^^Wat Max zegt!
Viper1 schreef:Kan de 9-3 dit aan zonder aanpassingen aan remmen/onderstel etc ?
Viper1 schreef:Merk nu vaak al wielspin/'trekken' van de auto. Heb de Saab verder helemaal standaard en wil dit voor het eerst in mijn autohistorie ook zo houden.
Als je hem helemaal standaard wil houden, haal die stage 1 er dan even af
Maar geen enkele auto, ook een SAAB, kan je niet tunen zonder aanpassingen. De remmen, het onderstel, de assen, veren, dempers, etc. etc. zijn geplaatst rekening houdende met het vermogen. Ik heb het
al eens eerder gezegd, maar hier even een herhaling:
tanisha schreef:wackywim schreef:tanisha schreef:Tja samen met tunen zal je ook je onderstel en remmen aan moeten passen vooral die laatste is zeer belangrijk!
Als ik ga tunen van 220 naar 270 pk en dat doe ik vooral om lekkere tussen sprintjes te maken, waar heb ik dan de aangepaste remmen voor nodig? Het is niet zo dat ik de topsnelheid ga opzoeken om van daaruit te remmen en ik ben ook niet van plan om snelle bochtjes te gaan maken (want als ik dat echt zou willen zou ik niet een 9-5 hebben gekocht). Is het dan ook belangrijk om remmen en onderstel aan te passen en wat zijn dan de redenen om dat te doen?
Dat is vrij simpel de auto in zijn geheel wordt vlotter en niet alleen in de tussen sprintjes en ook tijdens die tussen sprintjes kan er wat voor je op de weg gebeuren!
Sterker nog, als SAAB de schijven van 288mm van de Aero (205pk) vergroot naar 308mm voor de Viggen (225pk), zal SAAB het zelf ook verstandig vinden de remmen te vergroten bij een stap van 20pk meer. Dus als jij nu over 50pk spreekt, dan al helemaal. Echte tuners, ik denk aan Hirsch, zetten op hun eigen Troll versies (260 - 306pk) vierpots big brake remmen met 330mm schijven zelfs. Ik begrijp niet waarom dat een discussiepunt is? Als je de auto sneller maakt, dan moet je alles daarop aanpassen: remmen en onderstel sowieso.
En nog sterker, als je auto met 20% vermogen toeneemt, dan is die niet meer toegestaan op de openbare weg. Om een beeld te geven, als je een Aero van 205pk tunet, dan zit je op 246pk bij een toename van 20%. Een FPT van 185 is boven de 222pk niet meer toegestaan op de openbare weg. Wat je dan moet doen is naar de RDW gaan in Lelystad en de auto opnieuw laten testen. En ja, daarbij kijken ze ook of de remmen en het onderstel in verhouding liggen met het vermogen.