Motor uitbouwen

1967-1980
Joost82
Geregistreerd lid

Bericht door Joost82 » ma 23 okt, 2006 20:18

Aardig wat kunnen doen dit weekend, even wat foto's:

Balansaslagers vervangen, klephoedjes vervangen, toplager vervangen en drukgroep, koppelingsplaat en druklager vervangen. Verder het blok eens goed gepoets en een paar delen een likje verf gegeven.

De balansaslagers:

Afbeelding

De Kleppen:

Afbeelding

Het resultaat, het oog wil ook wat:

Afbeelding

Nu nog terug in de Saab, helaas vond ik alleen wat lelijke roest bij de linker voorwiel ophanging :( . Dit ga ik denk ik eerst maar repareren voordat de motor terug onder de kap gaat.

Anything worth doing is worth doing well! I guess.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » ma 23 okt, 2006 21:50

Joost82 schreef:Balansaslagers vervangen...
Mooi!
Heb je er op gelet dat de puntjes in het balansastandwiel en het krukastandwiel op één lijn liggen?
Afbeelding

Joost82
Geregistreerd lid

Bericht door Joost82 » ma 23 okt, 2006 21:53

Ja, puntjes corresponderen mooi met elkaar. Kreeg alleen de krukaskering niet echt lekker op zijn plaats gedrukt. Met de klepveren was ik trouwens gewoon wat te voorzichtig. Na een tik met een hamer op mijn hefboom schoten ze mooi los.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » ma 23 okt, 2006 22:23

Joost82 schreef:.... Kreeg alleen de krukaskering niet echt lekker op zijn plaats gedrukt.
Heb je de achterste krukaslagerkap niet losgemaakt? Die klemt ook de kering vast.

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » di 24 okt, 2006 18:03

Ziet er weer patent uit Joost, alleen een vreemd kleurtje als ik het mag zeggen. (Trouwens: als ik de motor uitbouw gaat dat met bak en al, vind ik makkelijker met monteren en demonteren. Vandaar dat ik ook zoveel mogelijk onderdelen laat zitten zoals b.v. de startmotor). Zit er roest bij de bevestiging van de onderste wielophanging? Hier zit een holte boven, en tja, dat gaat vaak roesten. Kun je de boel meteen goed van binnen behandelen.

Joost82
Geregistreerd lid

Bericht door Joost82 » di 24 okt, 2006 18:17

Kleur is koper, was de enige hittebestendige verf die ik had staan. Bij het uitbouwen inclusief bak wat moet je dan allemaal loshalen, koppelingshydrauliek, assen ????

Verder zat er inderdaad helemaal onder tegen de bodem wat lelijke roest bij de onderste wielophanging.

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » di 24 okt, 2006 22:23

Als je ook de versnellingsbak mee uitbouwt maak je los:
- koppelingscilinder (olieleiding intact laten)
- schakelstang
- freewheelbediening
- achterste bevestigingsbout (achter het gaspedaal)

Het heen en weer bewegen van de versnellingsbak om de linkse aandrijfas uit de binnenste homokineet te krijgen vind ik altijd een kl*tewerk. Sommige mensen maken de onderste voorwielophanging los om zo meer ruimte te krijgen. Ik kan dat niet omdat ik een vaste takel heb en dus de wagen achteruit moet rollen om de motor vrij te krijgen.

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » wo 25 okt, 2006 16:05

Het demonteren gaat vrij goed, de aandrijfassen schieten er wel uit. Monteren is wat lastiger, je komt eigenlijk 1 à 2 mm tekort. Ik gebruik dan altijd een houten hefboom, even de zaak zoveel mogelijk naar rechts duwen en dan springt hij er links ook in.

bert knip
Donateur (9x)
Donateur (9x)

aandrijfassen 96 en sonett

Bericht door bert knip » wo 25 okt, 2006 16:38

Je kunt de bak ook iets kantelen, dan hoef je geen geweld te gebruiken
vr gr Bert

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » vr 27 okt, 2006 8:56

Nou, geweld is niet echt nodig. De hefboom gebruik ik om blok en bak net voldoende in de goede richting te duwen. Een beetje druk van boven op de aandrijfas en hij schiet er zo in. Het is wel altijd een gefrunnik om hem precies goed te krijgen.

Joost82
Geregistreerd lid

Bericht door Joost82 » za 04 nov, 2006 22:34

Weet iemand hoe ik de schakelstang en de speedometer kabel los moet maken?

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » za 04 nov, 2006 22:45

Joost82 schreef:...hoe ik de schakelstang ...
Je bedoelt de stang op de bak losmaken van dat 'gewricht' naar de stang langs de stuurkolom?
Het gewricht zit (origineel) aan beide kanten met conische pennetjes vast, geborgd met een moertje. Als je het moertje er af draait en op de draad aan de andere kant van het pennetje weer vastdraait, dan trekt de moer het conische pennetje er zo uit.
Soms kun je het moertje niet loskrijgen omdat het pennetje al meedraait, dan moet de het pennetje dus vanaf de andere kant vasthouden.
Als de schroefdraad op de andere (brede) kant van het pennetje kapot is, zul je gepast geweld moeten gebruiken.

Iemand anders beschreef voor een 99 hier al ook al eens een slimme methode met een lijmtang... viewtopic.php?t=16390
en de speedometer kabel...
Gewoon de wartel op de bak losdraaien.

Joost82
Geregistreerd lid

Bericht door Joost82 » za 04 nov, 2006 22:51

Ik ga het nu proberen! Bedankt

Joost82
Geregistreerd lid

Bericht door Joost82 » zo 05 nov, 2006 0:26

Geen schroefdraad, gepast geweld deed het weer voortreffelijk.

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » zo 11 mar, 2007 20:45

Martien_96V4 schreef: Het heen en weer bewegen van de versnellingsbak om de linkse aandrijfas uit de binnenste homokineet te krijgen vind ik altijd een kl*tewerk.

Hoe zit die as hierin vast? Ik neem aan dat je de de aandrijfas niet uit de versnellingsbak moet trekken. Zijn de metalen beugels om de stofhoes her te gebruiken?

Plaats reactie