Nieuw forumlid, nieuwe Saab!

1967-1984
Gebruikersavatar
redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 1780
Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 21:49
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Nieuw forumlid, nieuwe Saab!

Bericht door redmervand » ma 23 apr, 2018 21:11

Als je wilt reviseren dan kan je er 1 mee krijgen als je de carburateurs komt halen.
Hij ligt op de plank te liggen en ik weet eigenlijk niet precies wat er aan mankeerde...
Saab 9000 CS 2.3 my '96 in Java Black
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
Saab 99 GL 5sp. my '83 in Cherry Red

Remios
Geregistreerd lid
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 13 sep, 2017 10:27
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Nieuw forumlid, nieuwe Saab!

Bericht door Remios » ma 23 apr, 2018 21:50

redmervand schreef:Als je wilt reviseren dan kan je er 1 mee krijgen als je de carburateurs komt halen.
Hij ligt op de plank te liggen en ik weet eigenlijk niet precies wat er aan mankeerde...
Ah super bedankt voor de snelle reactie!
Ik heb echter net gebeld met een oude kennis van mijn vader waar hij ooit eens een Saab 90 sloopauto heeft gekocht.
Hij had nog een remcilinder behuizing liggen die ik kan gebruiken, ik hoef dan alleen de zuiger en de klauw over te zetten. Maar nogmaals dank voor het aanbod! mocht het niks worden neem ik hem uiteraard alsnog graag van je over.

En de tentamenweken zijn bijna voorbij dus ik kom a.s.a.p. een keer langs voor de carburateurs!! Je hoort zeker nog van me! :wink:
Niemand is nutteloos, desnoods ben je een slecht voorbeeld!

Gebruikersavatar
redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 1780
Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 21:49
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Nieuw forumlid, nieuwe Saab!

Bericht door redmervand » ma 23 apr, 2018 21:57

Remios schreef:
redmervand schreef:Als je wilt reviseren dan kan je er 1 mee krijgen als je de carburateurs komt halen.
Hij ligt op de plank te liggen en ik weet eigenlijk niet precies wat er aan mankeerde...
Ah super bedankt voor de snelle reactie!
Ik heb echter net gebeld met een oude kennis van mijn vader waar hij ooit eens een Saab 90 sloopauto heeft gekocht.
Hij had nog een remcilinder behuizing liggen die ik kan gebruiken, ik hoef dan alleen de zuiger en de klauw over te zetten. Maar nogmaals dank voor het aanbod! mocht het niks worden neem ik hem uiteraard alsnog graag van je over.

En de tentamenweken zijn bijna voorbij dus ik kom a.s.a.p. een keer langs voor de carburateurs!! Je hoort zeker nog van me! :wink:
Is prima, ze blijven wel liggen in de doos! ;-)
Saab 9000 CS 2.3 my '96 in Java Black
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
Saab 99 GL 5sp. my '83 in Cherry Red

Remios
Geregistreerd lid
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 13 sep, 2017 10:27
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Nieuw forumlid, nieuwe Saab!

Bericht door Remios » vr 11 mei, 2018 12:06

Even een kleine update van een paar weken knutselen aan de Saab :D

Zoals eerder verteld was de linker remklauw naar de filistijnen, met het uitboren de cilinderwand en 1 van de zuigers beschadigt:
Afbeelding
Afbeelding

Ik had al verteld dat ik een nieuwe cilinderwand had gekocht bij een oude kennis, nu ontbraken alleen de zuigers nog...
Ongeveer 2 weken geleden een bezoekje gebracht aan Redmer van dit forum, die had nog een gehele remklauw liggen die ik gratis van hem mocht overnemen waarvoor hartelijk dank!! :wink:
Hij wist echter niet precies wat er aan mankeerde, na demonteren bleken de rubbers allemaal erg versleten en de cilinderwand was ook niet meer in de beste staat. De zuigers waren echter nog wel in uitstekende staat. Ik heb dus alle goede onderdelen bij elkaar gezocht en er weer 1 goede remklauw van gemaakt, met uiteraard nieuwe rubbers.
Het leek mij echter wel verstandig om dan de andere remklauw ook los te halen, schoon te maken en te voorzien van nieuwe rubbers. Helaas met het loshalen de kleine stukjes remleiding kapotgedraaid omdat deze over de jaren erg bros waren geworden. Dus daar heb ik direct even nieuwe voor gemaakt:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De remklauwen direct voorzien van nieuwe remblokken en montageset. Daarna alles opnieuw ontlucht en het pedaal is weer keihard, zonder lekkages!! :D
Gisteren even een mooi rondje geracet met de kameraden over de luttenbergring (oud motorcircuit hier in de buurt, nu gewoon deel van de openbare weg) hier nog wat foto's van de auto! :O: :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Niemand is nutteloos, desnoods ben je een slecht voorbeeld!

Remios
Geregistreerd lid
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 13 sep, 2017 10:27
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Nieuw forumlid, nieuwe Saab!

Bericht door Remios » di 07 aug, 2018 9:08

Hallo allemaal,

Nog even een klein vraagje,
Pasgeleden begon de toerenteller uit te vallen, na een schoonmaak van de motorruimte zit er helemaal geen beweging meer in.
Helaas is dit niet het enige, de temperatuur wijzer, benzine wijzer en ruitenwissers doen ook niet meer. :?
Verder doet de dashboardverlichting dan wel weer prima, iets wat ik niet helemaal begrijp.

Ik heb wel zo'n voorgevoel dat het iets te maken heeft met dit kastje, die zat vastgemaakt met 2 tiewraps op een, naar mijn ogen, niet originele plek.
Het kastje ziet er niet goed meer uit, er zitten barsten in en er zal waarschijnlijk water in zijn gekomen.
Weet iemand van jullie of dat kan kloppen? Of dat het kastje op de foto inderdaad de ruitenwissers, temp- en benzinewijzer en toerenteller aanstuurt?
Bij voorbaat hartelijk dank!

De kabels en koppelstukjes zien er verder allemaal prima uit, dus het lijkt me niet dat er ergens een kabelbreuk zit. Maarja ik ben ook niet zo'n stroom mannetje...
(PS. bekijk ook even mijn andere topic: "Zelfgemaakte sportuitlaat + auto te koop!?" :D )

Afbeelding
Afbeelding
Niemand is nutteloos, desnoods ben je een slecht voorbeeld!

Gebruikersavatar
S@@bman
Geregistreerd lid
Berichten: 13086
Lid geworden op: vr 01 jul, 2005 19:04
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Nieuw forumlid, nieuwe Saab!

Bericht door S@@bman » vr 10 aug, 2018 13:15

Waarom maak je het doosje eens niet open?
Dit is uiteraard niet origineel dus ik ben wel eens benieuwd wat je precies gaat aantreffen.
Saab 900c (2d) 1986
Saab 900 GLs (5d) 1979
Saab 99 GL (4d) 1982

Remios
Geregistreerd lid
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 13 sep, 2017 10:27
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Nieuw forumlid, nieuwe Saab!

Bericht door Remios » vr 10 aug, 2018 13:37

Bedankt voor je reactie,
Daar was ik inderdaad ook benieuwd naar, heb gisteren geprobeerd het doosje los te maken alleen alles zit vastgelijmd.
Vanmorgen de plastic afdek kap bij de versnellingspook losgehaald, daar bleek een stekkertje niet helemaal goed contact te maken.
Verder was er een zekering niet meer goed, dat kon je echter aan de buitenkant niet zien.
Verder nog een paar kabelbreukjes gerepareerd en een aardekabeltje vastgemaakt aan het frame van de auto.

Nu werkt alles weer precies zoals het hoort! Dus ik zit nergens meer aan :wow:
(wel vreemd is dat als ik het kastje loskoppel alles nogsteeds doet :-S+, heel misschien te maken met verlichting voor een aanhanger omdat ik ook een trekhaak heb?)
Niemand is nutteloos, desnoods ben je een slecht voorbeeld!

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10014
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Nieuw forumlid, nieuwe Saab!

Bericht door Vyv » vr 10 aug, 2018 14:16

Gewoon die kabels een volgen en kijken waar ze naar toe gaan. Mss een oud alarmsysteem?

99emskiruna
Donateur
Donateur
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 14 jan, 2018 12:45
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Nieuw forumlid, nieuwe Saab!

Bericht door 99emskiruna » di 14 aug, 2018 7:58

wat een prachtige auto en heel leuk om weer een enthousiaste 99 fan te volgen.

Hoggie
Geregistreerd lid
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 10 okt, 2016 20:16
Regio: Sverige - Zweden

Re: Nieuw forumlid, nieuwe Saab!

Bericht door Hoggie » zo 26 aug, 2018 22:25

Zit links naast het stuur de LPG schakelaar er nog in?
Volgens mij ben ik in oktober 2016 gaan kijken toen deze bij een particulier te koop stond.
Rempedaal zat toen al heel erg diep.

Remios
Geregistreerd lid
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 13 sep, 2017 10:27
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Nieuw forumlid, nieuwe Saab!

Bericht door Remios » ma 27 aug, 2018 19:32

Hoggie schreef:
zo 26 aug, 2018 22:25
Zit links naast het stuur de LPG schakelaar er nog in?
Volgens mij ben ik in oktober 2016 gaan kijken toen deze bij een particulier te koop stond.
Rempedaal zat toen al heel erg diep.
bedankt voor de reacties!
Interressant! :?
Maar naar mijn idee heeft de auto nooit op LPG gelopen, en ik heb ook geen schakelaar op het dashboard zitten. (verder ook nooit andere sporen van LPG aangetroffen :applause: )
Ik denk overigens dat het kastje te maken heeft met een onorginele ventilator achter het dasbhoard. Ik heb de kabels namelijk gevolgd en ze stoppen allemaal achter het dashboard en als het kastje niet aangesloten is werkt de ventilator niet meer dus... :idea:
Maar sinds het laatste bericht (van de sportuitlaat en stroomstoring) werkt de auto perfect, rijd en schakelt en klinkt heerlijk!
In de afgelopen weken na mijn 18e verjaardag al 3 keer de tank volgegooid :wow:

Het enige probleempje wat zich nu voordoet is dat de hemelbekleding aan het loslaten is geslagen met het warme weer van een poosje terug. Al een magneetstrip geprobeerd maar die bleek niet sterk genoeg. Het enige wat ik nog kan bedenken is om de bekleding in de breedte van de auto door te snijden en met een goede lijm uit spuitbus het weer enigsinds op de plaats te plakken. Heeft iemand hier ervaring mee of tips voor me welke lijm ik het beste kan gebruiken?

Bij voorbaat dank!
Niemand is nutteloos, desnoods ben je een slecht voorbeeld!

Hoggie
Geregistreerd lid
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 10 okt, 2016 20:16
Regio: Sverige - Zweden

Re: Nieuw forumlid, nieuwe Saab!

Bericht door Hoggie » ma 27 aug, 2018 19:39

Remios schreef:
ma 27 aug, 2018 19:32
Hoggie schreef:
zo 26 aug, 2018 22:25
Zit links naast het stuur de LPG schakelaar er nog in?
Volgens mij ben ik in oktober 2016 gaan kijken toen deze bij een particulier te koop stond.
Rempedaal zat toen al heel erg diep.

Maar naar mijn idee heeft de auto nooit op LPG gelopen, en ik heb ook geen schakelaar op het dashboard zitten. (verder ook nooit andere sporen van LPG aangetroffen :applause: )
3 ton op de teller?
kan me ook gewoon vergissen :wink:

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Nieuw forumlid, nieuwe Saab!

Bericht door reiernumans » ma 27 aug, 2018 23:27

Doosje speldjes scoren bij de Wibra en prikken maar! Enige 'echte' oplossing is het vervangen, en daarvoor moet de hemelschaal eruit. Best een klusje in een sedan volgens mij..

@Hoggie 300.000km in 35 jaar komt neer op nog geen 10.000km per jaar. Lijkt me niet echt een maatstaaf om te bepalen of er al dan niet een LPG installatie ingezeten heeft. ;-)
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Hoggie
Geregistreerd lid
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 10 okt, 2016 20:16
Regio: Sverige - Zweden

Re: Nieuw forumlid, nieuwe Saab!

Bericht door Hoggie » di 28 aug, 2018 7:20

Wel of geen LPG gaat het niet om hier.
LPG werd er meestal pas ingezet op het moment dat ze belastingvrij werden.
Ik noem alleen de dingen die ik nog weet om te achterhalen of het de 99 is waar ik ben gaan kijken bijna 2 jaar geleden.
Potze had toen er twee staan en 10 km daar vandaan stond een witte 99 met een rood interieur.
We hadden een weekend weg daar in de buurt en ben toen dat weekend gaan kijken bij 3 99's
Alledrie waren ze niet wat ik zocht
Ik ben gewoon nieuwsgierig!!

Remios
Geregistreerd lid
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 13 sep, 2017 10:27
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Nieuw forumlid, nieuwe Saab!

Bericht door Remios » di 28 aug, 2018 18:47

Haha geeft niks natuurlijk!
Ik heb de auto inderdaad wel gekocht bij Potze in ter Apel, hij vertelde dat hij de auto al langer dan 15 jaar in onderhoud had van de 2e eigenaar.
Er staat nu bijna 4 ton op de teller trouwens...
Het zou overigens best kunnen dat de auto op gas heeft gelopen er zitten wel een aantal schakelaartjes die niet zijn aangesloten, maar voor de rest heb ik nooit wat gevonden wat te maken zou kunnen hebben met een gasinstallatie.
Wel komt er een heel klein beetje zwarte rook uit de luchtinlaatslang (aan de carburateur) als je die loskoppelt en gas geeft. (Beetje olie die word verbrand in het blok). Dat is dan ook het enige waaraan je kan merken dat het een blok van 4 ton is. Verder loopt alles gewoon heerlijk soepeltjes zoals het hoort! :D
Het maakt me daarom ook niet veel uit of hij nou wel of niet op LPG heeft gelopen :wink:

Zoals ze hier in het oosten zouden zeggen: "Op gas mui'j niet jaagn! Op gas mui'j kokn!" :P

P.S. bedankt voor de tip van de speldjes, dat zal het euvel tijdelijk wel even verhelpen. Het hangt nu allemaal als een handdoek op mijn hoofd... :roll:
Niemand is nutteloos, desnoods ben je een slecht voorbeeld!

Plaats reactie