vraag over grotere IC

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
peterberg
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 26 mar, 2006 22:08
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

vraag over grotere IC

Bericht door peterberg » ma 21 mei, 2018 10:32

Goedenmorgen,

Nadat ik nogal wat problemen heb gehad met de warmte van de Turbo in mijn vorige Saab V6 Hirsch - de TCU begon kuren te krijgen en gaf meldingen van "traction control failure, gearbox malfunction etc. etc. - Wil ik bij mijn volgende Saab dit graag ondervangen door een grotere IC. Ik wil niet tunen maar alles zo koel mogelijk houden. Heb al zitten kijken naar wat mogelijheden en de big pack set van DO88 en delivery pipes lijkt mij wel goed. Die zou ik graag bij mijn volgende Saab (TX automaat) willen laten monteren. Heeft dit zin zonder tunen of is dit overkill en kan ik met de huidige OEM set zonder beven gas geven?

gr,

Peter
9-3 TurboX SE aut. 2008 Dion stage 1
9-3 2.0T SS Aero Exclusiv XWD 2008(MY2009 -Diontune) (vriendin)
9-3 2.8 V6 Aero SE aut. 2006 Hirsch 275 PK 168.000
9-3 SS 1.8t SS Hirsch 2008 (vriendin) 211.000
9-5 3.0t V6 Sedan Steelgrey aut. 2003 207.500km
9000 2.3T-S CD Scarabeegroen aut. 1991 300.000km

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: vraag over grotere IC

Bericht door ReinO » ma 21 mei, 2018 13:24

maar die gearbox wordt niet gekoeld door de ic. wel door de oliekoeler
en die gearboxmeldingen: codes? waarschijnlijk een solenoid of tcm kastje?

de ic is puur bedoeld om de delivery temp laag te houden: eerst ff meten dan weet je of het nodig is. in principe niet")
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
peterberg
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 26 mar, 2006 22:08
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: vraag over grotere IC

Bericht door peterberg » ma 21 mei, 2018 14:32

ReinO schreef:
ma 21 mei, 2018 13:24
maar die gearbox wordt niet gekoeld door de ic. wel door de oliekoeler
en die gearboxmeldingen: codes? waarschijnlijk een solenoid of tcm kastje?

de ic is puur bedoeld om de delivery temp laag te houden: eerst ff meten dan weet je of het nodig is. in principe niet")
Het onderdeel boven op de autom. versnellingsbak TCU onderdeelnr. 55560156 werd door een te hete turbo ontregeld.. Ik had er ook pas last van na een rit als ik wilde parkeren of bij langszaam rijden in de file. Heb daardoor een vakantie in Frankrijk totaal in de zenuwen gezeten (lekker warm op binnenwegen rijden) 3x per dag in de noodloop. Daarna bij speedparts een nieuwe gekocht en door Harteveld laten installeren. Als ik middels een grotere IC te lucht wat koeler kan houden? dan graag!
9-3 TurboX SE aut. 2008 Dion stage 1
9-3 2.0T SS Aero Exclusiv XWD 2008(MY2009 -Diontune) (vriendin)
9-3 2.8 V6 Aero SE aut. 2006 Hirsch 275 PK 168.000
9-3 SS 1.8t SS Hirsch 2008 (vriendin) 211.000
9-5 3.0t V6 Sedan Steelgrey aut. 2003 207.500km
9000 2.3T-S CD Scarabeegroen aut. 1991 300.000km

Gebruikersavatar
werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 6664
Lid geworden op: zo 02 mei, 2004 22:22
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: vraag over grotere IC

Bericht door werli » di 22 mei, 2018 18:06

heey
het probleem dat jij vroeger had met die V6 is dan te omschrijven als "warmte in motor compartiment"
mijn vraag is dan zat het hitteschild wel gemonteerd op de turbo ? de turbo heeft dan echt veel warmte gegeven aan de motor ruimte of je radiator heeft dicht gezeten en niet voldoende rijwind doorgelaten


nu om een antwoord te geven op je vraag : een ic zal nooit de motor ruimte afkoelen dus als je denkt dat je daar mee het vroegere probleem aanpakt kan ik je zeggen dat dit nutteloos is voor jou oogpunt visie
mvg werner

Gebruikersavatar
peterberg
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 26 mar, 2006 22:08
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: vraag over grotere IC

Bericht door peterberg » di 22 mei, 2018 18:21

werli schreef:
di 22 mei, 2018 18:06
heey
het probleem dat jij vroeger had met die V6 is dan te omschrijven als "warmte in motor compartiment"
mijn vraag is dan zat het hitteschild wel gemonteerd op de turbo ? de turbo heeft dan echt veel warmte gegeven aan de motor ruimte of je radiator heeft dicht gezeten en niet voldoende rijwind doorgelaten


nu om een antwoord te geven op je vraag : een ic zal nooit de motor ruimte afkoelen dus als je denkt dat je daar mee het vroegere probleem aanpakt kan ik je zeggen dat dit nutteloos is voor jou oogpunt visie
mvg werner
Ja, die zat daar...https://photos.app.goo.gl/llm0ryyPqTT4tTwT2 De hitte van de turbo naar onderen (volgens mij zit het hitteschild vooral naar boven) had consequenties voor dat onderdeel dat boven op de automaat zit..Dus mijn redenatie is vooral het koeler houden van de turbo..
9-3 TurboX SE aut. 2008 Dion stage 1
9-3 2.0T SS Aero Exclusiv XWD 2008(MY2009 -Diontune) (vriendin)
9-3 2.8 V6 Aero SE aut. 2006 Hirsch 275 PK 168.000
9-3 SS 1.8t SS Hirsch 2008 (vriendin) 211.000
9-5 3.0t V6 Sedan Steelgrey aut. 2003 207.500km
9000 2.3T-S CD Scarabeegroen aut. 1991 300.000km

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: vraag over grotere IC

Bericht door ReinO » di 22 mei, 2018 19:33

neemt niet weg dat die ic niets toevoegt. iso wrap er op?
maar ik heb dit probleem nog niet eerder voorbij zien komen.
hij loopt niet te arm of zo, te hoge egt?
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Motolab
Geregistreerd lid
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 01 jul, 2011 11:44
Regio: NL - Provincie Drenthe
Contacteer:

Re: vraag over grotere IC

Bericht door Motolab » di 22 mei, 2018 19:58

Ff mijn zienswijze: van een andere betere IC wordt je inlaat lucht koeler niet je turbo....

Inlaat lucht koel, is hogere dichtheid mogelijk, meer mengsel, dus heftiger verbranding.... Das zeker niet koeler immers meer energie...

Wat jij wilt bereiken moet je in mijn optiek niet in een andere IC zoeken....tenminste niet als de huidige verder ok is....

Nu ken ik de v6 niet in constructie, is dit bekend fenomeen? Zo niet, dan is er dus binnen de standaard componenten iets op te lossen.....

Wel bekend fenomeen? Zit die turbo ergens te dichtbij? Of is hij slecht afgeschermd? Dan kun je dat toch gewoon daar een afscherming tussenplaatsen? Alu plaat voldoet goed..
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02 (stage 3) verkocht
2 x Saab 9-3 2.0T Coupe M00 T5 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler) verkocht
Reliant Scimitar 3.0 V6 '77
Land Rover Discovery 3 TDV6 HSE 240pk 500Nm (Vantuner tune)
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl

Gebruikersavatar
peterberg
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 26 mar, 2006 22:08
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: vraag over grotere IC

Bericht door peterberg » di 22 mei, 2018 21:21

Motolab schreef:
di 22 mei, 2018 19:58
Ff mijn zienswijze: van een andere betere IC wordt je inlaat lucht koeler niet je turbo....

Inlaat lucht koel, is hogere dichtheid mogelijk, meer mengsel, dus heftiger verbranding.... Das zeker niet koeler immers meer energie...

Wat jij wilt bereiken moet je in mijn optiek niet in een andere IC zoeken....tenminste niet als de huidige verder ok is....

Nu ken ik de v6 niet in constructie, is dit bekend fenomeen? Zo niet, dan is er dus binnen de standaard componenten iets op te lossen.....

Wel bekend fenomeen? Zit die turbo ergens te dichtbij? Of is hij slecht afgeschermd? Dan kun je dat toch gewoon daar een afscherming tussenplaatsen? Alu plaat voldoet goed..
Duidelijk!, Dank...
9-3 TurboX SE aut. 2008 Dion stage 1
9-3 2.0T SS Aero Exclusiv XWD 2008(MY2009 -Diontune) (vriendin)
9-3 2.8 V6 Aero SE aut. 2006 Hirsch 275 PK 168.000
9-3 SS 1.8t SS Hirsch 2008 (vriendin) 211.000
9-5 3.0t V6 Sedan Steelgrey aut. 2003 207.500km
9000 2.3T-S CD Scarabeegroen aut. 1991 300.000km

Plaats reactie