Probleem met choke en 'nadieselen'

1985-1987
Plaats reactie
Aero75
Geregistreerd lid
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 27 aug, 2018 2:13
Regio: BE - Vlaams-Brabant / Brabant flamand

Probleem met choke en 'nadieselen'

Bericht door Aero75 » zo 30 sep, 2018 20:16

Ik maakte onlangs mijn eerste topic over mijn Saab 90: viewtopic.php?t=161962

Heb twee problemen die mogelijk gerelateerd zijn:

1) choke en carburator:

In de Saab 90-handleiding staat dat er een lampje gaat branden wanneer de choke uitgetrokken is. Maar dat oranje controlelampje brandt bij mij altijd, ook als de choke ingedrukt is. Daarnaast, trekt de chokehendel soms heel stroef uit en draait hij automatisch een beetje naar links wanneer ik heb uittrek (de hendel gaat dus scheef staan). Wat zou hier aan de hand kunnen zijn? Heb enkel nog maar gestart bij warmere temperaturen (<15°) en dat lijkt goed te lukken.

Ik heb daarnaast ook het gevoel dat een hoog benzineverbruik heb. Ik vraag me dus af of ik niet voortdurend een veel te rijk benzinemengsel krijg

Het rijden gaat niet altijd even vlot, soms gaat het wat nerveus 'op en af' bij het optrekken of even pruttelend wanneer ik de auto tot stilstand breng.

2) 'nadieselen'

Na het afzetten van de motor, is het al twee keer gebeurd dat de motor inderdaad uitslaat, maar hij slaat dan weer wat op, daarna volgt een hard ongezond motorgeluid (wagen lijkt wat te schudden) en dan slaat hij pas helemaal af. Is dit het zogenaamde 'nadieselen'. Kan dit verbonden zijn met probleem 1) of heeft het ergens anders mee te maken?

Dank bij voorbaat!
Saab 9-5 Estate Vector 2.0T biopower (2008)
Saab 90 (1985)

Gebruikersavatar
Luud
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 1022
Lid geworden op: di 26 mei, 2015 20:40
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Probleem met choke en 'nadieselen'

Bericht door Luud » zo 30 sep, 2018 20:30

Hai, het blijven branden van het lampje wilt niet zeggen dat de choke er ,,nog op" staat. Dit check je bij de carburateur. Het blijven branden kan een electrisch probleem zijn, of niet helemaal terug kunnen zetten van de choke (hendel). Dit check je bij de carburateur.
Als ik bij mijn 90 de choke uittrek, gaat de hendel ook scheef staan, dus dit lijkt me niet het probleem.
Enig idee wat een hoog benzineverbruik is ?? Een hoog verbruik kan te maken hebben met een niet volledig sluiten van de choke.
Tsja, over nadieselen kan je het beste Internet raadplegen, zeer veel info over. He ik zelf geen ervaring mee.
96 V4 1500 uit 1971 sinds 2015
95 V4 1700 uit 1972 sinds 2019
90 uit 1985 sinds 2017

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 6767
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Probleem met choke en 'nadieselen'

Bericht door Funky Dude » zo 30 sep, 2018 20:44

Een te rijk benzinemengsel kun je zien als je de bougies eruit haalt, de koppen ervan zijn dan bruin tot zwart. Dit kan inderdaad het nadieselen verklaren.
Probeer eens te starten zonder de choke te gebruiken. Start 'ie dan net als anders, dan blijft je choke kennelijk open staan.

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid
Berichten: 12631
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
Regio: España - Spanje

Re: Probleem met choke en 'nadieselen'

Bericht door 72sonett3 » zo 30 sep, 2018 22:58

Zit er een nadieselklepje op de carb? Is die wel aangesloten?

viewtopic.php?f=3&t=41500&start=15
MH
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register

Gebruikersavatar
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 5982
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 16:23
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Probleem met choke en 'nadieselen'

Bericht door esalet » ma 01 okt, 2018 12:12

Als ik me niet vergis wordt hier gedoeld op de Idling Shut-off Valve (zeg maar antinadieselklepje inderdaad).
Als dat zo is vind je hier nog meer info in het werkplaatshandboek:
Even scrollen naar pagina 231-8 (zeg maar op ongeveer driekwart van deze lange download).
http://saab-90.nl/documentatie/werkplaa ... Engine.pdf

Kijk ook even op p. 231-22, daar staat een eenvoudige manier om te checken of de chokekabel aan de carb juist is afgesteld "Adjustment Choke Control".

O,nou zie ik ineens dat er bovenaan diezelfde pagina vijf mogelijke oorzaken voor nadieselen worden besproken! "Engine Runs On".
Doe er je voordeel mee!

Verder viel me op op de foto's die ik van deze auto heb gehad van een andere forummer, dat het hele chokemechanisme bij de carb er nogal vuil/bijgewerkt uit ziet. Klopt dat of zie ik een ander onderdeel per ongeluk hiervoor aan? Als het wel klopt, dan zou ik ook eens onderzoeken of het allemaal lekker gangbaar is daar (je had het over stroef gaan, eigenlijk moet het vlotjes gaan).

Oja stuur even je mailadres per pb als je dat zou willen, dan mail ik deze fotoset wel even door.

Verder mag de choke wel een ietsje scheef staan als ie helemaal uitgetrokken is, maar helemaal scheef (zeg maar kwartslag gedraaid) is eigenlijk niet de bedoeling. Dus dat zou in jouw geval nog wel mee kunnen vallen evt.?


Om het chokelampje uit te laten gaan, moet hij echt helemaal ingeduwd zijn én blijven. Een stroeflopende kabel/mechanisme kan er ook voor zorgen dat ie net niet helemaal netjes op zijn rustplek blijft zitten.

Een verbruik van circa 1:10 mag ie wel hebben, tenzij je alleen korte ritjes in de bebouwde kom rijdt en/of hoge topsnelheden op de snelweg, dan loopt het vlot op. Een prachtig afgestelde 90 kan ook 1:12 of beter halen, maar het is erg exemplarisch (ik heb er diverse gehad, de ene gedroeg zich beter dan de andere!).


Wat "op en af' reageren van de motor op gasgeven en loslaten kan te maken hebben met de carburateurdemper. Je komt daarbij door het blauwe dekseltje bovenop de carb er af te schroeven. De demper zit er aan vast. De cylinder waar hij uit komt moet een kleine hoeveelheid rode olie bevatten, ATF = Automatic Transmission Fluid. Klinkt gek (in de carb van een handgeschakelde auto nota bene), maar dit is wat er in moet!

Hier zie je op pagina 231-7 de nummer 4. op het plaatje, dat is de demper.
http://saab-90.nl/documentatie/werkplaa ... Engine.pdf
Vooral niet te veel vullen, ze hebben het over 10 mm "below the upper edge". Let op, dat is niet de bovenrand waar het blauwe dekseltje op rust. Heel goed met een zaklamp ín de cylinder kijken, daar zie je een stuk lager nóg een randje. Dáár moet je 10 mm onder blijven! Ik zit bij bijvullen zelf al heel gauw te hoog (het gaat echt om een klein beetje) en dat vis ik er dan weer uit met een stukje keukenpapier.
Bij het vastschroeven van het blauwe dekseltje mag je een kleine tegendruk voelen.

Zo nou dat is een berg tips, laat hier gerust weten of je er wat aan hebt en wat je ervaringen zijn!
Laatst gewijzigd door esalet op do 04 okt, 2018 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
"De 90: de revival van de Funky Trunky Saab!!"
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (317.000 km) (vanaf nieuw in de familie)

Aero75
Geregistreerd lid
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 27 aug, 2018 2:13
Regio: BE - Vlaams-Brabant / Brabant flamand

Re: Probleem met choke en 'nadieselen'

Bericht door Aero75 » wo 03 okt, 2018 23:58

Bedankt voor alle reacties. Heel nuttig!

Er is wel degelijk een probleem met de choke. Een bevestigingstukje is gebroken waardoor de choke altijd half open staat. Ik kon ook probleemloos starten zonder de choke uit te trekken (hij staat dan ook half open). Het nadieselen en het hoge verbruik kunnen hiermee verband houden

Hieronder een foto, waarop je het bevestigingsstukje ziet dat gebroken is. De schroevendraaier wijst ernaar. Nu stuk dat proberen vinden...

Afbeelding
Saab 9-5 Estate Vector 2.0T biopower (2008)
Saab 90 (1985)

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 6767
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Probleem met choke en 'nadieselen'

Bericht door Funky Dude » do 04 okt, 2018 0:10

Ik denk dat ze je hier wel kunnen helpen aan het onderdeel:
https://www.saabworld.nl/
http://www.takt2aero.nl/
Daarna kan een setje nieuwe bougies ook geen kwaad.

Gebruikersavatar
Raggare
Geregistreerd lid
Berichten: 5383
Lid geworden op: di 01 mar, 2011 13:04
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Probleem met choke en 'nadieselen'

Bericht door Raggare » do 04 okt, 2018 9:38

Aero75 schreef:
wo 03 okt, 2018 23:58
Bedankt voor alle reacties. Heel nuttig!

Er is wel degelijk een probleem met de choke. Een bevestigingstukje is gebroken waardoor de choke altijd half open staat. Ik kon ook probleemloos starten zonder de choke uit te trekken (hij staat dan ook half open). Het nadieselen en het hoge verbruik kunnen hiermee verband houden

Hieronder een foto, waarop je het bevestigingsstukje ziet dat gebroken is. De schroevendraaier wijst ernaar. Nu stuk dat proberen vinden...
En wat zou er volgens jou dan zijn afgebroken? Ik zie namelijk niks geks? Duw je choke dicht en kijk onder de motorkap of de choke ook daar dicht staat. Die choke is trouwens af te stellen. Het kabeltje van de choke wat de hevel van de choke bedient ook..
Saab 99 1984
VW Up! 2021
VW E-Up! 2022

Gebruikersavatar
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 5982
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 16:23
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Probleem met choke en 'nadieselen'

Bericht door esalet » do 04 okt, 2018 11:53

Mocht de auto inderdaad al een tijdje continu gedeeltelijk op de choke gereden hebben, dan zou ik eigenlijk niet alleen de bougies (goeie tip) maar ook de motorolie vervangen. Daar zal wellicht ook de nodige onverbrande benzine in terecht gekomen zijn (met als gevolg een hogere CO2 uitstoot bij je volgende keuring....). En verminderde smering uiteraard....

Misschien dat je andere problemen ("op en af" bij het gasgeven, en het nadieselen) na deze reparatie ook een stuk minder zijn/verdwijnen. Vooral na een paar lange ritten (de koolafzetting op kleppen en klepzittingen verbrandt dan).

Good luck!
"De 90: de revival van de Funky Trunky Saab!!"
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (317.000 km) (vanaf nieuw in de familie)

Gebruikersavatar
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 5982
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 16:23
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Probleem met choke en 'nadieselen'

Bericht door esalet » do 04 okt, 2018 11:57

Raggare schreef:
do 04 okt, 2018 9:38
Duw je choke dicht en kijk onder de motorkap of de choke ook daar dicht staat. Die choke is trouwens af te stellen. Het kabeltje van de choke wat de hevel van de choke bedient ook..
goeie tip inderdaad om het hele chokekabeltraject sowieso even na te lopen, om te kijken hoe en wat zie ook de verwijzingen naar werkplaatshandboekpagina's hierboven.
"De 90: de revival van de Funky Trunky Saab!!"
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (317.000 km) (vanaf nieuw in de familie)

Aero75
Geregistreerd lid
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 27 aug, 2018 2:13
Regio: BE - Vlaams-Brabant / Brabant flamand

Re: Probleem met choke en 'nadieselen'

Bericht door Aero75 » wo 10 okt, 2018 17:55

In afwachting van het herstellen van het chokeprobleempje (bevestiging kabel aan dashboard), kan ik voorlopig de choke openen en sluiten (het lichtje is dan ook effectief uit!) door achter het dashboard het stukje vast te houden dat normaal aan het dashboard vastgeschroefd zit.

Nog even hout vasthouden maar het nadieselen is mogelijk ook opgelost. Het carburatormembraan was helemaal uitgelubberd (of het was een te groot membraan). Ben bij S@@bman langsgeweest, hij heeft dit vastgesteld en had nog een passend membraan liggen. Voorts redelijk ritje gereden van zo’n 100km en alles lijkt vlotjes en soepel te lopen nu! Drie laatste keren uitzetten motor verliep zonder nagediesel! Ook het op-en-af gaan van de motor is in orde.

Bedankt allemaal voor de hulp en de tips! En dikke merci aan S@@bman, ’t was overigens een plezante samenkomst!
Saab 9-5 Estate Vector 2.0T biopower (2008)
Saab 90 (1985)

Gebruikersavatar
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 5982
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 16:23
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Probleem met choke en 'nadieselen'

Bericht door esalet » zo 14 okt, 2018 20:10

Goeie ontwikkelingen! :)
"De 90: de revival van de Funky Trunky Saab!!"
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (317.000 km) (vanaf nieuw in de familie)

Gebruikersavatar
S@@bman
Geregistreerd lid
Berichten: 13086
Lid geworden op: vr 01 jul, 2005 19:04
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Probleem met choke en 'nadieselen'

Bericht door S@@bman » zo 21 okt, 2018 20:48

Er was weinig twijfel over de oorzaak 8) :

Afbeelding

Binnenkort maar eens de carburateur was armer zetten en hopelijk is dan alles opgelost.
Saab 900c (2d) 1986
Saab 900 GLs (5d) 1979
Saab 99 GL (4d) 1982

Plaats reactie