B204 -> B206 in Ascona-B:
-
tanisha
- Geregistreerd lid
Re: B204 in Ascona-B:
Wat ik mij afvroeg ga je de veranderende vermogensafgifte ook opvangen met een andere dif?
-
RacesconaB204L
- Geregistreerd lid
Remco, ik hoop dat die Aisin W57 bak ook nog 100Nm extra aankan
Tot nu toe probleemloos gefunctioneerd. Mocht ie het toch begeven dan komt er achter de Ascona ook een ZF 5-versnellingsbak van een E46-330D/E39-530D (GS5-39DZ); alleen wat meer werk om een koppelingshuis ervoor gelast te krijgen.... en 5e is 1:1 -> dan moet er zeker een langer dif onder (3.31 Volvo-dif van een 240/740/760/940 zou ik dan nodig hebben).
De huidige Toyota-bak is 0.861 in z'n 5, met een 3.91 dif en 255/40-R17 is wel uit te rekenen dat ie zo'n 250km/h loopt bij 7200rpm. Op de Nordschleife haalde de Ascona dit met de B204 op twee stukken, maar 250 als topsnelheid op circuits is denk ik snel genoeg. Met de nieuwe B206 gaat ie er wat sneller zijn denk ik, maar voorlopig ga ik de eindoverbrenging in het dif nog niet aanpassen (heb nog wel een 3.73 en 3.54 liggen). We gaan het zien.....
Eerst het beestje nog maar eens netjes monteren en afstellen (hij is intussen ingebouwd, maar o.a. de motorsteun aan de uitlaatzijde moet/wil ik aangepast. De B206 heeft een wat slankere taille door het ontbreken van de balansassen.)
De huidige Toyota-bak is 0.861 in z'n 5, met een 3.91 dif en 255/40-R17 is wel uit te rekenen dat ie zo'n 250km/h loopt bij 7200rpm. Op de Nordschleife haalde de Ascona dit met de B204 op twee stukken, maar 250 als topsnelheid op circuits is denk ik snel genoeg. Met de nieuwe B206 gaat ie er wat sneller zijn denk ik, maar voorlopig ga ik de eindoverbrenging in het dif nog niet aanpassen (heb nog wel een 3.73 en 3.54 liggen). We gaan het zien.....
Eerst het beestje nog maar eens netjes monteren en afstellen (hij is intussen ingebouwd, maar o.a. de motorsteun aan de uitlaatzijde moet/wil ik aangepast. De B206 heeft een wat slankere taille door het ontbreken van de balansassen.)
-
tanisha
- Geregistreerd lid
De 2.3 levert zijn Max koppel lager in de toeren dan de 2.0 om de pawerband nog effectief te gebruiken zoals je gewend was zal je wat moeten gaan veranderen in de eind overbrenging!
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Ik kijk alweer uit naar de filmpjes! Ik doe ze afspelen op het grote scherm in de woonkamer en dan lijkt het wel alsof ik er bij ben 
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Wat gaat het voordeel worden van de nieuwe motor?
-
RacesconaB204L
- Geregistreerd lid
Die eindoverbrenging is al erg lang naar race-auto maatstaven. Deze 2.3 gaat ook de 7200 rpm makkelijk halen met die lichte drijfstangen en zuigers en iets grotere turbo/injecteurs .... weet ik intussen van de BMW E30-M3 waar deze setup al ongeveer in zit; die gaat gewoon nog een onwaarschijnlijke bak harder dan mijn B204 en dan heb ik het niet over onderbuikgevoel maar over gewoon een stuk eerder aankomen bij de volgende bocht en snelheden die nog behoorlijk hoger liggen; en deze heeft de zelfde eindoverbrenging als de Ascona.
Ik denk dat je deze 2.3 niet meer zo heel erg vergelijken kunt met een standaard B234/235; over die powerband maak ik me daarom niet zoveel zorgen. Het is van alles vooral méér.
Rijdend in de BMW met Saab-motor hebben we elkaar al regelmatig aangekeken en gezegd/gedacht dat een dergelijke auto ook echt niet meer harder hoeft te gaan. Zo is het voor eerst weer spannend genoeg. Ook een hele dobber voor heel dikke moderne kanonnen
...we zullen zien 
Ik denk dat je deze 2.3 niet meer zo heel erg vergelijken kunt met een standaard B234/235; over die powerband maak ik me daarom niet zoveel zorgen. Het is van alles vooral méér.
Rijdend in de BMW met Saab-motor hebben we elkaar al regelmatig aangekeken en gezegd/gedacht dat een dergelijke auto ook echt niet meer harder hoeft te gaan. Zo is het voor eerst weer spannend genoeg. Ook een hele dobber voor heel dikke moderne kanonnen
-
tanisha
- Geregistreerd lid
Ben benieuwd of de 2.3 set up die hoge toerentallen blijft volhouden Meestal vinden lange slag motoren dat niet heel fijn.
Dat een 2.3 een monsterlijk koppel heeft is een fijt ik combineer dat in mijn 9-5 met een bak van een 3.0 diesel zo rij ik puur op koppel.
Dat een 2.3 een monsterlijk koppel heeft is een fijt ik combineer dat in mijn 9-5 met een bak van een 3.0 diesel zo rij ik puur op koppel.
-
Krizzie
- Donateur (3x)

Een gesmede 2.3 heeft veel minder/geen problemen met hoge toeren.
Een lichter blok en meer vermogen/koppel, best of both worlds!
Een lichter blok en meer vermogen/koppel, best of both worlds!
-
tanisha
- Geregistreerd lid
De zuigers is het probleem ook niet bij een standaard b234 het zijn de drijfstanglagers die op hun donder krijgen.
-
RacesconaB204L
- Geregistreerd lid
En precies daarom zitten er hele sterke Verdi drijfstangen gemonteerd (ook by far de duurste onderdelen in deze motor)
Dat samen met lichtere zuigers heft de beperkingen van een standaard B234 t.o.v. B204 wel op. Sterker nog, dit draaiwerk kan ook nog wel hogere toerentallen aan dan die ik voor ogen heb.
Dat samen met lichtere zuigers heft de beperkingen van een standaard B234 t.o.v. B204 wel op. Sterker nog, dit draaiwerk kan ook nog wel hogere toerentallen aan dan die ik voor ogen heb.
-
giuliettaevo
- Geregistreerd lid
Honda maakt ook lange slag motoren en die draaien ook makkelijk toeren. Het kan prima.
7000 toeren is in mijn ogen ook niet overdreven veel. Het is enkel even wennen voor jullie Saab mannen, jullie zijn gewend om op koppel te rijden.
7000 toeren is in mijn ogen ook niet overdreven veel. Het is enkel even wennen voor jullie Saab mannen, jullie zijn gewend om op koppel te rijden.
-
evo
- Donateur (2x)

...heb al wel wat +7000rpm SAABjes rijden hoor... en die zijn dan zeker nog niet aan het inkakken
Ik rijd als "daily" een 276Gr Trionic 7 setup (mijn caab)... fietst zo, zonder problemen door de APK
Ik rijd als "daily" een 276Gr Trionic 7 setup (mijn caab)... fietst zo, zonder problemen door de APK
-
RacesconaB204L
- Geregistreerd lid
Re: B204 -> B206 in Ascona-B:
Klaar voor de testbank (op dit moment klinkt het al aardig op de software-mapping van de BMW).

Voorbumper weer netjes strak gespoten (na wat overmatig steenslag een tijdje geleden op Spa, toen iemand vanuit de grindbak midden op de baan z'n wielen ging leeg maken op het moment dat ik voorbij kwam)

Ben benieuwd hoe ie het gaat doen.

Voorbumper weer netjes strak gespoten (na wat overmatig steenslag een tijdje geleden op Spa, toen iemand vanuit de grindbak midden op de baan z'n wielen ging leeg maken op het moment dat ik voorbij kwam)

Ben benieuwd hoe ie het gaat doen.
-
cocknys
- Geregistreerd lid
Hi Guys)also ranks Ascona only 2.3....b234l motor
So there will be more soon and the 3rd instance of the current in Russian))))
watch read)
I would like to ask about the crankcase oil if 2.3 will love you and pressure problems arise from what is better to put oil the grid and the pump into the crankcase?????
and I put the 9000 flywheel but the clutch disc and basket from the opel omega
and there is a gap due to the fact that the basket on the sides dotyagivaya,if you put from saab aero9,3 lightweight flywheel,then the gap will go away or not?
https://a.d-cd.net/f9096aes-960.jpg
https://www.drive2.ru/r/opel/1105626/
So there will be more soon and the 3rd instance of the current in Russian))))
watch read)
I would like to ask about the crankcase oil if 2.3 will love you and pressure problems arise from what is better to put oil the grid and the pump into the crankcase?????
and I put the 9000 flywheel but the clutch disc and basket from the opel omega
and there is a gap due to the fact that the basket on the sides dotyagivaya,if you put from saab aero9,3 lightweight flywheel,then the gap will go away or not?
https://a.d-cd.net/f9096aes-960.jpg
https://www.drive2.ru/r/opel/1105626/
-
millerman
- Donateur (3x)

Google translate sucks at Russian>Dutch. Better use English