Ervaringen 9-5 ng
- J.vandermeulen
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2688
- Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Ervaringen 9-5 ng
Van de 9-3 en de 9-5 is bekend dat de bouwkwaliteit van vooral de laatste versies uitstekend is en zijn typische kwalen alom beschreven. In hoeverre geldt dit ook voor de ng?
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T
9-3X 2009 2.0T
- DionHPT
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2703
- Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
- Regio: NL - Provincie Gelderland
- Contacteer:
Re: Ervaringen 9-5 ng
Mijn persoonlijke ervaring?
beste Saab welke ik ooit gereden heb. Zwakke punten zitten voornamelijk in de softlak van de knopjes en de verkrijgbaarheid van sommige onderdelen.
Voor de rest echt een geweldige autobahncruiser waar je zelfs sportief mee kan doen.
beste Saab welke ik ooit gereden heb. Zwakke punten zitten voornamelijk in de softlak van de knopjes en de verkrijgbaarheid van sommige onderdelen.
Voor de rest echt een geweldige autobahncruiser waar je zelfs sportief mee kan doen.
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM
9-3 SC 2.8T Aero '10
BMW 318is '89 met een B204 motor
9-5 Troll Estate Aut '04
Mini F56 JCW '18
9-3 SC 2.8T Aero '10
BMW 318is '89 met een B204 motor
9-5 Troll Estate Aut '04
Mini F56 JCW '18
- J.vandermeulen
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2688
- Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Ervaringen 9-5 ng
En algehele betrouwbaarheid bij hogere km standen? Verkrijgbaarheid onderdelen lijkt mij lastig naar mate dit moois ouder wordt.
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T
9-3X 2009 2.0T
- N207
- Donateur
- Berichten: 1986
- Lid geworden op: za 12 aug, 2006 17:01
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Ervaringen 9-5 ng
Tsja, wat zijn hogere km-standen. Ik neem aan dat er nog niet zoveel rondrijden met meer dan 200K op de teller.
Ik zit nu op een goede 103K en qua betrouwbaarheid heb ik geen klachten. Wel zijn er een aantal aandachtspunten/zwakke punten:
- de remblokken slijten vrij snel, gaan zo'n 40K km mee. Mijn NG is een automaat, dus moet er sowieso meer geremd worden dan bij een handbak. Daarbij rij je toch al snel rond met meer dan 1700 kg, dus hebben de blokken het iets zwaarder.
- Stoelverwarmingsmatjes gaan snel stuk. Bestuurderskant is al één keer vervangen, bijrijderskant is nu voor de tweede keer kapot. Originele Saab matjes zijn goedkoper dan Opel Insignia-matjes...
- De batterij van de afstandsbediening gaat relatief snel leeg. Er komt dan geen melding maar je merkt het doordat de auto minder gaat reageren bij openen/sluiten en dat de tijd tussen drukken op de startknop en daadwerkelijk starten een seconde (of twee) langer gaat duren.
- Een regelmatig voorkomend euvel is het uitvallen van de LED balk op de kofferdeksel; of vocht erin. Hier heeft onze NG geen last van maar het schijnt iets lastiger te vervangen.
Maar, zoals ik al schreef, het zijn allemaal geen onoverkomelijke zaken. Al met al zijn wij nog steeds zeer tevreden over/met onze NG. Zoals Dion al schrijft is het een heerlijke snelwegcruiser.
En zeg nou zelf, welke auto is nu totaal probleemloos (okee, Toyota misschien, maar dat is ook emotieloos)?
Ik zit nu op een goede 103K en qua betrouwbaarheid heb ik geen klachten. Wel zijn er een aantal aandachtspunten/zwakke punten:
- de remblokken slijten vrij snel, gaan zo'n 40K km mee. Mijn NG is een automaat, dus moet er sowieso meer geremd worden dan bij een handbak. Daarbij rij je toch al snel rond met meer dan 1700 kg, dus hebben de blokken het iets zwaarder.
- Stoelverwarmingsmatjes gaan snel stuk. Bestuurderskant is al één keer vervangen, bijrijderskant is nu voor de tweede keer kapot. Originele Saab matjes zijn goedkoper dan Opel Insignia-matjes...
- De batterij van de afstandsbediening gaat relatief snel leeg. Er komt dan geen melding maar je merkt het doordat de auto minder gaat reageren bij openen/sluiten en dat de tijd tussen drukken op de startknop en daadwerkelijk starten een seconde (of twee) langer gaat duren.
- Een regelmatig voorkomend euvel is het uitvallen van de LED balk op de kofferdeksel; of vocht erin. Hier heeft onze NG geen last van maar het schijnt iets lastiger te vervangen.
Maar, zoals ik al schreef, het zijn allemaal geen onoverkomelijke zaken. Al met al zijn wij nog steeds zeer tevreden over/met onze NG. Zoals Dion al schrijft is het een heerlijke snelwegcruiser.
En zeg nou zelf, welke auto is nu totaal probleemloos (okee, Toyota misschien, maar dat is ook emotieloos)?
Drie exen: Saab 96 v4 "Knut" (1974), Saab 9-3 2.3T Viggen Coupé (2000), Saab 9-5 NG 2.0T Vector Exclusiv (2010)
Huidig: Volvo V60 T5 R-design Polestar (2019)
Huidig: Volvo V60 T5 R-design Polestar (2019)
- Dessel
- Geregistreerd lid
- Berichten: 959
- Lid geworden op: do 18 jan, 2007 18:47
- Regio: BE - Vlaams-Brabant / Brabant flamand
Re: Ervaringen 9-5 ng
Die van mij (Vector van 2010, TiD 160 pk (Hirsch naar 180 pk), automaat) heeft nu 210.000 km en rijdt nog steeds perfect. Overlaatst is een wiellager vervangen en bij +/- 170.000 km de radiator. Ben zelf niet de eerste eigenaar maar heb voor de rest geen al te grote kosten teruggevonden.
De Saab is helaas vervangen door een firmawagen, maar ik blijf er altijd met plezier mee rijden en die gaat zeker niet direct weg
De Saab is helaas vervangen door een firmawagen, maar ik blijf er altijd met plezier mee rijden en die gaat zeker niet direct weg
2010 Saab 9-5 NG TiD Aut Vector, Hirsch
1959 Saab 93B De Luxe
1992 Saab 9000 CDE -> carbage runner
2006 Saab 9-5 DE Aero Estate, Hirsch
1959 Saab 93B De Luxe
1992 Saab 9000 CDE -> carbage runner
2006 Saab 9-5 DE Aero Estate, Hirsch
- N207
- Donateur
- Berichten: 1986
- Lid geworden op: za 12 aug, 2006 17:01
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Ervaringen 9-5 ng
Bij onze NG niet het lager zelf, maar de ESP sensor die erin zit. De dealer dacht dat het hele lager vervangen zou moeten worden (schijnt bij eerdere 9-5 het geval te zijn), maar bij de NG kan de sensor apart worden vervangen.Dessel schreef:... Overlaatst is een wiellager vervangen ...
Drie exen: Saab 96 v4 "Knut" (1974), Saab 9-3 2.3T Viggen Coupé (2000), Saab 9-5 NG 2.0T Vector Exclusiv (2010)
Huidig: Volvo V60 T5 R-design Polestar (2019)
Huidig: Volvo V60 T5 R-design Polestar (2019)
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 33
- Lid geworden op: do 07 jan, 2010 17:56
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Ervaringen 9-5 ng
Mijn 9-5 in oktober 2015 gekocht. Nieuw, 2021 km op de teller door het verkopende bedrijf gereden om de bpm te kunnen verrekenen. Het is een biopower met handbak en hij bevalt meer dan goed.
De teller staat nu op 38000km en het enige euvel tot nu is het vervangen van de in en uitlaat sensor welke de aansturing van de variabele nokkenasafstelling regelen. Eigenlijk was het de uitlaatsensor maar ik heb preventief de inlaatsensor ook vervangen.
Dit komt vaker voor en als het je overkomt bestel de sensoren dan bij opel. Ze zijn gelijk maar bij opel is de uitlaatsensor gemodificeerd. Als je bij Saab besteld is dit niet het geval.
De teller staat nu op 38000km en het enige euvel tot nu is het vervangen van de in en uitlaat sensor welke de aansturing van de variabele nokkenasafstelling regelen. Eigenlijk was het de uitlaatsensor maar ik heb preventief de inlaatsensor ook vervangen.
Dit komt vaker voor en als het je overkomt bestel de sensoren dan bij opel. Ze zijn gelijk maar bij opel is de uitlaatsensor gemodificeerd. Als je bij Saab besteld is dit niet het geval.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 33
- Lid geworden op: do 07 jan, 2010 17:56
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Ervaringen 9-5 ng
Inmiddels heeft de Saab 62k op zijn teller staan. Hij rijd als nieuw' bij 37k een beurt gehad waarbij de remblokken voor zijn vernieuwd. Over 35% (indicatie oliekwaliteit) staat de volgende beurt gepland.
Ben vastbesloten er de komende 15 jaar in te blijven rijden
Ben vastbesloten er de komende 15 jaar in te blijven rijden