Benzinemeter defect
- Dessel
- Geregistreerd lid
- Berichten: 959
- Lid geworden op: do 18 jan, 2007 18:47
- Regio: BE - Vlaams-Brabant / Brabant flamand
Benzinemeter defect
Bij mijn 1959 Saab 93B werkt de benzinemeter niet zoals het hoort: met contact op gaat die van empty naar kwart vol, maar die blijft daar altijd zo staan (volle of lege tank, volgens metertje altijd kwart vol).
Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen, zodat ik wat geruster kan rondrijden?
Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen, zodat ik wat geruster kan rondrijden?
2010 Saab 9-5 NG TiD Aut Vector, Hirsch
1959 Saab 93B De Luxe
1992 Saab 9000 CDE -> carbage runner
2006 Saab 9-5 DE Aero Estate, Hirsch
1959 Saab 93B De Luxe
1992 Saab 9000 CDE -> carbage runner
2006 Saab 9-5 DE Aero Estate, Hirsch
- Ronnes
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3223
- Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: Benzinemeter defect
Dit kan enkele oorzaken hebben: ten eerste een slechte massaverbinding aan de benzinetank, ten tweede het tankelement geeft verkeerde waarden door of - ten derde - de tankmeter is kaduuk. Controleer eerst het eerste. Als dat niet helpt, kan je eens proberen om de gele en de grijze draad (bij het tankelement) rechtstreeks te verbinden met de massa (met contact op!). Bij de gele zou het reservelampje moeten gaan branden en bij de grijze zou de tankmeter maximaal moeten uitslaan. Als dit allemaal naar behoren werkt, zul je het tankelement moeten inspecteren. Krijg je geen resultaat dan zit de fout in de tankmeter.
Hier vind je een draadschema: https://saab93b.files.wordpress.com/201 ... iagram.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier vind je een draadschema: https://saab93b.files.wordpress.com/201 ... iagram.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
- Dessel
- Geregistreerd lid
- Berichten: 959
- Lid geworden op: do 18 jan, 2007 18:47
- Regio: BE - Vlaams-Brabant / Brabant flamand
Re: Benzinemeter defect
Massa is goed, bij het doorverbinden van de gele draad gaat het reservelampje inderdaad branden, maar bij het doorverbinden van de grijze draad slaat de meter door naar leeg ipv vol.
2010 Saab 9-5 NG TiD Aut Vector, Hirsch
1959 Saab 93B De Luxe
1992 Saab 9000 CDE -> carbage runner
2006 Saab 9-5 DE Aero Estate, Hirsch
1959 Saab 93B De Luxe
1992 Saab 9000 CDE -> carbage runner
2006 Saab 9-5 DE Aero Estate, Hirsch
- WIS
- Geregistreerd lid
- Berichten: 312
- Lid geworden op: zo 24 jun, 2012 20:13
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
- Contacteer:
Re: Benzinemeter defect
Heb je al gekeken of de drijver en potmeter mechanisch goed functioneren?
http://saab96tt.wordpress.com
Saab 96 '61
Saab 96 '61
- Ronnes
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3223
- Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: Benzinemeter defect
Mijn redenering was: vooraleer je de schuld geeft aan het tankelement, controleer je eerst enkele andere dingen. Als je de "potmeter" uitschakelt door de meter rechtstreeks met de massa te verbinden, heb je geen weerstand, dus krijg je een maximale uitslag. Dit is dus niet het geval, integendeel, de meter slaat naar de andere kant uit, wat ik heel vreemd vind.
(Ik heb zojuist de test gedaan met een 93 dashboard: 12V op de aansluitklemmen gezet van de tankmeter, maar er gebeurde - spijtig genoeg - niks. Ik kan dus niet garanderen dat mijn redenering de juiste is.)
Het lampje en de meter krijgen + 12V van dezelfde rode draad. De meter kan niet "verkeerd om" zijn aangesloten, want dan zou het lampje ook niet gaan branden.
(Ik heb zojuist de test gedaan met een 93 dashboard: 12V op de aansluitklemmen gezet van de tankmeter, maar er gebeurde - spijtig genoeg - niks. Ik kan dus niet garanderen dat mijn redenering de juiste is.)
Het lampje en de meter krijgen + 12V van dezelfde rode draad. De meter kan niet "verkeerd om" zijn aangesloten, want dan zou het lampje ook niet gaan branden.
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
- WIS
- Geregistreerd lid
- Berichten: 312
- Lid geworden op: zo 24 jun, 2012 20:13
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
- Contacteer:
Re: Benzinemeter defect
dan zou je haast concluderen dat het metertje zelf mechanisch blokkeert bij een kwart uitslag. Je zou de spanning over de meter kunnen meten bij verschillende vulling. Als die wel maximaal wordt en de meter niet verder dan een kwart uitslaat, is het de meter zelf (waarschijnlijk)
http://saab96tt.wordpress.com
Saab 96 '61
Saab 96 '61
- Ronnes
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3223
- Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: Benzinemeter defect
Ik ben nog eens de test gaan doen. Dit keer heb ik de accu van de 96 gebruikt ipv de acculader.
De wijzerstand - niet aangesloten:
De wijzerstand - aangesloten:
Ik had verwacht dat de meter helemaal zou uitslaan, maar dat gebeurt dus niet. Het kan ook zijn dat mijn meter ook kapot is. Zeker gaan we pas zijn als we de test kunnen doen met een goed werkende meter.
De wijzerstand - niet aangesloten:
De wijzerstand - aangesloten:
Ik had verwacht dat de meter helemaal zou uitslaan, maar dat gebeurt dus niet. Het kan ook zijn dat mijn meter ook kapot is. Zeker gaan we pas zijn als we de test kunnen doen met een goed werkende meter.
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
- WIS
- Geregistreerd lid
- Berichten: 312
- Lid geworden op: zo 24 jun, 2012 20:13
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
- Contacteer:
Re: Benzinemeter defect
Kan nog geen foto's uploaden.
Maar de fuel meter heeft 3 aansluitingen.
1x voor het lampje wat intern aan aarde zit dus als je een plus (+12V) op de aansluiting van het lampje zet, gaat het branden.
Dan zijn er nog 2 over. In de 96 zit een ervan direct aan +12V. De drijver en potmeter zitten in het stuk tussen de meter en de massa. (Tenminste in de 96).
De andere moet dus aan de min of massa worden aangesloten. de meter moet dan helemaal uitslaan. Als dat niet gebeurt, dan is de meter stuk.
Maar ja denk dat je dat ook wel zo gedaan hebt
Maar de fuel meter heeft 3 aansluitingen.
1x voor het lampje wat intern aan aarde zit dus als je een plus (+12V) op de aansluiting van het lampje zet, gaat het branden.
Dan zijn er nog 2 over. In de 96 zit een ervan direct aan +12V. De drijver en potmeter zitten in het stuk tussen de meter en de massa. (Tenminste in de 96).
De andere moet dus aan de min of massa worden aangesloten. de meter moet dan helemaal uitslaan. Als dat niet gebeurt, dan is de meter stuk.
Maar ja denk dat je dat ook wel zo gedaan hebt
http://saab96tt.wordpress.com
Saab 96 '61
Saab 96 '61
- WIS
- Geregistreerd lid
- Berichten: 312
- Lid geworden op: zo 24 jun, 2012 20:13
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
- Contacteer:
Re: Benzinemeter defect
toch gelukt.
nou ja het schema is denk ik duidelijk
nou ja het schema is denk ik duidelijk
http://saab96tt.wordpress.com
Saab 96 '61
Saab 96 '61
-
- Donateur (2x)
- Berichten: 100
- Lid geworden op: wo 19 nov, 2008 0:32
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Benzinemeter defect
Ik ga er van uit dat je ongeveer weet hoeveel Km je op een volle tank kunt rijden.
Tank de auto helemaal vol.
Meet tussen de aansluiting van de tankzender (kennelijk die waar het grijze draadje op zit) en de massa met een universeelmeter in het weeerstandsbereik.De waarde mag maar een paar Ohm zijn.
Ga rijden totdat je via de km teller weet dat je tank ongeveer half leeg moet zijn, en herhaal de meeting, je moet dan iets in de orde van 100-150 Ohm meten.
Tijd hem bijna leeg en je moet iets van 250 Ohm meten.
Zo niet, is de tankzender stuk
Onze 93B staat niet bij huis, dus ik kan het niet controleren, maar als het goed is zitten er inderdaad 3 draden aangesloten op de brandstofmeter in het dashboard
-de grijze naar de tankzender
-de gele van het lampje
-en waarschijnlijk een rode, de voeding
Als dat klopt, maak dan die rode los en trek even een draad van de accu + naar dat aansluitpunt.
Leg de grijze aan massa, dat kan ook met een kort hulpdraadje vanaf de aansluiting van de meter naar het staal van het dashboard.
Wanneer de meter nu niet vol uitslaat is hij stuk.
Tank de auto helemaal vol.
Meet tussen de aansluiting van de tankzender (kennelijk die waar het grijze draadje op zit) en de massa met een universeelmeter in het weeerstandsbereik.De waarde mag maar een paar Ohm zijn.
Ga rijden totdat je via de km teller weet dat je tank ongeveer half leeg moet zijn, en herhaal de meeting, je moet dan iets in de orde van 100-150 Ohm meten.
Tijd hem bijna leeg en je moet iets van 250 Ohm meten.
Zo niet, is de tankzender stuk
Onze 93B staat niet bij huis, dus ik kan het niet controleren, maar als het goed is zitten er inderdaad 3 draden aangesloten op de brandstofmeter in het dashboard
-de grijze naar de tankzender
-de gele van het lampje
-en waarschijnlijk een rode, de voeding
Als dat klopt, maak dan die rode los en trek even een draad van de accu + naar dat aansluitpunt.
Leg de grijze aan massa, dat kan ook met een kort hulpdraadje vanaf de aansluiting van de meter naar het staal van het dashboard.
Wanneer de meter nu niet vol uitslaat is hij stuk.
-
- Donateur (2x)
- Berichten: 100
- Lid geworden op: wo 19 nov, 2008 0:32
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Benzinemeter defect
Klopt dat schema wel???
1) het lampje hangt aan de ene kant aan de voeding en wordt via de schakelaar in de tankzender aan de massa gelegd, dat gebeurt hier niet.
Wanner je bij ingeschakeld contact het gele draadje aan de massa legt gaat het aan, dus de schakelaar in de zender moet naar massa schakelen.
2) wanneer de schakelaar sluit ontstaat er een gesloten stroomkring met tankzender en lampje in serie, die gaan dus allebei wat doen, de meter slaat weer een stuk uit en het lampje gaat zachtjes branden.
1) het lampje hangt aan de ene kant aan de voeding en wordt via de schakelaar in de tankzender aan de massa gelegd, dat gebeurt hier niet.
Wanner je bij ingeschakeld contact het gele draadje aan de massa legt gaat het aan, dus de schakelaar in de zender moet naar massa schakelen.
2) wanneer de schakelaar sluit ontstaat er een gesloten stroomkring met tankzender en lampje in serie, die gaan dus allebei wat doen, de meter slaat weer een stuk uit en het lampje gaat zachtjes branden.
- Ronnes
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3223
- Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: Benzinemeter defect
Het lampje zit intern aan de +12V, de massa komt via de tankzender (gele draad).WIS schreef:1x voor het lampje wat intern aan aarde zit dus als je een plus (+12V) op de aansluiting van het lampje zet, gaat het branden.
Nee, dus.Opa Bert schreef:Klopt dat schema wel???
Die test heb ik dus gedaan met een los dashboard. Bij mij slaat de meter niet geheel uit. Ik denk dat die dus ook stuk is.Opa Bert schreef: als het goed is zitten er inderdaad 3 draden aangesloten op de brandstofmeter in het dashboard
-de grijze naar de tankzender
-de gele van het lampje
-en waarschijnlijk een rode, de voeding
Als dat klopt, maak dan die rode los en trek even een draad van de accu + naar dat aansluitpunt.
Leg de grijze aan massa, dat kan ook met een kort hulpdraadje vanaf de aansluiting van de meter naar het staal van het dashboard.
Wanneer de meter nu niet vol uitslaat is hij stuk.
Laatst gewijzigd door Ronnes op zo 25 mar, 2018 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
- WIS
- Geregistreerd lid
- Berichten: 312
- Lid geworden op: zo 24 jun, 2012 20:13
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
- Contacteer:
Re: Benzinemeter defect
Goeie vraag, heel scherp.
Denk dat jullie gelijk hebben, heb het uit een van mn eerste schema's gehaald. (Omzetting van draadboom schema naar een elektrisch schema).
Nu bedenk ik dat ik later na wat zoek het zo is dat bij lege tank de pot meter max weerstand heeft. Het lampje wordt dan gevoed via de spoel van de fuel meter.
De max potmeter weerstand zou dan groter moeten zijn da die van de spoel van de fuel meter. Maar dat bedenk ik nu en heb ik niet gemeten!
Je laat me wel twijfelen, maar kan je helaas nu geen uitsluitsel geven.
Heb net in m'n manuals en boeken zitten kijken maar kan zo gauw geen details van de tanksignaal gever vinden. Ga wel verder zoeken.
Als ik het weer goed in beeld heb zal ik het posten
Denk dat jullie gelijk hebben, heb het uit een van mn eerste schema's gehaald. (Omzetting van draadboom schema naar een elektrisch schema).
Nu bedenk ik dat ik later na wat zoek het zo is dat bij lege tank de pot meter max weerstand heeft. Het lampje wordt dan gevoed via de spoel van de fuel meter.
De max potmeter weerstand zou dan groter moeten zijn da die van de spoel van de fuel meter. Maar dat bedenk ik nu en heb ik niet gemeten!
Je laat me wel twijfelen, maar kan je helaas nu geen uitsluitsel geven.
Heb net in m'n manuals en boeken zitten kijken maar kan zo gauw geen details van de tanksignaal gever vinden. Ga wel verder zoeken.
Als ik het weer goed in beeld heb zal ik het posten
http://saab96tt.wordpress.com
Saab 96 '61
Saab 96 '61
- Ronnes
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3223
- Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: Benzinemeter defect
Zonet de tankmeter samen met het tankelement aangesloten in een poging om te zien of er misschien een reactie zou zijn van de meter als ik de vlotter zou bewegen, maar helaas, er gebeurde niks.
Aan het tankelement kan je niks zelf repareren. De potmeter zit veilig in het huis geklonken:
Aan het tankelement kan je niks zelf repareren. De potmeter zit veilig in het huis geklonken:
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)