Originele uitlaat vervangen door Abbott racing 3" schoorsteen

1997-2010
Plaats reactie
TubaManiak
Geregistreerd lid
Berichten: 144
Lid geworden op: vr 19 apr, 2013 0:11
Regio: NL - Provincie Friesland

Originele uitlaat vervangen door Abbott racing 3" schoorsteen

Bericht door TubaManiak » wo 13 jun, 2018 19:53

Goede avond mede 9-5 rijders.
Vandaag is de originele uitlaat van voor tot achter vervangen door een 3" systeem van Abbott Racing. De auto was super stil met de originele uitlaat en is nu veranderd in low rumble bij normaal bedrijf. Dat is even wennen. Wanneer het hele toerenbereik wordt gebruikt bij flipperen hoor je nu echt de motor en de turbo fluit. Die heb ik sinds aankoop van deze Aero Estate automaat nog nooit gehoord. (raam moet dan open, overigens) De turbo spoelt inderdaad veel sneller op en het vermogen is veel eerder beschikbaar. Doorschakelen verloopt vele malen soepeler ! Nooit verwacht. Bij terugschakelen hoor je nu een laagtonige rochel. Het uitlaat geluid is wel wennen. De stille en zachte passages in de muziek hebben het nu moeilijk. Qua rijgedrag is de Aero er behoorlijk van opgeknapt. Qua geluid, voor de liefhebbers, ook. Ik moet nog even wennen aan het geluid. En wellicht gaat dat wel lukken.
Over de invloed op het verbruik kan ik nog geen zinnig woord zeggen.
Het sierstuk aan het einde is zeker 3 tot 4 keer zo groot als het originele. Ziet er bruut uit.
Wat zijn de ervaringen van de medeleden op het gebied van origineel vervangen door schoorsteen ?

Helaas/gelukkig kwam in de garage ook boven water dat de turbo minder wordt. Er komen zo nu en dan blauwe wolkjes uit de uitlaat. Hebben de medeleden nog nuttige tips voor een vervangend type voor de (standaard) TD04 wat er zonder verbouwing van de bestaande situatie fatsoenlijk op past ?
Een goed taoist verbaast zich slechts.
1980 Saab 99 GL 1980 - 2002 - heden, nu in restauratie.
1995 Saab 9000 CS 2.0 i 2002 - heden, nu winterauto
2000 Saab 9-5 Sedan 2.0 t 2007 - 2013, gecrashed...
2003 Saab 9-5 Aero Estate 2.3 T automaat 2013 - heden, nu zomerauto

Gebruikersavatar
Hannes
Forum Admin
Berichten: 5813
Lid geworden op: do 08 mei, 2003 23:07
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Originele uitlaat vervangen door Abbott racing 3" schoorsteen

Bericht door Hannes » wo 13 jun, 2018 21:20

Dat is nog al een stap zo te lezen! Ooit had ik een 3" (schoorsteen) onder mijn 900 classic. En ondanks het feit dat het heel bruut klonk is die er na een half jaar toch onderuit gegaan.

Het was me op de lange termijn toch te gek. Twee starten verder hoorden de buren mij nog rijden...

Ben wel oprecht benieuwd naar je langere termijn ervaring onder de 9-5, ik ben zelf namelijk ook nog opzoek naar wat meer geluid. Zonder dat het te gek wordt.

Onder mijn 9-3 heb ik een BSR (vanaf de cat) dat is wel iets zwaarder dan standaard, maar dat had nog meer gemogen voor mijn smaak. Misschien is de combi van 3" tot de cat en daarna bijvoorbeeld 2,5" BSR (of soort gelijk) wel een mooi compromis.

Groet,

Hannes
En snabb och lyxig Saab gör inte en Volvo överflödig

Polestar2 (2021) Midnight Blue
900s combi coupe (1992) scarabee groen
9-3 2.0T Aero cabrio (2003) Blauw! (Sold)
Volvo V70 RED (2013)
Lexus GS450h Black (Sold)
Steun het SAABFORUM, doe een donatie!

Gebruikersavatar
Motolab
Geregistreerd lid
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 01 jul, 2011 11:44
Regio: NL - Provincie Drenthe
Contacteer:

Re: Originele uitlaat vervangen door Abbott racing 3" schoorsteen

Bericht door Motolab » wo 13 jun, 2018 23:47

TubaManiak schreef:
wo 13 jun, 2018 19:53

Hebben de medeleden nog nuttige tips voor een vervangend type voor de (standaard) TD04 wat er zonder verbouwing van de bestaande situatie fatsoenlijk op past ?
Als je geen andere zuigers gaat plaatsen, zou ik het bij "gewoon" weer een TD04 houden...

Die kan je ruim over de de voor de originele zuigers toelaatbare vermogenswaardes brengen...

Betere IC lijkt me zinniger upgrade, dan heb je de IN & UIT beetje in balans

Ik zou sowieso bezoekje aan dion brengen om de ecu aan te passen op je nieuwe schoorsteen.. Had in mijn aero als fijn effect na alleen al een 3" Abbott downpipe geplaatst te hebben, ook op de verbruikswaarden overigens, dat is ook beter geworden na Dion z'n magic..
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02 (stage 3) verkocht
2 x Saab 9-3 2.0T Coupe M00 T5 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler) verkocht
Reliant Scimitar 3.0 V6 '77
Land Rover Discovery 3 TDV6 HSE 240pk 500Nm (Vantuner tune)
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl

TubaManiak
Geregistreerd lid
Berichten: 144
Lid geworden op: vr 19 apr, 2013 0:11
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Originele uitlaat vervangen door Abbott racing 3" schoorsteen

Bericht door TubaManiak » do 14 jun, 2018 0:26

Heren Hannes en Motolab, dank voor uwe terugkoppeling.
Vanavond wat afwisselend proefgereden op binnenweggetjes tot 60 km/u . Niet super storend. Valt mee te leven.
130 km/u op de snelweg geeft stevige geluidsdruk binnenboord op een nare frequentie. In eerste instantie vind ik dat te luid.
Maar even afwachten hoe ik daar over een maand over denk.
Mijn vraag is wel wat dan een goed, betaalbaar, bij de auto passend, roestvast stalen alternatief is, wanneer deze uitlaat uiteindelijk niet voldoet qua geluid.
Want welke van beide dempers laat nou het lawaai door ? De middendemper of de achterdemper ?
Deze uitlaat is eronder gekomen omdat de originele behoorlijk versleten was en dit een redelijk betaalbaar alternatief was.
Verschillende opties bekeken van tevoren. Op de site van maptun kwam ik rvs downpipe met ijzeren of aluminium vervolg tegen.
Dat gaat dus weer roesten. Niet leuk. Origineel werd behoorlijk prijzig.
Laten maken bij een uitlaten bedrijf, aan één stuk, liep ruwweg uiteen van 1600 tot 2600 euri. Hm en tja.
Daarom deze voor 902 euri ex btw + transport + montage.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor de turbo. Het liefst goed, betrouwbaar en niet te prijzig, als het kan.
Aan de ecu is al enige magie blootgesteld van de firma maptun. Wellicht kan Dion het gedrag nog verbeteren.
(al zoek ik nu niet meer vermogen, het gaat zo al woest genoeg, maar wellicht voor verbruik en souplesse)
Waar ik met de originele uitlaat een duidelijke vermogens terugval had bij opschakelen, is die terugval zo goed als verdwenen bij deze uitlaat.
Het trekt zogezegd als een malle en je bent de wettelijke limiet zomaar fors voorbij. Een paar keer full-pull vanaf de 2e of 3e versnelling tot een stevige snelheid levert zomaar een verbruik van 1 op 8 . Dat is nog niet echt vreemd. Komende zaterdag een ritje Leeuwarden - Maassluis vv . Dan ga ik zien hoe het verbruik nu is bij een lang eind met snelheden tot 130 km/u. Vorige week zei de meter 8,4 liter op 100 km, beslist netjes, vind ik, voor deze auto. Wordt vervolgd.
Een goed taoist verbaast zich slechts.
1980 Saab 99 GL 1980 - 2002 - heden, nu in restauratie.
1995 Saab 9000 CS 2.0 i 2002 - heden, nu winterauto
2000 Saab 9-5 Sedan 2.0 t 2007 - 2013, gecrashed...
2003 Saab 9-5 Aero Estate 2.3 T automaat 2013 - heden, nu zomerauto

Gebruikersavatar
John
Geregistreerd lid
Berichten: 1412
Lid geworden op: wo 27 aug, 2003 16:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Originele uitlaat vervangen door Abbott racing 3" schoorsteen

Bericht door John » do 14 jun, 2018 8:43

Ik heb eens in een Jeep een RVS "open" uitlaat gehad. Ik vond het op lange stukken verschrikkelijk (uitlaat zat er al onder toen we de auto kochten); ik zou er zelf niet voor kiezen.
Onder mijn "speelauto" heb ik een RVS uitlaat met vlinderkleppen (zat er ook al onder toen ik de auto kocht). Met een knop op het dashboard zijn die te openen of dicht te doen. Dat bevalt mij erg goed. Wel prijzig overigens
9000 Aero aut.
900+96 cabrio tiptronic
200 Saab schaalmodellen

Ex:
9-5 3.0 V6 Estate Aut Aero uitv, Classic Cabrio 900 T16s, 9000 CS 2.3t aut. Burgundy, 9000 2.3i aut, 900i 16v aut, 900c, 95V4, 9-3 ss TiD aut

TubaManiak
Geregistreerd lid
Berichten: 144
Lid geworden op: vr 19 apr, 2013 0:11
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Originele uitlaat vervangen door Abbott racing 3" schoorsteen

Bericht door TubaManiak » ma 18 jun, 2018 9:15

Helaas, de rit naar Maassluis ging niet door met mijn 9-5, maar met de 9-5 NG van mijn ouders :( :D
Daarom nog geen ervaringen op het lange eind met de nieuwe schoorsteen.
Minder leuk was het ontdekken van olielekkage aan de distributie kant :(
Wellicht een lekke krukas keerring. De 9-5 gaat vanmiddag gezellig naar de garage.
Later meer.
Een goed taoist verbaast zich slechts.
1980 Saab 99 GL 1980 - 2002 - heden, nu in restauratie.
1995 Saab 9000 CS 2.0 i 2002 - heden, nu winterauto
2000 Saab 9-5 Sedan 2.0 t 2007 - 2013, gecrashed...
2003 Saab 9-5 Aero Estate 2.3 T automaat 2013 - heden, nu zomerauto

AndréM
Geregistreerd lid
Berichten: 48
Lid geworden op: za 11 dec, 2010 12:21
Regio: - kies een regio

Re: Originele uitlaat vervangen door Abbott racing 3" schoorsteen

Bericht door AndréM » ma 18 jun, 2018 17:35

Tubamaniak
Heb een vraag zou u mischien kunnen
Kijken wat voor code u automaat heeft
De FA57....

Gebruikersavatar
Motolab
Geregistreerd lid
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 01 jul, 2011 11:44
Regio: NL - Provincie Drenthe
Contacteer:

Re: Originele uitlaat vervangen door Abbott racing 3" schoorsteen

Bericht door Motolab » ma 18 jun, 2018 18:23

AndréM schreef:
ma 18 jun, 2018 17:35
Tubamaniak
Heb een vraag zou u mischien kunnen
Kijken wat voor code u automaat heeft
De FA57....
Vraag is niet aan mij gesteld, dat begrijp ik, maar wat wil je met die info in relatie tot topic titel?

Bj 2002 en stuk jonger hebben overigens in basis dezelfde 5 bak qua hardware, software ecu bak (&schakelflippers) is verschil..
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02 (stage 3) verkocht
2 x Saab 9-3 2.0T Coupe M00 T5 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler) verkocht
Reliant Scimitar 3.0 V6 '77
Land Rover Discovery 3 TDV6 HSE 240pk 500Nm (Vantuner tune)
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl

AndréM
Geregistreerd lid
Berichten: 48
Lid geworden op: za 11 dec, 2010 12:21
Regio: - kies een regio

Re: Originele uitlaat vervangen door Abbott racing 3" schoorsteen

Bericht door AndréM » ma 18 jun, 2018 20:51

Reden dat ik het vraagt is als ik het goed
Begrijp heeft zijn model Auto
(Aero estate met schakelflipers 2003)
Een automaat FA 57.....
Ben opzoek naar een FA57C04 maar ben
Nieuwsgierig of mischien een andere type
Automaat in kan
Schijnt van niet ?
Maar mischien dat ik een andere topic moet starten

Gebruikersavatar
Motolab
Geregistreerd lid
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 01 jul, 2011 11:44
Regio: NL - Provincie Drenthe
Contacteer:

Re: Originele uitlaat vervangen door Abbott racing 3" schoorsteen

Bericht door Motolab » di 19 jun, 2018 0:19

Je laatste zin: antw= wel zo handig!

Overigens al veel over geschreven... Ff zoekfunctie gebruiken.
Tevens vermeld in je nieuwe topic, ff de exacte specs van je auto, incl. VIN
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02 (stage 3) verkocht
2 x Saab 9-3 2.0T Coupe M00 T5 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler) verkocht
Reliant Scimitar 3.0 V6 '77
Land Rover Discovery 3 TDV6 HSE 240pk 500Nm (Vantuner tune)
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl

TubaManiak
Geregistreerd lid
Berichten: 144
Lid geworden op: vr 19 apr, 2013 0:11
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Originele uitlaat vervangen door Abbott racing 3" schoorsteen

Bericht door TubaManiak » di 19 jun, 2018 8:23

Waar zou ik kunnen zien welk type versnellingsbak in mijn auto woont ? Ik heb nl. geen idee waar ik die informatie zou kunnen lezen.
Een goed taoist verbaast zich slechts.
1980 Saab 99 GL 1980 - 2002 - heden, nu in restauratie.
1995 Saab 9000 CS 2.0 i 2002 - heden, nu winterauto
2000 Saab 9-5 Sedan 2.0 t 2007 - 2013, gecrashed...
2003 Saab 9-5 Aero Estate 2.3 T automaat 2013 - heden, nu zomerauto

TubaManiak
Geregistreerd lid
Berichten: 144
Lid geworden op: vr 19 apr, 2013 0:11
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Originele uitlaat vervangen door Abbott racing 3" schoorsteen

Bericht door TubaManiak » wo 26 dec, 2018 4:29

We zijn een tijdje verder. De 9-5 staat momenteel in de winterstalling. De olielekkage was idd een keerring. Er zijn twee ringen vervangen. In september heeft de originele turbo plaatsgemaakt voor een spiksplinternieuwe td04hl 20t-6 van Mambatek, na alle opties te hebben overwogen van revisie en upgrade bij Abbott racing en Maptun. Deze turbo heeft een iets grotere inlaatkant, nl 6 cm2 ipv 5 cm2, waardoor ook een andere cobra moest worden gebruikt. Nu van een 2006 model. De IC heeft plaatsgemaakt voor een Maptun XT-series intercooler. Dat was niet echt nodig, maar past er wel netjes bij. De benzinedrukregelaar van 3 bar is vervangen door een 3,5 bar exemplaar. Daarna heeft Dion zijn kunde losgelaten op de ECU. De originele wilde niet meegeven. Daar stond Maptun stage1 software op in geblokkeerde vorm. Daarom zijn we doorgegaan met een andere ECU. Dion heeft er een mapping opgezet waarna we zijn gaan proefrijden. Aanpassen, proefrijden een aantal keren tot Dion tevreden was met het resultaat. Het vermogen op conservatieve Saab wijze ingesteld. Geen idee hoeveel pk's de auto op dit moment heeft. De bedoeling was om de turbo eerst eens fatsoenlijk in te rijden en daarna in 2019 de mapping misschien nog bij te stellen. Ik zocht nl. niet meer vermogen dan de Maptun Stage1 al leverde. De turbo was gaar en moest vervangen. De as wilde heen en weer bewegen. En als je dan toch moet.... De tuning is nu ingesteld op betrouwbaarheid zonder fratsen. De Sid is open, wat ook erg interessante info kan leveren. Ik ben nog niet super bekend met alle mogelijke codes, maar dat komt vast nog. De 2e lambda sonde doet iig niet meer mee. Die gaf met de nieuwe uitlaat steeds foutmeldingen op de Maptun software (die niet was aangepast voor de schoorsteen). Dat is nu niet meer. Voor de winterstop heb ik mooi rustig gereden. Zeker niet woest ingetrapt. Zodat de nieuwe turbo de kans krijgt mooi in te lopen. Na de winterstop maar eens een Duitse snelweg bezoeken om te kijken wat er boven 180 km/u gebeurt. Momenteel weer in de winterauto op pad. Ook niet vervelend, maar met minder dan de helft vermogen. Al met al heeft het onderhoud aan de 9-5 dit jaar behoorlijk geld gekost. Hopelijk zijn de grote kosten nu voorlopig gemaakt. We gaan het zien. Maar het rijdt nog steeds prachtig ! zo'n 9-5 aero estate automaat uit 2003.....
Een goed taoist verbaast zich slechts.
1980 Saab 99 GL 1980 - 2002 - heden, nu in restauratie.
1995 Saab 9000 CS 2.0 i 2002 - heden, nu winterauto
2000 Saab 9-5 Sedan 2.0 t 2007 - 2013, gecrashed...
2003 Saab 9-5 Aero Estate 2.3 T automaat 2013 - heden, nu zomerauto

Plaats reactie