SAAB-rijders op twee wielen
- ReinO
- Donateur (2x)
- Berichten: 15929
- Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
- Regio: NL - Provincie Flevoland
- Contacteer:
Re: SAAB-rijders op twee wielen
Het zou mij ook kunnen overkomen, Vandaar dat het mijn beroep ook niet is.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
- decramy
- Donateur
- Berichten: 108
- Lid geworden op: di 24 jun, 2014 0:01
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: SAAB-rijders op twee wielen
Hey een motortopic op t saabforum Leuk!
/me meldt zich met een CBF600 van 2004. Afgelopen weekend voor het eerst zelf de koppeling vervangen. Erg leuk klusje voor een beginner en een stuk eenvoudiger dan bij een auto Het is ook best gek dat er 9(!) platen zijn in plaats van 1. Maar ik begrijp hoe het werkt; het is er puur om het oppervlak te vergroten.
/me meldt zich met een CBF600 van 2004. Afgelopen weekend voor het eerst zelf de koppeling vervangen. Erg leuk klusje voor een beginner en een stuk eenvoudiger dan bij een auto Het is ook best gek dat er 9(!) platen zijn in plaats van 1. Maar ik begrijp hoe het werkt; het is er puur om het oppervlak te vergroten.
'96 900NG 2.0T "Caab", met Sensonic!
http://www.ishetalboterhammentijd.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ishetalboterhammentijd.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jungleman
- Geregistreerd lid
- Berichten: 7966
- Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: SAAB-rijders op twee wielen
hey, en welkom, ook hier in dit topic. 't zijn niet alleen 9 platen/ringen, maar die draaien ook nog eens allemaal in de olie...
zelf heb ik de afgelopen 2,5 jaren bij mijn motoren diverse dingen vervangen: pakking van het voordeksel van mijn Honda SilverWing uit 1982, distributieriem en blahoofdlagers van mijn Honda Pan European 1100, afgelopen winter. altijd leuk om wat aan je eigen motor te kunnen doen. scheelt je bakken met geld. recent nog progressieve voorveren van Hyperpro gezet, samen met nieuwe vorkkeerringen (er was er al een lek, dus dat kwam goed uit), en de achterveerpoot.
momenteel denk ik dat ik wel klaar ben met vervangen van dingen. het blok is net 100.000km jong, en gezien de betrouwbaarheid van het V4-tje kan daar nog wel een ton bij. net terug van vakantie uit de Vogezen, met het koekblik, ben ik bezig om een rondritje te plannen door Schotland. Lijkt me leuk!
zelf heb ik de afgelopen 2,5 jaren bij mijn motoren diverse dingen vervangen: pakking van het voordeksel van mijn Honda SilverWing uit 1982, distributieriem en blahoofdlagers van mijn Honda Pan European 1100, afgelopen winter. altijd leuk om wat aan je eigen motor te kunnen doen. scheelt je bakken met geld. recent nog progressieve voorveren van Hyperpro gezet, samen met nieuwe vorkkeerringen (er was er al een lek, dus dat kwam goed uit), en de achterveerpoot.
momenteel denk ik dat ik wel klaar ben met vervangen van dingen. het blok is net 100.000km jong, en gezien de betrouwbaarheid van het V4-tje kan daar nog wel een ton bij. net terug van vakantie uit de Vogezen, met het koekblik, ben ik bezig om een rondritje te plannen door Schotland. Lijkt me leuk!
zakelijk:
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 43
- Lid geworden op: za 08 aug, 2015 19:21
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: SAAB-rijders op twee wielen
Jungleman,
V4 ST1100 zou minstns 400k aan moeten kunnen.
Tijdig olie verversen en distributieriem vernieuwen.
Carbtune elke 10-12k om een soepele motor te houden.
Wil je evt wel helpen met de carbtune.
Martin/Portupan
V4 ST1100 zou minstns 400k aan moeten kunnen.
Tijdig olie verversen en distributieriem vernieuwen.
Carbtune elke 10-12k om een soepele motor te houden.
Wil je evt wel helpen met de carbtune.
Martin/Portupan
- gertram
- Donateur (3x)
- Berichten: 2407
- Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: SAAB-rijders op twee wielen
Vorige maand naar de TT met mijn trusty ur-GSXR ('87 met '85 kleurstelling, RGV vork, Hayabusa klauwen, brembo radiale masters, 315mm WP achterschokbreker en Micron 4in2in1)
Laatst gewijzigd door gertram op vr 25 aug, 2017 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.
- ReinO
- Donateur (2x)
- Berichten: 15929
- Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
- Regio: NL - Provincie Flevoland
- Contacteer:
Re: SAAB-rijders op twee wielen
zo dat is een oud beestje in erg mooie staat, en al supersnel destijds en nog steeds.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 365
- Lid geworden op: ma 03 aug, 2009 13:57
- Regio: - kies een regio
Re: SAAB-rijders op twee wielen
Mooi! Heb mezelf onlangs ook een oude gixxer cadeau om de midlife crisis enigszins te bestrijden. Is wel minder comfortabel als de 9000gertram schreef:Vorige maand naar de TT met mijn trusty ur-GSXR ('87 met '85 kleurstelling, RGV vork, Hayabusa klauwen, brembo radiale masters, 315mm WP achterschokbreker en Micron 4in2in1)
- Jungleman
- Geregistreerd lid
- Berichten: 7966
- Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: SAAB-rijders op twee wielen
carbtune van de V4 1100 is vorig jaar oktober gedaan (bij 97000km) tijdens de Technische Dag van het st1100-1300-forum. dat was toen geen overbodige luxe. toen zijn ook olie en oliefilter en bougies vervangen. bij 100k km (in februari) heb ik de distributieriem (en dus ook de koelvloeistof) vervangen. de riem zag er nog goed uit, de naam van de fabrikant stond er nog goed leesbaar op, maar de riem was wat verglaasd en was ook wat gerekt. vandaar dus vervangen. en of je 'm nou vervangt of controleert: het werk is hetzelfde. de keuze wat te doen is dan snel gemaakt.
zakelijk:
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i
- gertram
- Donateur (3x)
- Berichten: 2407
- Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: SAAB-rijders op twee wielen
Erg netjes John Doe. '92?
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 365
- Lid geworden op: ma 03 aug, 2009 13:57
- Regio: - kies een regio
Re: SAAB-rijders op twee wielen
Nee, een vroege negentiger. Model L.
Deze komt het dichtst in de buurt van de rr van 1989
Deze komt het dichtst in de buurt van de rr van 1989
- Henk-Jan
- Geregistreerd lid
- Berichten: 14325
- Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
- Regio: Outside Europe
Re: SAAB-rijders op twee wielen
Ziet er erg mooi en verzorgd uit. Mooie kleurstelling ook, opvallend, maar in een meer tijdloze kleurstelling dan je soms op 80'er / 90'er fietsen ziet.
Zelfs ben ik nu ook (eindelijk) bezig met mijn motorrijbewijs. In September word ik 24 en ik wil dan zo snel mogelijk voor mijn examens op gaan. Vandaar dat ik in de zomer begonnen ben met lessen (nu is het weer ook lekker). Ik kan het dan natuurlijk ook niet laten om alvast naar een eerste motor rond te kijken... Een naked bike vind ik er mooi uitzien en lijkt me qua zitpositie ook prettig (in ieder geval vergelijkbaar met mijn lesmotor, een Kawa ER-6n), maar misschien is een sporttour zoals een VFR 750/800 (RC46) nog wel een betere combinatie van sportiviteit, comfort, en de mogelijkheid om lange ritten te maken, ook als het wat kouder wordt.
Zelfs ben ik nu ook (eindelijk) bezig met mijn motorrijbewijs. In September word ik 24 en ik wil dan zo snel mogelijk voor mijn examens op gaan. Vandaar dat ik in de zomer begonnen ben met lessen (nu is het weer ook lekker). Ik kan het dan natuurlijk ook niet laten om alvast naar een eerste motor rond te kijken... Een naked bike vind ik er mooi uitzien en lijkt me qua zitpositie ook prettig (in ieder geval vergelijkbaar met mijn lesmotor, een Kawa ER-6n), maar misschien is een sporttour zoals een VFR 750/800 (RC46) nog wel een betere combinatie van sportiviteit, comfort, en de mogelijkheid om lange ritten te maken, ook als het wat kouder wordt.
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab rijden ook zo fijn...
Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Oude liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...
Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Oude liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...
- Jungleman
- Geregistreerd lid
- Berichten: 7966
- Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: SAAB-rijders op twee wielen
goeie beslissing om even te wachten met rijlessen tot je 24e. dat scheelt je een hoop geld (voor A2). voor wat betreft motorkeuze, als het zover is: veel proefrijden! hou er rekening mee dat een lesmotor een 'naked' is en dat je dus dik in de rijwind zit. dat is met het huidige weer wel lekker, maar als het richting de 5 graden boven nul gaat wordt dat wat frisjes. heel erg van invloed is (uiteraard) je zitpositie. op een sporttoer kan ik me voorstellen dat je meer last krijgt van je polsen dan op een toer of chopper. wat verder meespeelt in het rijcomfort: vering! ik heb onlangs mijn lineaire veren vervangen door progressieve veren en dat is ècht een wereld van verschil.
ik heb op het motor-forum een topicreeks voortgezet waarin ex-lessers zoals ik tips en tricks doorgeven aan lessers:
http://www.motor-forum.nl/forum/list_me ... jna-1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
ook de voorgaande 12 topics zijn erg leerzaam om te lezen. waar loop je tegenaan, waarom gaat een bochtje naar links makkelijker dan een bochtje naar rechts, waah! de uitwijk-oefening, langzame en snelle slalom....wat is het nut van een les in de plensregen? wat stelt het examen voor? dat soort vragen.
ik heb op het motor-forum een topicreeks voortgezet waarin ex-lessers zoals ik tips en tricks doorgeven aan lessers:
http://www.motor-forum.nl/forum/list_me ... jna-1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
ook de voorgaande 12 topics zijn erg leerzaam om te lezen. waar loop je tegenaan, waarom gaat een bochtje naar links makkelijker dan een bochtje naar rechts, waah! de uitwijk-oefening, langzame en snelle slalom....wat is het nut van een les in de plensregen? wat stelt het examen voor? dat soort vragen.
zakelijk:
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i
- Henk-Jan
- Geregistreerd lid
- Berichten: 14325
- Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
- Regio: Outside Europe
Re: SAAB-rijders op twee wielen
Dank u voor de links, het is inderdaad leuk om even het één en ander door te lezen. Overigens zal ik er zeker voor zorgen dat mijn examens plaatsvinden nadat ik 24 ben geworden, maar lessen kan ik nu al doen en dan sluit het allemaal mooi aan op mijn verjaardag.
Bedankt ook voor de andere opmerkingen, ik zal zeker verschillende stijlen gaan uitproberen. In een aantal winkels heb ik al op wat motoren gezeten en de echte toerklasse gaf me een iets te groot, zwaar, en log gevoel (stilstaand althans). Gezien ik als beginnende bestuurder nog mijn voertuigbeheersing moet oefenen, weet ik niet of een zware motor wel zo verstandig is. Misschien word ik wel een betere rijder als ik op een wat lichtere motor leer te bewegen. Wat denken jullie daarvan?
Bedankt ook voor de andere opmerkingen, ik zal zeker verschillende stijlen gaan uitproberen. In een aantal winkels heb ik al op wat motoren gezeten en de echte toerklasse gaf me een iets te groot, zwaar, en log gevoel (stilstaand althans). Gezien ik als beginnende bestuurder nog mijn voertuigbeheersing moet oefenen, weet ik niet of een zware motor wel zo verstandig is. Misschien word ik wel een betere rijder als ik op een wat lichtere motor leer te bewegen. Wat denken jullie daarvan?
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab rijden ook zo fijn...
Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Oude liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...
Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Oude liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...
- gertram
- Donateur (3x)
- Berichten: 2407
- Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: SAAB-rijders op twee wielen
Zeker. Een niet te snelle 600 is maximaal. Het beste is op een lichte niet te snelle (de huidige generatie 600 sportfietsen gaat al veel te hard en 400s zijn er niet meer) te beginnen. Als je er op een gegeven moment mee kan lezen en schrijven wordt het tijd een stapje hoger te gaan. Op die manier leer je veel beter.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.
- Jungleman
- Geregistreerd lid
- Berichten: 7966
- Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: SAAB-rijders op twee wielen
en: begin met een ouwe motor. want geheid dat je 'm een keer laat vallen. met een nieuwe motor komt de pijn dan harder aan dan met een motor waar al wat valkrassen op zitten (hetzij van jou, hetzij van een vorige eigenaar)
ik ben indertijd begonnen op een Kawasaki GPZ500s. die had ik voor mijn examen al gekocht voor een appel en een ei. mankeerde een en ander aan: 4 jaar stilstand, gare accu etc...hier in de schuur gezet, accu gekocht en aangesloten. benzine zat er nog in en 'kijken wat er gebeurt als ik op "start" druk'. zowaar, hij deed het! na een tijdje: tank leeg, ook stationair verbruikt een motor benzine . dus jerrycan met benzine gehaald en in de tank gegoten. paar dagen later: *snif* wat meurt het toch in de schuur...ja hoor: tank lek. via het motorforum andere tank en kuipdelen gescoord, gemonteerd, koppelingsplaten vervangen en na mijn examen de eerste kilometers gereden. leuk, maar het ding was voor mijn 1.88m te klein en ik zag hoegenaamd NIETS in mijn spiegels. 2 maanden later de Honda SilverWing uit 1982 gekocht. wat groter en zwaarder qua gewicht. voordekselpakking vervangen en daarmee verder gereden. beide motoren staan nog in mijn schuur, maar de Kawasaki is eigenlijk wel 'op'.
het helpt ontzettend als je na je examen een VRO gaat doen, of een dagcursus 'Veilig Vlot Rijden', zoals mijn instructeur het noemt. het examen A, is net als examen B: je hebt laten zien dat je een motor/auto kunt beheersen en bedienen, maar rij-ervaring heb je (nog) niet. ja okee, je hebt tijdens de lessen natuurlijk wel gereden, maar dat kan je eigenlijk nog niet helemaal meetellen.
dat een Pan European 300kg weegt, merk je alleen als je stil staat. als het eenmaal rolt, zijn alle motoren in principe even zwaar. en het blijft een balans-voertuig, he. ik sta soms versteld van wat ik met mijn Pan E. kan doen in een bocht. daar heb je echt geen racemonster voor nodig.
vanmiddag met een sportieve forummer in Amersfoort van gedachten gewisseld over een motorrit naar/door Schotland. aangezien hij er voor zijn werk met enige regelmaat kwam, kon hij me goed verhalen waar de mooie stukken van de schotse wegen liggen. hij adviseerde me de 500 miles te rijden, een route vanuit Edinburgh langs de kust naar John o groats, Durness, Ullapool en Applecross. lijkt me machtig mooi om met de motor te rijden!
ik ben indertijd begonnen op een Kawasaki GPZ500s. die had ik voor mijn examen al gekocht voor een appel en een ei. mankeerde een en ander aan: 4 jaar stilstand, gare accu etc...hier in de schuur gezet, accu gekocht en aangesloten. benzine zat er nog in en 'kijken wat er gebeurt als ik op "start" druk'. zowaar, hij deed het! na een tijdje: tank leeg, ook stationair verbruikt een motor benzine . dus jerrycan met benzine gehaald en in de tank gegoten. paar dagen later: *snif* wat meurt het toch in de schuur...ja hoor: tank lek. via het motorforum andere tank en kuipdelen gescoord, gemonteerd, koppelingsplaten vervangen en na mijn examen de eerste kilometers gereden. leuk, maar het ding was voor mijn 1.88m te klein en ik zag hoegenaamd NIETS in mijn spiegels. 2 maanden later de Honda SilverWing uit 1982 gekocht. wat groter en zwaarder qua gewicht. voordekselpakking vervangen en daarmee verder gereden. beide motoren staan nog in mijn schuur, maar de Kawasaki is eigenlijk wel 'op'.
het helpt ontzettend als je na je examen een VRO gaat doen, of een dagcursus 'Veilig Vlot Rijden', zoals mijn instructeur het noemt. het examen A, is net als examen B: je hebt laten zien dat je een motor/auto kunt beheersen en bedienen, maar rij-ervaring heb je (nog) niet. ja okee, je hebt tijdens de lessen natuurlijk wel gereden, maar dat kan je eigenlijk nog niet helemaal meetellen.
dat een Pan European 300kg weegt, merk je alleen als je stil staat. als het eenmaal rolt, zijn alle motoren in principe even zwaar. en het blijft een balans-voertuig, he. ik sta soms versteld van wat ik met mijn Pan E. kan doen in een bocht. daar heb je echt geen racemonster voor nodig.
vanmiddag met een sportieve forummer in Amersfoort van gedachten gewisseld over een motorrit naar/door Schotland. aangezien hij er voor zijn werk met enige regelmaat kwam, kon hij me goed verhalen waar de mooie stukken van de schotse wegen liggen. hij adviseerde me de 500 miles te rijden, een route vanuit Edinburgh langs de kust naar John o groats, Durness, Ullapool en Applecross. lijkt me machtig mooi om met de motor te rijden!
zakelijk:
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i