Solex 3 carburateurs ombouw
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 44
- Lid geworden op: vr 13 apr, 2018 16:51
- Regio: NL - Provincie Zeeland
Solex 3 carburateurs ombouw
Hallo, ik ben nieuw op het forum. Ik zit met een probleem.
Ik ben eigenaar van een 96 TT 1964 met enkele Solex carburateur.
Ik heb op een oldtimerbeurs een set van 3 Solex carburateurs gekocht. Type 43W2, inclusief spruitstuk.Afkomstig van een Saab.
Deze zijn standaard gemonteerd op de 96 Sport van 1965 -1967.
Motorblok van de Sport is iets anders dan mijn motorblokje, hoewel ook 841 cc.
Als overgang naar mijn blok heb ik een tussenblok gemaakt van aluminium, alles met nieuwe pakkingen.
Motor reageert direct op gasgeven, maar ik blijf met het probleem zitten dat het "stationaire toerental"
2500-2800 toeren is. Niet lager tye krijgen.
WAT KAN DE OORZAAK ZIJN ?? Valse lucht heb ik al tot in den treure onderzocht.
WIE HEEFT ERVARING MET DEZE OMBOUW NAAR 3 CARBURATEURS ?? ik zal toch echt niet de eerste zijn ?
Ik heb wel foto's voorhanden van het tussenstuk.
Groeten, Jan
Ik ben eigenaar van een 96 TT 1964 met enkele Solex carburateur.
Ik heb op een oldtimerbeurs een set van 3 Solex carburateurs gekocht. Type 43W2, inclusief spruitstuk.Afkomstig van een Saab.
Deze zijn standaard gemonteerd op de 96 Sport van 1965 -1967.
Motorblok van de Sport is iets anders dan mijn motorblokje, hoewel ook 841 cc.
Als overgang naar mijn blok heb ik een tussenblok gemaakt van aluminium, alles met nieuwe pakkingen.
Motor reageert direct op gasgeven, maar ik blijf met het probleem zitten dat het "stationaire toerental"
2500-2800 toeren is. Niet lager tye krijgen.
WAT KAN DE OORZAAK ZIJN ?? Valse lucht heb ik al tot in den treure onderzocht.
WIE HEEFT ERVARING MET DEZE OMBOUW NAAR 3 CARBURATEURS ?? ik zal toch echt niet de eerste zijn ?
Ik heb wel foto's voorhanden van het tussenstuk.
Groeten, Jan
- Ronnes
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3224
- Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: Solex 3 carburateurs ombouw
Mijn eerste idee is speling op de as van de vlinderkleppen. Ik ben wel erg benieuwd naar de pasplaat die je gemaakt hebt.
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 44
- Lid geworden op: vr 13 apr, 2018 16:51
- Regio: NL - Provincie Zeeland
Re: Solex 3 carburateurs ombouw
Foto's zal ik nog wel tonen, maar als het niet werkt zijn de foto's nog niet zo interessant om te tonen, denk ik.
Er zit eigenlijk geen speling op de centrale as voor de gaskleppen. Ook nieuwe O-ring gemonteerd op de ingang van de as.
Ik blijf voorlopig maar verder zoeken. Geef het nog niet op. Maar blijkbaar heeft niemand ervaring met deze ombouw.
Er zit eigenlijk geen speling op de centrale as voor de gaskleppen. Ook nieuwe O-ring gemonteerd op de ingang van de as.
Ik blijf voorlopig maar verder zoeken. Geef het nog niet op. Maar blijkbaar heeft niemand ervaring met deze ombouw.
-
- Donateur (7x)
- Berichten: 31470
- Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Solex 3 carburateurs ombouw
Nou, je vraag staat pas één dag, niet iedereen kijkt dagelijks op het forum. Ik heb hier specifiek zelf geen ervaring mee, maar er zitten hier vast mensen die je kunnen helpen.
- Ronnes
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3224
- Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: Solex 3 carburateurs ombouw
Volgende uitleg heb ik gehaald uit Chilton's Repair & Tune-up Guide. Veel ga je er wel niet aan hebben, want ze vertrekken van een basisafstelling van 400 à 500 rpm:
Voor de duidelijkheid, het gaat toch om deze carburateurs? (34W2 ipv 43W2)
Voor de duidelijkheid, het gaat toch om deze carburateurs? (34W2 ipv 43W2)
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
- Ronnes
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3224
- Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: Solex 3 carburateurs ombouw
Nog wat ingescand:
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 44
- Lid geworden op: vr 13 apr, 2018 16:51
- Regio: NL - Provincie Zeeland
Re: Solex 3 carburateurs ombouw
Ja inderdaad. type 34W2. Exact de 3 carburateurs als op je foto. De enkele standaard carburateur heeft
een lange smalle uitgang van ong. 21 x 2 cm. Deze zelfde doorgang heeft de aansluiting op het motorblok van mij.
Het spruitstuk van de triple carburateurs heeft een uitgang met 3 gaten. Deze 3 gaten corresponderen met de 3 gaten
van het motorblok van 1965-1967. Ik zal toch ter verduidelijking binnenkort foto's bijvoegen van al deze aansluitingen.
Toch al bedankt dat je zoveel moeite doet.
een lange smalle uitgang van ong. 21 x 2 cm. Deze zelfde doorgang heeft de aansluiting op het motorblok van mij.
Het spruitstuk van de triple carburateurs heeft een uitgang met 3 gaten. Deze 3 gaten corresponderen met de 3 gaten
van het motorblok van 1965-1967. Ik zal toch ter verduidelijking binnenkort foto's bijvoegen van al deze aansluitingen.
Toch al bedankt dat je zoveel moeite doet.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 44
- Lid geworden op: vr 13 apr, 2018 16:51
- Regio: NL - Provincie Zeeland
Re: Solex 3 carburateurs ombouw
Ben uiteindelijk toch weer iets verder gekomen. Na de gehele set weer te hebben gedemonteerd, ben ik eens goed gaan kijken naar de
3 gaskleppen. Deze sloten ontzettend slecht : er was al veel aan geprutst zo te zien. De schroefjes van de kleppen /as waren erg beschadigd,
veel krassen op de gaskleppen en 1 zelfs met vervormde rand !Ruime openingen in gesloten stand. Enkele uren (!!) bezig geweest om de kleppen aan te passen, geschuurd,
zodat ze praktisch geheel afsloten. Het toerental kreeg ik nu geheel omlaag. Motor reageert vrij goed op gasgeven, als auto stil staat. Klein rondje gereden, maar bij gasgeven vanuit
laag toerental houdt hij nog in. Motor wil nog niet direct in de toeren gaan. Waarschijnlijk ontsteking nog aanpassen nu.
Als hij goed wil draaien, bestel ik 3 stuks conische luchtfiltertjes , diam. 52 mm.( worden ook op motorfietsen gebruikt ).
Ik hou jullie, en vooral Ronnes, op de hoogte. Foto's volgen nog, moet ik een ander laten doen, want hierin ben ik niet zo kundig.
3 gaskleppen. Deze sloten ontzettend slecht : er was al veel aan geprutst zo te zien. De schroefjes van de kleppen /as waren erg beschadigd,
veel krassen op de gaskleppen en 1 zelfs met vervormde rand !Ruime openingen in gesloten stand. Enkele uren (!!) bezig geweest om de kleppen aan te passen, geschuurd,
zodat ze praktisch geheel afsloten. Het toerental kreeg ik nu geheel omlaag. Motor reageert vrij goed op gasgeven, als auto stil staat. Klein rondje gereden, maar bij gasgeven vanuit
laag toerental houdt hij nog in. Motor wil nog niet direct in de toeren gaan. Waarschijnlijk ontsteking nog aanpassen nu.
Als hij goed wil draaien, bestel ik 3 stuks conische luchtfiltertjes , diam. 52 mm.( worden ook op motorfietsen gebruikt ).
Ik hou jullie, en vooral Ronnes, op de hoogte. Foto's volgen nog, moet ik een ander laten doen, want hierin ben ik niet zo kundig.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 44
- Lid geworden op: vr 13 apr, 2018 16:51
- Regio: NL - Provincie Zeeland
Re: Solex 3 carburateurs ombouw
Ja, ik ben er nu uit !!! Ik reed zonder luchtfilters : hierdoor kreeg hij toch teveel lucht. Dit was de reden van het inhouden bij het optrekken.
Te weinig benzine / teveel lucht. Ik heb vandaag een tijdelijk luchtfilter gemaakt van PVC met filtermateriaal erin en fijn gaaswerk aan de uiteinden
van de PVC-pijp ( diam.110 mm ). De motor gestart en weggereden. ALS EEN SPEEEEER !! Motor draait stationair nu ong. 700/800 tpm, en ik moet nog
wat fijn afregelen. Accelereert een heel stuk sneller dan de standaard Solex-40, maar zal wel meer benzine gaan gebruiken , denk ik.
Ga nu eerst 3 losse luchtfiltertjes bestellen, en als deze erop staan alles juist afstellen. Foto's zal ik jullie in ieder geval nog tonen, als de filters er zijn.
Dus ik heb er mee bewezen dat , mits aanpassing tussenstuk, de triple -carburateurs wel kunnen werken op het standaard motorblok. Ook al heeft het
standaard blok niet dezelfde spoelpoorten en een lagere compressieverhouding.
Groeten, Jan Fassaert
Te weinig benzine / teveel lucht. Ik heb vandaag een tijdelijk luchtfilter gemaakt van PVC met filtermateriaal erin en fijn gaaswerk aan de uiteinden
van de PVC-pijp ( diam.110 mm ). De motor gestart en weggereden. ALS EEN SPEEEEER !! Motor draait stationair nu ong. 700/800 tpm, en ik moet nog
wat fijn afregelen. Accelereert een heel stuk sneller dan de standaard Solex-40, maar zal wel meer benzine gaan gebruiken , denk ik.
Ga nu eerst 3 losse luchtfiltertjes bestellen, en als deze erop staan alles juist afstellen. Foto's zal ik jullie in ieder geval nog tonen, als de filters er zijn.
Dus ik heb er mee bewezen dat , mits aanpassing tussenstuk, de triple -carburateurs wel kunnen werken op het standaard motorblok. Ook al heeft het
standaard blok niet dezelfde spoelpoorten en een lagere compressieverhouding.
Groeten, Jan Fassaert
- turbopilot
- Donateur (7x)
- Berichten: 16527
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Solex 3 carburateurs ombouw
Moet eens even 1 van mijn 400.000 collega's aan de jas. Die heeft in een projectgroep gezeten voor een betaalbaar injectiesysteem voor TT motoren ( daar rijden er heel veel van in Aziatische landen).
Lijkt mij ook wel een leuk project, per cylinder zo'n systeem. Zou er een TT voor aanschaffen
Lijkt mij ook wel een leuk project, per cylinder zo'n systeem. Zou er een TT voor aanschaffen
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 44
- Lid geworden op: vr 13 apr, 2018 16:51
- Regio: NL - Provincie Zeeland
Re: Solex 3 carburateurs ombouw
Ik heb een aantal foto's beschikbaar, maar kan ze hier niet uploaden omdat ze niet op een publieke server staan- en ik niet weet hoe ik dit moet doen?
Foto 1 aanzicht van mijn motorblok, 1964, 1 carburateur
Foto 2 aanzicht van motorblok voor triple carburateurs
Foto 3 tussenblok van aluminium die ik gemaakt heb
Foto 4 tussenblok gemonteerd
Foto 5 alles gemonteerd inclusief luchtfilters
Jan Fassaert
Foto 1 aanzicht van mijn motorblok, 1964, 1 carburateur
Foto 2 aanzicht van motorblok voor triple carburateurs
Foto 3 tussenblok van aluminium die ik gemaakt heb
Foto 4 tussenblok gemonteerd
Foto 5 alles gemonteerd inclusief luchtfilters
Jan Fassaert
- Funky Dude
- Geregistreerd lid
- Berichten: 6767
- Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Solex 3 carburateurs ombouw
Foto's kun je op http://postimages.org/ zetten en dan met een linkje hier.
- Ronnes
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3224
- Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: Solex 3 carburateurs ombouw
Hier zijn de plaatjes:
aanzicht van het motorblok van Jan, 1964, 1 carburateur:
aanzicht van een motorblok met triple carburateurs:
tussenblok van aluminium dat Jan gemaakt heeft:
tussenblok gemonteerd:
alles gemonteerd inclusief luchtfilters:
Het ziet er allemaal heel erg netjes uit, Jan.
aanzicht van het motorblok van Jan, 1964, 1 carburateur:
aanzicht van een motorblok met triple carburateurs:
tussenblok van aluminium dat Jan gemaakt heeft:
tussenblok gemonteerd:
alles gemonteerd inclusief luchtfilters:
Het ziet er allemaal heel erg netjes uit, Jan.
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
- 900Caab
- Geregistreerd lid
- Berichten: 362
- Lid geworden op: vr 08 jan, 2010 11:37
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: Solex 3 carburateurs ombouw
Gaaf man! Zo'n tussen blokje moet ik ook hebben!
900T Classic Cabriolet Aero 1990 (sold)
900T Classic Cabriolet Aero 1993 (sold)
900T Classic 5-deurs Zwart 1993 (sold)
900T Classic 5-deurs 1991 (sold)
96TT 1962 rally (sold)
900T Classic Cabriolet Aero 1993 (sold)
900T Classic 5-deurs Zwart 1993 (sold)
900T Classic 5-deurs 1991 (sold)
96TT 1962 rally (sold)
- Ronnes
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3224
- Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: Solex 3 carburateurs ombouw
Hoe zijn de ervaringen zijn na 2 jaar rondrijden met 3 carburateurs? Ik denk zelf ook om zo'n aanpassing te maken. Maakt het een verschil om in de adapterplaat een lange gleuf te maken die correspondeert met het motorblok of drie gaten die corresponderen met het inlaatspruitstuk?
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)