Motortemperatuur stabiliseert op 110 graden + kachel gestopt
- Mariacci
- Donateur (2x)
- Berichten: 310
- Lid geworden op: wo 24 apr, 2013 21:13
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Motortemperatuur stabiliseert op 110 graden + kachel gestopt
Goedemorgen,
De motortemperatuur van mijn 9-5 loopt vrij snel warm naar 110 graden en stabiliseert zich daar op, dat lijkt me wat te warm. Ik lees het af in de open Sid, de meter komt niet/nauwelijks uit het midden.
Ik kwam er bij toeval achter omdat ik de auto wel erg vond nablazen na een heel kort en rustig ritje.
Wat is hier het probleem? Werkt de koelventilator met 2 standen en komt ie er alleen in bij de 2e stand oid?
Dank voor de reacties!
De motortemperatuur van mijn 9-5 loopt vrij snel warm naar 110 graden en stabiliseert zich daar op, dat lijkt me wat te warm. Ik lees het af in de open Sid, de meter komt niet/nauwelijks uit het midden.
Ik kwam er bij toeval achter omdat ik de auto wel erg vond nablazen na een heel kort en rustig ritje.
Wat is hier het probleem? Werkt de koelventilator met 2 standen en komt ie er alleen in bij de 2e stand oid?
Dank voor de reacties!
Laatst gewijzigd door Mariacci op do 14 sep, 2017 8:08, 1 keer totaal gewijzigd.
900 classic 5-deurs / 9-5NG
Voorheen: 3x 900 classic cabrio / 3x 9-5 Estate Aero / 9-3 Estate V6 Aero Hirsch
Voorheen: 3x 900 classic cabrio / 3x 9-5 Estate Aero / 9-3 Estate V6 Aero Hirsch
- werli
- Donateur (2x)
- Berichten: 6664
- Lid geworden op: zo 02 mei, 2004 22:22
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: Motortemperatuur stabiliseert op 110 graden
heey
thermostaat die wat moeilijk doet ?
veel mensen krijgen pas problemen vanaf ze open sid hebben , had je eerder dan 90 graden ?
mvg werner
thermostaat die wat moeilijk doet ?
veel mensen krijgen pas problemen vanaf ze open sid hebben , had je eerder dan 90 graden ?
mvg werner
- Mariacci
- Donateur (2x)
- Berichten: 310
- Lid geworden op: wo 24 apr, 2013 21:13
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Motortemperatuur stabiliseert op 110 graden
Thermostaat is door dealer vervangen jaar of 2 terug (omdat ie juist koud bleef). Toen had ik nog geen open sid.
Of ik eerder 90 graden had weet ik niet, want ik heb er nooit op gelet. Nieuwe thermostaat is het proberen waard, das niet al te duur. Geen andere mogelijkheden?
en de hamvraag: kan het kwaad op termijn
Of ik eerder 90 graden had weet ik niet, want ik heb er nooit op gelet. Nieuwe thermostaat is het proberen waard, das niet al te duur. Geen andere mogelijkheden?
en de hamvraag: kan het kwaad op termijn
900 classic 5-deurs / 9-5NG
Voorheen: 3x 900 classic cabrio / 3x 9-5 Estate Aero / 9-3 Estate V6 Aero Hirsch
Voorheen: 3x 900 classic cabrio / 3x 9-5 Estate Aero / 9-3 Estate V6 Aero Hirsch
- Steve-O
- Donateur (7x)
- Berichten: 8299
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Motortemperatuur stabiliseert op 110 graden
Ja, veel en langdurig te warm lopen is minder voor je olie en dus je blok. Thermostaat is niet alleen een verdachte, ook de staat van je radiateur (heeft niet het eeuwige leven), het functioneren waterpomp, samenstelling van je KVS (met kraanwater bijgevuld ooit???) heeft invloed op je koelsysteem.
East of the Sun, West of the Moon
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
- ReinO
- Donateur (2x)
- Berichten: 15929
- Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
- Regio: NL - Provincie Flevoland
- Contacteer:
Re: Motortemperatuur stabiliseert op 110 graden
Veel te heet. Stop met rijden en g a het eerst oplossen.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
- Injectie
- Moderator
- Berichten: 10439
- Lid geworden op: wo 20 aug, 2003 20:49
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Motortemperatuur stabiliseert op 110 graden
Stap een bij T7 voor de Koelfan is 99 graden. Stap 2 komt pas bij 114 graden in. Dus ik denk idd dat de eerste trap van je koelfan kapot is.
Overigens als je veel met je airco aanrijd zal de temperatuur vaak niet zo hoog komen. Omdat de airco condensor veel eerder gekoeld moet worden en dat doet ie standaard op de tweede trap van de koelfan.
Overigens als je veel met je airco aanrijd zal de temperatuur vaak niet zo hoog komen. Omdat de airco condensor veel eerder gekoeld moet worden en dat doet ie standaard op de tweede trap van de koelfan.
Saab rijders zwaaien nou eenmaal. En ook op de fiets kan ik dat niet onderdrukken.
- Mariacci
- Donateur (2x)
- Berichten: 310
- Lid geworden op: wo 24 apr, 2013 21:13
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Motortemperatuur stabiliseert op 110 graden
Wel of niet airco aan heb ik geprobeerd, maar heeft gek genoeg geen invloed op de temp.Injectie schreef:Stap een bij T7 voor de Koelfan is 99 graden. Stap 2 komt pas bij 114 graden in. Dus ik denk idd dat de eerste trap van je koelfan kapot is.
Overigens als je veel met je airco aanrijd zal de temperatuur vaak niet zo hoog komen. Omdat de airco condensor veel eerder gekoeld moet worden en dat doet ie standaard op de tweede trap van de koelfan.
Vanmorgen 2e symptoom erbij: kachel in de auto deed het vanaf het ene op het andere moment niet meer. Temperatuur blijft op 110 graden, komt daar niet overeen. Op snelweg zakt ie naar 103 ongeveer.
Ik moet nog 2 ritjes maken, naar huis (35km snelweg) en naar de garage (10km). Gezien dat ie niet heter loopt dan dit (en de meter in het midden blijft), kan dit nog?
900 classic 5-deurs / 9-5NG
Voorheen: 3x 900 classic cabrio / 3x 9-5 Estate Aero / 9-3 Estate V6 Aero Hirsch
Voorheen: 3x 900 classic cabrio / 3x 9-5 Estate Aero / 9-3 Estate V6 Aero Hirsch
- ReinO
- Donateur (2x)
- Berichten: 15929
- Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
- Regio: NL - Provincie Flevoland
- Contacteer:
Re: Motortemperatuur stabiliseert op 110 graden + kachel ges
alles kan maar het is niet goed voor je motor/kop. En wat ga je doen wanneer blijkt dat je je kop kromgetrokken hebt?
Beter nu -goedkoop- het problemen zoeken en oplossen dan nog meer bevindingen opdoen die alleen maar aangeven dat je
temp te hoog is.
Je kunt ook allerlei andere gebreken die niets met dit probleem te maken hebben en waardoor je nog langer gaat doorrijden.
Beter nu -goedkoop- het problemen zoeken en oplossen dan nog meer bevindingen opdoen die alleen maar aangeven dat je
temp te hoog is.
Je kunt ook allerlei andere gebreken die niets met dit probleem te maken hebben en waardoor je nog langer gaat doorrijden.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
- Mariacci
- Donateur (2x)
- Berichten: 310
- Lid geworden op: wo 24 apr, 2013 21:13
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Motortemperatuur stabiliseert op 110 graden + kachel ges
Je hebt gelijk. Ik heb dus de ANWB maar even gebeld.
Zat ook minder koelvloeistof in, nog niet eens naar gekeken . Blijkt kachel bypass klep die wat lekt als de verwarming hoog staat. Gelukkig wat kleins.
Koelvloeistof bijgevuld, kachel uit, jas aan en laten vervangen
Thanks voor het meedenken allemaal!
Zat ook minder koelvloeistof in, nog niet eens naar gekeken . Blijkt kachel bypass klep die wat lekt als de verwarming hoog staat. Gelukkig wat kleins.
Koelvloeistof bijgevuld, kachel uit, jas aan en laten vervangen
Thanks voor het meedenken allemaal!
900 classic 5-deurs / 9-5NG
Voorheen: 3x 900 classic cabrio / 3x 9-5 Estate Aero / 9-3 Estate V6 Aero Hirsch
Voorheen: 3x 900 classic cabrio / 3x 9-5 Estate Aero / 9-3 Estate V6 Aero Hirsch
- ReinO
- Donateur (2x)
- Berichten: 15929
- Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
- Regio: NL - Provincie Flevoland
- Contacteer:
Re: Motortemperatuur stabiliseert op 110 graden + kachel ges
mazzeltje en iets simpels achteraf.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
-
- Donateur (2x)
- Berichten: 711
- Lid geworden op: vr 29 nov, 2013 18:00
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Motortemperatuur stabiliseert op 110 graden + kachel ges
Als je geen open sid had gehad was je er veel later achter gekomen en dus mijn vraag:
hoe kan het dan dat de meter zo'n beetje in het midden blijft staan (ik neem aan dat je horizontaal bedoelt) bij zo'n hoge temperatuur.
Ik snap de cynische opmerking van Werli trouwens ook wel.....
hoe kan het dan dat de meter zo'n beetje in het midden blijft staan (ik neem aan dat je horizontaal bedoelt) bij zo'n hoge temperatuur.
Ik snap de cynische opmerking van Werli trouwens ook wel.....
Blinde ex-Saabeigenaar
Nu: BMW 540I xDrive High Executive M-Sporrtpakket 2018
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984 (geschorst)
Ex: BMW 535I Luxury Line 2014
Ex: Saab 9-5 Aero Sport Sedan Automaat 260 pk 2007, Titan Grey Metallic
Ex: Saab 9³ Coupé 2.0 T S Automaat 154 pk 1999
Nu: BMW 540I xDrive High Executive M-Sporrtpakket 2018
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984 (geschorst)
Ex: BMW 535I Luxury Line 2014
Ex: Saab 9-5 Aero Sport Sedan Automaat 260 pk 2007, Titan Grey Metallic
Ex: Saab 9³ Coupé 2.0 T S Automaat 154 pk 1999
- tanisha
- Geregistreerd lid
- Berichten: 14140
- Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Motortemperatuur stabiliseert op 110 graden + kachel ges
Is waarschijnlijk bij de eerste eigenaar gedaan omdat ze vonden dat de auto te langzaam op temperatuur kwam, heeft de dealer de velden van de temperatuurmeter wat opgerekt en daarom blijft die meter strak in het midden staan.
Het zelfde fenomeen heb ik ook gehad tot ik er een 89 graden thermostaat van een 900ng in heb gezet nu blijft die netjes rond de 93 graden.
Het zelfde fenomeen heb ik ook gehad tot ik er een 89 graden thermostaat van een 900ng in heb gezet nu blijft die netjes rond de 93 graden.
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi
veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi
veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!
- Mariacci
- Donateur (2x)
- Berichten: 310
- Lid geworden op: wo 24 apr, 2013 21:13
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Motortemperatuur stabiliseert op 110 graden + kachel ges
Volgens de ANWB man was dat niet heel raar. Hij keek niet zo op van die 110 graden. Volgens hem is de marge van zo'n meter vrij hoog om mensen niet overbodig ongerust te maken (want temperatuur schommelt altijd wel) Alles tussen 2 temperaturen staat ie netjes in het midden. Ik zat met die 110 blijkbaar aan de bovenkant van de marge. Dat klinkt mij dan ook niet gek in de oren als Injectie hierboven aangeeft dat de 2e stap van de koelfan bij 114 graden erin komt.Marc_B204 schreef:Als je geen open sid had gehad was je er veel later achter gekomen en dus mijn vraag:
hoe kan het dan dat de meter zo'n beetje in het midden blijft staan (ik neem aan dat je horizontaal bedoelt) bij zo'n hoge temperatuur.
Ik snap de cynische opmerking van Werli trouwens ook wel.....
Zonder die openSid was ik er ook achter gekomen, maar net wat later. (Op het moment dat ie die 110 ook niet meer weet vast te houden door te weinig koelvloeistof). Denk niet dat dat heel veel later zou zijn geweest. (dan had ik natuurlijk ook een SID melding gehad, nu nog niet)
Met de aangevulde koelvloeistof en de binnenkachel uit hield ie m weer netjes om en nabij de 90 graden op het ritje naar huis. Vandaag de 900 gepakt en van het weekend nieuwe kachelklep erin.
900 classic 5-deurs / 9-5NG
Voorheen: 3x 900 classic cabrio / 3x 9-5 Estate Aero / 9-3 Estate V6 Aero Hirsch
Voorheen: 3x 900 classic cabrio / 3x 9-5 Estate Aero / 9-3 Estate V6 Aero Hirsch
-
- Donateur (2x)
- Berichten: 711
- Lid geworden op: vr 29 nov, 2013 18:00
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Motortemperatuur stabiliseert op 110 graden + kachel ges
Hm nou ja, dan zal 't wel. Ik had vorig jaar een lekke kachel bypassklep en daar kwam ik achter door een SID melding (Coolant low level.) Motortemperatuurmeter stond mooi in het midden en de koelfan draaide ook niet.
Blinde ex-Saabeigenaar
Nu: BMW 540I xDrive High Executive M-Sporrtpakket 2018
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984 (geschorst)
Ex: BMW 535I Luxury Line 2014
Ex: Saab 9-5 Aero Sport Sedan Automaat 260 pk 2007, Titan Grey Metallic
Ex: Saab 9³ Coupé 2.0 T S Automaat 154 pk 1999
Nu: BMW 540I xDrive High Executive M-Sporrtpakket 2018
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984 (geschorst)
Ex: BMW 535I Luxury Line 2014
Ex: Saab 9-5 Aero Sport Sedan Automaat 260 pk 2007, Titan Grey Metallic
Ex: Saab 9³ Coupé 2.0 T S Automaat 154 pk 1999