Hybride B234 B235R

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
woes
Donateur 2017
Donateur 2017
Berichten: 91
Lid geworden op: di 08 mar, 2016 22:30
Regio: NL - Provincie Overijssel

Hybride B234 B235R

Bericht door woes » vr 05 jan, 2018 19:18

Boven de pakweg 300pk wordt het gevaarlijk voor een 9-5 B235R vanwege de zuigers. Een aantal oplossingen zijn er:

- gesmede (Wossner) zuigers monteren;
- onderblok B234 gebruiken.

Wat ik nu heb gelezen is dat een onderblok van een 9000 vanaf 94 geschikt zou zijn, zolang deze maar geblazen is. Klopt dat? En wat is de meest gebruikte optie om toch wat meer veiligheid in te bouwen vanaf pakweg 300pk. Is de Wossner optie net zo daily driver geschikt als het B234 onderblok?

Hieronder wat info vanaf Wikipedia:

B234E: 260 N⋅m (190 lb⋅ft) @ 2100 rpm 170 hp (130 kW) @ 5700 rpm 9.25:1 90mm 90mm 147mm 0.55 bar (8.0 psi)
B234L: 1990-1993 329 N⋅m (243 lb⋅ft) @ 1900 rpm 5MT 200 hp (150 kW) @ 5500 rpm 8.5:1 90mm 90mm 147mm 0.81 bar (11.7 psi)
B234L 1994-1998: 323 N⋅m (238 lb⋅ft) @ 1800 rpm 5MT 200 hp (150 kW) @ 5500 rpm 9.25:1 90mm 90mm 147mm 0.81 bar (11.7 psi)
B234R: 342 N⋅m (252 lb⋅ft) @ 1950 rpm 225 hp (168 kW) @ 5500 rpm 9.25:1 90mm 90mm 147mm 1.08 bar (15.7 psi)
1984 Saab 900 T8 turbo coupe
2001 Saab 9-5 Aero estate (zwart)
2002 Saab 9-5 Aero estate (rood)

pieter TS
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 221
Lid geworden op: do 11 dec, 2008 14:01
Contacteer:

Re: Hybride B234 B235R

Bericht door pieter TS » vr 05 jan, 2018 22:25

Ik heb in mijn 9-5 met 192000 km een gescheurde zuiger gehad. Exacte vermogen weet ik niet precies maar verwacht ergens rond dr 285pk. Daarna wossner gemonteerd. Volgens sommige zouden deze zuigers meer lawaai maken bij koude motor. Dit is echter niet mijn ervaring ik kan nauwelijks verschil constateren. Compressie is gelijk aan orginele zuiger dus dit geeft ook geen problemen met dagelijks gebruik. Nu weet ik dat wossner gestopt is met produceren van saab zuigers vanwege lage vraag. Dus als de voorraad op is dan is het klaar. Ik had het laatste setje standaardmaat zuigers rechtstreeks geleverd door wossner.
Saab 900 t16 1984
Saab 900 t16 1985
Saab 9-3 2.0 t
Saab 9-5 2002 Estate
Saab 9000 Aero 2.0

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 5720
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Hybride B234 B235R

Bericht door reiernumans » vr 05 jan, 2018 22:26

De B234 turbo onderblokken zijn voor zover ik weet (na 94) allemaal hetzelfde. De letter die erachter staat is alleen een verandering in vermogen door turbodruk of een grotere turbo (op de 9000 Aero).
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13888
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Hybride B234 B235R

Bericht door ReinO » za 06 jan, 2018 8:58

zo n onderblok (T5) scoren is een stuk goedkoper in elk geval. En dan kun je meteen de keerringen, zuigerveren en lagers vervangen want dat zijn de kosten dan niet meer.
Zorg wel dat je een mooi recht krukasje vindt: even laten checken bij een specialist. Scheelt je een hoop gedoe.
Gelijk een oliedrukmeter plaatsen, en de oliepomp checken. Het is een klusje en altijd meer werk dan je denkt.
poelies
dekselpakkingen
kvs leidingen en ringen
motorrubbers
tapbouten
enz.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Plaats reactie