Enkele vragen Saab 96 1974

1967-1980
Gebruikersavatar
Oelo74
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 1284
Lid geworden op: zo 08 jul, 2018 10:29
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Enkele vragen Saab 96 1974

Bericht door Oelo74 » zo 19 aug, 2018 17:26

Na me te hebben voorgesteld op de daarvoor bestemde plaats heb ik hier nog wat meer vragen over de 96 uit 1974 die ik vorige maand gekocht heb.

Er zit een plaatje met nummer op het rechter deel van het schutbord met popnagels bevestigd. Bestaat uit in totaal 9 cijfers (xxxxxx xxx). Het is niet het motor- of versnellingsbaknummer, ook links zitten gewoon de gebruikelijke plaatjes met chassisnummer en kleurcode.
Iemand een idee?

Verder heeft de auto betrekkelijk lang stilgestaan met gevolg dat het brandstoffilter volledig vol zat met rommel. Deze inmiddels vervangen (of ik de tank moet gaan reinigen zal gaan blijken) maar ik wilde ook het filter uit de brandstofpomp schoonmaken. Er zit echter geen moer op het deksel, uiteinde van de pomp, heb geen idee hoe deze open moet. Heel de pomp demonteren of heeft een pomp zonder moer ook geen filter? Moet zeggen dat de auto nu met een vers brandstoffilter al meer trekkracht lijkt te hebben dan daarvoor, in dat opzicht blijf ik er nog maar even af.

Na een wasbeurt had ik lekkage aan bestuurderszijde. Het leek teveel en te snel om alleen van de as v.d. ruitenwisser te komen, als ik een ander topic lees lijkt het rechtstreeks vanuit de luchthapper binnen te komen. Hoe hoort de luchthapper bij een 96 af te wateren? Ga binnenkort de verbinding tussen ventilator en carrosserie maar eens losmaken want er lijkt ook wat rommel in te liggen.

Dat was het voor nu.

Groeten Jan
Groet Jan

Saab 96 V4 1974 Solar Red
Saab 99 GL 5speed 1984 Slate Blue:
De Leisteen blauwe

swedish garage
Geregistreerd lid
Berichten: 325
Lid geworden op: zo 15 sep, 2013 17:00
Regio: BE - West-Vlaanderen / Flandre-Occidentale

Re: Enkele vragen Saab 96 1974

Bericht door swedish garage » do 23 aug, 2018 13:42

eerste x dat ik hoor dat er geen moer centraal zit op een manuele benzinepomp, zal waarschijnlijk een niet originele van saab zijn dan,
pompjes kosten de wereld niet ergens een 30 euro voor een gans nieuw pompje met de pakkingen erbij ...je bent al de helft kwijt als je ergens nog een revisieset met o ring vindt ... als je filter vol prut zit dan is het idd waarschijnlijk dat je tank eens zal moeten nagezien worden, de meeste foto's van saab motoren die ik zie plaatsen ze de filter achter de pomp, als je hem voor de pomp plaatst dan blijft je pomp proper ...
tank kan er eenvoudig uit als je de achterzetel eruithaalt kan je er makkelijk bij ...

afwatering geen idee er zitten wel 2 gaten links en rechts in de bodemplaat onder de motor bij mij staat er nooit water in zeker dat er geen vd 2 kachelbuisjes of slangaansluiting lekt tegen het kachelhuis of de kachelkraan zelf ? Is het gewoon water ? als het eerder visceus of vettig aanvoelt dan is het koelvloeistof

Gebruikersavatar
tondrenthe
Geregistreerd lid
Berichten: 93
Lid geworden op: vr 02 mar, 2018 20:06
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Enkele vragen Saab 96 1974

Bericht door tondrenthe » do 23 aug, 2018 21:13

v.w.b. die brandstofpomp: ik zou 'm vervangen door een elektrisch aangedreven exemplaar. Meteen alle brandstofleidingen vervangen onder de motorkap. Mechanische brandstofpomp verwijderen, en op die plaats een blindplaat monteren. Je bent dan altijd verzekerd van een goede brandstoftoevoer. Ik zou op dit forum even rondneuzen hierover.
achteraf....achteraf is mooi wonen

Gebruikersavatar
Oelo74
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 1284
Lid geworden op: zo 08 jul, 2018 10:29
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Enkele vragen Saab 96 1974

Bericht door Oelo74 » do 23 aug, 2018 21:43

Bedankt voor de info.
pompjes kosten de wereld niet ergens een 30 euro voor een gans nieuw pompje met de pakkingen erbij ...je bent al de helft kwijt als je ergens nog een revisieset met o ring vindt ...
Op dit moment lijkt de pomp het prima te doen, vroeg me vooral af hoe deze open moet om te controleren of het filter al dan niet vuil is.
v.w.b. die brandstofpomp: ik zou 'm vervangen door een elektrisch aangedreven exemplaar. Meteen alle brandstofleidingen vervangen onder de motorkap. Mechanische brandstofpomp verwijderen, en op die plaats een blindplaat monteren. Je bent dan altijd verzekerd van een goede brandstoftoevoer. Ik zou op dit forum even rondneuzen hierover.
Ik heb daar al diverse topics over gelezen en overweeg dat te doen. Wil eerst die andere zaken oplossen en dan verder kijken, vooral ook omdat de pomp nu nog prima lijkt te werken.
de meeste foto's van saab motoren die ik zie plaatsen ze de filter achter de pomp, als je hem voor de pomp plaatst dan blijft je pomp proper ...
De plaatsing van het filter is op dit moment inderdaad achter de pomp, schijnt orgineel zo te zijn maar niet erg logisch. Overweeg deze te verplaatsen naar vóór de pomp en een terugslagklep te monteren daar waar nu het filter zit, dicht bij de carburateur. Is dat een optimale plaats? Starten duurt wat lang bij langere stilstand, zet ik hem dan stil en start opnieuw, meteen of na verloop van tijd, dan is er niks aan de hand. Dit lijkt me meest voor de hand liggende eerste stap en, wat ik hier op het forum lees, vaak genoeg om het op te lossen.
afwatering geen idee er zitten wel 2 gaten links en rechts in de bodemplaat onder de motor bij mij staat er nooit water in zeker dat er geen vd 2 kachelbuisjes of slangaansluiting lekt tegen het kachelhuis of de kachelkraan zelf ? Is het gewoon water ? als het eerder visceus of vettig aanvoelt dan is het koelvloeistof
Lekkage was alleen na het wassen van de auto. Verder is ie droog. Het zat op het rubber van de wielkast binnen in het interieur en was onmiskenbaar gewoon water. Na oppoetsen was het ook klaar. Heb inmiddels al meer gelezen over afwatering, ga dit weekend als het er van komt het tussenstuk tussen luchthapper en ventilator losmaken zodat ik er fatsoenlijk in kan kijken.

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 6767
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Enkele vragen Saab 96 1974

Bericht door Funky Dude » do 23 aug, 2018 22:10

Brandstofpomp zou ik niet vervangen zolang die werkt, membraam wel controleren. Bij mijn 95 heb ik een filter voor de pomp geplaatst en de andere gewoon laten zitten.
Het wat moeilijker starten na langere stilstand is niet vreemd, even een paar keer extra pompen met je gaspedaal voor het starten en geen stroomverbruikers aan.
De lekkage na het wassen kan ook te maken hebben met een uitgedroogd voorruitrubber.

Gebruikersavatar
Oelo74
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 1284
Lid geworden op: zo 08 jul, 2018 10:29
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Enkele vragen Saab 96 1974

Bericht door Oelo74 » zo 26 aug, 2018 10:00

Heb gisteren de luchthapper open gemaakt, lag nauwelijks rommel in, afvoergaten waren open. Rechtstreeks water erin leverde geen lekkage op. Wel bleek het rubber van de ruitenwisseras links compleet verduurd. Te koop bij Kempink voor € 0,85 maar voordat deze opgestuurd in Brabant is kost ie bijna een tientje. Daar wacht ik maar even mee tot een volgende grotere bestelling, als het nog nodig is want ik heb van brandstofslang 10 mm zelf een rubbertje geknutseld. Eerst grof op maat gesneden en daarna met een mini freesje op maat geschuurd.

Afbeelding

Past perfect, lijkt goed af te sluiten. Mochten we het nou nog niet droog houden dan vrees ik toch dat het voorruitrubber de boosdoener is. Hoe kit te die het best af?

Inmiddels ook een terugslagklep gemonteerd, gaan zien of het bij langere stilstand wat oplevert. Brandstoffilter toch maar om praktische redenen achter de pomp gehouden. De bocht van metalen brandstofleiding naar pomp is heel kort, filter komt dan erg dicht bij het blok te zitten. Daarnaast kan ik er nu veel beter bij controle of eventueel vervangen onderweg.

Afbeelding

Mocht ik in de toekomst toch een elektrische pomp installeren dan gaat het filter wel achter de pomp.
Groet Jan

Saab 96 V4 1974 Solar Red
Saab 99 GL 5speed 1984 Slate Blue:
De Leisteen blauwe

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 6767
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Enkele vragen Saab 96 1974

Bericht door Funky Dude » zo 26 aug, 2018 10:41

Raamrubber zou ik niet met kit oplossen omdat bij te lang doorrijden met een uitgedroogd rubber, onder het rubber de boel gaat roesten. Probeer eerst eens of een paar keer dik insmeren met vaseline de lekkage verhelpt, zoniet dan een nieuw raamrubber plaatsen.
Als je dan toch met de vaseline aan het smeren bent, doe ook de andere raam-, deur- en kleprubbers.

Gebruikersavatar
Oelo74
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 1284
Lid geworden op: zo 08 jul, 2018 10:29
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Enkele vragen Saab 96 1974

Bericht door Oelo74 » zo 26 aug, 2018 11:36

Niet aangedacht, merci, da's een goed idee. Los van het feit of het daar al dan niet langs lekt kan het natuurlijk nooit kwaad om dat spul een beetje soepel te houden. Maakt soort vaseline nog wat uit (zuurvrije?) en meteen maar binnen- en buitenkant doen en alle andere rubbers.

Net ritje gemaakt...ging als de brandweer (heeft z'n kleur mee :wink: )

Afbeelding

Ook het starten vanochtend was bemoedigend: tikken en aanslaan. Veel vlotter dan voor plaatsing anti retour valve, zelfs na een dag.
Groet Jan

Saab 96 V4 1974 Solar Red
Saab 99 GL 5speed 1984 Slate Blue:
De Leisteen blauwe

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 6767
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Enkele vragen Saab 96 1974

Bericht door Funky Dude » zo 26 aug, 2018 11:43

Inderdaad zuurvrije vaseline, ben trouwens nog nooit zuurhoudende tegen gekomen.
Ik ben wel benieuwd naar de terugslagklep die je geplaatst hebt: wat voor één is dat?

Gebruikersavatar
Oelo74
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 1284
Lid geworden op: zo 08 jul, 2018 10:29
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Enkele vragen Saab 96 1974

Bericht door Oelo74 » zo 26 aug, 2018 12:07

Terugslagklep staat op bovenstaande foto net achter ventilator. Gekocht bij v. Breemen in Bergen op Zoom. Brezan in Roosendaal had hem niet op voorraad, kon ze bestellen voor dik 15 euro. Heb nu € 8,65 betaald, was eigenlijk dik 10 euro maar ik kreeg wat korting. Bedrijf zit naast hoofdkantoor van m'n werkgever maar kom laatste tijd vaker bij hen binnen dan daar en dat moet opgevallen zijn... :D

Klep kwam uit dit zakje, is voor 8mm brandstofslang.
Afbeelding
Groet Jan

Saab 96 V4 1974 Solar Red
Saab 99 GL 5speed 1984 Slate Blue:
De Leisteen blauwe

swedish garage
Geregistreerd lid
Berichten: 325
Lid geworden op: zo 15 sep, 2013 17:00
Regio: BE - West-Vlaanderen / Flandre-Occidentale

Re: Enkele vragen Saab 96 1974

Bericht door swedish garage » zo 26 aug, 2018 13:01

Gezien m'n 96 puur voor recreatief gebruik is, staat hij vooral in de winter ( zodra er pekel op de weg is blijft ie binnen, ook bij regen binnen ),
soms meer dan een maand stil,
ik heb ook vanalles geprobeerd, terugslagklep ... steeds slecht starten na lange stilstand ( garagist beweerd dat de nieuwe generatie benzine's veel rapper verdampt,
je zet bvb je wagen met warme motor de garage in en door de restwarmte vd wagen verdampt er al een groot deel van het kleine vlotterkamerreservoir ... een mechanische pomp kan maar pompen als de motor draait ... franse wagens zoals oude renault 4cv, zelfs ddr wartburgs hebben een hendeltje aan de carbu zitten voor het starten kun je met het hendeltje de carbu reeds volpompen voor je start goede uitvinding ...

nu ik was het beu ( woon in een drukke straat ) en in en uit de garage rijden met een wagen die stilvalt was geen optie meer, ik heb dan een HUCO pomp gekocht ( de versie voor in de motorruimte ) sedertdien, sleutel omdraaien, wachten tot je geen gezoem meer hoort ( carbu vol ) sleutel omdraaien en weg is ie ... kost je eenmalig 90 euro maar is acht top ook in de file blijft ie niet pompen en pompen zodat bvb een carbu met een verstopping kan overlopen, eens de vraag mindert ( bvb file gaat de pomp in nulstand draaien ) ...
ik heb meteen ook de aanvoerslang langs de andere kant gelegd, weg vd hete motor ...

https://www83.zippyshare.com/v/PNxOeyLl/file.html

Gebruikersavatar
Oelo74
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 1284
Lid geworden op: zo 08 jul, 2018 10:29
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Enkele vragen Saab 96 1974

Bericht door Oelo74 » zo 26 aug, 2018 13:29

Ziet er fraai uit en is zeker een optie als dit bij langere stilstand of onvoldoende debiet tijdens het rijden nodig is. Ga eerst eens kijken wat langere stilstand bij mijn 96 voor effect heeft, ook ik heb hem recreatief, mag lekker binnen slapen en zal ook geen pekel en weinig regen zien.
Groet Jan

Saab 96 V4 1974 Solar Red
Saab 99 GL 5speed 1984 Slate Blue:
De Leisteen blauwe

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 6767
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Enkele vragen Saab 96 1974

Bericht door Funky Dude » zo 26 aug, 2018 13:56

Mijn 95 heeft helaas meer stilgestaan dan gereden, maar in die jaren bij goede afstelling en accu en soms wat geduld altijd kunnen starten.
Pas onlangs door verstopt benzinefilter lukte het niet.

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid
Berichten: 12631
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
Regio: España - Spanje

Re: Enkele vragen Saab 96 1974

Bericht door 72sonett3 » zo 26 aug, 2018 14:25

Extra terugslagklep lijkt mij zinloos. In de pomp zitten al twee klepjes en als die niet goed afsluiten, werkt de pomp ook niet goed en een extra klepje verandert daar niets aan. Je kan beter een elektrische pomp onder de achterbank plaatsen.

De originele pomp heeft een boutje in het deksel met daaronder een filter. Zie o.a. ook viewtopic.php?f=11&t=135065&p=1527213.
MH
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register

Gebruikersavatar
Oelo74
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 1284
Lid geworden op: zo 08 jul, 2018 10:29
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Enkele vragen Saab 96 1974

Bericht door Oelo74 » zo 26 aug, 2018 14:36

Denk niet dat ik een originele pomp heb want er zit geen boutje op, nog steeds geen idee hoe open te krijgen en of er wel een zeefje in zit. Zie de pomp hier op deze wat wazige foto:

Afbeelding

Had hier op het forum diverse positieve ervaringen gelezen over het plaatsen van een terugslagklep en bij die van mij lijkt het nu ook wel iets te doen. De kosten zijn het niet.
Groet Jan

Saab 96 V4 1974 Solar Red
Saab 99 GL 5speed 1984 Slate Blue:
De Leisteen blauwe

Plaats reactie