Rotterdam weert ook vervuilende personenauto

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Rotterdam weert ook vervuilende personenauto

Bericht door Niels83 » do 28 jan, 2016 10:58

Robbert schreef:Ik reed vandaag langs het milieuzonebord op de Maasboulevard. Daar staan er twee, maar de linker was stuk/deed het niet. Mag je dan ongestraft de zone als je maar links rijdt?
Nope, dat bord dat je ziet is niet de flitser die je gaat registeren en bekeuren ;) Daar komen aparte flitsers voor en dan zit je nog met het probleem van uitrijden als je er ongestraft in komt, om nog maar te zwijgen van de 7 scanauto's die alle geparkeerde auto's langsgaan.
Efraim schreef:Mooi stuk, Niels. En volkomen mee eens! Stompzinnig plan bedacht door een overijverige ambtenaar die liefhebbers hun hobby wil afpakken.
El René schreef:@niels: wat was je kwijt voor die ontheffing, aan leges bedoel ik?
Langdureige ontheffing kost € 178,20
Hier aan te vragen.

hermank
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door hermank » do 28 jan, 2016 11:36

El René schreef:@niels: wat was je kwijt voor die ontheffing, aan leges bedoel ik?
Langdureige ontheffing kost € 178,20
Hier aan te vragen.[/quote]

ahhhh dank Niels!

Ik neem aan dat je punt 4 hanteert voor je aanvraag. Maar daar staat als eerste voorwaarde:

4. Right to Challenge - uw auto is aantoonbaar schoner dan op basis van DET mag worden verwacht:

Een kopie van uw kentekenbewijs waaruit blijkt dat de auto voor 1 juni 2015 op uw naam stond.

De 900 stond toch niet voor die datum op jouw naam???

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » do 28 jan, 2016 11:56

Yes Herman, punt 4: Right to Challange.
En klopt de 900 was per 1 juni 2015 nog niet in mijn bezit, maar de 900 donor wel ;) En omdat ik er heel constructief ingezeten heb met de gemeente zelf, denk ik dat ze daar soepel mee omgegaan zijn. Ze hebben dat beginsel erin staan, om te voorkomen dat mensen nu nog steeds oude auto's kunnen kopen waarmee ze de stad in kunnen. Ik heb gewoon de auto die ik al in bezit had voorzien van een nieuwe carrosserie :-P+

En je kunt kiezen welk van de onderstaande gegevens in te zenden. Je kunt dus een verklaring vragen van een BOVAG (waarom Bovag?) erkende garage dat er een geregelde kat in je auto zit (dit is niet moeilijk voor je) en denk ik de kortste klap.
Het tweede punt is wat lastiger, maar niet onmogelijk als je bijvoorbeeld Duitse SAAB vrienden hebt. Of je moet de TÜV bellen.
Een combinatie van punt drie en vier is wat ik gedaan heb.
Bewijs dat uw auto aantoonbaar schoon is. Bijvoorbeeld:
  1. Een verklaring door een BOVAG erkende garage dat er een geregelde katalysator in uw auto zit
  2. Een typekeuringsbewijs van uw fabrikant, dealer of RDW erkende keuringsinstantie zoals TüV of Horiba in Duitsland waaruit de Euroklasse van uw auto blijkt.
  3. In geval van nieuwe onderdelen in uw auto: bewijs van een BOVAG-erkende garage dat er een nieuwe(re) motor én een nieuw(er) uitlaatgasnabehandelingssysteem zijn geïnstalleerd met typekeuringen Euro-1 of hoger (benzine) of Euro-3 of hoger (diesel)
  4. In geval dat u een ombouwkit in uw auto heeft geïnstalleerd: een verklaring van een BOVAG-erkende garage waaruit blijkt dat deze garage een TüV-gecertificeerde ombouwkit heeft geïnstalleerd in de auto. Uit de TüV-certificering moet blijken dat verwacht wordt dat de auto na installatie van de complete ombouwkit minstens zo schoon is als Euro-1 (benzine/lpg) of Euro-3 (diesel).

levensnevel
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door levensnevel » di 23 feb, 2016 17:39

Toertocht door Rotterdam als protest tegen milieuzone

qte..
Op 12 maart trekt een stoet van oude auto's door Rotterdam uit protest tegen de milieuzone. Sinds 1 januari hebben oude wagens niets meer te zoeken aan de noordkant van de Nieuwe Maas. De gemeente wil door die auto's te weren de luchtvervuiling tegengaan.

De demonstranten vinden de milieuzones onterecht. De milieuwinst zou zo klein zijn dat die niet opweegt tegen de nadelen die de regels voor bezitters van oude auto's hebben.

Sander Jongerius en Sjoerd Sies hebben samen met sympathisanten de stichting Rotterdamse Klassiekers opgericht om de toertocht te organiseren. Sies heeft zelf een oude Kever voor de deur staan, Jongerius een 37 jaar oude Volkswagen T3.
...unqte

rest van het artikel + de comments @
http://www.rijnmond.nl/nieuws/139001/To ... milieuzone" onclick="window.open(this.href);return false;

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » di 23 feb, 2016 18:50

Leuk hoor! Wellicht rijden er ook nog Saabs mee.

De mijne is te nieuw.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » di 23 feb, 2016 22:11

Het zou goed zijn om juist op een aantal dagen va tevoren, op de dag zelf en dagen erna wat luchtkwaliteitsmetingen te doen (of te laten doen) en de cijfers eens met elkaar vergelijken. Als je naar de pers kan gaan met een rapportje waaruit blijkt dat er geen bijzondere afwijkingen t.o.v van de dagelijkes norm zijn te herleiden naar die stoet auto's, dan zet je dat zooitje ambtenaren nog eens extra mooi te kijk.

aha!
Donateur
Donateur

Bericht door aha! » di 23 feb, 2016 22:54

@Niels83: gefeliciteerd. Ik had dit resultaat eigenlijk wel verwacht want in de eerste regel van dit topic stond "oude en vervuilende" en je auto voldoet daar niet aan :D

@ Steve-o : zoals al vaak beargumenteerd, wordt de luchtkwaliteit niet alleen bepaald door bronnen in de stad maar ook daarbuiten. De luchtvervuiling stopt nu eenmaal niet bij de milieuzone. Let eenvoudig op het aantal vervuilingsbronnen rondom de stad en de overheersende windrichting en je begrijpt dat de snelwegen en industriezones (incl. kolencentrale )veel meer impact hebben dan de auto's in het centrum. Het doen van luchtkwaliteitsmetingen gebeurt al wel maar het rapporteren van bijv. fijnstof, NOx en SOx op een bepaalde plek verklaart onvoldoende waar de bronnen zich bevinden en hoe de verspreiding is.

Nu is mijn dagelijkse auto een diesel van 1999 met kat en GTL als brandstof. Dit type brandstof is bij bussen en vrachtwagens in de hele wereld onderzocht en resulteert in een forse reductie van fijnstof/DME/roet.
Zou ik op grond hiervan vrijstelling kunnen krijgen? (theoretisch, want daarvoor kom ik te weinig in Rotterdam!)

levensnevel
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door levensnevel » zo 13 mar, 2016 10:22

'Pexit'
qte...
Honderden bezitters van klassieke auto's hebben zaterdag geprotesteerd tegen de milieuzone. Met zeker achthonderd oude auto's reden ze door het centrum van Rotterdam.
...unqte
http://www.rijnmond.nl/nieuws/139676/Dr ... milieuzone" onclick="window.open(this.href);return false;

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » ma 14 mar, 2016 11:22

@ Steve-o : zoals al vaak beargumenteerd, wordt de luchtkwaliteit niet alleen bepaald door bronnen in de stad maar ook daarbuiten. De luchtvervuiling stopt nu eenmaal niet bij de milieuzone. Let eenvoudig op het aantal vervuilingsbronnen rondom de stad en de overheersende windrichting en je begrijpt dat de snelwegen en industriezones (incl. kolencentrale )veel meer impact hebben dan de auto's in het centrum. Het doen van luchtkwaliteitsmetingen gebeurt al wel maar het rapporteren van bijv. fijnstof, NOx en SOx op een bepaalde plek verklaart onvoldoende waar de bronnen zich bevinden en hoe de verspreiding is.
Dat is dus precies waarom ik het opper. Laten zien dat er niets meetbaars en verwijtbaars in luchtkwaliteitsveranderingen valt aan te tonen als het gaat om de paar honderd bewoners die een niet-gedoogde auto binnen de zones bezitten en niet persé dagelijks aan het verkeer deelnemen ook nog.

nastydrive
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door nastydrive » wo 16 mar, 2016 16:15

Word het niet te groot Niels :mrgreen: http://www.telegraaf.nl/binnenland/2540 ... one__.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » wo 16 mar, 2016 16:32

Haha, dat was niet mijn plan ;) Die in Rotterdam was ook al te druk eigenlijk. Uiteindelijk heeft de politie het Hofplein ontruimd en werden we verplicht aparte routes te nemen. Ach, we hebben in ieder geval bereik gehad :-P+

levensnevel
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door levensnevel » wo 16 mar, 2016 17:02

what about de vervuilende vliegtuigen :?:
want ondertussen, ik denk hemelsbreed een kilometer of 2 ten noorden van de milieuzone in 010, komt het bestuur van vliegveld zestienhoven naar buiten met hun ambitie in 2025 zo'n 2,9 miljoen passagiers te vervoeren. Het afgelopen jaar vlogen 1,7 miljoen reizigers vanaf Rotterdam.
http://www.rijnmond.nl/nieuws/139755/Ro ... r-zo-groot" onclick="window.open(this.href);return false;
Zulke plannen worden natuurlijk nooit naar buiten gebracht zonder afstemming met het gemeentebestuur.

Rene Dillisse
Geregistreerd lid

Bericht door Rene Dillisse » wo 23 mar, 2016 11:12

Hoppa, ook mijn ontheffing binnen! Verklaring van Saab-garage en Bovag garage dat de mijne (zonder u9) wel aan de eisen voldoet!

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » wo 23 mar, 2016 12:42

Rene Dillisse schreef:Hoppa, ook mijn ontheffing binnen! Verklaring van Saab-garage en Bovag garage dat de mijne (zonder u9) wel aan de eisen voldoet!
Zonder test? Dat lijkt me een goede ontwikkeling.

Joopyboy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Joopyboy » wo 23 mar, 2016 14:15

Dat is mooi nieuws René, fijn zeg! :applause: :O:
Zo blijft de Saab-dichtheid bij ons in de wijk goed op peil :wink:

Plaats reactie