Duitse benzine, motor schokt..

1978-1993
Gebruikersavatar
Moart'n
Geregistreerd lid
Berichten: 56
Lid geworden op: vr 05 mar, 2010 12:24
Regio: NL - Provincie Utrecht

Duitse benzine, motor schokt..

Bericht door Moart'n » di 11 sep, 2018 12:06

Hallo allemaal,
Ben afgelopen weekend in Keulen geweest en tankte op de terugweg bij Aral Super E5 (is met 5% bio-ethanol), zou vergelijkbaar moeten zijn met onze Nederlandse Super 95, sindsdien heb ik een schokkende motor... Heb een Saab 900i uit '87, die net een paar weken een grote beurt gehad incl. afstelling van de benzine-toevoer. (loopt nu wat armer dan daarvoor geloof ik) Aangezien het schokken na het tanken is begonnen denk ik dat het door de benzine komt, hebben jullie hier ook ervaring mee?
900i 2-deurs sedan, rose quartz metallic, 1987

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 5667
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Duitse benzine, motor schokt..

Bericht door reiernumans » di 11 sep, 2018 14:23

Altijd 98 tanken met zo'n oud beestje. E5 en E10 benzines (de benzines waar ze het aangeven in ieder geval) zijn vaak restpartijen die voor dumpprijzen gekocht worden, vaak van matige kwaliteit. Door ethanol (met een heel hoog octaangetal) bij te mengen kan het wel verkocht worden als 95 octaan, maar erg lekker voor je brandstofsysteem is het niet..

Ik tank met mijn 900 altijd Shell V-power of BP Ultimate. Die twee zijn beide echte 98 octaan benzines, zonder ethanol. Die 10ct per liter aan de pomp verdien je terug in verbruik en herstelkosten aan brandstofleidinkjes en dergelijke die niet van ethanol houden.

Concusie; als je om het schokken heen kan rijden (wat rustiger aan optrekken?) de tank leegrijden en volgooien met 98. En dan duimen dat het inderdaad alleen een tank rottige benzine was.
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
edwardk
Geregistreerd lid
Berichten: 10344
Lid geworden op: do 08 dec, 2005 21:49

Re: Duitse benzine, motor schokt..

Bericht door edwardk » di 11 sep, 2018 18:44

reiernumans schreef:
di 11 sep, 2018 14:23
Altijd 98 tanken met zo'n oud beestje. E5 en E10 benzines (de benzines waar ze het aangeven in ieder geval) zijn vaak restpartijen die voor dumpprijzen gekocht worden, vaak van matige kwaliteit. Door ethanol (met een heel hoog octaangetal) bij te mengen kan het wel verkocht worden als 95 octaan
:roll: ,mooi verhaal.
Saab always has been for someone who wants something safe, solid and a little different

"Why drive a car when you can pilot " a Saab 9⁵ SS 2.0 t 185Pk /270Nm // 9⁵ SC Vector 2.3 t
+SSHC
(Saab Self Healing Capability)

De saab 9000 is toch mooi de beste saab ooit gemaakt.

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 7487
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15

Re: Duitse benzine, motor schokt..

Bericht door RoelandV » di 11 sep, 2018 22:31

Als ik het goed begrijp dan wordt er bij onze oosterburen niet alleen gesjoemeld met dieselauto's maar ook met benzine.
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
edwardk
Geregistreerd lid
Berichten: 10344
Lid geworden op: do 08 dec, 2005 21:49

Re: Duitse benzine, motor schokt..

Bericht door edwardk » wo 12 sep, 2018 11:36

Nou ik denk dat dat wel meevalt, en het rijdt eender als op de Nederlandse Euro, E10 is alleen 30€ct/ltr voordeliger.
Als ik het goed heb zijn de saabs vanaf midden jaren '80 al E10 proof.
Saab always has been for someone who wants something safe, solid and a little different

"Why drive a car when you can pilot " a Saab 9⁵ SS 2.0 t 185Pk /270Nm // 9⁵ SC Vector 2.3 t
+SSHC
(Saab Self Healing Capability)

De saab 9000 is toch mooi de beste saab ooit gemaakt.

Gebruikersavatar
busy
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 2200
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Duitse benzine, motor schokt..

Bericht door busy » wo 12 sep, 2018 12:12

Je kunt een saab idd gewoon op E10 laten rijden.
SAABHobbyClub Amersfoort
SAAB 9-5 Estate Aero Biopower 2002 (volledig nieuw opgebouwd)
SAAB 9-3 SE 2.0. Lpt 5-deurs 2001 LPG
SAAB 9-3 Cabrio SE 2.0. Lpt 1999
SAAB 9-3 SE 2.0. 185pk lpt 2002 (te koop)
VW Kever 1300, 1968 (te koop, volledig gerestaureerd)
SAAB 9000 CSE lpt 1997 LPG verkocht

Gebruikersavatar
brinky
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 19588
Lid geworden op: do 21 aug, 2003 13:38
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Re: Duitse benzine, motor schokt..

Bericht door brinky » wo 12 sep, 2018 14:50

Moderne Saabs wel, maar bij een carburateurtje is dat wel een iets ander verhaal...
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '96 9000 2.0t CSE LPG-G3
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie

Gebruikersavatar
Cornelius
Donateur 2014 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 1187
Lid geworden op: za 16 aug, 2008 11:55
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Duitse benzine, motor schokt..

Bericht door Cornelius » do 13 sep, 2018 8:33

Heb je al weer een keer met euro 98 gereden?

mijn 900 had pas (toevallig ook in Duitsland) ongelofelijk de bokkepruik op.
Maar dat lag aan de ontstekingsverdeler/vacuumvervroeger die aan revisie toe was.

(symptomen: bij constante belasting geen probleem, bij optrekken of heuvel op begon de motor te schokken.
Door vaker terug te schakelen kon ik het een beetje omzeilen en ben zo weer thuisgekomen)

Heb je een vacuumvervroeger of BDP-sensor? (sorry, weet niet van elk bouwjaar hoe de onsteking precies is uitgevoerd)
900S 1993

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 5667
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Duitse benzine, motor schokt..

Bericht door reiernumans » do 13 sep, 2018 21:53

busy schreef:
wo 12 sep, 2018 12:12
Je kunt een saab idd gewoon op E10 laten rijden.
Het kán wel, maar of je er nou goed aan doet.. In mijn ervaring (met een classic turbo) rijdt 'ie op 98 een stuk fijner, sneller, en zuiniger dan op andere benzines.
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
Knissaw
Geregistreerd lid
Berichten: 77
Lid geworden op: di 04 jul, 2017 23:46
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Duitse benzine, motor schokt..

Bericht door Knissaw » do 13 sep, 2018 22:04

reiernumans schreef:
do 13 sep, 2018 21:53
busy schreef:
wo 12 sep, 2018 12:12
Je kunt een saab idd gewoon op E10 laten rijden.
Het kán wel, maar of je er nou goed aan doet.. In mijn ervaring (met een classic turbo) rijdt 'ie op 98 een stuk fijner, sneller, en zuiniger dan op andere benzines.
Toch ook zuiniger ja?
Wat is jouw gemiddeld verbruik dan ongeveer op 98 :-S+
Saab 900 S Griffin blue 1992

It's build, not bought

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 5667
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Duitse benzine, motor schokt..

Bericht door reiernumans » do 13 sep, 2018 22:24

M'n record is een krappe 1 op 12.5, onzuinigste tank was nèt onder de 1 op 10. Meestal zit ik op ruim 1 op 11, gemeten over de afgelopen 9000km. Enige manier om het verbruik echt de grond in te boren is OVERAL vol gas heen gaan (maar dat lukt je nooit een tank lang) of 160+ op de teller aanhouden.. Zelfs m'n tank benzine van de worstenbroodjes rit afgelopen zondag was 1 op 11, en dat was flink doorrijden heen, heel veel BOOOOOOOST pulls tijdens de rit en 140 op de cruise terug.

En dat terwijl ik vrijwel dagelijks de APC meter richting het rood krijg :mrgreen:
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
Mariacci
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 267
Lid geworden op: wo 24 apr, 2013 21:13
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Duitse benzine, motor schokt..

Bericht door Mariacci » vr 14 sep, 2018 8:53

reiernumans schreef:
do 13 sep, 2018 21:53
busy schreef:
wo 12 sep, 2018 12:12
Je kunt een saab idd gewoon op E10 laten rijden.
Het kán wel, maar of je er nou goed aan doet.. In mijn ervaring (met een classic turbo) rijdt 'ie op 98 een stuk fijner, sneller, en zuiniger dan op andere benzines.
topicstarter heeft een 'i'tje. Mijn ondervinding is dat het niet zoveel uitmaakt of ik Shell 95 tank of 98. Heb een tijdje om de beurt getankt, geen merkbaar verschil in verbruik of rijeigenschappen. Ook met 98 wordt het geen monster helaas :mrgreen:

E10 gooi ik er voor de zekerheid niet in. Ook niet in m'n 9-3 trouwens.
Saab 9-3 Estate V6 Aero Hirsch 2008 / Saab 900i 2.0-16v 5-deurs 1993 / Saab 900 2.0-16v Lpt Cabrio 1992
Verkocht: Saab 900i 2.1-16v Cabrio 1991 / Saab 9-5 Estate Aero 2004

Gebruikersavatar
bruises
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 296
Lid geworden op: za 21 jan, 2006 13:04
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Duitse benzine, motor schokt..

Bericht door bruises » vr 14 sep, 2018 9:18

ik zou andere oorzaken nog niet uitsluiten, maar inderdaad eerst de huidige tank leegrijden, echt zo leeg mogelijk als je aandurft, desnoods met een 5 liter reservetankje tijdelijk in de achterbak. en dan weer lekker tanken wat je in Nederland altijd tankt (iig zonder e5/e10)
Ik heb met een drietal autos (allemaal "klaar" voor e5/e10 volgens de documentatie) hetzelfde gehad en het was bij alledrie huilen.....af dat nou kwam doordat de benzine voor bijmenging al van slechte kwaliteit was of dat het echt door de ethanol kwam weet ik niet, maar ervaringen met bijgemengde meuk zijn tot zover slecht geweest

Je kan sowieso even al je vacuum- en luchtslangen even nalopen, want de klachten die ik had na het tanken van ethanolbenzine deden me erg denken aan valse lucht. Dan kan je dat in ieder geval al maar uitegesloten hebben

succes
BAAS neem een racecar neem een SAAB

9-5 estate (2005)
900 caab (1988)
Sonnet II (1968) [project #1]
99 (1984) [project #2]
99 (1982) [werd total loss gereden]
900i (1984) [verkocht]

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 6076
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Outside Europe

Re: Duitse benzine, motor schokt..

Bericht door Funky Dude » vr 14 sep, 2018 10:05

Waarom blijven doorsukkelen tot de tank bijna leeg is? Bij ongeveer halfleeg volgooien met 98 zal al een hoop verbetering brengen.

Thijs Leuven
Geregistreerd lid
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 12 okt, 2008 22:50
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Duitse benzine, motor schokt..

Bericht door Thijs Leuven » vr 14 sep, 2018 14:11

Snap ik ook niet zo goed... Alles wat je er nu bovenop gaat tanken zorgt er alleen maar voor dat het 'E' gehalte omlaag gaat. Als dat inderdaad het probleem is, los je het dan deels op.

Plaats reactie