En toen deed ie ut niet meer

1947-1967
Gebruikersavatar
WIS
Geregistreerd lid
Berichten: 312
Lid geworden op: zo 24 jun, 2012 20:13
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

En toen deed ie ut niet meer

Bericht door WIS » za 05 nov, 2016 22:05

Het was toch rustig in het 2 takt chapter, dus dan maar gelijk een serieus probleem.

Ja, afgelopen zondag op weg naar Hilversum voor de Saab meeting toen, net in Woerden allemaal rare en beangstigende geluiden en over en uit.
Gelukkig reed Andrys achter me en kon ik nog mee :D naar Hilversum, maar zonder mijn eigen Saabje :cry:

Het zou de ontbrekende schakel geweest zijn: een 96TT shortnose.
Leuke dag, zie daarvoor het topic elders. Vandaag heb ik de eerste stap gemaakt om te kijken wat er beschadigd is.

Het v-snaar wiel op de krukas is niet in beweging te krijgen, geen mm.

Van de week eerst via de boogie openingen met een poorman's, poor quality endoscoop gekeken maar kon daar niet echt heldere en scherpe beelden mee maken, maar kon wel zien dat er geen grote beschadigingen waren.
Maar niet of er wel kleinere zijn.

Vandaag de volgende stappen:
Inlaat spruitstuk eraf
uitlaat spruitstuk eraf
kop eraf.

En nog kan ik geen duidelijke beschadigingen waarnemen.
Paar foto's zijn niet goed gelukt en het was regenachtig dus moet morgen nog een keer terug om beter te kijken.

Ik kan veel maar deze keer ben ik bang dat ik wel wat deskundige hulp gebruiken kan.

Mocht ik morgen ook niets vinden dan is mijn volgende stap de motor eruit en de krukas pan eraf, zien of er dan meer te ontdekken valt. Bv of en welke zuiger er vast zit dansel de krukas zelf vast zit.

Voor nu een paar foto's.

De cilinder van zuiger 2 en 3 zien er boven de zuiger goed uit. Misschien heb ik iets gezien op de cilinderwand onder de zuiger 1. Maar daarvoor ga ik morgen terug vermits het niet stortregent.

Ja, en als jullie goede adviezen hebben hou ik me aanbevolen, zoals gezegd is dit deel voor mij onbekend. De laatste keer dat ik een zuiger zag en in mn handen had was denk ik 45 geleden van een Mobiletje.....

Inlaat poorten: geen beschadiging te zien op de zuigers van cilinder 2 en 3
Afbeelding

Blokje zonder kop: Ook hier geen beschadiging te zien op de cilinderwand van cilinder 2 en 3:
Afbeelding

Afbeelding

De kop ziet er naar mijn ondeskundige observatie ook onbeschadigd uit:
Afbeelding

Alleen meen ik achterin op de cilinderwand wel beschadigingen te zien en ook wat verticale krassen:
Afbeelding

De zuigerveren van zuiger 2 en 3 lijken ok, voorzover ik kan zien:
Afbeelding

Afbeelding

Het gaat nog zeker een vervolg krijgen tot ie weer lekker loopt en weer kan :O: :O:

Gebruikersavatar
Andrys Posthuma
Geregistreerd lid
Berichten: 239
Lid geworden op: za 30 jan, 2010 0:40
Regio: - kies een regio

Re: En toen deed ie ut niet meer

Bericht door Andrys Posthuma » zo 06 nov, 2016 0:23

Je bent een dappere kerel Wim! Gewoon moed verzamelen en d'r in! Klasse!

Interessante foto's. Foto 5 is door de inlaatpoort van cilinder 1 genomen neem ik aan?

Misschien goed te melden dat de motor vast sloeg bij stationair lopen. Vlak daarvoor maakte hij een soort gierend geluid, alsof er een lager uitliep, maar hij bonkte niet voor zover ik me kan herinneren (heb jij gebonk / getik gehoord Wim?).

Kun je ook een foto van je bougies erbij doen? De bougiekleur kan ook helpen namelijk.
1959 93 - juffrouw Doddel op http://saab93b.wordpress.com
1969 Jag E - de oude schicht
1976 MGB - 'Annie'

Gebruikersavatar
WIS
Geregistreerd lid
Berichten: 312
Lid geworden op: zo 24 jun, 2012 20:13
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: En toen deed ie ut niet meer

Bericht door WIS » zo 06 nov, 2016 0:30

jazeker, hier is de foto. Middelste bougie is wat bruiner. Maar wat dat inhoud?
De rechter is wat nat door de regen, maar ze waren allemaal droog bij uitdraaien.

Over het geluid, ik kan dat niet meer goed terug halen.
Het werd luider en weet eigenlijk niet eens meer of ik de motor heb uitgezet of dat dat ' vanzelf' ging...

Foto 5 is idd de inlaat poort van cilinder 1

Afbeelding

sonett003
Geregistreerd lid
Berichten: 613
Lid geworden op: wo 11 apr, 2007 2:07
Regio: - kies een regio

Re: En toen deed ie ut niet meer

Bericht door sonett003 » zo 06 nov, 2016 0:48

Wim, wat mij opvalt is naast een behoorlijke koolvorming de bruine aanslag in je koelkanalen, beide items
hebben niets met elkaar te maken.
De koolvorming kan betekenen dat de motor heel veel km's gemaakt heeft met ritjes met een zeer beperkt
aantal km's per rit, ook kan de gebruikte olie van invloed zijn.
Je zuigers/cylinderwanden zijn niet erg goed te beoordelen, maar een echte vastloper had je op deze foto's
wel kunnen zien.
Kijk eerst eens je uitlaatsysteem na, mogelijk zit dat ook geheel vol met kool, er blijft dan weinig vermogen
over wat uit de motor kan komen..........old school TT onderhoud........
De kop is ook redelijk donker van kleur, heb je de laatste km's onder lage temperatuur gereden?
Uitlaat geheel open, kijk dan eens naar je "buitenste" krukaslager bij cilinder 3, (het "voorste" lager)
Poelie demonteren, onstekings huis verwijderen, de twee aluminium huisdelen en het tandwiel verwijderen
en het lager zal zichtbaar worden. Vastlopen van dit lager door gebrekkige smering en of fikse verkoling is geen
onbekend fenomeen. Bij vervanging bij voorkeur een SKF 6207 C3 of equivalent toepassen. De C3 aanduiding
is een maat voor de passing van het lager, de normale 6207 is "te pas"
Nu de motor geheel los is alles goed ontkolen, eventueel de uitlaat goed schoonbranden, alternatief een simons
2" Tt uitlaat monteren en overstappen op een goede volsyntheet TT olie, ben je in ieder geval van de kool af.
Succes ermee, verdere problemen....de beller is sneller :lol:

Gebruikersavatar
WIS
Geregistreerd lid
Berichten: 312
Lid geworden op: zo 24 jun, 2012 20:13
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: En toen deed ie ut niet meer

Bericht door WIS » zo 06 nov, 2016 14:32

Bedankt voor de opmerkingen.

Klopt ik rij vaak stukjes van <50 km en nauwelijks langere stukken.
Moet ik dan toch maar meer gaan doen. :D

Zal idd een naar de uitlaat kijken, had ik zelf niet aan gedacht, maar is even tweede plan.
Hoewel iedere TT' er het wel zal weten, zou ik graag horen wat een goede methode is om de uitlaat te ontkolen.
Op het forum kon ik daar weinig over vinden en op internet is uitbranden met alles behalve benzine favoriet en dan uitkloppen, zelfs gootsteen ontstopper is genoemd. :-S+
En moet ik ook de uitlaatpoorten ontkolen? Met een stalen borsteltje oid?

Mbt het lager, zie mijn foto compilatie hier onder.
Dat ging allemaal zonder probleem.

Waar ik nu mee zit is of ik de verdeler er zo uit kan halen zonder merktekens oid om het tandwiel van de keus as te halen.
Ja natuurlijk kan dat, maar hoe krijg ik die dan weer correct terug geplaatst, mbt de nokjes and de positie van de zuigers?
In het werkplaats boek blz 342-9 is wel een beschrijving, maar daar kan ik nog niet zomaar kaas van maken.
Hoor graag commentaar op dit punt, dan kan ik weer verder. :D

Afbeelding

Hoewel het op bovenstaande tekening een beetje klein/onscherp is, begrijp ik dat het ingekaderde stuk 4 losse delen zijn.
Die door frictie (pos 22) tov elkaar (pos 21 en 23) de trilling dempen?
Bij mij zit dat allemaal aan elkaar. Als ik weer in m'n garage ben zal ik het beter bekijken.

Gebruikersavatar
Andrys Posthuma
Geregistreerd lid
Berichten: 239
Lid geworden op: za 30 jan, 2010 0:40
Regio: - kies een regio

Re: En toen deed ie ut niet meer

Bericht door Andrys Posthuma » zo 06 nov, 2016 23:18

Alweer een stukje verder dus.

Stroomverdeler: maak een foto van hoe de rotor nu staat. Zuiger 1 staat nl. (nagenoeg) in het bovenste dode punt, dat is een referentie. Het er weer in zetten moet je toch twee of drie keer doen, want de rotor verdraait tijdens het naar beneden duwen. Als hij er weer in zit kun je op de gebruikelijke manier (testlampie) statisch afstellen.

Gootsteenontstopper zou wel eens heel goed kunnen werken. Dat spul is sterk basisch (bevat natrium hydroxide, Na OH, ofwel caustische soda) en doet ook briljant werk met het schoonmaken van aangekoekte wax uit mijn benzinetank en met die vieze draaiplaat uit onze magnetron. "hot tanking", het uitkoken van een motorblok, wordt ook met dit spul gedaan.

Succes, Andrys
1959 93 - juffrouw Doddel op http://saab93b.wordpress.com
1969 Jag E - de oude schicht
1976 MGB - 'Annie'

sonett003
Geregistreerd lid
Berichten: 613
Lid geworden op: wo 11 apr, 2007 2:07
Regio: - kies een regio

Re: En toen deed ie ut niet meer

Bericht door sonett003 » ma 07 nov, 2016 0:05

Ik zet altijd de middelste cilinder in zijn hoogste punt, makkelijker te onthouden dan één van de buitenste :wink: , foto of opschrijven hoe de rotor staat en dan de rest demonteren.
Als je het blok verder gaat demonteren eerst het vliegwiel eraf, bewaar de boutjes zorgvuldig, zijn niet zo maar op iedere straathoek te koop. De rest wijst vanzelf, denk aan het lossen van de "achter" het vliegwiel verborgen bouten.
Als je de krukas met zuigers eruit hebt gehaald kun je goed checken of je groeven van de zuigerveren niet vol kool zitten. Zo ja veren voorzichtig demonteren en groeven schoonmaken, merk veren zo dat je ze weer op de zelfde plaats kunt monteren, ook bovenzijde markeren.
Poorten schoonkrabben met schraapstaal (voorzichtig) en schoonpoetsen met een kleine messing borstel. Binnenkant Carter en de inlaatsectie ook zo goed mogelijk ontkolen, schrapen en scotch brite doen wonderen, als je goed met een dremel kunt omgaan is dat ook een goede tool. Eventueel kun je dan besluiten je poorten glad te maken en eventueel te polijsten.
Uitlaat schoonbranden.........vullen met een beetje petroleum of kerosine en aansteken ( doe dit ergens op de hei :D ).
De voorste demper is een rotklus..........zorg voor bij voorkeur een kleine schuimblusser in de nabijheid :roll:

Gebruikersavatar
Willem13
Geregistreerd lid
Berichten: 362
Lid geworden op: di 04 aug, 2009 11:39
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: En toen deed ie ut niet meer

Bericht door Willem13 » vr 11 nov, 2016 14:18

Als ik bij een van mijn tweetaktjes dit alles zou horen en zien, zou ik subiet contact opnemen met JvO in D.

hightower
Geregistreerd lid
Berichten: 244
Lid geworden op: za 16 jan, 2010 20:23
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: En toen deed ie ut niet meer

Bericht door hightower » vr 11 nov, 2016 14:19

Of bij Onno K te V

Gebruikersavatar
WIS
Geregistreerd lid
Berichten: 312
Lid geworden op: zo 24 jun, 2012 20:13
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: En toen deed ie ut niet meer

Bericht door WIS » vr 11 nov, 2016 15:42

Dank voor de suggesties. Ze zijn mij bekend.
Maar ik vind het leuk om te kijken hoever ik zelf kan komen,
zonder de pretentie dat ik ett allemaal wel kan.
Stap voor stap dan breek het lijntje niet

Gebruikersavatar
Paul Viking
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 1735
Lid geworden op: do 15 feb, 2007 23:29
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: En toen deed ie ut niet meer

Bericht door Paul Viking » vr 11 nov, 2016 16:05

Respect Wim

Succes!

Gebruikersavatar
DionHPT
Geregistreerd lid
Berichten: 2703
Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: En toen deed ie ut niet meer

Bericht door DionHPT » vr 11 nov, 2016 18:08

Toch lijkt die wand sporen te geven van een fikse warmloper en een stuk uitgebroken wand. Ook is je uitlaatkanaal (in het verleden) beschadigd.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM :)

9-3 SC 2.8T Aero '10
BMW 318is '89 met een B204 motor
9-5 Troll Estate Aut '04
Mini F56 JCW '18

Gebruikersavatar
Willem13
Geregistreerd lid
Berichten: 362
Lid geworden op: di 04 aug, 2009 11:39
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: En toen deed ie ut niet meer

Bericht door Willem13 » vr 11 nov, 2016 21:00

Dat soort dingen meen ik ook te zien. Vandaar mijn opmerking. Wat overigens helemaal niet wil zeggen dat ik geen respect heb voor eerst zelf proberen en dergelijke. Dat is wel degelijk het geval. Doe ik zelf ook. Maar mijn inschatting van wat ik zie is dat professionele hulp geboden is. Voor wat het allemaal waard is. De forse zwarte aanslag roept bij mij overigens de vraag op wat voor olie wordt gebruikt.

van Dijck
Geregistreerd lid
Berichten: 232
Lid geworden op: vr 20 feb, 2015 16:35
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: En toen deed ie ut niet meer

Bericht door van Dijck » di 15 nov, 2016 20:43

Ligt je Big end er niet uit ? Met me crossmotoren komt zoiets ook wel eens voor met dezelfde symptomen. Naaldkagers eruit en schade cilinders enz.
Dingen eindigen vaak in de uitlaat, even uitkloppen of ze er zitten.

Gebruikersavatar
WIS
Geregistreerd lid
Berichten: 312
Lid geworden op: zo 24 jun, 2012 20:13
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: En toen deed ie ut niet meer

Bericht door WIS » wo 16 nov, 2016 15:17

Goeie tip. Heb wel gekeken of ik idd wat losse delen kon vonden maar nog niet de voorste demper gedemonteerd. Ga dat zeker doen, maar op moment heb ik maar beperkt tijd om te sleutelen.
Het is niet zo duidelijk voor mij wat je met je met de big end bedoelt, kun je dat wat duidelijker maken voor mij? :D

Plaats reactie