Mijn Saab97x loopt bij het insturen vast!! Hoe kan dat?
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 6
- Lid geworden op: zo 10 jul, 2016 19:16
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Mijn Saab97x loopt bij het insturen vast!! Hoe kan dat?
Wie kan mij helpen met deze vraag?
Ik kwam terug van een weekend Oostenrijk met een grote trailer met drie Honda GoldWIngs er op. De 5.3 liter V8 deed het perfect! Tot het moment dat ik op de terugweg thuis de straat in wilde draaien. Het leek wel of er iemand op de rem drukte. Rechtuit rijden gaat goed. Zodra ik bij het achteruit rijden of vooruit rijden een bocht wil maken loopt hij vast!
Het probleem zit hem vermoedelijk in de vierwiel aandrijving of het differentieel. Kan iemand mij vertellen wat de oorzaak kan zijn van het remeffect bij het indraaien en wat het probleem hierbij kan zijn?
Groet, Bert
Ik kwam terug van een weekend Oostenrijk met een grote trailer met drie Honda GoldWIngs er op. De 5.3 liter V8 deed het perfect! Tot het moment dat ik op de terugweg thuis de straat in wilde draaien. Het leek wel of er iemand op de rem drukte. Rechtuit rijden gaat goed. Zodra ik bij het achteruit rijden of vooruit rijden een bocht wil maken loopt hij vast!
Het probleem zit hem vermoedelijk in de vierwiel aandrijving of het differentieel. Kan iemand mij vertellen wat de oorzaak kan zijn van het remeffect bij het indraaien en wat het probleem hierbij kan zijn?
Groet, Bert
-
- Donateur (2x)
- Berichten: 857
- Lid geworden op: ma 21 dec, 2009 15:22
- Regio: NL - Provincie Limburg
Re: Mijn Saab97x loopt bij het insturen vast!! Hoe kan dat?
Waarschijnlijk een differentieel waar vast zit als ik de symptomen zo hoor. En dan vermoed ikzelf nog het meeste het voordifferentieel.
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Saab 9-3 2.0T SE Cabrio 1998 Hirsch Stage 1 (222 PK)
Saab 900 2.0 Coupe 1997 (verkocht)
Saab 900 2.0 Turbo Cabrio 1994 (verkocht)
Saab 9-3 2.0i S Cabrio 1999 (van mijn zoon)(verkocht)
Saab 9000 CS 2.0t 1997 (van mijn zoon)
Saab 9-3 2.0T SE Automaat Cabrio 1999 (Zoon)
Saab 900 2.0 Coupe 1997 (verkocht)
Saab 900 2.0 Turbo Cabrio 1994 (verkocht)
Saab 9-3 2.0i S Cabrio 1999 (van mijn zoon)(verkocht)
Saab 9000 CS 2.0t 1997 (van mijn zoon)
Saab 9-3 2.0T SE Automaat Cabrio 1999 (Zoon)
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 6
- Lid geworden op: zo 10 jul, 2016 19:16
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Mijn Saab97x loopt bij het insturen vast!! Hoe kan dat?
Dank voor je reactie!
Kun je aangeven wat er dan vast zou zitten?
Kun je aangeven wat er dan vast zou zitten?
-
- Donateur (2x)
- Berichten: 857
- Lid geworden op: ma 21 dec, 2009 15:22
- Regio: NL - Provincie Limburg
Re: Mijn Saab97x loopt bij het insturen vast!! Hoe kan dat?
Eerst een tegenvraag. Idee de auto voorzien van een of meerdere sperren?
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Saab 9-3 2.0T SE Cabrio 1998 Hirsch Stage 1 (222 PK)
Saab 900 2.0 Coupe 1997 (verkocht)
Saab 900 2.0 Turbo Cabrio 1994 (verkocht)
Saab 9-3 2.0i S Cabrio 1999 (van mijn zoon)(verkocht)
Saab 9000 CS 2.0t 1997 (van mijn zoon)
Saab 9-3 2.0T SE Automaat Cabrio 1999 (Zoon)
Saab 900 2.0 Coupe 1997 (verkocht)
Saab 900 2.0 Turbo Cabrio 1994 (verkocht)
Saab 9-3 2.0i S Cabrio 1999 (van mijn zoon)(verkocht)
Saab 9000 CS 2.0t 1997 (van mijn zoon)
Saab 9-3 2.0T SE Automaat Cabrio 1999 (Zoon)
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 6
- Lid geworden op: zo 10 jul, 2016 19:16
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Mijn Saab97x loopt bij het insturen vast!! Hoe kan dat?
Ik heb geen idee. Op internet kan ik er geen informatie over vinden. Er is nu een monteur bezig om te kijken wat er mis, maar die heeft tot op heden nog niets kunnen vinden...
-
- Donateur (2x)
- Berichten: 857
- Lid geworden op: ma 21 dec, 2009 15:22
- Regio: NL - Provincie Limburg
Re: Mijn Saab97x loopt bij het insturen vast!! Hoe kan dat?
Het klinkt namelijk alsof van een van de differentielen een sper vastzit.
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Saab 9-3 2.0T SE Cabrio 1998 Hirsch Stage 1 (222 PK)
Saab 900 2.0 Coupe 1997 (verkocht)
Saab 900 2.0 Turbo Cabrio 1994 (verkocht)
Saab 9-3 2.0i S Cabrio 1999 (van mijn zoon)(verkocht)
Saab 9000 CS 2.0t 1997 (van mijn zoon)
Saab 9-3 2.0T SE Automaat Cabrio 1999 (Zoon)
Saab 900 2.0 Coupe 1997 (verkocht)
Saab 900 2.0 Turbo Cabrio 1994 (verkocht)
Saab 9-3 2.0i S Cabrio 1999 (van mijn zoon)(verkocht)
Saab 9000 CS 2.0t 1997 (van mijn zoon)
Saab 9-3 2.0T SE Automaat Cabrio 1999 (Zoon)
- Funky Dude
- Geregistreerd lid
- Berichten: 6767
- Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Mijn Saab97x loopt bij het insturen vast!! Hoe kan dat?
Bij de 9-5 NG XWD zijn diff-problemen niet onbekend, misschien heb je er wat aan:
viewtopic.php?f=58&t=150052&p=1664618&hilit=NG#p1664618
En er zijn hier meer motorrijders actief:
viewtopic.php?f=16&t=111482
viewtopic.php?f=58&t=150052&p=1664618&hilit=NG#p1664618
En er zijn hier meer motorrijders actief:
viewtopic.php?f=16&t=111482
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 6
- Lid geworden op: zo 10 jul, 2016 19:16
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Mijn Saab97x loopt bij het insturen vast!! Hoe kan dat?
We zijn er achter wat het probleem is! De elektrische stelmotor van de tussenbak is defect.. Deze schijnt niet te repareren te zijn en ook in Europa niet te krijgen. Nu wordt er druk gezocht of deze in Amerika te bestellen is .. Het gaat ws wel even duren voordat ik weer kan rijden.. Maar, ik doe hem niet weg! Het is echt een geweldige auto om mee te rijden!
- RoelandV
- Geregistreerd lid
- Berichten: 12719
- Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
- Regio: - kies een regio
Re: Mijn Saab97x loopt bij het insturen vast!! Hoe kan dat?
Nog even het plaatje erbij:
Keep on smiling!
- Marius0404
- Donateur (6x)
- Berichten: 5485
- Lid geworden op: do 22 dec, 2005 11:01
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Mijn Saab97x loopt bij het insturen vast!! Hoe kan dat?
tikt lekker aan met benzineIk kwam terug van een weekend Oostenrijk met een grote trailer met drie Honda GoldWIngs er op.
95'74
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02
Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02
Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 6
- Lid geworden op: zo 10 jul, 2016 19:16
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Mijn Saab97x loopt bij het insturen vast!! Hoe kan dat?
Het plaatje klopt exact! 600 euries! Veel benzine? Hij rijdt op gas en we waren met zn drieen.. Dus, dat viel wel mee.. Alles bij elkaar, inclusief huur trailer, net zo duur als je drie Goldwings laat rijden!
Maar, sapie is weer klaar! Rijden maar weer!
Maar, sapie is weer klaar! Rijden maar weer!
- Marius0404
- Donateur (6x)
- Berichten: 5485
- Lid geworden op: do 22 dec, 2005 11:01
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Mijn Saab97x loopt bij het insturen vast!! Hoe kan dat?
inderdaad, ik ben geen motorkenner, maar die lijken me ook wel aardig pruttelen.net zo duur als je drie Goldwings laat rijden
fijn dat ie gemaakt is: moesten de onderdelen uit Amerika komen?
95'74
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02
Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02
Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 6
- Lid geworden op: zo 10 jul, 2016 19:16
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Mijn Saab97x loopt bij het insturen vast!! Hoe kan dat?
Dat elektrische motortje, zie plaatje hierboven, moest inderdaad uit Amerika komen. Op zich gaat dat prima hoor, alleen kun je een tijd niet meer sturen met die 97.. Dat is wel een nadeel.. Maar als ie dan weer klaar is kun je weer heerlijk genieten van die brullende acht cilinder! Fantastisch!
- hbende
- Geregistreerd lid
- Berichten: 112
- Lid geworden op: do 12 aug, 2004 6:58
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Mijn Saab97x loopt bij het insturen vast!! Hoe kan dat?
Dit motortje is inderdaad een veel voorkomend probleem. De fora in de VS staan er vol van. Zelf heb ik dezelfde problemen gehad. Overigens maakt het niet uit of je de 6 of de 8 cilinder hebt.
Uiteindelijk ben ik met mijn "handen in het haar" naar de GM dealer gegaan. Er blijkt namelijk een software update uitgebracht voor de aandrijflijn en een servicebulletin, waarin er een aangepaste olie in de diffs gedaan moet worden. Deze operatie kostte een kleine 400 Euro maar aangezien ik het zelf te druk heb en het de auto van mijn vrouw is, hopsakee.
Helaas na een paar weken wederom hetzelfde. Na een rit van 10 tot 15 kilometer, een gejank uit de diff achter bij een flauwe bocht en als we haaks de bocht om mochten dan wel met een aanloopje anders stonden we stil.
De 9-7 maar even aan de kant gezet in de garage, aangezien we nog een ouwe trouwe XC90 hebben en de APK zich aandiende.
Voor de APK moest ik toch 2 nieuwe banden bestellen en vanuit de LaRo ervaring, werden dat er dus 4. De voorbanden waren immers rond de 2 mm en achter 3-4 mm. Na de montage van de 4 banden en het APK papiertje uitgeprint te hebben, wat schetst mijn verbazing........... Never nooit meer problemen.
Uiteraard deze kennis met de collega's gedeeld want deze problemen beginnen immers de kop op te steken.
Afgezien van nog een hele waslijst aan problemen, blijft het toch een fijne auto. Minder plezierig rijden dan de XC90 maar smeken verschillen. Het geluid maakt in ieder geval een heleboel goed!
Het blijft echter wel een "Yank"...... Maar wel erg leuk!! En er zit een SAAB badge op!
Nu nog maar eens op zoek naar een SAAB 600.............
Uiteindelijk ben ik met mijn "handen in het haar" naar de GM dealer gegaan. Er blijkt namelijk een software update uitgebracht voor de aandrijflijn en een servicebulletin, waarin er een aangepaste olie in de diffs gedaan moet worden. Deze operatie kostte een kleine 400 Euro maar aangezien ik het zelf te druk heb en het de auto van mijn vrouw is, hopsakee.
Helaas na een paar weken wederom hetzelfde. Na een rit van 10 tot 15 kilometer, een gejank uit de diff achter bij een flauwe bocht en als we haaks de bocht om mochten dan wel met een aanloopje anders stonden we stil.
De 9-7 maar even aan de kant gezet in de garage, aangezien we nog een ouwe trouwe XC90 hebben en de APK zich aandiende.
Voor de APK moest ik toch 2 nieuwe banden bestellen en vanuit de LaRo ervaring, werden dat er dus 4. De voorbanden waren immers rond de 2 mm en achter 3-4 mm. Na de montage van de 4 banden en het APK papiertje uitgeprint te hebben, wat schetst mijn verbazing........... Never nooit meer problemen.
Uiteraard deze kennis met de collega's gedeeld want deze problemen beginnen immers de kop op te steken.
Afgezien van nog een hele waslijst aan problemen, blijft het toch een fijne auto. Minder plezierig rijden dan de XC90 maar smeken verschillen. Het geluid maakt in ieder geval een heleboel goed!
Het blijft echter wel een "Yank"...... Maar wel erg leuk!! En er zit een SAAB badge op!
Nu nog maar eens op zoek naar een SAAB 600.............
Sinds 1984 SAAB rijder en eigenaar van: 900 CD (finlandia 1983), 900NG 2.0T sensonic (1995), 9-7 5.3i (2006) 9-3 2.0T cabriolet (black magic 1998) en Volvo XC 90 3.2 AWD (2007)