Waarom heeft Saab zo veel "torque steer"?
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Re: Waarom heeft Saab zo veel "torque steer"?
Inderdaad. Sommige mensen hebben die uitleg er nog even bij nodig Tanisha.
-
Niels83
- Donateur (3x)

Sterker nog, als SAAB de schijven van 288mm van de Aero (205pk) vergroot naar 308mm voor de Viggen (225pk), zal SAAB het zelf ook verstandig vinden de remmen te vergroten bij een stap van 20pk meer. Dus als jij nu over 50pk spreekt, dan al helemaal. Echte tuners, ik denk aan Hirsch, zetten op hun eigen Troll versies (260 - 306pk) vierpots big brake remmen met 330mm schijven zelfs. Ik begrijp niet waarom dat een discussiepunt is? Als je de auto sneller maakt, dan moet je alles daarop aanpassen: remmen en onderstel sowieso.tanisha schreef:Dat is vrij simpel de auto in zijn geheel wordt vlotter en niet alleen in de tussen sprintjes en ook tijdens die tussen sprintjes kan er wat voor je op de weg gebeuren!wackywim schreef:Als ik ga tunen van 220 naar 270 pk en dat doe ik vooral om lekkere tussen sprintjes te maken, waar heb ik dan de aangepaste remmen voor nodig? Het is niet zo dat ik de topsnelheid ga opzoeken om van daaruit te remmen en ik ben ook niet van plan om snelle bochtjes te gaan maken (want als ik dat echt zou willen zou ik niet een 9-5 hebben gekocht). Is het dan ook belangrijk om remmen en onderstel aan te passen en wat zijn dan de redenen om dat te doen?tanisha schreef:Tja samen met tunen zal je ook je onderstel en remmen aan moeten passen vooral die laatste is zeer belangrijk!
En nog sterker, als je auto met 20% vermogen toeneemt, dan is die niet meer toegestaan op de openbare weg. Om een beeld te geven, als je een Aero van 205pk tunet, dan zit je op 246pk bij een toename van 20%. Een FPT van 185 is boven de 222pk niet meer toegestaan op de openbare weg. Wat je dan moet doen is naar de RDW gaan in Lelystad en de auto opnieuw laten testen. En ja, daarbij kijken ze ook of de remmen en het onderstel in verhouding liggen met het vermogen.
-
delano.888
- Geregistreerd lid
Omdat niet iedereen door meer pk ook meer snelheid gaat gebruiken. Ik ga niet sneller dan voorheen, dus waarom zou ik wel harder moeten remmen?Niels83 schreef: Ik begrijp niet waarom dat een discussiepunt is? Als je de auto sneller maakt, dan moet je alles daarop aanpassen: remmen en onderstel sowieso.
Dan denk ik dat er heeeeeeeeeel wat Saabjes die met ~150 pk zijn geleverd nu niet meer de weg op mogenNiels83 schreef:
En nog sterker, als je auto met 20% vermogen toeneemt, dan is die niet meer toegestaan op de openbare weg..
-
Niels83
- Donateur (3x)

[]Onzin, als je meer pk hebt, gebruik je het. Of ben je sinds je tune je gaspedaal minder ver gaan induwen? Waar je vroeger het pedaal 75% intrapte doe je dat nu 55% om de extra pk's te compenseren? Zodat je niet sneller optrekt? Ik denk van niet. Je hebt je auto getuned om sneller te kunnen optrekken. En een hoger momentum heeft een hogere stopkracht nodig.
Dat denk ik ook. Maar dat is een ieders eigen verantwoording.delano.888 schreef:Dan denk ik dat er heeeeeeeeeel wat Saabjes die met ~150 pk zijn geleverd nu niet meer de weg op mogen
Reden: Quote verwijderd
-
delano.888
- Geregistreerd lid
[]Kijk hier snap ik je niet. Ik kom sinds de tune veel sneller op snelheid, maar mijn uiteindelijke snelheid blijft hetzelfde, ik rijd nu niet ineens 80 waar ik 50 mag als ik dat voorheen ook niet deed. Dus ik heb toch dezelfde remkracht nodig als ik dezelfde snelheid afrem?
-
Niels83
- Donateur (3x)

Klopt, maar je rijd geen auto in treden. Je gaat niet van 50 naar 80 uit het niets, dat gaat via een voortduwende kracht, en dat is momentum. Dus lees dat van die link maar, dan begrijp je wat momentum is en dan hoop ik dat je zult begrijpen dat je meer kracht nodig hebt om een hoger momentum te stoppen. En daarom plaatsen alle tuners grotere remmen op de auto's. Want uiteindelijk mogen we allemaal maar 130kmpu op de snelweg. Maar het gaat om hoe snel kom je op die 130 en hoe vaak trek je zo'n sprint, want dan moet je remmen hebben die snel de hitte kunnen afvoeren om pedal fade tegen te gaan. Want als momentum geen factor was geweest, dan waren rem-omvangen wel gebaseerd op het gewicht van een auto: een Twingo rondom trommelremmen en een Maybach rondom Brembo. Maar dat is niet zo, want we hebben meer factoren om rekening mee te houden; waarvn de belangrijkste... Jawel: momentum. En daarna: warmte.
-
delano.888
- Geregistreerd lid
[]Ik snap het nog niet echt maar het zal aan mij liggen. Zodra er geld is voor velgen zal ik ook de remmen mee pakken.
-
Niels83
- Donateur (3x)

[]Nee dat begrijp ik
Je reageert in 7 minuten, ik weet zeker dat je de uitleg van momentum niet bestudeerd en eigen gemaakt hebt in die tijd
Maar ja, pak alsjeblieft de remmen mee. Zoals ik hierboven al schreef:

En vertrouw er maar op dat die jongens kunnen rekenenNiels83 schreef:[...] als SAAB de schijven van 288mm van de Aero (205pk) vergroot naar 308mm voor de Viggen (225pk), zal SAAB het zelf ook verstandig vinden de remmen te vergroten bij een stap van 20pk meer.
-
ReinO
- Donateur (2x)

versnellende massa heeft meer remkracht nodig dan massa bij een stabiele snelheid.
Maar ik denk dat wij getunede saabs en hun berijders niet zo geloven die aangeven dat ze geen hogere topsnelheden gaan rijden: slecht van ons natuurlijk
In Duitsland mag je met die originele remmen gewoon 180, maar ik ben daar wel eens geweest met mijn vorige saab en dat ik na een paar remacties toch
minder hard moest gaan rijden om het veilig te houden.
Tuurlijk ga je de remmen ook aanpakken: kost geen vermogen en scheelt een boel.
Maar ik denk dat wij getunede saabs en hun berijders niet zo geloven die aangeven dat ze geen hogere topsnelheden gaan rijden: slecht van ons natuurlijk
In Duitsland mag je met die originele remmen gewoon 180, maar ik ben daar wel eens geweest met mijn vorige saab en dat ik na een paar remacties toch
minder hard moest gaan rijden om het veilig te houden.
Tuurlijk ga je de remmen ook aanpakken: kost geen vermogen en scheelt een boel.
-
delano.888
- Geregistreerd lid
[]Velgen PLUS nieuwe banden en remmen kost wel aardig wat, zeker aangezien ik eigenlijk ook nog een Oculus in de planning had, maarja dat zit ook al niet mee met de prijs.
-
Niels83
- Donateur (3x)

[]Ja, sorry dat ik het zeg, maar dat zijn dus de verkeerde prioriteiten. Al die etherische zaken. Als je tunet, moet je het goed doen. Dus onderstel en remmen als eerste aanpakken. Dingen voor het mooi, zoals velgen, zijn voor later. En een oculus al helemaal
Veiligheid gaat voor, al is het niet voor jezelf, dan zeker voor de overstekende kinderen, honden en de fietsers/automobilisten die ook onderdeel zijn van het verkeer.
Maar troost je, met jou hebben de meeste verkeerde prioriteiten als het op tunen aankomt
Maar troost je, met jou hebben de meeste verkeerde prioriteiten als het op tunen aankomt
-
JustWicked
- Geregistreerd lid
Remmen is eigenlijk een geval van potentiële en kinetische energie bij ''steeds sneller vallen.'' Alleen bij een auto val je natuurlijk niet maar accelereer je horizontaal. anyway het gaat gepaard met massa, en hoe sneller jij accelereert hoe meer kinetische energie in jouw auto word ''opgeslagen'' wil je dit weer naar 0 brengen dan heb je hier ook weer een hoop energie voor nodig, stopkracht. Je remt dus om al die energie tot stilstand te brengen en dat warmt je remmen lekker op!
Ik wil je best dood gooien met formules maar ik denk niet dat iemand daar op zit te wachten.
Torque steer!!
Ja voorwiel aandrijving slechte montage van het stuurhuis en een auto die geen goed weg contact heeft. Helemaal leuk in een cabrio! Alsof je in een kermis attractie zit
Ik wil je best dood gooien met formules maar ik denk niet dat iemand daar op zit te wachten.
Torque steer!!
Ja voorwiel aandrijving slechte montage van het stuurhuis en een auto die geen goed weg contact heeft. Helemaal leuk in een cabrio! Alsof je in een kermis attractie zit
-
delano.888
- Geregistreerd lid
FYI Oculus gaat het ook niet worden hoor, door de prijs, van die prijs kan ik een mooi setje velgen kopen! Maar dat heb ik dus niet ff liggen. Ik wil trouwens alu 39 en niks anders, dus dat maakt het ook niet makkelijkerNiels83 schreef:Ja, sorry dat ik het zeg, maar dat zijn dus de verkeerde prioriteiten. Al die etherische zaken. Als je tunet, moet je het goed doen. Dus onderstel en remmen als eerste aanpakken. Dingen voor het mooi, zoals velgen, zijn voor later. En een oculus al helemaaldelano.888 schreef:[
Velgen PLUS nieuwe banden en remmen kost wel aardig wat, zeker aangezien ik eigenlijk ook nog een Oculus in de planning had, maarja dat zit ook al niet mee met de prijs.Veiligheid gaat voor, al is het niet voor jezelf, dan zeker voor de overstekende kinderen, honden en de fietsers/automobilisten die ook onderdeel zijn van het verkeer.
-
Krizzie
- Donateur (3x)

Of je nou remt bij 130kmh met 150pk of remt bij 130kmh met 300pk dat maakt niks uit..
Het onderstel heeft een veel grotere invloed bij veilig accelereren met hoge vermogens en koppel, dus daar zou ik eerder aandacht aan besteden als je het vermogen/koppel gaat vergroten en niet gericht bent op (veel) hogere dan toegestane snelheden..
Uiteindelijk geeft een sper differentieel het beste resultaat om torque-steer te verminderen, maar is wel een prijzige upgrade..
Het onderstel heeft een veel grotere invloed bij veilig accelereren met hoge vermogens en koppel, dus daar zou ik eerder aandacht aan besteden als je het vermogen/koppel gaat vergroten en niet gericht bent op (veel) hogere dan toegestane snelheden..
Uiteindelijk geeft een sper differentieel het beste resultaat om torque-steer te verminderen, maar is wel een prijzige upgrade..
-
orville
- Geregistreerd lid
Klopt in het geval je een continue snelheid vergelijkt, maar stel dat beide WOT accellererend door de 130km/h gaan, dan zal de 300pk versie veel meer kinetische energie hebben die in wrijving moet worden omgezet om tot stilstand te komen.Krizzie schreef:Of je nou remt bij 130kmh met 150pk of remt bij 130kmh met 300pk dat maakt niks uit