Motor gaan vervangen...

1997-2010
DeHerf
Geregistreerd lid
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 11 okt, 2009 19:09

Motor gaan vervangen...

Bericht door DeHerf » vr 19 jan, 2018 22:38

Goede avond.
Ik heb de mogelijkheid om een 2001 SAAB 9-5 2.3 liter automaat met 125.000 km aan te schaffen.
Probleem motor is kapot waarschijnlijk een zuiger.
Ik heb nog een 2.3 liter blok staan met bijbehorende automaat maar van een 1996 SAAB 9000.
Vraag 1: pas de blok van een 9000 makkelijk op de 9-5.
Vraag 2. als ja wat is het beste, motor blok en automaat vervangen of alleen motorblok.
Vraag 3. Motor openen en alles gaan vervangen.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Gr.

Gebruikersavatar
werli
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 5698
Lid geworden op: zo 02 mei, 2004 22:22

Re: Motor gaan vervangen...

Bericht door werli » vr 19 jan, 2018 23:12

heey
antwoord 1-je kan van dat 9000 blok enkel het metalen gedeelte blok gebruiken icl de ingewanden de rest dient van jou 9-5 over gebouwd te worden
kop,distributie deksels ,vliegwiel, carter,... alles over bouwen; koppaking van een T5 gebruiken
en hiermee is vraag 2 en 3 ook beantwoord
mvg werner

Gebruikersavatar
wouter1220
Geregistreerd lid
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 12 jun, 2011 15:55
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Motor gaan vervangen...

Bericht door wouter1220 » zo 21 jan, 2018 22:45

Fijne combi, 9000 onderblok met 9-5 kop. Maar hier zijn de meningen over verdeeld. :O:
Saab 9-5 2.3t SE '99-> †
Saab 9-5 aero '02 - Aprilia RST1000 Futura (tweewieler)
"Jetnoise makes me horny!"

Gebruikersavatar
Motolab
Geregistreerd lid
Berichten: 1303
Lid geworden op: vr 01 jul, 2011 11:44
Regio: NL - Provincie Drenthe
Contacteer:

Re: Motor gaan vervangen...

Bericht door Motolab » ma 22 jan, 2018 0:32

wouter1220 schreef:Fijne combi, 9000 onderblok met 9-5 kop. Maar hier zijn de meningen over verdeeld. :O:
Huh? Volgens mij zijn daar niet veel afwijkende meningen over... Althans niet bij mensen die zelf echt kunnen sleutelen :D
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02 (stage 3) daily driver
2 x Saab 9-3 2.0T Coupe M00 T5 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler) verkocht
Ford Transit '08 115 3T 140 &156pk (vantuner tune)
Reliant Scimitar 3.0 V6 '77
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl

Marc_B204
Donateur 2015 + 2017
Donateur 2015 + 2017
Berichten: 686
Lid geworden op: vr 29 nov, 2013 18:00
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Motor gaan vervangen...

Bericht door Marc_B204 » ma 22 jan, 2018 16:22

Ik ga eens zoeken maar meen toch ook weleens gelezen te hebben dat het zeker geen per definitie probleemloze combinatie is. Ik zou nou toch ook weleens reacties van mensen willen lezen die zelf met zo'n combinatie rondrijden. B2x4 onderblok gecombineerd met B2x5 kop wordt vaak geopperd maar ik zou er best meer ervaringen over willen horen.Had Tanisha niet eens zo'n blok opgebouwd met vervolgens allerlei olielekkage problemen?
Ik was de enige blinde Saabrijder! aantal chauffeuses: 3
Nu: BMW 535I Luxury Line automaat 2014
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984 (geschorst)
Ex: Saab 9-5 Aero Sport Sedan Automaat 260 pk 2007, Titan Grey Metallic
Ex: Saab 9³ Coupé 2.0 T S Automaat 154 pk 1999

Gebruikersavatar
Motolab
Geregistreerd lid
Berichten: 1303
Lid geworden op: vr 01 jul, 2011 11:44
Regio: NL - Provincie Drenthe
Contacteer:

Re: Motor gaan vervangen...

Bericht door Motolab » ma 22 jan, 2018 19:16

Marc_B204 schreef:Ik ga eens zoeken maar meen toch ook weleens gelezen te hebben dat het zeker geen per definitie probleemloze combinatie is. Ik zou nou toch ook weleens reacties van mensen willen lezen die zelf met zo'n combinatie rondrijden. B2x4 onderblok gecombineerd met B2x5 kop wordt vaak geopperd maar ik zou er best meer ervaringen over willen horen.Had Tanisha niet eens zo'n blok opgebouwd met vervolgens allerlei olielekkage problemen?
Gebruik ook eens de zoek term hybride op dit forum ;-)
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02 (stage 3) daily driver
2 x Saab 9-3 2.0T Coupe M00 T5 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler) verkocht
Ford Transit '08 115 3T 140 &156pk (vantuner tune)
Reliant Scimitar 3.0 V6 '77
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl

Marc_B204
Donateur 2015 + 2017
Donateur 2015 + 2017
Berichten: 686
Lid geworden op: vr 29 nov, 2013 18:00
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Motor gaan vervangen...

Bericht door Marc_B204 » ma 22 jan, 2018 20:33

@Motolab: da's nou echt een reactie waar je wat aan hebt. Van iemand die zich afficheert heel deskundig te zijn op het gebied van motortechniek (en dan vooral Saab) had ik toch wel iets anders verwacht. "Zoek eens op hybride....."Het is hier geen Toyota forum. Als je niks beters te melden hebt kun je je reacties beter achterwege laten.
Ik was de enige blinde Saabrijder! aantal chauffeuses: 3
Nu: BMW 535I Luxury Line automaat 2014
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984 (geschorst)
Ex: Saab 9-5 Aero Sport Sedan Automaat 260 pk 2007, Titan Grey Metallic
Ex: Saab 9³ Coupé 2.0 T S Automaat 154 pk 1999

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13834
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Motor gaan vervangen...

Bericht door ReinO » ma 22 jan, 2018 20:48

is het 9000 onderblok hetzelfde als het T5 onderblok? Ik weet dat niet en heb dat nooit zelf aan de hand gehad.
Uiteraard wel het T5 onderblok en T7 kop, zelfs eens een T7 gkh op een T5 kop: niet doen... . teveel werk.
De eigenaar rijdt er met veel plezier mee rond maar weet niet hoeveel werk het was.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Motolab
Geregistreerd lid
Berichten: 1303
Lid geworden op: vr 01 jul, 2011 11:44
Regio: NL - Provincie Drenthe
Contacteer:

Re: Motor gaan vervangen...

Bericht door Motolab » ma 22 jan, 2018 20:53

Marc_B204 schreef:@Motolab: da's nou echt een reactie waar je wat aan hebt. Van iemand die zich afficheert heel deskundig te zijn op het gebied van motortechniek (en dan vooral Saab) had ik toch wel iets anders verwacht. "Zoek eens op hybride....."Het is hier geen Toyota forum. Als je niks beters te melden hebt kun je je reacties beter achterwege laten.
Waar slaat dit nu op? Wat Idiote reactie zeg...Hybride is een term welke hier OOK vaker gebruikt wordt voor hybride opbouw van T5 shortblok met T7 kop en opbouw..

Jij wilde voorbeelden.. Lijkt mij de snelste wijze daar wat over te vinden: zoekfunctie..

Bijvoorbeeld naam gebruik: viewtopic.php?f=22&t=158812&p=1762291&h ... e#p1762291

J&d bouwt ook regelmatig die blokken op en gebruikt ook deze term..

Je kunt toch ook gewoon ff vragen wat ik bedoel? Ipv zo.. Echt raarrrr..
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02 (stage 3) daily driver
2 x Saab 9-3 2.0T Coupe M00 T5 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler) verkocht
Ford Transit '08 115 3T 140 &156pk (vantuner tune)
Reliant Scimitar 3.0 V6 '77
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl

Gebruikersavatar
wouter1220
Geregistreerd lid
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 12 jun, 2011 15:55
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Motor gaan vervangen...

Bericht door wouter1220 » ma 22 jan, 2018 21:06

Ik ben geen deskundige, alleen een gelukkige gebruiker van een hybride T5/T7 motor, opgebouwd door J&D.

Loopt als een kogel, niks op aan te merken en financieel misschien een van de betere opties, als je het vergelijkt met een gloednieuwe B235 als je deze überhaupt nog kan vinden.
Saab 9-5 2.3t SE '99-> †
Saab 9-5 aero '02 - Aprilia RST1000 Futura (tweewieler)
"Jetnoise makes me horny!"

TimmieS
Geregistreerd lid
Berichten: 362
Lid geworden op: di 30 sep, 2014 17:50
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Motor gaan vervangen...

Bericht door TimmieS » ma 22 jan, 2018 21:07

ReinO schreef:is het 9000 onderblok hetzelfde als het T5 onderblok? Ik weet dat niet en heb dat nooit zelf aan de hand gehad.
Uiteraard wel het T5 onderblok en T7 kop, zelfs eens een T7 gkh op een T5 kop: niet doen... . teveel werk.
De eigenaar rijdt er met veel plezier mee rond maar weet niet hoeveel werk het was.
Een T5 is leverbaar geweest in de 9000, 900NG en vroege 9-3's. Het onderblok van de 9000, 900NG en 9-3 is hetzelfde op de distributiedeksel na als ik me niet vergis. Carter pan is ook anders van de 9000 meen ik. Voor de rest zijn alle T5 blokken hetzelfde.
Laatst gewijzigd door TimmieS op ma 22 jan, 2018 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Marc_B204
Donateur 2015 + 2017
Donateur 2015 + 2017
Berichten: 686
Lid geworden op: vr 29 nov, 2013 18:00
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Motor gaan vervangen...

Bericht door Marc_B204 » ma 22 jan, 2018 21:14

Jahoor, ik weet niet wat hybride is. Jouw reacties zijn soms ook redelik lomp dus ik voel me niet aangesproken. Ik vraag alleen om voorbeelden van ombouw naar gecombineerd B2x4/B2x5. \Wie in dat geval spreekt van T5/T7 geeft er blijk van geen verstand van zaken te hebben.
Ik was de enige blinde Saabrijder! aantal chauffeuses: 3
Nu: BMW 535I Luxury Line automaat 2014
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984 (geschorst)
Ex: Saab 9-5 Aero Sport Sedan Automaat 260 pk 2007, Titan Grey Metallic
Ex: Saab 9³ Coupé 2.0 T S Automaat 154 pk 1999

Gebruikersavatar
Motolab
Geregistreerd lid
Berichten: 1303
Lid geworden op: vr 01 jul, 2011 11:44
Regio: NL - Provincie Drenthe
Contacteer:

Re: Motor gaan vervangen...

Bericht door Motolab » ma 22 jan, 2018 21:56

Marc_B204 schreef:Ik vraag alleen om voorbeelden van ombouw naar gecombineerd B2x4/B2x5. \Wie in dat geval spreekt van T5/T7 geeft er blijk van geen verstand van zaken te hebben.
Toch klopt het niet.... Elke B2x4 is niet zomaar om te bouwen naar het hybride concept met een b2x5 kop

De i is ook een B2x4 maar die zuigers hebben een te hoge compressie voor 1:1 ombouw, immers turbo versies hebben veel lagere compressie ivm het risico op kloppen wat weer lijd tot motorschade.

Om de passende shortblocks te duiden is het hier op het forum heel gebruikelijk om de T5 en T7 aanduiding te gebruiken in relatie tot hybride (wat overigens al een nederlands woord was voor dat er (deel) electrische auto concepten bestonden) opbouw, tbv sterkere motoren in onze Saabs..
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02 (stage 3) daily driver
2 x Saab 9-3 2.0T Coupe M00 T5 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler) verkocht
Ford Transit '08 115 3T 140 &156pk (vantuner tune)
Reliant Scimitar 3.0 V6 '77
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl

Marc_B204
Donateur 2015 + 2017
Donateur 2015 + 2017
Berichten: 686
Lid geworden op: vr 29 nov, 2013 18:00
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Motor gaan vervangen...

Bericht door Marc_B204 » ma 22 jan, 2018 22:13

Houd het dan zuiver. T5 en T7 staat voor Trionic5 en Trionic7 En heeft uitsluitend betrekking op het motormanagement. Toevallig zit op de meeste B2x4 T5 en op B2X5 T7. Eens? Maar houd het dan wel op B2x4 of B2x5.
Het gaat hier toch over motorblokken? en ondertussen hebben we na al dit geouwehoer nog steeds geen voorbeelden van een B2X4 onderblok met een B2X5 kop. Beniwued hoe zoiets loopt en wie ermee rijdt.
Ik was de enige blinde Saabrijder! aantal chauffeuses: 3
Nu: BMW 535I Luxury Line automaat 2014
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984 (geschorst)
Ex: Saab 9-5 Aero Sport Sedan Automaat 260 pk 2007, Titan Grey Metallic
Ex: Saab 9³ Coupé 2.0 T S Automaat 154 pk 1999

Gebruikersavatar
Motolab
Geregistreerd lid
Berichten: 1303
Lid geworden op: vr 01 jul, 2011 11:44
Regio: NL - Provincie Drenthe
Contacteer:

Re: Motor gaan vervangen...

Bericht door Motolab » ma 22 jan, 2018 22:47

4 berichtjes hoger staat er toch al een???
wouter1220 schreef:Ik ben geen deskundige, alleen een gelukkige gebruiker van een hybride T5/T7 motor, opgebouwd door J&D.

Loopt als een kogel, niks op aan te merken en financieel misschien een van de betere opties, als je het vergelijkt met een gloednieuwe B235 als je deze überhaupt nog kan vinden.
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02 (stage 3) daily driver
2 x Saab 9-3 2.0T Coupe M00 T5 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler) verkocht
Ford Transit '08 115 3T 140 &156pk (vantuner tune)
Reliant Scimitar 3.0 V6 '77
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl

Plaats reactie