Caab 93 1998 stoelhoes zitting rechtsvoor los maken

1993-2002
Plaats reactie
%%123
Geregistreerd lid
Berichten: 90
Lid geworden op: do 12 mei, 2016 13:52
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Caab 93 1998 stoelhoes zitting rechtsvoor los maken

Bericht door %%123 » zo 16 apr, 2017 8:55

Hallo Allemaal,

Dankzij Klaas van het forum hebben we hier nu een extra beige lederen caab interieur staan. Geweldig. Nu had onze hond ook de voorstoel rechts beschadigd en hadden we al een andere stoel geplaatst, dwz zonder stoelverwarming en dat is natuurlijk jammer. De andere set heeft ook stoelen met verwarming. Alleen is van de voorstoel rechts op de zitting een naad losgekomen. Het idee is dus nu om de hoezen om te wisselen. Het gaat alleen om de zitting. Hoe moet ik dit aanpakken en is dit überhaupt mogelijk?

Groet, Christiaan

Gebruikersavatar
jaap noord
Geregistreerd lid
Berichten: 3115
Lid geworden op: za 10 sep, 2011 13:34
Regio: - kies een regio

Re: Caab 93 1998 stoelhoes zitting rechtsvoor los maken

Bericht door jaap noord » zo 16 apr, 2017 11:35

Je moet de stoel bijna helemaal demonteren. De leuning moet eerst los, deze zit met 4 torx bouten vast aan het frame, 2 links en 2 rechts. Wel even rekening houden met de kabelboom. Dan kun je de zitting los schroeven. 2 grote torx bouten voor onder een 2kleine torx boutjes aan de zijkant, daarom moet de leuning even los. Dan kun je de complete zitting er af nemen. Misschien kun je dan de stoelverwarming ook overzetten. Het is eigenlijk helemaal geen verwarming mat, maar meer een U-vormige plastic achtig iets. Aan de achterkant van de U vorm zit een klein dun vierkant elektrische aansluit plaatje, waar de kabel dus op zit. Dit plaatje zit wel verlijmd op het foam van de stoel, maar trek je zo los. Dus even de bekleding aan de achterkant van de zitting los halen, en de hele verwarming trek je r zo onderuit. De "mat" ligt tussen het leer en het foam.
Succes.
SAAB 900Si 2.3 Talladega.
CAAB 900SE 2.0T

%%123
Geregistreerd lid
Berichten: 90
Lid geworden op: do 12 mei, 2016 13:52
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Caab 93 1998 stoelhoes zitting rechtsvoor los maken

Bericht door %%123 » zo 16 apr, 2017 13:37

Haha ok wow... dacht dat t een klein klusje is... Is dit al eens met foto s gedocumenteerd? Is er mss een klusser in de regio Den Haag die dit samen met mij wil doen? Tegen een lekker flesje oid? ;)

Overigens hebben we nog een andere optie. We hebben 2 voorstoelen. Beide hebben stoelverwarming en de zitting van de linker stoel is nog wel goed. Maw ook de zitting van de linker stoel zou op de rechter gezet kunnen worden. Makkelijker?

Gebruikersavatar
jaap noord
Geregistreerd lid
Berichten: 3115
Lid geworden op: za 10 sep, 2011 13:34
Regio: - kies een regio

Re: Caab 93 1998 stoelhoes zitting rechtsvoor los maken

Bericht door jaap noord » zo 16 apr, 2017 13:58

Zie net trouwens, dat er gaten in de zijbeugels van de leuning zitten, misschien dat je daardoor de kleine torx boutjes van de zitting kunt bereiken. Deze boutjes zitten aan de zijkant, achteraan op het frame. 1 links en 1 rechts.
Als dat kan hoeft de leuning er niet af.
SAAB 900Si 2.3 Talladega.
CAAB 900SE 2.0T

Natnek3
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 67
Lid geworden op: di 01 jan, 2019 13:26
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Caab 93 1998 stoelhoes zitting rechtsvoor los maken

Bericht door Natnek3 » di 11 jun, 2019 18:36

Heeft iemand hier foto's van toevallig?
Saab 9-3 Cabrio 2000

Natnek3
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 67
Lid geworden op: di 01 jan, 2019 13:26
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Caab 93 1998 stoelhoes zitting rechtsvoor los maken

Bericht door Natnek3 » di 11 jun, 2019 18:57

Klopt het dat de rugleuning eraf moet? Heb aan de voorkant 2 torx boutjes gevonden die ervoor zorgen dat hij in zijn geheel met plastic kap en onderkant eruit kan. Echter blijft hij aan de achterkant vast zitten. Zijn die boutjes achter de beugel waarmee de rugleuning vast zit?

Afbeelding

Afbeelding
Saab 9-3 Cabrio 2000

Gebruikersavatar
mba
Geregistreerd lid
Berichten: 2519
Lid geworden op: vr 23 jul, 2004 12:41
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Caab 93 1998 stoelhoes zitting rechtsvoor los maken

Bericht door mba » za 15 jun, 2019 16:37

Je moet de hele stoel uit elkaar halen, dus ook zitting en rugleuning van elkaar scheiden. En vwb de verwarming: die verwarmingsmat is gelijmd op het schuimkussen. Dat haal je er niet zonder schade vanaf. Eigenlijk niet.
Dus als je je stoelverwarming wilt behouden moet je de schuimkussens ( met die verwarmingsmat) overzetten en het " nieuwe" leer van de andere stoel er overheen trekken. Ook een priegelklusje is de ontgrendeling van de hoofdsteungeleidig als je de rugleuning zou willen doen. Geldt overigens hetzelfde voor vwb verwarmingsmat.
Is al met al een intensief klusje ( heb het afgelopen winter voor beide voorstoelen gedaan). En let op je handen: dat staal is van binnen vlijmscherp. En is net zo intensief als 9-5 stoelen die ik al vaker heb gedaan, alleen is de ruimte in een 9-3 stoel nog beperkter. En pas op met de oudere stoelen met textiele tunnels: die zijn vaak door ouderdom verteerd en kunnen losscheuren. Met kleine tiewraps is dat wel te verhelpen want anders kun je de delen onderling niet meer opspannen.
Ik heb er destijds foto's van gemaakt ( moet ik wel weer even opzoeken). Stuur een pb als je de foto's wilt zien.
@ %%123: alleen de zittinghoes wisselen kan zonder de rugleuning los te maken, maar gaat beter als ie wel los is.
En door de jaren heen zijn er wijzigingen geweest om de bekleding om het schuimkussen ( zitting in dit geval) te trekken en te spannen aan de achterzijde. Het komt voor met paar zelftappers ( aan de achterkant) maar ook met een strip.

Gebruikersavatar
mba
Geregistreerd lid
Berichten: 2519
Lid geworden op: vr 23 jul, 2004 12:41
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Caab 93 1998 stoelhoes zitting rechtsvoor los maken

Bericht door mba » vr 21 jun, 2019 14:49

Kleine aanvulling; ik moet destijds een foutje hebben gemaakt met de opslag van de foto's :( want ik kan ze nergens meer terug vinden. Wel de link naar een filmpje dat ik zelf ook destijds heb gebruikt: https://www.youtube.com/watch?v=r7R5d7cuQV8
Is een zeer verhelderend filmpje. :wink:

Bij demontage van de stoel maakt het niet veel uit of je een electrisch te bedienen stoel hebt of handmatig. Bij handmatig moet je de draaiknop van de rugleuning er afdrukken en de hendel voor de hoogteverstelling. Maar die hoeft er niet per se af net als de kap aan de zijkant als je de zitting er af wilt hebben (kussen). Wel alle torxboutjes losmaken.
Bij electrisch de bedieningsknoppen er af drukken.

Voor de geïnteresseerden; ik heb nog 2 verwarmingsmatten voor de zitting: 1 hele nieuwe nooit gebruikt en nieuw in originele verpakking en 1 hele nieuwe eveneens nooit gebruikt maar wel kort verlijmd geweest. Zijn niet meer nieuw te koop. Zijn originele saabonderdelen geen universele.
Destijds bij de dealer heb ik helaas de verkeerde verwarmingsmatten gekocht voor mijn 9-5; deze matten zijn voor de standaard stoelen in de 9-5 en dus ook 9-3. Mijn 9-5 die ik toen had, was voorzien van sportstoelen. Ik had de lijm er al op en toen ik ging plaatsen bleek dat t toch niet goed ging komen. Daarom zitten er nu wat lijmresten aan maar deze mat is dus eveneens hagelnieuw, nooit gebruikt maar wel met lijmresten. Indien interesse dan graag per pb.

Plaats reactie