Schakelen zonder koppeling, vrijloop niet ingeschakeld

1967-1980
Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 6767
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Schakelen zonder koppeling, vrijloop niet ingeschakeld

Bericht door Funky Dude » za 07 jul, 2018 1:12

De Trolllimo heeft een tijdje elders gestald gestaan en is daar door duwen verplaatst waar ik niet bij was. (motor start niet vanwege vervuilde benzinefilters) Voordat 'ie daarheen ging werkte alles prima en reed ik regelmatig wat heen en weer om alles gangbaar te houden. Nu heb ik 'm naar een andere stalling gebracht en merkte ik dat ik kon schakelen zonder de koppeling te gebruiken maar de vrijloop is niet ingeschakeld. Ik heb de vrijloophandel een paar keer in- en uitgetrokken bij stilstand en zonder draaiende motor maar dat verandert niets.
Wie heeft een idee wat er aan de hand is?

Voor de volledigheid meld ik nog dat sinds de bakwissel bij warme motor het schakelen naar 1 en achteruit moeilijk(er) ging. Nieuwe vloeistofwissel stond al op het lijstje, al kan ik het inmiddels beter een lijst noemen...

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 6767
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Schakelen zonder koppeling, vrijloop niet ingeschakeld

Bericht door Funky Dude » zo 08 jul, 2018 13:50

Na uitgebreid grasduinen lijkt het er sterk op dat m'n koppeling naar z'n grootje is... dat kon er ook nog wel bij :rolleyes1:

(weer wat geleerd al heb ik niet de ambitie een studiebol te worden)

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 6767
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Schakelen zonder koppeling, vrijloop niet ingeschakeld

Bericht door Funky Dude » ma 16 jul, 2018 13:41

Voordat de versnellingsbak werd vervangen werkte de koppeling probleemloos. Nadat mijn buurman dit en ongevraagd ook allerlei andere dingen had gedaan/verprutst met als resultaat een hoop ellende, werkte de koppeling zoals in de opening beschreven, dus niet meer feilloos.
Het zou me niet verbazen als hij de plaatsing van bak en koppeling ook niet volgens het boekje heeft gewerkt. (Toen ik hem aansprak op alle ellende zei hij dat het WPH alleen goed was voor het oudpapier, want niet meer van deze tijd :-S+ ).
... zelf sleutelen aan motorfietsen was zoveel makkelijker, in meerdere opzichten...

(Graag reacties op dit topic hier plaatsen, Het Sachs vs LuK- topic is een andere vraag)

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 6767
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Schakelen zonder koppeling, vrijloop niet ingeschakeld

Bericht door Funky Dude » ma 16 jul, 2018 17:24

Tot de verplaatsing naar elders kon ik 'm nog starten,koppelen, schakelen en rijden. Op de dag van de verplaatsing voor het eerst niet kunnen starten door vervuilde benzinefilters maar de koppeling werkte toen nog wel. Ben nog niet in de gelegenheid geweest om de benzinefilters te vervangen.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Schakelen zonder koppeling, vrijloop niet ingeschakeld

Bericht door Sapphire » di 17 jul, 2018 1:27

Zonder dat de motor loopt kan je altijd schakelen zonder de koppeling te gebruiken... Niets aan de hand dus lijkt me.

Wanneer gaat de Trollimo weer de weg op?

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 6767
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Schakelen zonder koppeling, vrijloop niet ingeschakeld

Bericht door Funky Dude » wo 17 jul, 2019 21:08

Ik heb een nieuwe koppelingsplaat binnen, naast een paar oude ziet dat er zo uit:
(Sorry voor de slechte mobielfoto's)

Afbeelding

Afbeelding

Als ik naar het plaatje in het Trollewop-topic kijk, lijkt het de goed geklonken versie?

Gebruikersavatar
U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 3697
Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Schakelen zonder koppeling, vrijloop niet ingeschakeld

Bericht door U-Poll » wo 17 jul, 2019 21:59

Kan je misschien een foto van iets opzij nemen? Dan kan je beter zien of de binnenplaat goed of fout zit. Ik ga dan ook even turen/vergelijken met de foute-plaat-foto’s van Trollewop.
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch

Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 6767
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Schakelen zonder koppeling, vrijloop niet ingeschakeld

Bericht door Funky Dude » wo 17 jul, 2019 22:12

Als ik tijd heb maak ik even nieuwe foto's met een echte camera.

Gebruikersavatar
U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 3697
Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Schakelen zonder koppeling, vrijloop niet ingeschakeld

Bericht door U-Poll » do 18 jul, 2019 8:38

Ik ben toch bang dat het een FOUT geklonken plaat is! Het punt is namelijk dat [bij de foute platen] de klinknagels van de binnenste rij (waarmee het centrale deel vast zit aan de buitenring waar de voering op zit) te hoog uitsteken (die glimmende dingetjes op de onderstaande foto). De plaat van het centrale deel zou namelijk ONDER dat van de buitenring moeten zitten (zie foto) - daardoor zitten de nagels namelijk een paar mm lager. In eerste instantie zal deze plaat beslist werken... echter, doordat de nagels bij een foute plaat vrijwel net zo hoog liggen als de voering, zal het snel fout gaan als de voering ietsjes slijt: dan lopen de klinknagels tegen het vliegwiel.

Zo ziet een GOEDE (omgeklonken) plaat er uit:

Afbeelding

Check het even goed met jouw plaat! De orientatie van de plaat kan je zien door de centrale spline as (aan de ene kant steekt deze hoger dan aan de andere kant). Mocht forummer 72sonett3 meelezen, hij ziet dit soort dingen direct!

Ik ben bang dat je zal moeten [laten] omklinken OF je vliegwiel afdraaien. Verschillende forummers hebben het laatste gedaan, ik heb mijn plaat laten omklinken (bij een oude vakman baas "Bob", via AutoIndus in Woerden).
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch

Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 6767
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Schakelen zonder koppeling, vrijloop niet ingeschakeld

Bericht door Funky Dude » do 18 jul, 2019 20:40

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Die spline-as zit er wel heel anders in...

Verkoper had er nog geen klachten over gehad, deze zou goed zijn.

Gebruikersavatar
Ronnes
Geregistreerd lid
Berichten: 3223
Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Schakelen zonder koppeling, vrijloop niet ingeschakeld

Bericht door Ronnes » do 18 jul, 2019 20:54

Die is wel degelijk verkeerd. Hier een duidelijk plaatje (van 72sonett3) met de verschillen:

Afbeelding
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 6767
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Schakelen zonder koppeling, vrijloop niet ingeschakeld

Bericht door Funky Dude » do 18 jul, 2019 21:08

Wat is er duidelijk op dat versluierde plaatje? Ik heb er al eens uren op zitten turen. maar ik word er niets wijzer van.
Ik denk dat het duidelijker is om gewoon te beschrijven wat er waar moet zitten. Zitten de klinken verkeerd om? Zit de plaat met veren verkeerd om ten opzichte van de buitenste ring? Zit er iets anders verkeerd?

Gebruikersavatar
Ronnes
Geregistreerd lid
Berichten: 3223
Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Schakelen zonder koppeling, vrijloop niet ingeschakeld

Bericht door Ronnes » do 18 jul, 2019 21:43

Uit de rand van de frictieplaat zitten lipjes waaraan de binnenste plaat met de veren en vertanding zit vastgeklonken. Bij een correcte plaat zit het binnenste gedeelte - als we kijken vanuit de vliegwielkant - onder de lipjes (groen omlijnd). Bij een foute plaat zit het middelste deel geklonken boven de lipjes (rood omlijnd). Hierdoor zitten de klinknagels iets hoger. Bij een nieuwe plaat ga je er nog niks van merken, maar als de koppelingsplaat iets dunner wordt, gaan de klinknagels het vliegwiel raken. Je kan ter hoogte van de klinknagels het vliegwiel iets laten afdraaien of de klinknagels losboren en de plaat andersom terug (laten) vastklinken.
(Het lijkt er steeds meer op dat er sinds 2010 geen goede platen meer gemaakt zijn...)
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)

Gebruikersavatar
U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 3697
Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Schakelen zonder koppeling, vrijloop niet ingeschakeld

Bericht door U-Poll » do 18 jul, 2019 21:57

@Funky: vergelijk jouw derde (onderste) foto eens in detail met mijn foto (van een goede plaat), dan zie je het verschil bij de lipjes die de binnen- met buitenring verbindt! Niks mis met de klinknagels... maar de volgorde van de lipjes
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch

Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 6767
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Schakelen zonder koppeling, vrijloop niet ingeschakeld

Bericht door Funky Dude » do 18 jul, 2019 22:32

Dat van de klinknagels die na een tijdje het vliegwiel raken was me al bekend, vandaar dat ik daar bij het bestellen expliciet naar gevraagd heb, het was me alleen onduidelijk hoe je dat nou kon zijn.
Dat is me nu duidelijk maar dan zie ik vervolgens verschil in de positie van de spline-as en de ruimte daaromheen die bij de plaat van U-Poll aan de andere kant zit als bij die van mij. Ook de lengte daarvan lijkt verschillend.
Jammer dat Sachs door ZF is overgenomen en geen nieuwe koppelingen voor de V4 meer wil gaan maken.

Plaats reactie