Nieuw forumlid, nieuwe Saab!

1967-1984
Remios
Geregistreerd lid
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 13 sep, 2017 10:27
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Nieuw forumlid, nieuwe Saab!

Bericht door Remios » di 10 apr, 2018 13:44

Bedankt voor de info!
Ik zal zodra de remmen weer werken even testen of het inderdaad de homokineten zijn.
Anders zal het inderdaad wel zo horen, al lijkt het mij wel dat er iets kapot is. :-S+
Niemand is nutteloos, desnoods ben je een slecht voorbeeld!

Gebruikersavatar
freakyenzo
Geregistreerd lid
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 09 sep, 2015 15:04
Regio: Danmark - Denemarken

Re: Nieuw forumlid, nieuwe Saab!

Bericht door freakyenzo » za 14 apr, 2018 14:55

Heey Remios,

welkom op dit forum! en wat een mooie auto heb je:) kun je zeker trots op zijn.
wat je vragen betreft, ik gebruik zelf 15w40 motorolie.
jammer van je hoofdremcilinder. Ik ben de afgelopen week zelf bezig geweest met het reviseren van de remklauwen, zowel voor als achter. Ik heb bij het ontluchten van de remmen mijn moeder laten remmen, waarbij ze steeds tot de helft het pedaal intrapt. Dit werkt prima, duurt wel lang om het systeem helemaal te ontluchten, maar je spaart wel de hoofdremcilinder.

gr Nick

theun
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 2626
Lid geworden op: vr 20 jul, 2007 19:56
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Nieuw forumlid, nieuwe Saab!

Bericht door theun » za 14 apr, 2018 20:16

https://www.toolstation.nl/shop/p82378? ... term=82378" onclick="window.open(this.href);return false;



Heb ik ook niet zelf bedacht, maar door iemand van het saabforum op geattendeerd.... maar echt belachelijk handig! Ik wil niet meer zonder!
Saab 900 2.1i 16V 4-drs sedan

Gebruikersavatar
Peters 9-3
Geregistreerd lid
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov, 2011 22:30
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Nieuw forumlid, nieuwe Saab!

Bericht door Peters 9-3 » zo 15 apr, 2018 21:34

Welkom hier en veel geluk met jou mooie Saab . Je pakt het goed aan en ik heb zelf ook net een 99 dus ik ga jou volgen hier.
Groet Peter

Verstuurd vanaf mijn H3213 met Tapatalk
Saab 9-3 2.0 16v LPG 1999 black (Exit)

Remios
Geregistreerd lid
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 13 sep, 2017 10:27
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Nieuw forumlid, nieuwe Saab!

Bericht door Remios » ma 16 apr, 2018 14:22

Bedank voor de tips!

De nieuwe hoofdremcilinder is zaterdag binnengekomen, dus die ga ik er zo gauw ik tijd heb inzetten.
Ik denk dat ik het ontluchten dit keer gewoon weer doe door met z'n tweeën een half uur tegen elkaar te schreeuwen: "Los!?" - "Jep!" - "OK trap maar in!" - "Ja!" - "En weer los!"
Met een nieuwe hoofdremcilinder kan dit geen kwaad omdat de binnenwand nog niet is aangetast, denk wel dat ik het pedaal voor de zekerheid half ga intrappen.
Niemand is nutteloos, desnoods ben je een slecht voorbeeld!

theun
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 2626
Lid geworden op: vr 20 jul, 2007 19:56
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Nieuw forumlid, nieuwe Saab!

Bericht door theun » ma 16 apr, 2018 20:40

Remios schreef:Bedank voor de tips!

De nieuwe hoofdremcilinder is zaterdag binnengekomen, dus die ga ik er zo gauw ik tijd heb inzetten.
Ik denk dat ik het ontluchten dit keer gewoon weer doe door met z'n tweeën een half uur tegen elkaar te schreeuwen: "Los!?" - "Jep!" - "OK trap maar in!" - "Ja!" - "En weer los!"
Met een nieuwe hoofdremcilinder kan dit geen kwaad omdat de binnenwand nog niet is aangetast, denk wel dat ik het pedaal voor de zekerheid half ga intrappen.

3 minuten met voornoemd apparaat... :wink:
Saab 900 2.1i 16V 4-drs sedan

Gebruikersavatar
Raggare
Geregistreerd lid
Berichten: 5383
Lid geworden op: di 01 mar, 2011 13:04
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Nieuw forumlid, nieuwe Saab!

Bericht door Raggare » ma 16 apr, 2018 20:50

Kijk ook eens goed naar de startmotor aansluitingen, die willen na tig jaar wel eens in staat van onbinding zijn. Hij zit onder je uitlaatspruitstuk.
Saab 99 1984
VW Up! 2021
VW E-Up! 2022

Remios
Geregistreerd lid
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 13 sep, 2017 10:27
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Nieuw forumlid, nieuwe Saab!

Bericht door Remios » ma 16 apr, 2018 21:27

theun schreef:
Remios schreef:Bedank voor de tips!

De nieuwe hoofdremcilinder is zaterdag binnengekomen, dus die ga ik er zo gauw ik tijd heb inzetten.
Ik denk dat ik het ontluchten dit keer gewoon weer doe door met z'n tweeën een half uur tegen elkaar te schreeuwen: "Los!?" - "Jep!" - "OK trap maar in!" - "Ja!" - "En weer los!"
Met een nieuwe hoofdremcilinder kan dit geen kwaad omdat de binnenwand nog niet is aangetast, denk wel dat ik het pedaal voor de zekerheid half ga intrappen.

3 minuten met voornoemd apparaat... :wink:
Haha tja ik geloof graag dat het makkelijk is maar je moet toch ook wat te doen hebben he? :P Bovendien heb ik dan toch maar even €25,- euro verdiend in een halfuurtje! :wink: :P
Kijk ook eens goed naar de startmotor aansluitingen, die willen na tig jaar wel eens in staat van onbinding zijn. Hij zit onder je uitlaatspruitstuk.
Bedankt voor de tip, ga ik doen!

Zodra ik aan het klussen ben geweest zal ik even een update posten!
Niemand is nutteloos, desnoods ben je een slecht voorbeeld!

Gebruikersavatar
Braakhuis 9-5
Geregistreerd lid
Berichten: 279
Lid geworden op: ma 04 apr, 2016 9:47
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Nieuw forumlid, nieuwe Saab!

Bericht door Braakhuis 9-5 » wo 18 apr, 2018 12:05

Toen ik mijn hoofdremcilinder heb vervangen heb ik de tip gekregen, van een oud monteur van saab, om de pijpjes aan de zijkant van de hoofdremcilinder er een paar slagen in te doen en dan wachten totdat er een stroompje langs lekt. Niet druppelen, een rechte stroom zinder onderbrekingen!!!!! dan vullen tot het juiste niveau en je remsysteem is als het goed is ontlucht.... :lol:
Saab 900 T8 Sedan 1985 (25-12-2016 tot 8-10-2017 R.I.P na het ongeluk)
Saab 9-3 2.0i 1998 (11-02-2018 tot 17-04-2021) viewtopic.php?f=7&t=162410
Alfa Romeo 916 Spider (03-06-2018 tot heden)

Gebruikersavatar
gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Nieuw forumlid, nieuwe Saab!

Bericht door gertram » wo 18 apr, 2018 14:40

Zorg wel dat je de gelekte remvloeistof goed verwijderd, uitgebreid naspoelen met water. Het vreet lak op op en trekt water aan.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.

Remios
Geregistreerd lid
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 13 sep, 2017 10:27
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Nieuw forumlid, nieuwe Saab!

Bericht door Remios » vr 20 apr, 2018 16:15

Goedemiddag allemaal!

Ik ben gisteren bezig geweest met de remmen, dus hierbij even een kleine update.

Gistermiddag de remcilinder geïnstalleerd, dit verliep probleemloos en hij werkt volgens mij naar behoren.
Daarna moesten de remmen uiteraard opnieuw worden ontlucht waarbij de eerste drie remmen met de nodige moeite lukten.
Bij het laatste wiel echter (linksvoor) kreeg ik de ontluchtingsnippel niet los. Deze zat al muurvast en het profiel van de moer was al enigszins ral gedraaid.
Voorzichtig verwarmen, zachtjes tikken met een hamer en gebruik van olie wilden niet baten. De moer is nu helemaal rondgesleten en zit muurvast.
De auto remt nu dus ook nog nauwelijks, ik zal dus waarschijnlijk de remklauw moeten loshalen om vervolgens de nippel heel voorzichtig uit te boren, nieuw draad tappen en een nieuwe nippel monteren. Dit is echter wel riskant omdat de klauw niet mag beschadigen. Wat zijn jullie ervaringen met dit probleem want het lijkt me wel dat zoiets bij meer mensen voorkomt :-S+

Aangezien de remmen niet verder wilden lukken ben ik maar begonnen met het verversen van de olie.
Ik kreeg de versnellingsbakbout echter ook niet los, deze zat eveneens muurvast! :evil:
Tot ik op een gegeven moment voelde dat de 1/2" ratel enigszins draaide, maar wat bleek, ik heb de hele dopsleutel aan stront gedraaid. :shock:

Dus voor zover de update, nu even bedenken wat ik moet doen om de problemen te verhelpen.
Afbeelding
Afbeelding
Niemand is nutteloos, desnoods ben je een slecht voorbeeld!

Gebruikersavatar
Tool
Geregistreerd lid
Berichten: 4746
Lid geworden op: do 30 mar, 2006 21:45
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Nieuw forumlid, nieuwe Saab!

Bericht door Tool » vr 20 apr, 2018 19:11

Je kan ook een nieuwe pakking halen voor de achterdeksel van de bak en deze deksel loshalen om de olie af te laten.
Voor de nippel kan je proberen deze iets in te boren en er een torx bitje in te meppen.
Of remklauw loshalen en de nippel in de bankschroef klemmen (stevig!!) en dan de remklauw draaien.
Wel even je rempedaal ingedrukt houden zodat je reservoir niet leegloopt.

Succes :D
Laatst gewijzigd door Tool op ma 23 apr, 2018 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Saab 99 GL-T8 '84

theun
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 2626
Lid geworden op: vr 20 jul, 2007 19:56
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Nieuw forumlid, nieuwe Saab!

Bericht door theun » vr 20 apr, 2018 19:34

Je kunt de klauw zo goed als helemaal ontluchten zonder nippel. Door de slang los te draaien als je de rem in trapt en op de bodem weer dicht te draaien. Eigenlijk precies hetzelfde als bij de nippel, maar dan bij de aansluiting van de remslangen.

Misschien niet ideaal.. maar voor de korte termijn om weer te rijden werkt het prima. Kun je ondertussen een paar remklauwen van de sloop halen en reviseren.
Saab 900 2.1i 16V 4-drs sedan

Gebruikersavatar
S@@bman
Geregistreerd lid
Berichten: 13086
Lid geworden op: vr 01 jul, 2005 19:04
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Nieuw forumlid, nieuwe Saab!

Bericht door S@@bman » ma 23 apr, 2018 14:18

Je kunt een stuk op de aftapbout lassen en daarna er met een hamer op meppen?
Saab 900c (2d) 1986
Saab 900 GLs (5d) 1979
Saab 99 GL (4d) 1982

Remios
Geregistreerd lid
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 13 sep, 2017 10:27
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Nieuw forumlid, nieuwe Saab!

Bericht door Remios » ma 23 apr, 2018 15:13

Afgelopen zaterdagmiddag weer even aan de Saab geknutseld.
Ik heb van alles geprobeerd om de ontluchtingsnippel los te krijgen.
Door een torx bitje in de ontluchtingsnippel te slaan kon ik redelijk veel kracht op de bout uitoefenen, dus mocht iemand nou hetzelfde probleem hebben zou ik dit zeker even proberen.(bedankt voor de tip!)
Helaas zat hij gewoon te vast en knapte het torx bitje af, met de restanten nog in de bout.
Dus de kop eraf geslepen en geprobeerd uit te boren, om vervolgens de restanten eruit te pulken.
Helaas is de klauw te erg beschadigt omdat ik waarschijnlijk niet erg geschikt ben voor dit priegelwerk :oops:
Maar niet geschoten is altijd mis hè :P

Net even langs de sloperij geweest maar daar hadden ze alleen gereviseerde klauwen met een prijskaartje van €170,- :shock:
In principe ben ik gewoon opzoek naar een gebruikte remklauw die werkend van een auto af is gekomen.
Dus mocht iemand nog een remklauw hebben liggen van een sloopauto (900, 99, 90 oude type met handrem op de voorwielen) houd ik me erg aanbevolen!!
Niemand is nutteloos, desnoods ben je een slecht voorbeeld!

Plaats reactie