Het reilen en zeilen van mijn 90
- busy
- Donateur (4x)
- Berichten: 4169
- Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Brand in de 90 (UPD: onder voorbehoud te redden!)
Wat een goed nieuws! Succes met de herstel werkzaamheden. (Mijn eerste SAAB was een 90, karakterbak)
SAAB 9-3 5-deurs 2.0. Lpt 2002, Hazelnut
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Dion HPT 220pk Grijs
SAAB HobbyClub Amersfoort
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Dion HPT 220pk Grijs
SAAB HobbyClub Amersfoort
- sb90
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1844
- Lid geworden op: ma 05 mar, 2007 20:27
- Regio: NL - Provincie Overijssel
- Contacteer:
Re: Brand in de 90 (UPD: onder voorbehoud te redden!)
Dat klopt helemaal, Fleur rijdt weer! Gisteren toch nog even in Klijndijk op de meet geweest, super gezellig!turbopilot schreef:Sprak net met iemand, goed nieuws volgens mij
Saabje rijdt naar behoren, het is heerlijk om er weer in te cruisen
Beheerder van Saab-90.nl.
Saab 90 LPG 1984 397.000km
Saab 9-3SS LPG 2002 458.000+km
Saab 9-5 station 200pk LPG 438.000km
Saab 9-3SS 2003 252.000+ km
Saab 900 EMS 1982 195.000km
Saab 90 LPG 1984 397.000km
Saab 9-3SS LPG 2002 458.000+km
Saab 9-5 station 200pk LPG 438.000km
Saab 9-3SS 2003 252.000+ km
Saab 900 EMS 1982 195.000km
- esalet
- Donateur (8x)
- Berichten: 5982
- Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 16:23
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Brand in de 90 (UPD: Fleur rijdt weer!)
Fleur.
The SAAB that refuses to die.
Hell yeah!
The SAAB that refuses to die.
Hell yeah!
"De 90: de revival van de Funky Trunky Saab!!"
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (317.000 km) (vanaf nieuw in de familie)
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (317.000 km) (vanaf nieuw in de familie)
- Robbert
- Donateur (6x)
- Berichten: 24480
- Lid geworden op: zo 30 jan, 2005 18:00
- Regio: - kies een regio
Re: Brand in de 90 (UPD: Fleur rijdt weer!)
Dat heb je snel gedaan. Gefeliciteerd.
900ng cabrio. (verkocht)
9-5 Aero BSR (2000).
Te koop: Ronal worstenvelgen nieuwe steek. Saab 105122709. 6J*15H2 ET33
9-5 Aero BSR (2000).
Te koop: Ronal worstenvelgen nieuwe steek. Saab 105122709. 6J*15H2 ET33
- levensnevel
- Donateur (3x)
- Berichten: 3154
- Lid geworden op: wo 09 mei, 2012 18:37
- Regio: NL - Provincie Limburg
- Contacteer:
Re: Brand in de 90 (UPD: Fleur rijdt weer!)
dat is nog eens fantastisch nieuws
Gammal kärlek rostar aldrig!
tot 161118 een Dame Edna 1.9TiD sedan editione 2006 met DENSO navigatie v.2015 - 355.770 km
life & times @ http://www.autoweek.nl/autoreview/41238 ... 19-tid-arc" onclick="window.open(this.href);return false;
verbruik @ https://www.spritmonitor.de/en/detail/713610.html" onclick="window.open(this.href);return false;
tot 161118 een Dame Edna 1.9TiD sedan editione 2006 met DENSO navigatie v.2015 - 355.770 km
life & times @ http://www.autoweek.nl/autoreview/41238 ... 19-tid-arc" onclick="window.open(this.href);return false;
verbruik @ https://www.spritmonitor.de/en/detail/713610.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- sb90
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1844
- Lid geworden op: ma 05 mar, 2007 20:27
- Regio: NL - Provincie Overijssel
- Contacteer:
Re: Brand in de 90 (UPD: Fleur rijdt weer!)
Ik heb nogal wat hulp gehad, zelf had ik niet genoeg kennis en ervaring in huis, maar het is helemaal gelukt!Robbert schreef:Dat heb je snel gedaan. Gefeliciteerd.
Beheerder van Saab-90.nl.
Saab 90 LPG 1984 397.000km
Saab 9-3SS LPG 2002 458.000+km
Saab 9-5 station 200pk LPG 438.000km
Saab 9-3SS 2003 252.000+ km
Saab 900 EMS 1982 195.000km
Saab 90 LPG 1984 397.000km
Saab 9-3SS LPG 2002 458.000+km
Saab 9-5 station 200pk LPG 438.000km
Saab 9-3SS 2003 252.000+ km
Saab 900 EMS 1982 195.000km
- sb90
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1844
- Lid geworden op: ma 05 mar, 2007 20:27
- Regio: NL - Provincie Overijssel
- Contacteer:
Re: Brand in de 90 (UPD: werkzaamheden na de brand)
Afgelopen week samen met pa de remmen gangbaar gemaakt en waar nodig remblokken vervangen. Resultaat is zeer bevredigend!
Er klapperde iets onder de auto, bleek de onderste fuseekogel te zijn.
Ik had avonddienst dus mijn vader heeft de kogel vervangen, resultaat echter nog niet bevredigend.
Er klappert nog steeds iets onder de auto, ik heb het wiel even losgehad en alles gecontroleerd, kan echt niks vinden wat het zou kunnen veroorzaken.
Het klappert zodra ik over een klinkerweg rijd en het veert na als het ware. Zodra ik de "stuiter" heb gemaakt klappert ie nog een paar keer na en dan is het over totdat ik weer een "stuiter" maak.
Dacht eerst aan de draagarm maar deze zit 100% vast, niks aan de hand. Geen speling op de kogels, dus dat is het probleem ook niet.
Daarna dacht ik: Onder het blok zitten van die ijzeren strippen. ik kreeg het vermoeden dat deze aan 1 kant los hing. Dit zou kunnen verklaren dat het, na het stuiteren, nog even doorklappert als het ware.
Weer fout, blijkt het ook niet te zijn.
Dit weekeind maar even op de brug zetten om te kijken waar het aan ligt...
Verder binnenkort nog even kijken naar een ander stuurhuis, er zit zo belachelijk veel speling in dat het sturen niet heel erg fijn meer is.
Los daarvan alles met Fleur prima in orde, snort er heerlijk op los! Mooie brandplek op de motorkap misstaat niet wat mij betreft
Er klapperde iets onder de auto, bleek de onderste fuseekogel te zijn.
Ik had avonddienst dus mijn vader heeft de kogel vervangen, resultaat echter nog niet bevredigend.
Er klappert nog steeds iets onder de auto, ik heb het wiel even losgehad en alles gecontroleerd, kan echt niks vinden wat het zou kunnen veroorzaken.
Het klappert zodra ik over een klinkerweg rijd en het veert na als het ware. Zodra ik de "stuiter" heb gemaakt klappert ie nog een paar keer na en dan is het over totdat ik weer een "stuiter" maak.
Dacht eerst aan de draagarm maar deze zit 100% vast, niks aan de hand. Geen speling op de kogels, dus dat is het probleem ook niet.
Daarna dacht ik: Onder het blok zitten van die ijzeren strippen. ik kreeg het vermoeden dat deze aan 1 kant los hing. Dit zou kunnen verklaren dat het, na het stuiteren, nog even doorklappert als het ware.
Weer fout, blijkt het ook niet te zijn.
Dit weekeind maar even op de brug zetten om te kijken waar het aan ligt...
Verder binnenkort nog even kijken naar een ander stuurhuis, er zit zo belachelijk veel speling in dat het sturen niet heel erg fijn meer is.
Los daarvan alles met Fleur prima in orde, snort er heerlijk op los! Mooie brandplek op de motorkap misstaat niet wat mij betreft
Beheerder van Saab-90.nl.
Saab 90 LPG 1984 397.000km
Saab 9-3SS LPG 2002 458.000+km
Saab 9-5 station 200pk LPG 438.000km
Saab 9-3SS 2003 252.000+ km
Saab 900 EMS 1982 195.000km
Saab 90 LPG 1984 397.000km
Saab 9-3SS LPG 2002 458.000+km
Saab 9-5 station 200pk LPG 438.000km
Saab 9-3SS 2003 252.000+ km
Saab 900 EMS 1982 195.000km
- turbopilot
- Donateur (7x)
- Berichten: 16527
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Brand in de 90 (UPD: werkzaamheden na de brand)
Schokbreker rubber gecontroleerd ?
Kun je eigenlijk al zien als je hem opkrikt
Kijk ook even achter.
Achterste schokbreker rubbers aan bovenzijde, auto niet opkrikken maar net tussen band en spartbord rand doorkijken
Achterste reactiestang ligt los
Kun je eigenlijk al zien als je hem opkrikt
Kijk ook even achter.
Achterste schokbreker rubbers aan bovenzijde, auto niet opkrikken maar net tussen band en spartbord rand doorkijken
Achterste reactiestang ligt los
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
- Tjøørd
- Donateur (6x)
- Berichten: 3530
- Lid geworden op: za 08 okt, 2005 12:27
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Brand in de 90 (UPD: werkzaamheden na de brand)
Ja, ik gok ook op schokdemperrubber bovenkant, voorzijde.
9-5 Vector Estate 2004
95 V4 1974
Hiervoor: 95 1971, 900 cabrio 1997, 9000i 1987, 9-5 Estate 2000, 9000 CSE Anniversary 1997, 90 1986, 99 1982
95 V4 1974
Hiervoor: 95 1971, 900 cabrio 1997, 9000i 1987, 9-5 Estate 2000, 9000 CSE Anniversary 1997, 90 1986, 99 1982
- Steve-O
- Donateur (7x)
- Berichten: 8299
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Brand in de 90 (UPD: werkzaamheden na de brand)
Wat fijn dat je 90 weer rijdt! En alle mannen hier zijn jaloers op het karakter van je vriendin. Da's een blijvertje! Ik zou maar gauw eens op de knieën gaan, en een trouwauto met brandplek op de motorkap hebben we hier toch niet voorbij zien komen.
East of the Sun, West of the Moon
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
- sb90
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1844
- Lid geworden op: ma 05 mar, 2007 20:27
- Regio: NL - Provincie Overijssel
- Contacteer:
Re: Brand in de 90 (UPD: werkzaamheden na de brand)
@Turbopilot + Tjoord:
Hmm... zijn zeer recent vervangen maar wie weet... Ga ik morgen even nakijken!
Ben overigens vergeten te melden dat alles rechtsvoor onder de olie zit, maar wel specifiek de schokbreker. Kogels en hoesjes lijken allen heel te zijn maar de schokbreker is letterlijk zeiknat van de olie. Misschien schokbreker zelf verrot? Zou dat ook het klapperen kunnen veroorzaken?
@Steve-O:
Ik ben nog steeds aan het lachen
Hmm... zijn zeer recent vervangen maar wie weet... Ga ik morgen even nakijken!
Ben overigens vergeten te melden dat alles rechtsvoor onder de olie zit, maar wel specifiek de schokbreker. Kogels en hoesjes lijken allen heel te zijn maar de schokbreker is letterlijk zeiknat van de olie. Misschien schokbreker zelf verrot? Zou dat ook het klapperen kunnen veroorzaken?
@Steve-O:
Ik ben nog steeds aan het lachen
Beheerder van Saab-90.nl.
Saab 90 LPG 1984 397.000km
Saab 9-3SS LPG 2002 458.000+km
Saab 9-5 station 200pk LPG 438.000km
Saab 9-3SS 2003 252.000+ km
Saab 900 EMS 1982 195.000km
Saab 90 LPG 1984 397.000km
Saab 9-3SS LPG 2002 458.000+km
Saab 9-5 station 200pk LPG 438.000km
Saab 9-3SS 2003 252.000+ km
Saab 900 EMS 1982 195.000km
- Steve-O
- Donateur (7x)
- Berichten: 8299
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Brand in de 90 (UPD: werkzaamheden na de brand)
East of the Sun, West of the Moon
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
- reiernumans
- Donateur (2x)
- Berichten: 7754
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Brand in de 90 (UPD: werkzaamheden na de brand)
Kan de temperatuur onder de kap met die brand de rubbers van de voor schokkers gesmolten/vervormd zijn en daarom wat geklapper veroorzaken?
Mijn onderstel is echt een factor 10 stiller geworden na het vervangen van alle vier de (nog originele) schokkers/rubbers.
Mijn onderstel is echt een factor 10 stiller geworden na het vervangen van alle vier de (nog originele) schokkers/rubbers.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
- sb90
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1844
- Lid geworden op: ma 05 mar, 2007 20:27
- Regio: NL - Provincie Overijssel
- Contacteer:
Re: Brand in de 90 (UPD: werkzaamheden na de brand)
@Reiernumans: Daar dacht ik ook aan, maar blijkt niet zo te zijn.
Heel vervelend overigens dat je met dit probleem zit, vervolgens een bekend forummer belt, en dat hij via het forum al op de hoogte was van het probleem
Het was overigens de schokbreker zelf, de rubbers waren wel oke maar de schokbreker zelf was compleet gaar.
Desbetreffende forummer heeft afgelopen zaterdag een andere schokbreker gemonteerd.
Ter plekke vonden we de achterband ook enigzins zacht. Zo op het oog geen gaten/spijkers kunnen vinden dus dan maar de velg en band in het kanaal gooien. Op deze manier het gaatje ook gevonden overigens, zijkant v/d band helaas.
Afijn; het geklapper is helemaal weg (je mist het wel als je het gewend bent ). tzt nog een ander stuurhuis eronder en daarnaast nog wat andere zaken.
Heel vervelend overigens dat je met dit probleem zit, vervolgens een bekend forummer belt, en dat hij via het forum al op de hoogte was van het probleem
Het was overigens de schokbreker zelf, de rubbers waren wel oke maar de schokbreker zelf was compleet gaar.
Desbetreffende forummer heeft afgelopen zaterdag een andere schokbreker gemonteerd.
Ter plekke vonden we de achterband ook enigzins zacht. Zo op het oog geen gaten/spijkers kunnen vinden dus dan maar de velg en band in het kanaal gooien. Op deze manier het gaatje ook gevonden overigens, zijkant v/d band helaas.
Afijn; het geklapper is helemaal weg (je mist het wel als je het gewend bent ). tzt nog een ander stuurhuis eronder en daarnaast nog wat andere zaken.
Beheerder van Saab-90.nl.
Saab 90 LPG 1984 397.000km
Saab 9-3SS LPG 2002 458.000+km
Saab 9-5 station 200pk LPG 438.000km
Saab 9-3SS 2003 252.000+ km
Saab 900 EMS 1982 195.000km
Saab 90 LPG 1984 397.000km
Saab 9-3SS LPG 2002 458.000+km
Saab 9-5 station 200pk LPG 438.000km
Saab 9-3SS 2003 252.000+ km
Saab 900 EMS 1982 195.000km
- sb90
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1844
- Lid geworden op: ma 05 mar, 2007 20:27
- Regio: NL - Provincie Overijssel
- Contacteer:
Re: Brand in de 90 (UPD: werkzaamheden na de brand)
Lang leve een avonddienst, zo kan je overdag nog e.e.a. regelen!
Het linker portier wilde al tijden niet open en ik hoorde de deurklinkstang (is dat een woord?) in de deur los rammelen.
Vandaag het paneel verwijderd en inderdaad; stang aan 1 kant los.
Klink binnenkant eruit gehaald, kijken hoe het vanaf daar zit en loopt.
Loopt dus uiteraard naar het slot toe, maar aan het slot zitten meerdere oogjes waar de hendel aan bevestigd kon worden.
Ik meende me vaag te herinneren dat er plastic "opvulstukjes" bij hoorden om te zorgen dat de stang ook echt vast bleef zitten.
Afijn. Paneel bijrijdersdeur maar losgehaald om eerst maar eens te kunnen zien waar de stang precies naartoe loopt. Gevonden!
Ik had nog wat van die plastic opvulstukjes liggen maar de stang pastte er niet in. Vreemd, ik dacht dat ze universeel waren maar dit bleek toch niet zo te zijn. Na dieper graven in het magazijn toch nog wat van deze dingetjes tegengekomen waar het stangetje wél ingedrukt kon worden.
Monteren is daarna niet zo heel moeilijk meer, vervolgens het paneel er weer op, en klaar!
Meteen maar even de rechter buitenspiegel vervangen, de behuizing was wel aanwezig maar de spiegel zelf niet meer.
Ook weer opgelost!
Todo in de (nabije?) toekomst:
- ander stuurhuis eronder
- stuurstangashoes LV vervangen
- cruise control (aftermarket)
- centrale vergrendeling fixen (zit er wel op maar werkt niet).
- eventueel electrische ramen inbouwen (al zitten hier nogal wat haken en ogen aan begrijp ik).
Het linker portier wilde al tijden niet open en ik hoorde de deurklinkstang (is dat een woord?) in de deur los rammelen.
Vandaag het paneel verwijderd en inderdaad; stang aan 1 kant los.
Klink binnenkant eruit gehaald, kijken hoe het vanaf daar zit en loopt.
Loopt dus uiteraard naar het slot toe, maar aan het slot zitten meerdere oogjes waar de hendel aan bevestigd kon worden.
Ik meende me vaag te herinneren dat er plastic "opvulstukjes" bij hoorden om te zorgen dat de stang ook echt vast bleef zitten.
Afijn. Paneel bijrijdersdeur maar losgehaald om eerst maar eens te kunnen zien waar de stang precies naartoe loopt. Gevonden!
Ik had nog wat van die plastic opvulstukjes liggen maar de stang pastte er niet in. Vreemd, ik dacht dat ze universeel waren maar dit bleek toch niet zo te zijn. Na dieper graven in het magazijn toch nog wat van deze dingetjes tegengekomen waar het stangetje wél ingedrukt kon worden.
Monteren is daarna niet zo heel moeilijk meer, vervolgens het paneel er weer op, en klaar!
Meteen maar even de rechter buitenspiegel vervangen, de behuizing was wel aanwezig maar de spiegel zelf niet meer.
Ook weer opgelost!
Todo in de (nabije?) toekomst:
- ander stuurhuis eronder
- stuurstangashoes LV vervangen
- cruise control (aftermarket)
- centrale vergrendeling fixen (zit er wel op maar werkt niet).
- eventueel electrische ramen inbouwen (al zitten hier nogal wat haken en ogen aan begrijp ik).
Beheerder van Saab-90.nl.
Saab 90 LPG 1984 397.000km
Saab 9-3SS LPG 2002 458.000+km
Saab 9-5 station 200pk LPG 438.000km
Saab 9-3SS 2003 252.000+ km
Saab 900 EMS 1982 195.000km
Saab 90 LPG 1984 397.000km
Saab 9-3SS LPG 2002 458.000+km
Saab 9-5 station 200pk LPG 438.000km
Saab 9-3SS 2003 252.000+ km
Saab 900 EMS 1982 195.000km