Trionic project inbouwen

1978-1993
Gebruikersavatar
Ruud 9.3
Donateur
Donateur
Berichten: 1268
Lid geworden op: wo 03 jan, 2007 19:46
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Trionic project inbouwen

Bericht door Ruud 9.3 » zo 16 apr, 2017 9:39

Aan alle feestjes komt een eind, zo ook mijn avontuur met de classic cabrio.
De auto is te koop, het is tijd voor een nieuw project. Mijn vrouw zegt dat ik er spijt van krijg maar dat risico neem ik dan maar.

Een ieder bedankt voor de waardevolle adviezen.
Sedan 9.3 SS 2007, Cabrio 9.3 SE 2002, 9000 Anni 1997, Volvo S60 2018
projecten: 900 T16S Aero 1992 en 96 V4 1971 Megasquirt

ex 900 T8 APC 1983, 9000i CC 1987, 900i 1985, Cabrio 900S Aero T5 1993, 9000i CSE 1994, 9000i CD 1990

Rijkdom zit tussen de oren, niet in je portemonnee

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 12486
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
Regio: NL - Provincie Limburg
Contacteer:

Re: Trionic project inbouwen

Bericht door Krizzie » zo 16 apr, 2017 14:49

Eens met je vrouw!
-MY91 Witte T5.5'ed 900 Aero - 216wpk / 338wnm: Meer info en foto's hier

Gebruikersavatar
Ruud 9.3
Donateur
Donateur
Berichten: 1268
Lid geworden op: wo 03 jan, 2007 19:46
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Trionic project inbouwen

Bericht door Ruud 9.3 » zo 16 apr, 2017 15:10

Er komt vast iets moois voor terug Kris
Sedan 9.3 SS 2007, Cabrio 9.3 SE 2002, 9000 Anni 1997, Volvo S60 2018
projecten: 900 T16S Aero 1992 en 96 V4 1971 Megasquirt

ex 900 T8 APC 1983, 9000i CC 1987, 900i 1985, Cabrio 900S Aero T5 1993, 9000i CSE 1994, 9000i CD 1990

Rijkdom zit tussen de oren, niet in je portemonnee

Gebruikersavatar
K0ENIE
Geregistreerd lid
Berichten: 404
Lid geworden op: di 17 nov, 2015 22:22
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Trionic project inbouwen

Bericht door K0ENIE » zo 16 apr, 2017 15:33

Zo'n vrouw vind je nooit meer...
Saab 9000 st2 550.000 km- Daf 55 Turbo Trionic LPi - Dacia 1304 1.6i

Gebruikersavatar
Jeroen van 't Hul
Geregistreerd lid
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 23 sep, 2015 12:58
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Trionic project inbouwen

Bericht door Jeroen van 't Hul » za 11 nov, 2017 12:18

Gisteren mijn Saab 900 turbo 16 uit '84 ook succesvol weten te starten met een verse trionic 5.5 installatie. Na met de auto diverse problemen gehad te hebben zowel elektrisch als mechanisch (motorolie lekken, stuurolie lekken, koelwater verbruik/scheur in cilinderkop/oververhit raken, pingelschade aan een van de zuigers, en alle vervelende tik geluiden die dit tot gevolg heeft.) besloten de motor te vervangen door een exemplaar van de sloop. Het sloop blok komt uit 1990. Ik heb hem min of meer uit voorzorg voorzien van nieuwe pakkingen, keerringen, ketting, kettingspanners en geleiding.


Blok vers van de sloop:
Afbeelding


Gedemonteerd en voorzien van een beetje verf:
Afbeelding

Afbeelding


Distributie:
Afbeelding


Cilinderkop monteren:
Afbeelding

Afbeelding


Voorproefje:
Afbeelding


Gespoten klepdeksel:
Afbeelding


Motor optillen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Temperatuursensor voor de lucht gemonteerd met aluminium epoxy. Op de draad van de sensor vaseline gesmeerd zodat de epoxy daar niet op hecht. Sensor is er nu gewoon in/uit te draaien. Uiteindelijk afgedicht met O-ring.
Afbeelding

Afbeelding

CAD tekening gemaakt voor een bewerking van het vliegwiel, en laten uit frezen door middel van een CNC freesmachine. Dit dient als 'triggerwheel'. Verder een beugel gemaakt voor de CPS sensor.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Bedrading aansluiten:
Afbeelding


Solderen om te kunnen programmeren:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Eerst gestart zonder bougies om olie te verpompen en olie ontlucht. Daarna brandstofpomp laten draaien zodat alle leidingen/filter vullen. Bougies aangesloten en gestart. Startte na 5 seconden. Tikte aan het begin wel flink, maar dat zijn de klepstoters die nog gevuld moesten worden.
https://photos.app.goo.gl/FnHtaMyAf5JwpJtg1

Tot op heden nog geen olielek gevonden, water ontlucht en temperatuur was ook perfect. Alleen wilde de motor niet meer uit toen ik de sleutel omdraaide. Toch nog ergens een draad verkeerd :D.
84-er 5 deurs, 900 T16 met Trionic 5.5 :O:

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10014
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Trionic project inbouwen

Bericht door Vyv » za 11 nov, 2017 12:30

Mooi gedaan!
Trionic project zelf doen staat ook nog op mijn bucket list...

Gebruikersavatar
Ruud 9.3
Donateur
Donateur
Berichten: 1268
Lid geworden op: wo 03 jan, 2007 19:46
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Trionic project inbouwen

Bericht door Ruud 9.3 » za 11 nov, 2017 14:59

Zeker mooi project. Goed aangepakt met "nieuw" motorblok.
Veel veilige kilometers toegewenst.
Sedan 9.3 SS 2007, Cabrio 9.3 SE 2002, 9000 Anni 1997, Volvo S60 2018
projecten: 900 T16S Aero 1992 en 96 V4 1971 Megasquirt

ex 900 T8 APC 1983, 9000i CC 1987, 900i 1985, Cabrio 900S Aero T5 1993, 9000i CSE 1994, 9000i CD 1990

Rijkdom zit tussen de oren, niet in je portemonnee

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 12486
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
Regio: NL - Provincie Limburg
Contacteer:

Re: Trionic project inbouwen

Bericht door Krizzie » za 11 nov, 2017 20:35

Welkom bij de T5 club! :D
-MY91 Witte T5.5'ed 900 Aero - 216wpk / 338wnm: Meer info en foto's hier

Gebruikersavatar
Jeroen van 't Hul
Geregistreerd lid
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 23 sep, 2015 12:58
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Trionic project inbouwen

Bericht door Jeroen van 't Hul » za 11 nov, 2017 22:47

Bedankt voor de positieve reacties! :D

Vandaag op zoek gegaan naar de oorzaak van het probleem dat de motor niet uit wil via het contactslot. Via pin 60 naar de ECU komt het signaal '15' binnen (sleutel in run en start). Zet ik 'm op contact, gaat de CEL ongeveer 3 sec. aan en de brandstofpomp even, staat er batterij spanning op pin 60. Sleutel van contact af, 0 volt. Dat is goed zou je zeggen. Start ik 'm, slaat hij aan, spanning op pin 60 14 volt, sleutel van contact af, blijft lopen... spanning op pin 60 ongeveer 4-5 volt. Onderbreek ik handmatig lijn '15' naar pin 60, gaat de motor meteen uit. En na een paar seconden hoor ik de DI even zoemen (burn off cycle of iets dergelijks denk ik)

Ik vermoed dat er ergens een component voeding blijft geven met contact uit en motor aan. Misschien is het de CEL zelf? Ik krijg geen foutmeldingen, ook niet als ik met lopende motor bijvoorbeeld de boost control valve eraf haal. Mijn '84er had geen CEL maar wel een choke lampje. Die heb ik nu in gebruik als CEL. Misschien dat daar iets fout gaat. Het lampje wordt gevoed met lijn 15 en naar 0 volt geschakeld door de ECU. Lampje brand wel 3 sec. met sleutel op contact voor het starten.
84-er 5 deurs, 900 T16 met Trionic 5.5 :O:

Gebruikersavatar
Ruud 9.3
Donateur
Donateur
Berichten: 1268
Lid geworden op: wo 03 jan, 2007 19:46
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Trionic project inbouwen

Bericht door Ruud 9.3 » zo 12 nov, 2017 13:08

Er zijn classics die blijven lopen wanneer bijvoorbeeld de remlichten slechte massa hebben in hun behuizing. Of waarbij de remlampjes verkeerd geplaatst zijn. Maar dat zijn dan Bosch of Lucas systemen.
Je kun je remlichten er een keer uitdraaien en zien of hij dan nog steeds blijft draaien.

Anders toch je pin 60 lijn elimineren. Spanning moet schijnbaar echt nul zijn om de motor te laten stoppen.
Sedan 9.3 SS 2007, Cabrio 9.3 SE 2002, 9000 Anni 1997, Volvo S60 2018
projecten: 900 T16S Aero 1992 en 96 V4 1971 Megasquirt

ex 900 T8 APC 1983, 9000i CC 1987, 900i 1985, Cabrio 900S Aero T5 1993, 9000i CSE 1994, 9000i CD 1990

Rijkdom zit tussen de oren, niet in je portemonnee

Gebruikersavatar
Jeroen van 't Hul
Geregistreerd lid
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 23 sep, 2015 12:58
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Trionic project inbouwen

Bericht door Jeroen van 't Hul » ma 13 nov, 2017 20:32

Ga er morgenavond weer mee verder. Massa probleem zou heel goed kunnen. Ik ben namelijk onder het dashboard bezig geweest. Verder schiet ik er nu even software in zonder APC klep. Eerst even op basisdruk proberen te rijden, maar dat duurt nog even want er moet nog van alles gemonteerd worden :D
84-er 5 deurs, 900 T16 met Trionic 5.5 :O:

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Trionic project inbouwen

Bericht door turbopilot » di 14 nov, 2017 8:22

Als je het licht uitzet met de schakelaar en dan de auto, gaat hij dan wel uit?

Ik heb er 1 die soms ook aan blijft, eerst licht uit dan auto wil wel. Heb alle lampjes al een keer gecontroleerd, zal massa nog eens bekijken :-S+


Mooi project btw :thumbup2:
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
Jeroen van 't Hul
Geregistreerd lid
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 23 sep, 2015 12:58
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Trionic project inbouwen

Bericht door Jeroen van 't Hul » wo 15 nov, 2017 0:06

Ik heb met een regelbare voeding 12 volt gezet, op de kabel die naar de D+ van de dynamo gaat (kabel losgekoppeld). Accu ook losgekoppeld. Nu gaat er opeens verschillende lampjes op het instrumenten paneel branden. Accu lampje en olie lampje. Als ik het schema zo bekijk, zei het dat deze uit 1985 is, zou dit helemaal niet moeten kunnen. Ik vermoed nu dat de diode kapot is (lage weerstand in beide richtingen, anders zou de dynamo en het lampje niet doen). Morgen sloop ik het dashboard los en gaan we meten/vervangen.

Afbeelding
84-er 5 deurs, 900 T16 met Trionic 5.5 :O:

Gebruikersavatar
Jeroen van 't Hul
Geregistreerd lid
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 23 sep, 2015 12:58
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Trionic project inbouwen

Bericht door Jeroen van 't Hul » wo 15 nov, 2017 23:34

Dashboard voor niks losgehaald... ;-|+ zat helemaal geen diode tussen de accu lamp en de D+... Heb er een in het laatste stukje van de draad naar D+ gezet. Motor gaat nu netjes uit :D :D
84-er 5 deurs, 900 T16 met Trionic 5.5 :O:

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Trionic project inbouwen

Bericht door turbopilot » vr 17 nov, 2017 19:02

Waar zit het draadje nu tussen?
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Plaats reactie