol ga ik gewoon laten zitten zal nog eerst wat met schroevendraaier proberen om dat kachelhuis wat links en rechts te bewegen en indien het niet beter wordt laat ik het gewoon ook op ontwaseming staan.

daarstraks weggeweest met de cabrio en toen ik instapte zag ik een nat plekje in de dakhemel dus wss is er ergens een plekje niet meer waterdicht. wat doe ik best? met een impregnerende spray waar je schoenen waterdicht mee maakt wat spuiten aan de buitenzijde waar dat plekje is op moet ik heel dat dak insmeren met een borstel met een speciaal produkt en zo ja, welk produkt raden jullie aan zodat het waterdicht is en blijft :lol:

groeten
dromen zijn bedrog maar als ik wakker word staat men Saab er nog :lol:

Saab 9-3 2.0i 131pk Cabrio, 7/1999, Midnightbleu, 161000 km

Gebruikersavatar
Motolab
Geregistreerd lid
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 01 jul, 2011 11:44
Regio: NL - Provincie Drenthe
Contacteer:

Re: ditjes en datjes

Bericht door Motolab » di 30 okt, 2018 21:35

Ultramar ! Ik heb er geen aandelen in oid maar ben er heel gelukkig mee..

Gebruik ik voor m'n trekkers tentjes, m'n dekzeil van m'n boot, is ook voor buiskappen van boten en cabrio daken.

Ff shampoo bijbestellen (voorbehandeling) en zorg voor een goede nevelaar! Hoe fijner qua nevel opgebracht , hoe mooier / egaler resultaat..

https://www.ultramar.nl/cabriokap/cabriodak-impregneren
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02 (stage 3) verkocht
2 x Saab 9-3 2.0T Coupe M00 T5 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler) verkocht
Reliant Scimitar 3.0 V6 '77
Land Rover Discovery 3 TDV6 HSE 240pk 500Nm (Vantuner tune)
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl

Gebruikersavatar
Dabutcha76
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 733
Lid geworden op: do 26 dec, 2013 11:18
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: ditjes en datjes

Bericht door Dabutcha76 » wo 31 okt, 2018 12:19

+1 voor Ultramar!
2008 snow silver 9-5 Sport Estate 2.0t, Hirsch stage 1 | 1997 black 900NG cabriolet 2.0i

Gebruikersavatar
SMILEONMYFACE
Donateur
Donateur
Berichten: 27
Lid geworden op: di 09 okt, 2018 0:58
Regio: - kies een regio

Re: ditjes en datjes

Bericht door SMILEONMYFACE » wo 07 nov, 2018 9:32

Gisteren de cabriokap voor de tweede dag op rij geimpregmeerd nadat ik ze met groene zeep eerst gereinigd had, er zijn wel enkele kleine gele plekjes die er niet uit zijn maar je ziet ze bijna niet en ga ervan uit dat als ze eruit moeten ik agressievere produkten dien te gebruiken dus pas ik voor,
vandaag staat er een poetsbeurt op de planning want door het dak te reinigen is de auto niet echt mooi van de aflopen op koetswerk,als dat gebeurd is gooi ik de kachelbediening weer open zodat ik van die te warme lucht vanaf ben :lol:
het beloofd vandaag weer een lekker warme dag te worden dus dat wordt weer genieten, het verzorgen van men beauty is immers even leuk :lol: als ermee te cruisen.
ik hou jullie op de hoogte
dromen zijn bedrog maar als ik wakker word staat men Saab er nog :lol:

Saab 9-3 2.0i 131pk Cabrio, 7/1999, Midnightbleu, 161000 km

Gebruikersavatar
nastydrive
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 1577
Lid geworden op: zo 18 jan, 2009 23:32
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: ditjes en datjes

Bericht door nastydrive » wo 07 nov, 2018 17:13

72sonett3 schreef:
di 30 okt, 2018 10:53
De kapotte draaiknop en WCrolhouder in de 9-3 is een symptoom van dat klemmende kachelhuis. Er is ook nog een botte bijloplossing door ergens een schroef in te draaien. Zie het bericht van Marc van 4 jaar geleden... maar foto's hebben voor hem weinig waarde... 8)

Als je de radio er uit haalt, kun je door die opening ook bij de WCrolhouder, dan hoeft er verder niets gedemonteerd te worden.

Dit is het bericht waarom het gaat van 4 jaar terug :shock: viewtopic.php?f=7&t=142226&p=1564360#p1564360
900 16T classic carlsson cabrio 1989 ( airflow kit 185 PK zonder kat met gekietelde APC)
mercedes B 200 turbo 193 Pk

Plaats reactie