Waarom heeft Saab zo veel "torque steer"?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Waarom heeft Saab zo veel "torque steer"?

Bericht door ReinO » vr 08 jan, 2016 6:30

volgens mij hebben we allemaal opgelet bij natuurkunde:)
:offtopic: maar het boeide wel.

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » vr 08 jan, 2016 7:45

orville schreef:
Krizzie schreef:Of je nou remt bij 130kmh met 150pk of remt bij 130kmh met 300pk dat maakt niks uit
Klopt in het geval je een continue snelheid vergelijkt, maar stel dat beide WOT accellererend door de 130km/h gaan, dan zal de 300pk versie veel meer kinetische energie hebben die in wrijving moet worden omgezet om tot stilstand te komen.
Meestal ga je ook op een continue snelheid als je een noodstop moet maken. Als je WOT naar de 130kmh gaat, dan neem ik aan dat je gecontroleerd hebt of het ook daadwerkelijk mogelijk is..

Als je normaal deelneemt aan het verkeer (Wat de meeste hier zullen doen neem ik aan?) dan is remmen (flink) upgraden naar mijn bescheiden mening niet direct nodig. (Zorgen dat het systeem in orde is, met in orde blokken/schijven en vloeistof natuurlijk wel!)

Efraim
Geregistreerd lid

Bericht door Efraim » vr 08 jan, 2016 10:46

Als je NORMAAL deelneemt is dat inderdaad niet per sé nodig. Het is wél fijn om harder te KUNNEN remmen en zodoende sneller stil te kunnen staan. Ik heb al eens mijn leven te danken gehad aan de grotere remschijven en rembekrachtiger van een 9-5 op mijn 9-3. Gevalletje 200 linkerbaan op de Autobahn na vakantie in Italië waarbij er ineens een file ontstond en degene die voor me reed het niet nodig achtte om zijn noodverlichting aan te zetten waardoor ik pas vrij laat doorhad dat er een file stond. Let wel, het was overdag, dus ook de remlichten vielen niet heel erg op. Stond net op tijd stil maar dat was me met de standaard remmen echt niet gelukt! Moraal van het verhaal, rijd je graag hard/trek je graag hard op dan moet je mijn inziens zorgen dat je harder kan remmen.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » vr 08 jan, 2016 13:07

Mazzel dat, achter jou, ze jouw noodverlichting wel zagen en kennelijk op tijd konden reageren. Want anders was je van achteren het haasje geweest.

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » zo 10 jan, 2016 10:06

Zijn we nu met zijn allen aan het zenden ons gelijk, terwijl de ts helemaal niet op ontvangen staat?
Hij weet het best denk ik, alleen door een beperkt budget kan hij niet alles doen. Hij wil niet horen dat enkel een tune niet zo slim is want dan is zijn enige huidige alternatief niets doen.
Het is dus niets doen vs een tune (en verder even niets). Hij wil en kiest de tune.
Simpel.

Waren we allemaal maar verstandig :mrgreen: :wink:

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » zo 10 jan, 2016 11:13

Het is gewoon gelul dat je remmen alleen zou kunnen upgraden bij de schijven! :shock:
Met een 9-5 hoofdremcilinder/bekrachtiger en een vacuüm pomt gebeurt er al een hoop meer!

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » zo 10 jan, 2016 11:31

Dat is een goeie tip voor delano.888. Is ook niet gratis, maar minder veel centjes.

@ZSR: Mogen we met zijn allen bezorgd zijn om onze fellow-saabrijder? We zien hem graag langer op ons forum toch? Ik heb nog een stel nagelnieuwe voor- en achterschijven die hij voor weinig zou mogen overnemen. Ligt mij vooral in de weg. Ik help ze er zelfs graag onderzetten bij de TS. En als hij iets te ruilen heeft, kost het mischien wel niets.

delano.888
Geregistreerd lid

Bericht door delano.888 » zo 10 jan, 2016 11:38

[]Dat is heel lief van je en zou ik graag willen. Maar dan heb ik alsnog eerst 4 velgen nodig hebben. En aangezien ik mijn zinnen helemaal gezet heb op alu 39 is dat niet zo makkelijk. Ik wil die uiteindelijk toch dus ga niet eerst andere plaatsen.
Reden: Quote verwijderd

giuliettaevo
Geregistreerd lid

Bericht door giuliettaevo » zo 10 jan, 2016 18:19

Grotere/betere remmen zijn net als een autoverzekering. Je betaald er liever niet voor maar bent er blij mee als je het een keer nodig hebt. :wink:

Overigens horen de remmen van een auto toegerust te zijn op wat de auto kan presteren, niet op hoe hij wordt gebruikt. Anders konden er ook wel trommelremmen op al die boulevard ferrari's gezet worden.

Torquesteer bevorder je inderdaad met ongelijke lengtes aandrijfassen. Sommige merken lossen dit op door de lange aandrijfas aan de passagierskant in een lagerblok te monteren en zo te verdelen in 2 delen. Het buitenste deel kan dan dezelfde lengte gehouden worden als aan de bestuurderskant. Een slappe stuurhuis bevestiging helpt hier ook niet bij. Natuurlijk is ook de staat van alle rubbers,veren en schokdempers hier van invloed op.allemaal al eerder genoemd hier.

Spatje
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Spatje » zo 10 jan, 2016 22:44

Grotere remmen hebben alleen zin als je 3 of meer keer achter elkaar fors gaat remmen. Het eerste rondje zandvoort kon iedereen prima bijbenen, het tweede zag je het verschil, degene met de kleinste remmen moesten veel eerder van het gas. De gloednieuwe Jaguar was dat even vergeten en ging vol de grindbak in.

Als TS alleen wat extra vermogen onder de kap wil om sneller van 40 naar 120 te gaan heb je geen grotere remmen nodig. Als je met 150pk als een idioot tekeer gaat heb je 3 seconde later remproblemen dan als je met 180pk hetzelfde zou doen.

Dat verhaal over momentum is niet correct. Een versnellende auto remt niet, en een remmende auto versnelt niet. Het is tamelijk eenvoudige natuurkunde F=m*a en de kinetische energie is 0.5*m*v^2

delano.888
Geregistreerd lid

Bericht door delano.888 » zo 10 jan, 2016 22:56

[]Ik ben trouwens wel van 154 naar 240pk gegaan, maar verder ben ik het helemaal eens met je verhaal! :mrgreen:
Reden: Quote verwijderd

wackywim
Geregistreerd lid

Bericht door wackywim » ma 11 jan, 2016 11:59

Niels83 schreef: En nog sterker, als je auto met 20% vermogen toeneemt, dan is die niet meer toegestaan op de openbare weg. Om een beeld te geven, als je een Aero van 205pk tunet, dan zit je op 246pk bij een toename van 20%. Een FPT van 185 is boven de 222pk niet meer toegestaan op de openbare weg. Wat je dan moet doen is naar de RDW gaan in Lelystad en de auto opnieuw laten testen. En ja, daarbij kijken ze ook of de remmen en het onderstel in verhouding liggen met het vermogen.
Niet helemaal van toepassing op mijn Saab, heb reeds remmen van de aero die ontworpen zijn voor een vermogen van 250 pk. De 270 pk is dus niet 20% vermogenstoename maar een toename van 8% tov het ontwerp (maar inderdaad bijna 23% boven het initiele vermogen). Overgens zitten in de ontwerpen ook altijd veiligheidsmarges ingebouwd natuurlijk. Anders zouden ze claim na claim ontvangen.
Ik trek overgens niet in twijfel of het nodig is om de remmen aan te passen, wil het alleen zelf begrijpen.
Wat zijn voordelige upgrades voor remmen die jullie aanraden voor ik de complete Brembo winkel ga leegkopen?

ronald9000
Geregistreerd lid

Bericht door ronald9000 » ma 11 jan, 2016 13:34

Het ging de topicstarter toch om torque steer? 2 van de 3 pagina's gaan nu al over remmen. Lijkt mij :offtopic:

Het "schaatsen" was bij mij sterker geworden na de tuning. Na het plaatsen van nieuwe schokbrekers en uitlijnen lijkt het weer wat minder. Wellicht zal het na het vervangen van de nodige rubbers in de voorwielophanging nog wat minder worden. De mate van torque steer hangt van veel factoren af. Helemaal te voorkomen is het niet bij een voorwielaandrijver. Het is vooral je stuur goed vasthouden wanneer je het gaspedaal vloert!

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 13 jan, 2016 15:44

Door de Viggen rescue kit te plaatsen kom je er voor "normale" vermogens redelijk vanaf. Boven de 400nm blijft het echter behelpen, en bij de 500nm wil je eigenlijk geen 9-3 meer... of een hele brede weg... :-P+

De Viggen rescue kit bevat overigens meer dan alleen de steering rack and brace, maar is met een sub-frame brace (o.a. zoals ik die hier "verhandelde" via group buys) wel een van de belangrijkste componenten ervan.

En wat betreft dat remmen... OMG!!! :roll: Er komt zoveel meer bij kijken dan alleen de schijf klauw combo.

snoekie
Geregistreerd lid

Bericht door snoekie » za 16 jan, 2016 15:10

wackywim schreef:Wat zijn voordelige upgrades voor remmen die jullie aanraden voor ik de complete Brembo winkel ga leegkopen?
Goedkoopst voor de 9-5 is de upgrade naar 314mm 9-3ss klauwen, schijven en blokken

Plaats reactie