9000 freaks
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: zo 10 mar, 2013 0:19
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: 9000 freaks
Saab 9-5 2.3 turbo aero estate 2002 handbak
Saab 9000 2.3 turbo aero 1995 automaat
Saab 9000 2.3 turbo aero 1995 automaat
- Jungleman
- Geregistreerd lid
- Berichten: 7966
- Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 9000 freaks
ik kan het niet helpen dat ze er in Engeland een foute pot onder hebben gehangenbrinky schreef:En dan niet zo'n uitsteeksel van een CD...
ik heb de BSR-pijp, die onder de CD zat, nog liggen. inclusief kat en turbo. als de huidige pijp verrot is, gaat die er (uiteraard) onder.
zakelijk:
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i
- Jungleman
- Geregistreerd lid
- Berichten: 7966
- Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 9000 freaks
nog wat foto's van de CC en CSE:
de achterwisser ligt inmiddels weer recht(s):
waar zie je dat nog: een expliciete melding van de aanwezigheid van een dubbelnoks 16-klapper...
3 vliegen in 1 klap: CC, CSE en Capri:
en ja: de grijze heeft een onregelmatigheidje (lees: parkeerdeuk) bij de benzinetankdop.
de achterwisser ligt inmiddels weer recht(s):
waar zie je dat nog: een expliciete melding van de aanwezigheid van een dubbelnoks 16-klapper...
3 vliegen in 1 klap: CC, CSE en Capri:
en ja: de grijze heeft een onregelmatigheidje (lees: parkeerdeuk) bij de benzinetankdop.
zakelijk:
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i
- schoenmaker
- Geregistreerd lid
- Berichten: 455
- Lid geworden op: di 16 feb, 2010 15:37
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: 9000 freaks
9000 Anni met alle Aero opties.
9000 CS 1997. 101500 km
900 Red Arrow 'special' 1987
9-3 20T 1999 [Aero]uitvoering
Saab, eigenwijs leuk.
900 Red Arrow 'special' 1987
9-3 20T 1999 [Aero]uitvoering
Saab, eigenwijs leuk.
- MaartenVeeke
- Geregistreerd lid
- Berichten: 150
- Lid geworden op: do 14 jun, 2012 10:20
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: 9000 freaks
Ik hoop dat je het niet erg vind dat ik 2 plaatjes naar het forum getrokken heb. Het is een prachtige auto! Helemaal met de caravan vind ik het een gave combi.schoenmaker schreef:
9000 Anni met alle Aero opties.
De link die je als plaatje wilde delen is de link naar je album. Als je plaatjes op het forum wilt zetten moet je in de codes van my album wat dieper graven tot je jpg bestanden tegen komt.
- Frans47
- Donateur (3x)
- Berichten: 250
- Lid geworden op: di 03 nov, 2009 23:24
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 9000 freaks
Een Saab verhaaltje omdat het 30 jaar geleden is dat de 9000 werd geïntroduceerd.
Ik ben in 1985 aanwezig geweest bij de behoorlijk spectaculaire introductie van de 9000.
Kosten noch moeite werden gespaard. Saab had het Amsterdamse concertgebouw afgehuurd en het complete orkest en cast van de Andersson/Ulveus (die twee mannen van Abba) musical Chess vanuit Londen laten overkomen… Inclusief Elaine Page en Barbara Dickson (https://www.youtube.com/watch?v=3hqnfbkxLlo" onclick="window.open(this.href);return false;)
Mijn vrouw (ook Zweden import) en ik zaten bij de onthulling van de 9000 – voorafgaand aan het concert - in het restaurant aan een tafel met een ‘BN echtpaar’ en de CFO van Saab Scania. Toen ‘het doek’ viel, ontglipte mij – heel onbeleefd – “Net een Renault 25!”. De CFO respondeerde direct (ingestudeerd?) dat ook dát een heel mooie auto was…. Maar ik wilde niet meer aan Saab, want…
Van ca. 1972 tot 1984 heb ik gewerkt voor NL vestigingen van Zweedse bedrijven en daarna (en nog steeds) als zelfstandig importeur van – toen nog – voornamelijk Zweedse producenten.
Vrijwel iedereen die voor het Zweedse bedrijfsleven actief was ‘reed Zweeds’. Er was sprake van een ware concurrentiestrijd tussen de importeurs om maar zoveel mogelijk “Nederlandse Zweden” in hun merk te krijgen.
Ondanks het stereotiep van de Saabrijder destijds – wat oudere, pijprokende architect of arts –
koos ik als 25 jarige voor Saab. Het werd een ‘legergroene’ 99, die na enkele probleemloze jaren werd opgevolgd door een – toen ‘top of the range’ – zilvergrijze 99EMS. Nou, dat heb ik geweten!
Al na een maand of drie begon dat ding werkelijk overal te roesten. Zelfs midden op het dak!
Op kosten van de importeur werd de auto kaal gemaakt en opnieuw gespoten. Daar hadden ze – kostenbewust - blijkbaar Beun de Haas voor ingeschakeld. Ik kreeg de auto terug vol met ‘zakkers’ in de lak. Overnieuw.., maar de lol was er af. Toen pas na 13 maanden de oorzaak werd gevonden op mijn regelmatig geuite klacht dat de motor niet echt lekker liep en klonk (bleek speling op de distributieketting) én de niet geringe kosten voor mijn rekening waren, want buiten de garantieperiode, was de maat vol(vo) . (Cristian von Koeningsegg zat toen nog op de basisschool)
Vele modellen van dat andere Zweedse merk volgden. Probleemloos (met uitzondering van de in NL gebouwde 480, want vol met Renault techniek).
Half jaren 80 kocht een goede vriend (ook actief voor het Zweedse bedrijfsleven) een van de eerste Saab Cabrio’s in Nederland. Een witte demo van de importeur. (Voor de fanatieke archivarissen, de auto die toen aan autojournalisten ter beschikking werd gesteld en in ‘de bladen’ stond.) Mijn scepsis was zijn deel. Maar na vele jaren meegenieten van zijn elkaar opvolgende Caabjes (hij heeft nooit meer en andere auto gehad en rijdt nu in zijn 8e of 9e…), zwichtte ik in 1999. Het werd een nagelnieuwe zwarte 9-3SE. (De 57-FG-NL bestaat die nog?) Daarnaast , voor zakelijk, natuurlijk ‘dat andere merk’. Ik rij zelf inmiddels in mijn 3e Cabrio. (@jungleman: wij hadden ook nog een tijdje een dakloze witte Mercury Capri!)
In 2000 werd ik getroffen door een hernia. In een handgeschakelde auto rijden lukte niet. Ik kreeg het koppelingspedaal niet ingetrapt. Van Saab Utrecht leende ik een 9000CSE. Donkergroen, beige leer, veel hout en – uiteraard – automaat. Wat een heerlijke auto. “Zo’n auto koop ik nog eens ‘als ik later groot ben’”. 13 jaar later kwam een Odoardo grijze CS langs op dit onvolprezen forum (plaatje: zie ergens hier boven in dit draadje). Ik kon het niet laten…
Ik ben in 1985 aanwezig geweest bij de behoorlijk spectaculaire introductie van de 9000.
Kosten noch moeite werden gespaard. Saab had het Amsterdamse concertgebouw afgehuurd en het complete orkest en cast van de Andersson/Ulveus (die twee mannen van Abba) musical Chess vanuit Londen laten overkomen… Inclusief Elaine Page en Barbara Dickson (https://www.youtube.com/watch?v=3hqnfbkxLlo" onclick="window.open(this.href);return false;)
Mijn vrouw (ook Zweden import) en ik zaten bij de onthulling van de 9000 – voorafgaand aan het concert - in het restaurant aan een tafel met een ‘BN echtpaar’ en de CFO van Saab Scania. Toen ‘het doek’ viel, ontglipte mij – heel onbeleefd – “Net een Renault 25!”. De CFO respondeerde direct (ingestudeerd?) dat ook dát een heel mooie auto was…. Maar ik wilde niet meer aan Saab, want…
Van ca. 1972 tot 1984 heb ik gewerkt voor NL vestigingen van Zweedse bedrijven en daarna (en nog steeds) als zelfstandig importeur van – toen nog – voornamelijk Zweedse producenten.
Vrijwel iedereen die voor het Zweedse bedrijfsleven actief was ‘reed Zweeds’. Er was sprake van een ware concurrentiestrijd tussen de importeurs om maar zoveel mogelijk “Nederlandse Zweden” in hun merk te krijgen.
Ondanks het stereotiep van de Saabrijder destijds – wat oudere, pijprokende architect of arts –
koos ik als 25 jarige voor Saab. Het werd een ‘legergroene’ 99, die na enkele probleemloze jaren werd opgevolgd door een – toen ‘top of the range’ – zilvergrijze 99EMS. Nou, dat heb ik geweten!
Al na een maand of drie begon dat ding werkelijk overal te roesten. Zelfs midden op het dak!
Op kosten van de importeur werd de auto kaal gemaakt en opnieuw gespoten. Daar hadden ze – kostenbewust - blijkbaar Beun de Haas voor ingeschakeld. Ik kreeg de auto terug vol met ‘zakkers’ in de lak. Overnieuw.., maar de lol was er af. Toen pas na 13 maanden de oorzaak werd gevonden op mijn regelmatig geuite klacht dat de motor niet echt lekker liep en klonk (bleek speling op de distributieketting) én de niet geringe kosten voor mijn rekening waren, want buiten de garantieperiode, was de maat vol(vo) . (Cristian von Koeningsegg zat toen nog op de basisschool)
Vele modellen van dat andere Zweedse merk volgden. Probleemloos (met uitzondering van de in NL gebouwde 480, want vol met Renault techniek).
Half jaren 80 kocht een goede vriend (ook actief voor het Zweedse bedrijfsleven) een van de eerste Saab Cabrio’s in Nederland. Een witte demo van de importeur. (Voor de fanatieke archivarissen, de auto die toen aan autojournalisten ter beschikking werd gesteld en in ‘de bladen’ stond.) Mijn scepsis was zijn deel. Maar na vele jaren meegenieten van zijn elkaar opvolgende Caabjes (hij heeft nooit meer en andere auto gehad en rijdt nu in zijn 8e of 9e…), zwichtte ik in 1999. Het werd een nagelnieuwe zwarte 9-3SE. (De 57-FG-NL bestaat die nog?) Daarnaast , voor zakelijk, natuurlijk ‘dat andere merk’. Ik rij zelf inmiddels in mijn 3e Cabrio. (@jungleman: wij hadden ook nog een tijdje een dakloze witte Mercury Capri!)
In 2000 werd ik getroffen door een hernia. In een handgeschakelde auto rijden lukte niet. Ik kreeg het koppelingspedaal niet ingetrapt. Van Saab Utrecht leende ik een 9000CSE. Donkergroen, beige leer, veel hout en – uiteraard – automaat. Wat een heerlijke auto. “Zo’n auto koop ik nog eens ‘als ik later groot ben’”. 13 jaar later kwam een Odoardo grijze CS langs op dit onvolprezen forum (plaatje: zie ergens hier boven in dit draadje). Ik kon het niet laten…
9-3 aero cabrio 2008 V6
9-5 aero Estate 1999
9-5 aero Estate 1999
- Ewout
- Donateur (4x)
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
- Contacteer:
Re: 9000 freaks
Dus toch een soort freak achter all... Wat een ellende!
1980 900 turbo 3
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut
-
- Donateur
- Berichten: 50
- Lid geworden op: vr 13 jul, 2007 22:43
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: 9000 freaks
Weer een nieuwe trotse eigenaar van een 9000 Aero '97 met alle opties (behalve schuifdak).
Volgens mij zag ik 'm al eerder in deze thread staan....
Met 18inch RS velgen ziet ie er weer modern uit. RVS 3-inch van voor tot achter en 6-pots KCPerformance remmen.
Mooi voer voorvoor commentaar door originaliteitsfetishisten (nee, ik draag geen petje...).
Volgens mij zag ik 'm al eerder in deze thread staan....
Met 18inch RS velgen ziet ie er weer modern uit. RVS 3-inch van voor tot achter en 6-pots KCPerformance remmen.
Mooi voer voorvoor commentaar door originaliteitsfetishisten (nee, ik draag geen petje...).
900 T16 Aero Cabrio
- Efraim
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 25 mar, 2013 20:17
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: 9000 freaks
Mooe auto, goed kleur! Ik, en dat is heel persoonlijk, niet wennen aan velgen die niet origineel SAAB zijn (minus de Hirsch en sommige BBS). Gefeliciteerd met je aankoop!
9-5 Aero estate MY04 Laser red
9-5 Aero estate MY02 Steel grey
9-5 Aero estate MY02 Steel grey
- 9323
- Donateur (2x)
- Berichten: 5008
- Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
- Regio: NL - Provincie Utrecht
- Contacteer:
Re: 9000 freaks
Komt-ie toevallig bij Haaima vandaan? Zag deze auto daar zaterdag wegrijden volgens mij. Was er om m'n eigen 9000 op te halen.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
-
- Donateur
- Berichten: 50
- Lid geworden op: vr 13 jul, 2007 22:43
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: 9000 freaks
[]Dat klopt. Dus alle moeite die ik doe om nummerbord en stickers weg te poetsen hebben weer niet geholpen. Maar iedereen doet dat hier, dus heb ik dat ook maar gedaan...
Dan heb jij zeker een groene 9000 met een klein plekje rechtsachter?!
Dan heb jij zeker een groene 9000 met een klein plekje rechtsachter?!
Laatst gewijzigd door Injectie op do 12 mei, 2016 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd
Reden: Quote verwijderd
900 T16 Aero Cabrio
- 9323
- Donateur (2x)
- Berichten: 5008
- Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
- Regio: NL - Provincie Utrecht
- Contacteer:
Re: 9000 freaks
yep
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
-
- Donateur
- Berichten: 186
- Lid geworden op: vr 13 jan, 2006 15:09
- Regio: - kies een regio
Re: 9000 freaks
Inderdaad gefeliciteerd met deze auto. Ik heb er een hele tijd geleden een keer in gereden en was altijd sceptisch over 18" onder een 9000, maar hij reed fantastisch!
- Jungleman
- Geregistreerd lid
- Berichten: 7966
- Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 9000 freaks
even een technische kennersvraag:
past een stuurhuis van een CS(e) in een CC? mijn grijze 9000 heeft (al enige jaren) het manco dat er een zwaar punt in de besturing zit. vorig jaar was dat een getouwtrek om 'm door de APK te krijgen.
nou wil ik binnenkort het stuurhuis dus vervangen. qua slangenwerk is het anders dan bij de CSE, aangezien de pomp hoger aan het blok zit. dat moet ik dus overzetten, dat weet ik. ik heb een heleboel sleutel-ervaring met 9000s, maar het uitwisselen van het stuurhuis bij een 9000CC heb ik nog niet eerder gedaan.
ik heb vanavond een stuurhuis in de kofferbak van de 9000 zien liggen, grote kans dat dat uit een 9000 CC (voor ingewijden: de 'Huizen') komt en dus zou passen zonder veel gedoe.
uitlijn-bladibla is me bekend
past een stuurhuis van een CS(e) in een CC? mijn grijze 9000 heeft (al enige jaren) het manco dat er een zwaar punt in de besturing zit. vorig jaar was dat een getouwtrek om 'm door de APK te krijgen.
nou wil ik binnenkort het stuurhuis dus vervangen. qua slangenwerk is het anders dan bij de CSE, aangezien de pomp hoger aan het blok zit. dat moet ik dus overzetten, dat weet ik. ik heb een heleboel sleutel-ervaring met 9000s, maar het uitwisselen van het stuurhuis bij een 9000CC heb ik nog niet eerder gedaan.
ik heb vanavond een stuurhuis in de kofferbak van de 9000 zien liggen, grote kans dat dat uit een 9000 CC (voor ingewijden: de 'Huizen') komt en dus zou passen zonder veel gedoe.
uitlijn-bladibla is me bekend
zakelijk:
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i
-
- Donateur (7x)
- Berichten: 31470
- Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: 9000 freaks
Volgens de EPC hebben een LHD '86 en LHD '95 (volgens mij modeljaar van Philip z'n 9000, ook een mogelijke donor) en '89 (modeljaar van de 'Huizen') allemaal hetzelfde origineelnummer, namelijk no. 4105052, allen met omnummering naar ruilunit no. 8827164 i.v.m. no longer stock. Dus ja, dat zou moeten passen, het lijkt er op dat alle jaren 9000 stuurhuizen uitwisselbaar zijn.