koppeling t16 slipt

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
pieter TS
Donateur
Donateur
Berichten: 283
Lid geworden op: do 11 dec, 2008 14:01
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

koppeling t16 slipt

Bericht door pieter TS » za 13 okt, 2018 19:16

In mijn T16 84' heb ik een koppeling van 4000 km oud zitten. Na volledige revisie is de motor nu goed ingelopen en ben ik een beetje gaan rommelen met de APC. Nu heb ik echter last van een slippende koppeling. Hij slipt vooral tussen de 3500 en 4500 toeren. Ik draai ongeveer 1,3 bar met een super 60 turbo, 3 inch downpipe, fuel chip en nog wat dingetjes. Is dit nu gewoon het maximale wat je van een standaard turbo koppeling kan verwachten of moet ik toch kijken of de koppeling niet helemaal ok is? En hoeveel koppel/vermogen kan een classic koppeling aan?
Saab 900 t16 1984
Saab 900 t16 1985
Saab 9-3 2.0 t
Saab 9-5 2002 Estate
Saab 9000 Aero 2.0

theun
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 2626
Lid geworden op: vr 20 jul, 2007 19:56
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: koppeling t16 slipt

Bericht door theun » za 13 okt, 2018 20:01

Geen lekke keerring? (Natte plaat)
Saab 900 2.1i 16V 4-drs sedan

Gebruikersavatar
brinky
Donateur
Donateur
Berichten: 19970
Lid geworden op: do 21 aug, 2003 13:38
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Re: koppeling t16 slipt

Bericht door brinky » za 13 okt, 2018 20:12

Denk dat de koppeling gewoon niet sterk genoeg is...
Een upgrade is een 9000 koppeling met vliegwiel van een 900 turbo 90-93... maar dan nog... met een super60 turbo, 3" dp en 1.3 bar turbodruk - is al best veel koppel!
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '99 Saab 9-3 Viggen cabrio - '00 Saab 9-5 3.0t V6 LPG - '65 Saab 96 tweetakt
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie

pieter TS
Donateur
Donateur
Berichten: 283
Lid geworden op: do 11 dec, 2008 14:01
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: koppeling t16 slipt

Bericht door pieter TS » za 13 okt, 2018 20:23

Keerring is droog geen olie op de plaat. Misschien is het een beetje te. Had vanochtend met uitkomen bocht in 3 versnelling wielspin. Ga van de winter een gereviseerde bak monteren zal dan de koppeling van een 9000 kunnen monteren. Ik kan ook nieuwe paspennen plaatsen en nieuwe gaten maken in de bestaande plaat om de 9000 koppeling pas te maken. Ik heb dit al eerder gedaan. Of gewoon ietsje minder, blijft het ook een beetje heel allemaal. Het was voor mijzelf ook meer een beetje om een indicatie te krijgen over hoeveel vermogen ik nu ongeveer zal draaien.
Saab 900 t16 1984
Saab 900 t16 1985
Saab 9-3 2.0 t
Saab 9-5 2002 Estate
Saab 9000 Aero 2.0

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: koppeling t16 slipt

Bericht door turbopilot » za 13 okt, 2018 20:40

Welke koppeling zit er eigenlijk in een GT?,ook 9000?

Als het echt de koppeling is die het niet aankan heb je geluk. Volgens mij had je anders de bak al na de mallemoeren.

Doe je echt wel je voet vd koppeling? Vd week was ik een keer iets te lui met links en te snel met rechts, dat gaat echt niet


Staat overigens een sper te koop op sf. :wink:
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

pieter TS
Donateur
Donateur
Berichten: 283
Lid geworden op: do 11 dec, 2008 14:01
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: koppeling t16 slipt

Bericht door pieter TS » za 13 okt, 2018 20:51

:D echt geen voet op de koppeling. En die super 60 spoelt niet zo heel snel op dat zal de bak ook wel een beetje helpen. Het zijn vooral de koppelpieken rond de 3000 toeren in combinatie met een korte primaire overbrenging die de bak pijn doen denk ik
Saab 900 t16 1984
Saab 900 t16 1985
Saab 9-3 2.0 t
Saab 9-5 2002 Estate
Saab 9000 Aero 2.0

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: koppeling t16 slipt

Bericht door reiernumans » zo 14 okt, 2018 15:42

De 79-89 Turbo koppeling is de kleinste en 'zwakste' van de turbo koppelingen die in een 900 passen. De 90-93 turbo koppeling kan al wat meer koppel hebben, en dat vliegwiel past zoals brinky al noemde een vroege 9000 koppeling op (die nog een stukje groter en zwaarder is).

Als je echt veel koppel wil gaan draaien kun je ook op jacht gaan naar een oud type 9000 B234 koppeling, dus die gebruikt is tot en met 1993. Vanaf 1994 werd een ander type bak gebruikt met een andere vertanding van de prise as, vanaf dan is die vertanding niet meer hetzelfde als de 900's. Voor een 9000 B234 koppeling heb je dan ook een 9000 vliegwiel nodig, maar daar hou je wel de sterkste standaard aanvoelende setup aan over denk ik. Dan heb je immers een 240mm plaat.

Enige nadeel is dat die koppelingen sinds een paar maanden enorm lastig leverbaar zijn, weet niet of Sachs nog van plan is ze te gaan maken, maar kan weleens een zoektocht worden. Wat dat betreft is de 228mm koppeling van een 9000 met B202 een stukje makkelijker te vinden.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 12486
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
Regio: NL - Provincie Limburg
Contacteer:

Re: koppeling t16 slipt

Bericht door Krizzie » di 16 okt, 2018 22:09

De 228mm van de 9000 kan 400+ nm hebben en koppelt naar mijn mening ook nog eens lekkerder dan de standaard 900 turbo koppeling. :) Bovendien is'ie nog goedkoper ook! (Althans dat was eerst wel :lol: )
-MY91 Witte T5.5'ed 900 Aero - 216wpk / 338wnm: Meer info en foto's hier

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: koppeling t16 slipt

Bericht door reiernumans » di 16 okt, 2018 22:28

Denk dat de 240mm koppeling ook niet vervelend zwaar zal aanvoelen, al heb je dan een groter en zwaarder vliegwiel wat wel een impact kan hebben om drivability
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Plaats reactie