Enkele minpunten 2.8 v6

2002-2012
Kwakkel
Geregistreerd lid
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 12 jul, 2017 21:02
Regio: BE - Oost-Vlaanderen / Flandre-Orientale

Enkele minpunten 2.8 v6

Bericht door Kwakkel » wo 12 jul, 2017 22:40

Ik rij nu sinds een week met een 2.8 v6 turbo en het bevalt me erg, maar enkele punten wil ik toch even aanhalen.

Het starten echter verloopt minder vlot dan dat zou moeten.
De motor slaat wel direct aan, maar bij stationair toerental stottert de motor een beetje.
Eens de motor warm staat is het probleem volledig weg, maar draait hij redelijk ruw. Dit zou normaal zijn voor dit soort motoren had ik al gelezen op internet, klopt dat?

Een 2e punt is een zoemend geluid vooraan en een trillend stuur bij hogere snelheden.
Volgens de vorige eigenaar zou dat te maken hebben met de voorwielen die uitgelijnd + uitgebalanceerd moeten worden.
Ik denk eerder dat het speling op de lagers zijn. Komt dit probleem nog voor? Aangezien het toch behoorlijk wat vermogen is dat de voorassen te verduren krijgen.

Ik heb ook een boekje waar de volledige onderhoudsgeschiedenis bevat, maar ik vind nergens een vermelding van een vervangen distributieriem.
Aangezien er 220.000 km op de teller staan lijkt het me aangewezen dit eens na te laten kijken. Kan je dit zelf controleren of is dat specialistenwerk?
Wat kost zoiets?

De bougies zijn vervangen op 204.000 km, zo'n 16.000 km geleden dus. Om hoeveel km moet je die weer vervangen?

Dat zijn zowat de eerste dingen waar ik me zorgen over maak.
Alvast bedankt voor tips!
9-3 2.8 V6 Aero 2007

Gebruikersavatar
V6Aero
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 5394
Lid geworden op: ma 19 feb, 2007 18:44
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Enkele minpunten 2.8 v6

Bericht door V6Aero » do 13 jul, 2017 21:44

Welkom!

Bij een koude start is kortstondig het toerental iets verhoogd en loopt 'ie - bij mij althans - fractioneel minder mooi rond dan wanneer alles goed warm is. Maar zodra het toerental is gezakt, voel ik eigenlijk geen verschil. Ik merk ook weinig verschil of je hem koud start bij 25 graden of -10. Dat is bij veel motoren wel anders.

Bedoel je met het zoemen dat wat je stationair hoort? Of iets tijdens het rijden?

Bij mij was een lichte trilling weg met 4 nieuwe banden en goed balanceren. Accepteer ook niet zomaar hele strippen plaklood, dan zit óf de band niet goed, of je velg is gaar. En je auto trilt waarschijnlijk nog steeds. Ik zou dat eerst proberen en tegelijk de staat van het onderstel door een specialist laten beoordelen. Afhankelijk daarvan e.e.a. aanpakken.

De B284 heeft geen riem, maar een ketting. Die zijn in principe onderhoudsvrij, maar geven af en toe (dure) problemen.

Bougies ligt eraan wat ze erin hebben gedaan de vorige keer. De originele 'dure' bougies moeten 120.000 km. meegaan. Ik vervang ze uiterlijk op de helft. Als je ze tzt vervangt, overweeg dan gelijk de 6 bobines mee te nemen als dat nog niet is gedaan (gemodificeerd type).

Houd bij de V6 altijd wat geld achter de hand, zeker met het oog op mogelijke distributieproblematiek waar je geen uitsluitsel over hebt.

Maar de voornaamste tip: geniet van je mooie zescilinder :O: Nu mag het nog :cry:

Nog plannen om hem wat te kietelen?
Saab 9³ Cabrio 2.8T V6 Aero AUT
BMW 530dA Touring

Gebruikersavatar
RonnieW
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 1193
Lid geworden op: di 17 apr, 2012 20:18
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Enkele minpunten 2.8 v6

Bericht door RonnieW » vr 14 jul, 2017 7:45

Ik rij nu 2 jaar een v6 maar die is fluisterstil bij start en rijden. Ik zou daar toch naar laten kijken. Heb je een bouwjaar 2007?
Saab 9³ Sport Estate 2.8 V6 T Aero Hirsch / 2006
Saab 9³ Cabrio 2.0T Aero Hirsch / 2005

Kwakkel
Geregistreerd lid
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 12 jul, 2017 21:02
Regio: BE - Oost-Vlaanderen / Flandre-Orientale

Re: Enkele minpunten 2.8 v6

Bericht door Kwakkel » vr 14 jul, 2017 23:50

@ V6aero
Hij zoemt tijdens het rijden, het geluid wordt erger naar mate de snelheid toeneemt.
Ik ga ze de assen eerst laten uitlijnen en de voorwielen laten balanceren. Waarschijnlijk ook nieuwe banden laten steken, want er verschijnen al haarscheurtjes van de ouderdom.
Het starten verloopt net zoals je het beschrijft. Eerst wat rommelig draaien op een hoger toerental en na ongeveer 20 a 30 seconden en daarna gaat het beter. Eens op temperatuur bromt het blok zoals spinnende (snurkende) kat. Geen probleem dus.

Ik heb gisteren ook de batterij vervangen. De oude was compleet versleten volgens mijn oplader. Met de nieuwe is het een wereld van verschil.

@ RonnieW

Ja ik heb een van bouwjaar 2007.
Niet goed?
9-3 2.8 V6 Aero 2007

Gebruikersavatar
jaap noord
Geregistreerd lid
Berichten: 3115
Lid geworden op: za 10 sep, 2011 13:34
Regio: - kies een regio

Re: Enkele minpunten 2.8 v6

Bericht door jaap noord » za 15 jul, 2017 7:31

Het fluiten kan ook aan de raamrubbers liggen.
SAAB 900Si 2.3 Talladega.
CAAB 900SE 2.0T

Gebruikersavatar
Bummer
Geregistreerd lid
Berichten: 1495
Lid geworden op: do 26 mei, 2016 9:20
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Enkele minpunten 2.8 v6

Bericht door Bummer » za 15 jul, 2017 8:58

Bij verkeerde uitlijning zou ik eerder denken aan 'trekken naar één kant' dan aan trillingen of bijgeluid op de wielen.

Dan zou ik eerder het zoeken richting verkeerd afgesleten/gecupte banden. Als deze toch vervangen moeten worden, kun je de uitlijning laten checken. Maar als de auto niet trekt naar een kant toe, zou ik het niet direct daar zoeken. Gecupte banden kunnen door slechte schokdempers veroorzaakt worden. Door slechte demping is het bandcontact met de weg te onregelmatig waardoor de slijtage van het loopvlak niet constant is.

Hoe is de staat van de schokdempers voor? Altijd een lastig punt om te checken. Discussie lopen uiteen of dit echt te testen is, of dat je er pas iets zinnigs van kunt zeggen, als je zo'n ding los in de handen hebt.
Laatst gewijzigd door Bummer op za 15 jul, 2017 9:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...

Gebruikersavatar
RonnieW
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 1193
Lid geworden op: di 17 apr, 2012 20:18
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Enkele minpunten 2.8 v6

Bericht door RonnieW » za 15 jul, 2017 9:14

Er zijn problemen bekend met de distributie bij een serie v6 motoren van bouwjaar 2007. Kijk even bij dit topic daarover : viewtopic.php?f=18&t=136553
Saab 9³ Sport Estate 2.8 V6 T Aero Hirsch / 2006
Saab 9³ Cabrio 2.0T Aero Hirsch / 2005

Gebruikersavatar
V6Aero
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 5394
Lid geworden op: ma 19 feb, 2007 18:44
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Enkele minpunten 2.8 v6

Bericht door V6Aero » za 15 jul, 2017 9:47

Dat zoemen hoort niet. Kun je lokaliseren waar het geluid vandaan komt? Is het ook aanwezig als je geen aandrijving op de wielen hebt (uitrollen)?

Uitlijnen kan overigens nooit kwaad. En dan weet je zeker dat 'ie in ieder geval goed spoort en je nieuwe bandjes mooi gelijkmatig slijten.
Saab 9³ Cabrio 2.8T V6 Aero AUT
BMW 530dA Touring

Kwakkel
Geregistreerd lid
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 12 jul, 2017 21:02
Regio: BE - Oost-Vlaanderen / Flandre-Orientale

Re: Enkele minpunten 2.8 v6

Bericht door Kwakkel » zo 16 jul, 2017 12:30

Het zoemen komt van de voorwielen. Het mindert naarmate je uitbolt zonder gas.
Het zal inderdaad tijd worden voor een nieuw setje banden en alles laten uitlijnen. Dat kost allemaal niet heel veel en dan ben ik zeker.

Heb nog een vraag i.v.m. de tcs.
Werkt dat puur op de koppeling?
Ik bedoel, wanneer is vanuit stilstand een sprintje doe dan slipt de koppeling gigantisch door en begint ze te stinken.
Zet ik de tcs af, dan krijg ik een burnout van jewelste.
Ik was eerst bang dat m'n koppeling versleten was, maar denk dus van niet.
9-3 2.8 V6 Aero 2007

Kwakkel
Geregistreerd lid
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 12 jul, 2017 21:02
Regio: BE - Oost-Vlaanderen / Flandre-Orientale

Re: Enkele minpunten 2.8 v6

Bericht door Kwakkel » zo 16 jul, 2017 12:35

De schokdempers zouden nog goed moeten zijn.
Ik weet niet hoe het is Nederland gaat, maar als je in België een auto wil verkopen, moet je een carpass halen en laten keuren voor verkoop.
Dan wordt de wagen op vrijwel alles nagekeken en getest.
Mijn saab had een blanco keuring, met uitzondering een sterretje in de voorruit.
Dus ik neem aan dat m'n schokdempers nog op zijn minst "behoorlijk" zijn.
9-3 2.8 V6 Aero 2007

Gebruikersavatar
RonnieW
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 1193
Lid geworden op: di 17 apr, 2012 20:18
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Enkele minpunten 2.8 v6

Bericht door RonnieW » zo 16 jul, 2017 12:52

Nou, ik denk dat je koppelingsplaten zijn beste tijd wel hebben gehad zo te lezen...
Saab 9³ Sport Estate 2.8 V6 T Aero Hirsch / 2006
Saab 9³ Cabrio 2.0T Aero Hirsch / 2005

Kwakkel
Geregistreerd lid
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 12 jul, 2017 21:02
Regio: BE - Oost-Vlaanderen / Flandre-Orientale

Re: Enkele minpunten 2.8 v6

Bericht door Kwakkel » zo 16 jul, 2017 21:32

Enig idee hoeveel zo'n koppelingsplaatwissel kost?
9-3 2.8 V6 Aero 2007

Gebruikersavatar
davidjoost
Geregistreerd lid
Berichten: 6004
Lid geworden op: za 15 mei, 2004 16:52
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Enkele minpunten 2.8 v6

Bericht door davidjoost » ma 17 jul, 2017 13:05

De ietwat onrustige loop na de koude start herken ik ook bij de mijne. Heb onlangs 6 nieuwe bobines en bougies erin laten zetten dus aan de ontsteking zou het niet mogen liggen.
2011 Saab 9-5NG 2.8T V6
2008 Saab 9-3 Cabrio 2.8T V6
2005 Saab 9-3 Cabrio 2.8 V6 Turbo Aero (stage 1 DionHPT) - verkocht
1999 Volvo S80 T6 'Bi-Fuel' - verkocht
1990 Saab 9000 CD 2.0 T16 - verkocht

Gebruikersavatar
werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 6664
Lid geworden op: zo 02 mei, 2004 22:22
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Enkele minpunten 2.8 v6

Bericht door werli » di 18 jul, 2017 6:38

heey
als je een geluid hebt dat mee op en neer gaat met je snelheid dan is dat zeker te zoeken in banden ,aandrijving en wiellagers
de wiellagers van de 9,3 zijn we eens meer aan vervanging toe
dat in belgië de keuring test of je schokdempers nog goed zijn is een fabel ,de keuring ziet naar het percentage verschil tussen links en rechts ; dus heb je beide versleten schokdempers is het voor de be keuring ook goed

het doorslippen van je koppeling bij optrekken duidt er op dat je binnenkort deze kan/mag vervangen

mvg werner

Kwakkel
Geregistreerd lid
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 12 jul, 2017 21:02
Regio: BE - Oost-Vlaanderen / Flandre-Orientale

Re: Enkele minpunten 2.8 v6

Bericht door Kwakkel » di 18 jul, 2017 12:00

Ok, bedankt voor de info!
9-3 2.8 V6 Aero 2007

Plaats reactie