lekkage 9-3 cabrio SC

Voor alle Saab cabrio rijders
Switch
Geregistreerd lid

Re: lekkage 9-3 cabrio SC

Bericht door Switch » wo 13 nov, 2013 15:22

Ik heb ook de rubbers ingesmeerd met vaseline en het dak opnieuw geïmpregneerd. Het buitje van gisteren heeft 'ie doorstaan... :| Zie wel liever een permanente oplossing.

emme
Geregistreerd lid

Bericht door emme » za 18 jan, 2014 20:08

Beste Saab liefhebbers,

Vandaag deed ik de kofferbak een open en tot onze verassing was het tapijt heel nat. Heb zitten te zoeken waar het water vandaan zou komen maar zonder succes. Is er iemand die hier mee te maken heeft gehad ?
Dien ik hiervoor een nieuw vraag aan te maken ?
Dank voor de info

ErikC
Geregistreerd lid

Bericht door ErikC » zo 05 mar, 2017 16:11

Nu overkom dit probleem bij mij na hard regenweer. Aan beide hoeken vallen de druppels flink. Sinds september 2016 (aanschaf van 9-3 cabrio bj 2004) was er geen probleem. Pas laatste maand wordt het steeds erger. Zo te lezen uit dit forum, is impregneren van het dak noodzakelijk. Ik heb Renovo spullen online gekocht. Zal wel kijken of het echt opgelost is.

Verstuurd vanaf mijn E5823 met Tapatalk

J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Bericht door J.vandermeulen » zo 05 mar, 2017 18:46

Mijn caab staat lekker droog onder de carport en dak krijgt dus niet veel water voor de kiezen. Ik ben wel benieuwd naar de modificatie.

Een andere vraag is het impregneren van de kap. Deze bestaat volgens mij uit meerdere lagen waaronder een rubberen laag die het water tegen houdt. De zin van impregneren ontgaat mij dus.

ErikC
Geregistreerd lid

Bericht door ErikC » zo 05 mar, 2017 20:27

In plaats van een carport ben ik gedwongen om een dakhoes te kopen bij https://www.autohoezenonline.nl/dakhoes-waterdicht" onclick="window.open(this.href);return false;. :?

Met belangrijke eigenschappen:
Dakhoes sedan size L (292 X 147 X 51 cm)
100 % Waterdicht (i.p.v. waterafstotend)
Dubbele naden zijn extra waterdicht afgewerkt
Fleece (zachte) binnenkant
6x Goede bevestiging door middel van kunststof haken (en elastiek) voor bevestiging aan de auto

Komt binnenkort binnen.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » di 07 mar, 2017 16:13

Ik heb ook last van druppels bovenaan de hoeken van de A-stijlen en heb eens goed gekeken naar de afvoerrubbers, volgens mij zitten deze te dicht gedrukt (rubber heeft niet meer zijn originele pasvorm?) en is er een opstaand (niet logisch?) randje waardoor er water blijft staan en naar binnen komt lopen. Ik heb gekozen om het gat wat groter te maken en het opstaand randje weg tehalen met een scherp scalpelmesje. Volgens mij kan het water nu beter weg, zal het resultaat hier wel posten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Erry
Geregistreerd lid

Bericht door Erry » di 07 mar, 2017 17:24

Hallo,

mooie foto's: mijn Vector 2005 had precies hetzelfde probleem. Ik heb met een dunne electriciteitsdraad de kanaaltjes naar beneden voorzichtig doorgestoken, daarna rondom de rubbers met vaseline ingesmeerd en nu heb ik geen lekkages meer. Auto staat buiten en we hebben de laatste weken flinke regenbuien gehad.
Groet,
Erry
Maastricht

ErikC
Geregistreerd lid

Bericht door ErikC » di 07 mar, 2017 21:30

Erry schreef:Hallo,

mooie foto's: mijn Vector 2005 had precies hetzelfde probleem. Ik heb met een dunne electriciteitsdraad de kanaaltjes naar beneden voorzichtig doorgestoken, daarna rondom de rubbers met vaseline ingesmeerd en nu heb ik geen lekkages meer. Auto staat buiten en we hebben de laatste weken flinke regenbuien gehad.
Groet,
Erry
Maastricht
Graag foto's toevoegen voor meer duidelijkheid.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » do 09 mar, 2017 12:49

Vyv schreef:... Volgens mij kan het water nu beter weg, zal het resultaat hier wel posten.
Gisterochtend door de regen gereden en verder de hele dag in de regen gestaan. Geen druppeltje meer te zien, me happy :-)

ErikC
Geregistreerd lid

Bericht door ErikC » do 09 mar, 2017 20:58

Vyv schreef:
Vyv schreef:... Volgens mij kan het water nu beter weg, zal het resultaat hier wel posten.
Gisterochtend door de regen gereden en verder de hele dag in de regen gestaan. Geen druppeltje meer te zien, me happy :-)
Mooi voor je.

Waar gaat het water naar toe als het door grote gat heen gaat? Ik heb de portier opengemaakt. Hij zou naar de portier scharnier lopen. Hoe wordt ie dan afgevoerd? Ik hoop niet dat het gaat roesten op lange termijn.

Andere vraagje. Bij het regen komt het water binnen. Door de zwarte stof (lek) heen? Of het water wordt verzameld OP het dak en gaat via de rubberen hoek naar binnen?

rutgerreinier
Donateur
Donateur

Bericht door rutgerreinier » vr 10 mar, 2017 9:41

Water komt onder aan de deur er weer uit.

Als je dak strak is dan glijdt het water naar de zijkanten.
Hangt je dak, dan kan er een plasje vormen, meestal tussen voorraad en 1ste beugel. De zwarte toplaag gaat dan lekken, maar als de rubberen tussenlaag goed is, watert het naar de zijkanten af.
Is die laag poreus geworden dan zal het daar water doorlaten en heb je lekkage. Duurt wel even voordat het echt nat wordt in de auto, zit nog isolatie tussen en de binnen hemel.

ErikC
Geregistreerd lid

Bericht door ErikC » vr 10 mar, 2017 10:04

Zoals beschreven door een paar Saab-rijders, zit er een gat (een smalle scheur) in de rubberen hoekjes. Ik vraag me af of het bewust zo gemaakt is door de Saab fabrikant? Is de scheur spontaan ontstaan na jaren door een slijtage?

rutgerreinier
Donateur
Donateur

Bericht door rutgerreinier » vr 10 mar, 2017 12:29

ErikC schreef:Zoals beschreven door een paar Saab-rijders, zit er een gat (een smalle scheur) in de rubberen hoekjes. Ik vraag me af of het bewust zo gemaakt is door de Saab fabrikant? Is de scheur spontaan ontstaan na jaren door een slijtage?
Die scheur van hierboven?
Die hoort zo. Is zelfs een modificatie op geweest. Meende 2 buisjes onderaan de doorvoer tegen dicht klemmen met de deur.

ErikC
Geregistreerd lid

Bericht door ErikC » wo 15 mar, 2017 20:54

rutgerreinier schreef:
ErikC schreef:Zoals beschreven door een paar Saab-rijders, zit er een gat (een smalle scheur) in de rubberen hoekjes. Ik vraag me af of het bewust zo gemaakt is door de Saab fabrikant? Is de scheur spontaan ontstaan na jaren door een slijtage?
Die scheur van hierboven?
Die hoort zo. Is zelfs een modificatie op geweest. Meende 2 buisjes onderaan de doorvoer tegen dicht klemmen met de deur.
Ik heb een water test uitgevoerd om te kijken waar het water naar toe gaat. Zie foto voor details. Het bleek dat het gaat druppelen boven de deur scharnieren. Het zal niet goed gaan op lange termijn. Er zal een corrosie optreden en/of vaker insmeren met een vet.

Hebben jullie een langere buis aangebracht tot aan de onderkant van de portier?

Afbeelding

rutgerreinier
Donateur
Donateur

Bericht door rutgerreinier » do 16 mar, 2017 19:14

Volgens mij loopt het bij mij langer door.
Zal morgen eens voor je kijken.

Plaats reactie