DI te repareren?
- jpprins
- Geregistreerd lid
- Berichten: 139
- Lid geworden op: vr 22 jun, 2007 22:40
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
DI te repareren?
De condensator in mijn DI is geploft.
Heeft iemand ooit geprobeerd die te vervangen?
Je moet dan natuurlijk eerst dat zwarte spul wegbikken en de nieuwe condensator zal niet vast ingegoten worden, maar hoe erg is dat?
Heeft iemand ooit geprobeerd die te vervangen?
Je moet dan natuurlijk eerst dat zwarte spul wegbikken en de nieuwe condensator zal niet vast ingegoten worden, maar hoe erg is dat?
- Steve-O
- Donateur (7x)
- Berichten: 8299
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: DI te repareren?
afbeelding onzichtbaar, helaas
East of the Sun, West of the Moon
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
- harolddevries
- Donateur (5x)
- Berichten: 1919
- Lid geworden op: di 10 jul, 2012 20:00
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: DI te repareren?
Raar, bij mij doet ie het wel!Steve-O schreef:afbeelding onzichtbaar, helaas
Saab 9³ Sport Sedan 1.8 linear uit 2004
- Steve-O
- Donateur (7x)
- Berichten: 8299
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: DI te repareren?
Deze code leidt naar een inlogscherm en werkt alleen voor mensen die een accopunt hebben bij google, kennelijk heb jij die. Ik vindt het merkwaardig dat je een account aan moet maken om iets te zien.
https://lh3.googleusercontent.com/_FMDU ... 46-h802-no" onclick="window.open(this.href);return false;
Vandaag ook zoiets gehad met schoolfoto's van mijn dochter, mag deze alleen zien als ik een account maak door Microsoft mijn telefoonnumer of e-mailadres te geven. Ik vindt dat chantage. "F¢ck 0ff met d1e sh1t!" denk ik dan.
https://lh3.googleusercontent.com/_FMDU ... 46-h802-no" onclick="window.open(this.href);return false;
Vandaag ook zoiets gehad met schoolfoto's van mijn dochter, mag deze alleen zien als ik een account maak door Microsoft mijn telefoonnumer of e-mailadres te geven. Ik vindt dat chantage. "F¢ck 0ff met d1e sh1t!" denk ik dan.
East of the Sun, West of the Moon
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
- jpprins
- Geregistreerd lid
- Berichten: 139
- Lid geworden op: vr 22 jun, 2007 22:40
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: DI te repareren?
Ik gebruikte vroeger altijd photobucket, maar dat werkt tegenwoordig ook niet meer naar behoren
Heeft er iemand een beter alternatief?
Heeft er iemand een beter alternatief?
- harolddevries
- Donateur (5x)
- Berichten: 1919
- Lid geworden op: di 10 jul, 2012 20:00
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: DI te repareren?
Ja, ImgBB http://imgbb.com/jpprins schreef:Ik gebruikte vroeger altijd photobucket, maar dat werkt tegenwoordig ook niet meer naar behoren
Heeft er iemand een beter alternatief?
Saab 9³ Sport Sedan 1.8 linear uit 2004
- Steve-O
- Donateur (7x)
- Berichten: 8299
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: DI te repareren?
Dank je wel Harold! Ik zie hem nu luid en duidelijk.
On topic: Als jij een methode weet om het materiaal waarin de onderdelen zijn ingegoten vloeibaar te maken, zodat je het af kunt gieten en opvangen, dan ben je al een heel eind. Je hebt dan nog wel de informatie van de onderdelen nodig die defect zijn. Als het alleen die condensator zou zijn (wat niet onmogelijk is), vermoed ik dat er geen tekst op te viden is. Dan heb je een schema nodig, waar die info op vermeld is. Ik heb wel vraagtekens bij de effecten op je gezondheid, als je dat goedje smelt. Mogelijk is het ook niet herbruikbaar.
Meten van een defecte condensator om vast te stellen wat de oorspronkelijke waarde moet zijn geweest is onbegonnen werk.
Er kwam laatts een topic voorbij over NGK die DI's recyclede. Wellicht een idee om hen te vragen naar statiegeld?
On topic: Als jij een methode weet om het materiaal waarin de onderdelen zijn ingegoten vloeibaar te maken, zodat je het af kunt gieten en opvangen, dan ben je al een heel eind. Je hebt dan nog wel de informatie van de onderdelen nodig die defect zijn. Als het alleen die condensator zou zijn (wat niet onmogelijk is), vermoed ik dat er geen tekst op te viden is. Dan heb je een schema nodig, waar die info op vermeld is. Ik heb wel vraagtekens bij de effecten op je gezondheid, als je dat goedje smelt. Mogelijk is het ook niet herbruikbaar.
Meten van een defecte condensator om vast te stellen wat de oorspronkelijke waarde moet zijn geweest is onbegonnen werk.
Er kwam laatts een topic voorbij over NGK die DI's recyclede. Wellicht een idee om hen te vragen naar statiegeld?
East of the Sun, West of the Moon
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
- jpprins
- Geregistreerd lid
- Berichten: 139
- Lid geworden op: vr 22 jun, 2007 22:40
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: DI te repareren?
imgBB dus. Dank!
Er staat 1u op, dus hij is 1microF is. Met wat er verder opstaat kan ik alleen niet afleiden welke spanning hij aan moet kunnen. Ik gok ~700V vanwege de grootte, maar de spanningen in de coils zijn veel hoger geloof ik.
Anyhow, ik zou er niet aan ontkomen de pek te smelten. Dat wordt lastig.
Er staat 1u op, dus hij is 1microF is. Met wat er verder opstaat kan ik alleen niet afleiden welke spanning hij aan moet kunnen. Ik gok ~700V vanwege de grootte, maar de spanningen in de coils zijn veel hoger geloof ik.
Anyhow, ik zou er niet aan ontkomen de pek te smelten. Dat wordt lastig.
- gertram
- Donateur (3x)
- Berichten: 2407
- Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: DI te repareren?
Er staat een schema van de T7 DI zonder waarden van de componenten op http://www.vems.hu/wiki/index.php?page=SaabCdiCassette
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.
- Steve-O
- Donateur (7x)
- Berichten: 8299
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: DI te repareren?
Faai stuk omschreven know-how. Een om te bookmarken ...
East of the Sun, West of the Moon
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
-
- Donateur
- Berichten: 3716
- Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: DI te repareren?
ik ben daar ook eens aan begonnen. Bij gebrek aan geschikte C's in de vooraad bak nog niet afgemaakt/getest. Maar ik geef je een goede kans dat je de DI er weer mee aan de praat krijgt. Mijn slachtoffer had dezelfde kwaal, folie condensator ontploft.
Die foliecondensator is om de 400V te bufferen waarmee de bobines aangestuurd worden. Dit is degene die het zwaarste leven heeft, als deze minder wordt neemt als eerste de vonkenergie af en krijg je verschijnselen als overslaan onder hoge belastingen etc. De waarde is 1uf/630V. Hier heb je een stabiele condensator nodig met lage ESR en die in staat is grote piekstromen te leveren. Met een MKP type zit je wel goed.
De elco ernaast is volgens mij de buffercondensator voor de 80V spanning waarmee de ionisatie meting gedaan wordt. Die hoeft alleen maar af te vlakken. De exacte waarde heb ik niet kunnen aflezen (zat met de waarde naar beneden in de epoxy). Spanning zal 100V zijn, waarde schat ik gezien de afmetingen op 50-100uF. Zal niet zo kritisch wezen, het is maar een afvlak C-tje. Wel een 125 graden type nemen hier, anders is de levensduur minimaal.
Epoxy oplossen kan je wel vergeten, er is niets waarmee je het spul op kan lossen zonder er dood bij neer te vallen en/of de rest van de elektronica ook om zeep te helpen. Maar met een dremel en een freesje en wat geduld kom je een heel eind, de folie condensator gewoon uithollen dan kan je de leads laten staan. De elco heeft axiale aansluitingen, hele ding rondom eruit frezen en de draadjes voorzichtig vrijmaken. Ik ben inmiddels zo ver als op onderstaande foto te zien, nu nog een paar nieuwe C's erin solderen en testen.
Die foliecondensator is om de 400V te bufferen waarmee de bobines aangestuurd worden. Dit is degene die het zwaarste leven heeft, als deze minder wordt neemt als eerste de vonkenergie af en krijg je verschijnselen als overslaan onder hoge belastingen etc. De waarde is 1uf/630V. Hier heb je een stabiele condensator nodig met lage ESR en die in staat is grote piekstromen te leveren. Met een MKP type zit je wel goed.
De elco ernaast is volgens mij de buffercondensator voor de 80V spanning waarmee de ionisatie meting gedaan wordt. Die hoeft alleen maar af te vlakken. De exacte waarde heb ik niet kunnen aflezen (zat met de waarde naar beneden in de epoxy). Spanning zal 100V zijn, waarde schat ik gezien de afmetingen op 50-100uF. Zal niet zo kritisch wezen, het is maar een afvlak C-tje. Wel een 125 graden type nemen hier, anders is de levensduur minimaal.
Epoxy oplossen kan je wel vergeten, er is niets waarmee je het spul op kan lossen zonder er dood bij neer te vallen en/of de rest van de elektronica ook om zeep te helpen. Maar met een dremel en een freesje en wat geduld kom je een heel eind, de folie condensator gewoon uithollen dan kan je de leads laten staan. De elco heeft axiale aansluitingen, hele ding rondom eruit frezen en de draadjes voorzichtig vrijmaken. Ik ben inmiddels zo ver als op onderstaande foto te zien, nu nog een paar nieuwe C's erin solderen en testen.
9000 Anniversary 2.3T
- Steve-O
- Donateur (7x)
- Berichten: 8299
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: DI te repareren?
Kijk aan, kijk aan. Houdt ons op de hoogte!
East of the Sun, West of the Moon
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting