Saab 90, alles moet kloppen!

1985-1987
Plaats reactie
Dwingel11
Geregistreerd lid
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 10 jan, 2016 14:27
Regio: NL - Provincie Drenthe

Saab 90, alles moet kloppen!

Bericht door Dwingel11 » di 06 sep, 2016 22:47

Zoals sommigen weten of gezien hebben, heb ik onlangs mijn grijze 90 ontvangen. Hij/zij is in buitengewoon gave conditie, maar omdat hier alles moet kloppen tot in de finesses, ben ik toch enorm aan de slag gegaan.
Eerstens kleine dingen: de hazard schakelaar voorzien van een nieuw 1.2 watt en ook meteen een zelfde lampje achter het fasten your seatbelts logo(rood). Ik twijfel nog over dit laatste want het leek erop dat er zelfs 2 lampjes achter geplaatst kon worden. Graag hierover jullie antwoord aub.
Verder ben ik benieuwd welke maat ruitenwissers oorspronkelijk door Saab werd gebruikt. Het lijkt er een beetje op dat in ieder geval aan bestuurderszijde het praktisch is om 38 mm te gebruiken. Dit terugvinden in de theorie kon ik niet....
Van een Saabgenoot heb ik onlangs een linkerkoplamp(behuizing in glas) over mogen nemen. Hiermee was ik erg blij. De installatie thuis met overname van een onderdeeltje vd oorspronkelijk behuizing was erg boeiend om te doen. De hoogte heb ik eenvoudig ingesteld door te schijnen op mijn garagedeur en gelijk te zetten met de rechterunit. Simpel door de dezelfde voeg in de muur aan te houden qua hoogte. De breedteinstelling via de stelschroef linksboven in de koplamp was niet bijzonder duidelijk merkbaar.
Morgen komt mijn originele Saab pakking voor het kleppendeksel binnen. Hier ga ik meteen mee aan de slag. Alle tips welkom. Ik denk dat ik de verdelerkap laat zitten, want het lijkt me een heel gedoe om dit af te koppelen.
Vandaag is de auto ontdaan van alle zweetolie in het motorcompartiment. Het was een extra verrassing dat onder de olie en oude tectyl geen roest van betekenis naar boven kwam.
Sowieso is de hele auto een verrassing omdat er op de gehele carrosserie ook al geen roest te vinden is, uitgezonderd een gaatje in de kattebak, dat inmiddels gepland staat bij de garage om keurig dicht te maken, precies zoals af-fabriek geleverd is. Het gaat om de waterafvoerstop die is gaan roesten. Bizar genoeg in de buurt van het af-fabriek in 1985 geleverde reservewiel dat ook nog nooit gebruikt is.
Overall is de hele auto een echte verrassing. Waar je kijkt, wat je ook in handen hebt. Alles is nog van 1985: zowel het plaatwerk als alle techniek. Het is bij deze 90 gebleven bij eenvoudige kleine en grote beurten, tectyleren zoals ze in België doen en vooral onderdak in de garage.
Verder staat in de handleiding dat het verbruik 1:10 zou zijn. In praktijk bij mij is dit ruim 1:13. Eerst op V-power(schijnt RON 97 te zijn) nu op Super Plus 98 ongelood. Wat is waarheid? V-power is in elk geval goedkoper en Shell geeft aan dat het gebruik ervan kan......

Iedereen alvast bedankt voor de antwoorden en kennis, die hopelijk hierop volgen!

Groeten,

Dwingel11

P.S. Ook wil ik esalet extra bedanken voor de prachtige Nederlandse handleiding die ik mocht ontvangen!

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Saab 90, alles moet kloppen!

Bericht door reiernumans » wo 07 sep, 2016 10:01

Mooi dat je zo blij bent!

Je ruitenwissers moeten 38cm zijn. Hoewel ik dit niet 100% kan staven (heb nu even geen EPC oid tot mijn beschikking, als ik op werk ben wel weer), is dat wat ik op alle saab winkels tegenkom. Als je bij, bijvoorbeeld, J&D van den Bosch de categorie Onderhoud aanklikt, doorklikt naar ruitenwissers en vervolgens de 90 als model aanvinkt, krijg je alleen de mogelijkheid om 38cm wissers te kopen.

Wat betreft je koplamphoogte; volgens mij zou je linker koplamp een stukje lager moeten staan dan de rechter koplamp, dit om verblinding van tegenliggers te voorkomen. Ik zou toch even langs een garage rijden en je koplamp(en) goed af laten stellen. Voorkomt veel irritatie voor medeweggebruikers en waarschijnlijk ook voor jou.

Wat betreft je verbruik, ik rij met mijn 900 sedan met precies dezelfde motor ongeveer 1 op 12 als ik veel snelweg rijd. Ga ik alles binnendoor doen kom ik meer in de buurt bij de 1 op 10. Dit alles 'gewoon' op euro 95..
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Dwingel11
Geregistreerd lid
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 10 jan, 2016 14:27
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Saab 90, alles moet kloppen!

Bericht door Dwingel11 » wo 07 sep, 2016 11:51

[]Ik denk ook dat links sowieso 38 cm is maar rechts dus ook. Ik zal er rekening mee houden, maar ben heel erg benieuwd als je het uiteindelijk vast hebt kunnen stellen!
Laatst gewijzigd door Injectie op wo 07 sep, 2016 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd

Gebruikersavatar
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 5982
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 16:23
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Saab 90, alles moet kloppen!

Bericht door esalet » do 08 sep, 2016 10:06

Goed bezig en ja je hebt een mooi exemplaar getroffen.
Aantal lampjes achter Fasten Seat Belts weet ik zo niet. Heb je werkplaatshandboek en of onderdelencatalogus al geraadpleegd?
"De 90: de revival van de Funky Trunky Saab!!"
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (317.000 km) (vanaf nieuw in de familie)

Dwingel11
Geregistreerd lid
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 10 jan, 2016 14:27
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Saab 90, alles moet kloppen!

Bericht door Dwingel11 » do 08 sep, 2016 22:18

esalet,

nog niet, was een heel gedoe, maar toch maar eens opnieuw de icoontjes downloaden.

Wat een heerlijkheid, een saab 90, echt wat is autorijden dan leuk. Vandaag de lichten af laten stellen. Dat is nu ook subliem geworden. Allemaal kleinigheden, trouwens heeft iemand nog een demper voor de solex carburateur liggen? de mijne heeft geen schroefdraad meer. Vandaag met vloeistof bij laten vullen en ik moet zeggen dat het rijgenot nu echt helemaal af is.

Gebruikersavatar
Raggare
Geregistreerd lid
Berichten: 5383
Lid geworden op: di 01 mar, 2011 13:04
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Saab 90, alles moet kloppen!

Bericht door Raggare » vr 09 sep, 2016 8:15

Kun je ook wat foto,s plaatsen van je Saab? Na al die haleluja verhalen ben ik wel nieuwschierig :mrgreen:
Saab 99 1984
VW Up! 2021
VW E-Up! 2022

Gebruikersavatar
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 5982
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 16:23
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Saab 90, alles moet kloppen!

Bericht door esalet » ma 26 sep, 2016 16:46

Zal ik maar ff?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Meer t.z.t. op onze 90-site.
"De 90: de revival van de Funky Trunky Saab!!"
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (317.000 km) (vanaf nieuw in de familie)

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Saab 90, alles moet kloppen!

Bericht door reiernumans » di 27 sep, 2016 19:43

Kan die kentekenplaat achter niet ff in het midden? :lol: Of is daar geen plek voor vanwege het 5 speed logo..
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
Raggare
Geregistreerd lid
Berichten: 5383
Lid geworden op: di 01 mar, 2011 13:04
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Saab 90, alles moet kloppen!

Bericht door Raggare » di 27 sep, 2016 20:16

en dat logo staat nog scheef ook :P
Saab 99 1984
VW Up! 2021
VW E-Up! 2022

Gebruikersavatar
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 5982
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 16:23
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Saab 90, alles moet kloppen!

Bericht door esalet » di 27 sep, 2016 20:19

Aan degene die om een foto vroeg: nog graag gedaan overigens...... :wink:
"De 90: de revival van de Funky Trunky Saab!!"
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (317.000 km) (vanaf nieuw in de familie)

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Saab 90, alles moet kloppen!

Bericht door reiernumans » wo 28 sep, 2016 0:52

Raggare schreef:en dat logo staat nog scheef ook :P
De plaat ook... :lol: :lol:
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Saab 90, alles moet kloppen!

Bericht door Sapphire » wo 28 sep, 2016 1:38

En de overige logo's zijn ook niet goed (te laag) gepositioneerd

Gebruikersavatar
Raggare
Geregistreerd lid
Berichten: 5383
Lid geworden op: di 01 mar, 2011 13:04
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Saab 90, alles moet kloppen!

Bericht door Raggare » wo 28 sep, 2016 5:50

esalet schreef:Aan degene die om een foto vroeg: nog graag gedaan overigens...... :wink:
Waarvoor dank. :wink:
Saab 99 1984
VW Up! 2021
VW E-Up! 2022

Gebruikersavatar
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 5982
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 16:23
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Saab 90, alles moet kloppen!

Bericht door esalet » wo 28 sep, 2016 9:03

Nou je 't zegt, ze zitten wel wat laag op de klep.
En of die 5-speed scheef zit of niet kan ik zo niet helemaal goed zien, maar zou ook kunnen.

Dwingel11 heeft de auto pas net (het zat er al zo op toen hij hem kreeg) en is zoals hij zelf in de topictitel al aangaf onlangs begonnen met het op details verbeteren, dus mocht hij er prijs op stellen: hier is het schema hoe alles precies hoort te zitten.
Vergeet daarin de "90 GL", dat heeft SAAB op de valreep nog veranderd in "90".
en het formaat van je ronde SAAB-SCANIA logo is helemaal correct, op het plaatje lijkt het veel groter maar daar moet je je niet door laten leiden.

Komtie. Vrijblijvend en ter leeringh ende vermaeck:

(oja je kunt hem ook downloaden op saab-90.nl als je 'm beter wilt zien. Downloads, Werkplaatshandboek, 8 - Service Manual, blz. 810-14)

Afbeelding
"De 90: de revival van de Funky Trunky Saab!!"
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (317.000 km) (vanaf nieuw in de familie)

Plaats reactie