900S --> fpt + APC: Af
-
brinky
- Donateur

Waarom maken we er dan niet meteen een kleine-klusjes-sleutel-dag van? Zo wil Sander69 bijvoorbeeld nog een intercooler monteren (appeltje-eitje) en wil ik nog mijn bakolie (MTF-II) vernieuwen (ook een simpel klusje). Wellicht zijn er leden die zoiets graag eens willen zien en kunnen we van elkaar leren.
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
-
brinky
- Donateur

Ik zou dan gewoon een turbodrukmetertje met schaalverdeling op de plek van de radio monteren (of daaronder, vlakbij de pook). En dan meteen olietemp en voltmetertje erbij. Staat erg leuk!waxle schreef:Ik zit me trouwens af te vragen: hoe nauwkeurig is de meter? Is er een druk- schaalverdeling op aan te brengen?
-
taaffert
- Geregistreerd lid
Daan heeft de smaak te pakken hoor na zondag! Bang dat je om werk verlegen zit?dasdaas schreef:Ok, misschien is er toch wel vraag naar een dergelijke inbouwactie... Bij deze wil ik iedereen vragen om bij interesse een pbtje naar me te sturen. Eelco's onderwerp gaat tenslotte om iets meer dan alleen het inbouwen van een pingelledje..![]()
Inbouwen kan mits je natuurlijk al een turbodrukmeter in het dash hebt gewoon in je huidige teller. Je hoeft dus niet op zoek te gaan naar een andere teller!
Ik wil de nog niet zo handige sleutelaar ook nog wel helpen met het uitbouwen en inbouwen van de tellerunit, maar dan wel graag bij mij in de achtertuin. Een ritje naar Zeeuws-Vlaanderen en terug moet je er dan dus wel voor over hebben.
Kan voor wie de reis een beetje te ver is en het uitbouwen/inbouwen zelf ook wel kunnen kan ik een (vooralsnog beperkt aantal turbometertjes)hier thuis preparen (dus ledje + weerstandje + aansluitingen a-la Taafert het nu heeft)
Ik denk dan wel aan een soort ruilsysteem, dus oude (turbo/benzine/watetemp) meters voor de nieuwe maar nu met led!
De Forumprijs voor het ombouwen: 25 euro incl alle materialen en eventuele koffieEn zoals gezegd, daar bouw ik het zelf nog voor in ook!
daan
Sleutelen in gezelschap is altijd leuk! Je kunt altijd leren van elkaar.brinky schreef:Waarom maken we er dan niet meteen een kleine-klusjes-sleutel-dag van? Zo wil Sander69 bijvoorbeeld nog een intercooler monteren (appeltje-eitje) en wil ik nog mijn bakolie (MTF-II) vernieuwen (ook een simpel klusje). Wellicht zijn er leden die zoiets graag eens willen zien en kunnen we van elkaar leren.
Gewoon een 'echte' turbodrukmeter monteren net als ik heb gedaan. Die is veel nauwkeuriger dan die in het dashboard. En nog veel leuker ook een extra meter erbij.waxle schreef:Ik zit me trouwens af te vragen: hoe nauwkeurig is de meter? Is er een druk- schaalverdeling op aan te brengen?
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Is ook het plan. Ik wil eigenlijk ergens een stukje carbon regelen en het daar uit (laten) zagen voor de überkekheid.brinky schreef:Ik zou dan gewoon een turbodrukmetertje met schaalverdeling op de plek van de radio monteren (of daaronder, vlakbij de pook). En dan meteen olietemp en voltmetertje erbij. Staat erg leuk!waxle schreef:Ik zit me trouwens af te vragen: hoe nauwkeurig is de meter? Is er een druk- schaalverdeling op aan te brengen?
-
dasdaas
- Geregistreerd lid
Niet heel erg nauwkeurig, maar er staat dan ook geen echte schaalverdeling op. Je zou em echter kunnen ijken door een drukmeter met schaalverdeling gelijktijdig aan te sluiten. Weet alleen niet of het een mooi zicht zal zijn om naast de kleuren er ook cijfertjes of streepjes op aan te brengen.waxle schreef:Ik zit me trouwens af te vragen: hoe nauwkeurig is de meter? Is er een druk- schaalverdeling op aan te brengen?
-
dasdaas
- Geregistreerd lid
-
taaffert
- Geregistreerd lid
Snoepkont!dasdaas schreef:De smaak zit em vooral in de lekkere belgische koffiekoeken en tom-pouches, alleen daarvoor is het de moeite van inbouw al!taaffert schreef: Daan heeft de smaak te pakken hoor na zondag! Bang dat je om werk verlegen zit?
---------------
Het heeft niks te maken met APC, maar vond het wel leuk dit nog even ter vergelijking neer te zetten.
Onlangs gereden in paar leuke Saabjes, ziehier, de acceleratie van:
Mijn auto I
Mijn auto II
9-5 Aero 260 pk
9-7x 4.2 I
9-7x 4.2 II
Vind ik toch dat mijn auto best snel is.
Eerste filmpje van mijn auto is in z'n 5
Tweede filmpje van mijn auto is in z'n 4
9-5 Aero is kickdown, idem voor 9-7x
-
taaffert
- Geregistreerd lid
-
taaffert
- Geregistreerd lid
Ben vandaag weer even aan het klussen geweest.
Maarreh, Daan, hoe lang lagen die vacuümslangetjes van jou al in de werkplaats?
Kwam het volgende namelijk tegen en dat wil je niet in je vacuümsysteem hebben zitten

Je hebt een Zeeuwse vriend achtergelaten!!
Heeft een heel eind gelopen hoor, of ik heb `m er doorheen geblazen met rijden
Heb verder eens even alle draadjes mooi weggewerkt en omdat ik voor mijn omroepsysteem toch ook een nieuwe plaats moest vinden heb ik deze draadjes ook maar mooi weggewerkt. Ook de mistlampen heb ik nu beter aangesloten met voor links en rechts een aparte aansluiting op het relais, deze had ik eerst op een aansluiting zitten.

En hier dan, het grote wonder

Het pingelledje in het dashboard, brandend
Heb verder de gehele kabelboom die er extra inligt voor het APC-systeem, mistlampen en omroepinstallatie netjes weggewerkt. De zekering voor het Automatic-Performance-Control zit netjes in een zekeringenhouder in de draadboom. Kan er zo bij en zit stevig.

Heeft me al met al een hoop tijd gekost, en ongeveer 6 meter aan isolatietape

Zag wel dat we een slangenklem waren vergeten aan te draaien, die van de turbo naar de intercooler, zag het omdat de buis op die plek wat vettig was geworden en normaal gesproken netjes schoon is.
Maar ik ben nu tevreden, eerst de Vikingrit maar eens rijden en dan zien we wel weer verder wat er met de auto gebeurt.
Groet,
Eelco
Kwam het volgende namelijk tegen en dat wil je niet in je vacuümsysteem hebben zitten

Heeft een heel eind gelopen hoor, of ik heb `m er doorheen geblazen met rijden
Heb verder eens even alle draadjes mooi weggewerkt en omdat ik voor mijn omroepsysteem toch ook een nieuwe plaats moest vinden heb ik deze draadjes ook maar mooi weggewerkt. Ook de mistlampen heb ik nu beter aangesloten met voor links en rechts een aparte aansluiting op het relais, deze had ik eerst op een aansluiting zitten.

En hier dan, het grote wonder

Het pingelledje in het dashboard, brandend
Heb verder de gehele kabelboom die er extra inligt voor het APC-systeem, mistlampen en omroepinstallatie netjes weggewerkt. De zekering voor het Automatic-Performance-Control zit netjes in een zekeringenhouder in de draadboom. Kan er zo bij en zit stevig.

Heeft me al met al een hoop tijd gekost, en ongeveer 6 meter aan isolatietape

Zag wel dat we een slangenklem waren vergeten aan te draaien, die van de turbo naar de intercooler, zag het omdat de buis op die plek wat vettig was geworden en normaal gesproken netjes schoon is.
Maar ik ben nu tevreden, eerst de Vikingrit maar eens rijden en dan zien we wel weer verder wat er met de auto gebeurt.
Groet,
Eelco
-
dasdaas
- Geregistreerd lid
Das een vacuum-worm! Zou er zeker voor oppassen, want dit exemplaar heeft zo te zien al een tijdje niet gegeten...taaffert schreef:Ben vandaag weer even aan het klussen geweest.
Ziet er verder netjes uit hoor Taaf!
Nu kun je pas echt veilig blazen...
daan
-
taaffert
- Geregistreerd lid
UPDATE!!!
Inmiddels alweer een 1000km gereden met deze setting, waarbij de vuurproef eigenlijk pas met de Vikingrit is gekomen, want rijd verder momenteel een km of 120 per week, waarvan meer dan de helft gegarandeerd in de file, dus echt goed beoordelen kon ik het nog niet.
Ik heb op aanraden van Edwin ipv V-Power toch maar eens 98 getankt bij de witte pomp. Torretje liep eigenlijk wel lekker, zonder dat het pingel-ledje aan ging. Volle druk en lekkere versnelling. Echter na langer rijden ging de motor steeds erger pingelen, totdat zelfs bij normaal versnellen (druk op +0.1 bar) de motor ging pingelen.
Tja dan zit er denk ik ergens toch iets niet goed, is het de benzine, want ik tankte nooit anders dan V-Power, of is het wat anders? Iemand ideeën over wat het kan zijn?
Bij afblazen van de druk hoor ik nu ook een soort reutel/scheet geluid, voorheen nog niet zo erg gehoord, iemand hier ideeën over? Is het ook beter om nu met volle druk toch maar een dumpvalve in te bouwen?
Mijn uitlaat is ook beschadigd tijdens de Vikingrit, geen idee wat ik geraakt heb, maar onder de auto is ie nu lek, dat hoor je duidelijk. Wil `m vrijdag even op de brug zetten. Maar zo te horen en voelen is ie lek bij het verbindingspunt midden onder de auto, tussen voor en achter.
Op het moment heb ik eigenlijk geen zin nog extra geld aan mijn auto uit te geven, behalve de primair verlengen, omdat het benzine verbruik nu op 1:9 ligt. Voorheen deed ik 1:10,5.
Het repareren van de uitlaat kan hopelijk nog met kit en anders een blikje er omheen vouwen?
Is dit niet meer mogelijk (want je hoort `m toch echt heel duidelijk lek zijn) dan overweeg ik de aanschaf van een nieuwe uitlaat. Ik heb een tijdje achter dhr. Haaima gereden en dat beviel me wel het geluid van zijn auto. Is een Abbott-pijp, maar redelijk hoog geprijsd, € 795,- maar is dan wel meteen incl. kat-vervanger en de sound is fenomenaal.
Simons uitlaat is ook aardig, heb `m gehoord bij Vers23 en bij dasdaas waarbij die bij dasdaas nog wel mooier klonk, maar ik vind het esthetisch minder. Op welke prijs komt zo'n uitlaat?
3"JT heb ik nog nooit gehoord, iemand hier ervaringen mee? En bovenal, wat is de prijs hiervan?
Zijn er nog andere smaken verkrijgbaar? Ik weet dat Edwin nog met een ander type rijdt, maar ben de naam kwijt.
De Saab-importeur levert geen sportuitlaten meer voor de 900 Classic.
Een hoop vraagjes zo, en ik hoop weer wat wijzer te worden.
Bedankt alvast!!
Groet,
Eelco
Inmiddels alweer een 1000km gereden met deze setting, waarbij de vuurproef eigenlijk pas met de Vikingrit is gekomen, want rijd verder momenteel een km of 120 per week, waarvan meer dan de helft gegarandeerd in de file, dus echt goed beoordelen kon ik het nog niet.
Ik heb op aanraden van Edwin ipv V-Power toch maar eens 98 getankt bij de witte pomp. Torretje liep eigenlijk wel lekker, zonder dat het pingel-ledje aan ging. Volle druk en lekkere versnelling. Echter na langer rijden ging de motor steeds erger pingelen, totdat zelfs bij normaal versnellen (druk op +0.1 bar) de motor ging pingelen.
Tja dan zit er denk ik ergens toch iets niet goed, is het de benzine, want ik tankte nooit anders dan V-Power, of is het wat anders? Iemand ideeën over wat het kan zijn?
Bij afblazen van de druk hoor ik nu ook een soort reutel/scheet geluid, voorheen nog niet zo erg gehoord, iemand hier ideeën over? Is het ook beter om nu met volle druk toch maar een dumpvalve in te bouwen?
Mijn uitlaat is ook beschadigd tijdens de Vikingrit, geen idee wat ik geraakt heb, maar onder de auto is ie nu lek, dat hoor je duidelijk. Wil `m vrijdag even op de brug zetten. Maar zo te horen en voelen is ie lek bij het verbindingspunt midden onder de auto, tussen voor en achter.
Op het moment heb ik eigenlijk geen zin nog extra geld aan mijn auto uit te geven, behalve de primair verlengen, omdat het benzine verbruik nu op 1:9 ligt. Voorheen deed ik 1:10,5.
Het repareren van de uitlaat kan hopelijk nog met kit en anders een blikje er omheen vouwen?
Is dit niet meer mogelijk (want je hoort `m toch echt heel duidelijk lek zijn) dan overweeg ik de aanschaf van een nieuwe uitlaat. Ik heb een tijdje achter dhr. Haaima gereden en dat beviel me wel het geluid van zijn auto. Is een Abbott-pijp, maar redelijk hoog geprijsd, € 795,- maar is dan wel meteen incl. kat-vervanger en de sound is fenomenaal.
Simons uitlaat is ook aardig, heb `m gehoord bij Vers23 en bij dasdaas waarbij die bij dasdaas nog wel mooier klonk, maar ik vind het esthetisch minder. Op welke prijs komt zo'n uitlaat?
3"JT heb ik nog nooit gehoord, iemand hier ervaringen mee? En bovenal, wat is de prijs hiervan?
Zijn er nog andere smaken verkrijgbaar? Ik weet dat Edwin nog met een ander type rijdt, maar ben de naam kwijt.
De Saab-importeur levert geen sportuitlaten meer voor de 900 Classic.
Een hoop vraagjes zo, en ik hoop weer wat wijzer te worden.
Bedankt alvast!!
Groet,
Eelco
-
dasdaas
- Geregistreerd lid
3"JT compleet met bijpassende downpipe komt uit op zo'n kleine 550 euro, maar dan moet de accu nog worden verplaatst. Simons moet voor een paar honderd wel al lukken....taaffert schreef:€ 795,- maar is dan wel meteen incl. kat-vervanger en de sound is fenomenaal.
Scheet-achtige geluiden heb ik ook soms, vooral als ik de turbo met opzet probeer te ontzien (en nee, ik maak ze niet zelf!) Misschien een kwestie van ergens een wat losse slangenklemkabel op een vd ic pijpen???
Pingel bij warme motor icm andere benzine zou ik zo niet direct durven en kunnen zeggen. Heb jaren gewerkt bij een witte pomp en weet uit ervaring dat er best wel eens wat verschil zit in kwaliteit en leverancier (dat hoeft namelijk niet per se iedere keer dezelfde te zijn, maar dat wordt dan weer gemengd met andere zodat het gem redelijk constant blijft) Misschien dat je gewoon pech hebt gehad, met V-power heb je het niet?
Heb zelf in die van mij nu soms klop bij het schakelen (?!) verder eigenlijk nooit (als ik niet wil)
Kijk, zonder pingelledje weet je eigenlijk niet of ie pingeld, misschien dat een pingel af en toe dus best normaal is... ?