Rotterdam weert ook vervuilende personenauto

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Rotterdam weert ook vervuilende personenauto

Bericht door Sapphire » vr 23 okt, 2015 12:09

Niels83 schreef: Je weet hier niet in welke stad je wat mag qua auto. In Duitsland is alles duidelijk, één sticker, € 13 en geldig in alle deelstaten en steden.
Precies, je moet straks voor elke rit die je maakt uitzoeken of dat wel mag, zeer hinderlijk. Beetje hetzelfde als wanneer ik de trein neem dat ik eerst moet kijken of er nergens werkzaamheden, vertragingen of andere ellende is. Ik heb veel vrienden wonen in de grote steden (Utrecht, R'dam, Den Haag, A'dam, etc.) en heb daar vaak late feestjes (dus OV ongeschikt als vervoer want dat rijdt niet meer midden in de nacht). Dus stel ik heb een 'vieze' auto dan ben ik veroordeeld tot het boeken van een hotel of slaapbank bij m'n vrienden terwijl ik gewoon mobiel ben in principe. Best confronterend en naar vind ik, zeker omdat een 900 classic alleen op PAPIER niet voldoet aan de eisen (maar technisch gezien wel).

We hebben bijv. een jaarlijkse bbq in hartje Utrecht in de zomer, maar daar mag ik straks met mijn cabrio (1989) niet meer heen (heerlijk ritje altijd). Met mijn 99 uit 1976 mag dat weer wel, want die is ondanks hij vervuilender is volgende zomer 40 jaar oud (maar niet echt een aanrader zonder airco in de zomerhitte). Met mijn 9-5 uit '99 mag het wel weer. Ik vind het maar krom, zeker omdat het eigenlijk alleen de groep van pakweg 1975 (schuivende grens ivm 40 jaar oud) tot 1992 is die niet in de stad mogen komen. Belastingvrij (hoe 'vies' dan ook) mag er in en 'schone/moderne' auto's ook. En om die kleine groep de les te lezen (en waarschijnlijk politiek punten te scoren) worden allerlei dure systemen geïnstalleerd op u en mijn kosten :roll: Ben wel benieuwd wat de ROI tijd is voor die systemen, want in 2032 mogen alle nu als 'vies' bestempelde auto's de stad weer in (want alle 'vieze' auto's zijn dan 40 jaar oud). Tegen die tijd zal men - betrouwbaar als de politiek is - wel weer wat anders uit de trukendoos toveren. Opschalen naar minimaal Euro 3 ofzo.

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » vr 23 okt, 2015 12:29

Sapphire schreef:[...] zeker omdat een 900 classic alleen op PAPIER niet voldoet aan de eisen (maar technisch gezien wel).
Sterker nog, eigenlijk is de zin: [...] zeker omdat een 900 classic alleen op PAPIER in Nederland niet voldoet aan de eisen (maar technisch gezien wel).

Ik heb al vaker en een paar pagina's terug een scan van een Duits kenteken van een Euro2 Saab 900 uit 1987 laten zien, in Duitsland hebben ze de zaken wel op orden.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » vr 23 okt, 2015 12:39

Ja daar doelde ik op, aangezien het Nederlands beleid is. Maar inderdaad krom dat wij eigenlijk de dupe zijn van het feit dat men in Nederland het huiswerk niet heeft gedaan door dit goed op kenteken vast te leggen, maar er vervolgens wel op wil handhaven :roll: En dat kan eigenlijk niet zonder dat er met twee maten gemeten wordt. Daar zit hem ook de crux voor wat betreft mijn ergernis. Zeker omdat bepaalde, in werkelijkheid minder schone auto's wel de stad in mogen, een puur papieren kwestie. Als het nou allemaal keurig vastgelegd was en het beleid éérlijk en eenduidig werd uitgevoerd zou ik er nog mee kunnen leven.

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » vr 23 okt, 2015 12:59

Nou inderdaad! Sorry, maar vond het even leuk de nuance aan te brengen, hoop niet dat je dat erg vindt. Ik ben ook al in de modus om een rechtszaak te starten. Heb al enkele raadsleden mee en eigeel van ons forum is advocaat. In mijn straat denkt een andere jurist ook al mee (wat voel ik mij in deze gehandicapt als econoom :roll:). Want als het zo ver komt, dan ga ik eens Duitse TÜV gegevens aanvoeren en overweeg nog steeds van de winter mijn 900 via een Duitse vriend op kenteken te laten zetten in Duitsland (krijg je gelijk Euro1) om hem daarna weer terug te importeren naar Nederland. Dan wil ik de rechtszaak starten en gelijk de onnodig gemaakte kosten verhalen op de gemeente. Ik ben nu aan het uitzoeken hoe dat in zijn werk gaat en wat mogelijke uitkomsten kunnen zijn. Het zou natuurlijk een blamage zijn als je met een standaard T16 blok gewoon Euro1 blijkt te hebben ;)

van Dijck
Geregistreerd lid

Bericht door van Dijck » zo 08 nov, 2015 0:07

De oude meuk rijder moet zich toch wel in zijn z^k gescheten voelen nou blijkt dat de moderne diesel net zo vervuilt als de oude. Volgende verbod alle sjoemelmobielen of zou de politiek dat niet aandurven om de verhouding met Merkel niet te verstoren.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » zo 08 nov, 2015 12:19

De politiek moet eens beginnen met een claim neer te leggen bij VW aangaande alle misgelopen BPM en MRB inkomsten. :wink:

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » zo 08 nov, 2015 23:35

Hoeft niet per se "de poltiek" te zijn. Het kan ook een individuele burger of groep te zijn: niet gekregen bij aankoop wat wel is beloofd door VW.

Joopyboy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Joopyboy » wo 11 nov, 2015 17:12

De datum van 1 januari 2016 nadert met rasse schreden, maar tot op heden heb ik als bewoner van de zone en eigenaar van een "oud, stinkend barrel" nog geen directe correspondentie ontvangen dat mijn 900 te oud is en niet meer de stad in mag. Daarentegen is er wel een hele mooie website opgezet, http://www.gezonderelucht.nl. Daar kun je je kenteken checken en krijg je vervolgens uitgelegd dat het OV in combinatie met parkeren buiten de zone een geweldige oplossing is :roll:

Volgens deze fijne website is mijn auto per 1 januari verboden. Echter, mijn Saab 900i heeft de aanduiding U9. Volgens de laatste info zou ik daar toch en zelfs automatisch een ontheffing voor gaan krijgen. Zie ook http://www.gezonderelucht.nl/veelgestelde-vragen?id=7
Heb je een benzineauto met de aanduiding E2, K6-G en U9? En staat je auto met een van deze aanduidigen [sic] geregistreerd bij de RWD [sic]? Dan hoef je niets te doen: je auto is automatisch ontheven.
Ik ben benieuwd hoe en of ik verder nog iets te horen ga krijgen of dat ik er maar op mag vertrouwen dat alles in orde is voor mij...

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » wo 11 nov, 2015 17:25

Als het zo staat, dan zou ik daar een printje van maken voor bij je bezwaar als je wel een boete krijgt ;)

Ik, met een auto uit 1989, met dezelfde T16, heb dus geen U9 (belastingvoordeel-maatregel) op mijn kenteken. Ik mag dus de bezwaarprocedure bewandelen :cry: Desnoods tot de hoge raad aan toe.

Overigens, Barbara Visser- Tweede Kamerlid namens de VVD en woordvoerder van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu- heeft opgeroepen voor de ontmanteling van de milieuzones: “Daarnaast is de lucht schoner dan ooit. Het spoedig opheffen van de milieuzones kan wat ons betreft dan ook gaan plaatsvinden”. Ondertussen lopen er al diverse rechtszaken tegen de gemeente Utrecht en in de wandelgangen heb ik gehoord dat ze tot uitspraak van de rechter niet handhaven :roll: Als dat zo is, dan lijkt mij dat een signaal.

harolddevries
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door harolddevries » wo 11 nov, 2015 18:06

Mijn diesel uit 2002 - zonder roetfilter - mag er nog wel in! :lol:

Joopyboy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Joopyboy » do 12 nov, 2015 14:59

Net iets te vroeg geroepen. Komend weekend krijg ik blijkbaar een brief hierover (even ervan uitgaand dat slechts op DET wordt gestuurd)
http://www.rijnmond.nl/nieuws/11-11-201 ... -rotterdam

levensnevel
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door levensnevel » do 12 nov, 2015 15:47

interessant commentaar zo'n 13 uur geleden in het RTV Rijnmond topic, afkomstig van "dick harmsen"

qte...
Auto's op LPG zijn toegestaan! Luister naar het interview met Wethouder P. Langenberg. Ombouwen is dus een optie.

CBS: 5727 auto's ouder dan 25 jaar in de hele gemeente Rotterdam.

Van het totale wagenpark dat in Rotterdam geregistreerd staat betreft de verboden auto's circa 1% van alle in Rotterdam geregistreerde personenauto’s, op een totaal van ong. 300.000 auto's.

1% van 300.000 auto's is 3000 auto's

Met 15.000 brieven gaat het dus om 12.000 auto's ver buiten de stad.

Het aantal voertuigen dat binnen de milieuzone geregistreerd staat en niet voldoet aan de toegangseisen, is als volgt (indicatief).

personenauto’s (diesel) circa 1.500 voertuigen
personenauto’s (benzine) circa 400 voertuigen
bestelauto’s (diesel) circa 1.200 voertuigen
bestelauto’s (benzine) circa 100 voertuigen
vrachtauto’s (diesel) circa 25 voertuigen
...unqte

Ben benieuwd hoe de gemeente die 12.000 auto's van buiten 010 geindentificeerd heeft.
- gewoon een cirkel van zeg 50 km rond rotterdam trekken en de getroffen eigenaren uit de database van de RDW filteren.
of
- uit de door de alom aanwezige ANPR camera's geregistreerde kentekens de relevante kentekens filteren.
Wie kan het zeggen :?:

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » do 12 nov, 2015 17:25

levensnevel schreef:qte...
Auto's op LPG zijn toegestaan! Luister naar het interview met Wethouder P. Langenberg. Ombouwen is dus een optie.
Humz... Als het zo makkelijk is, dan lepel ik morgen de kleinste functionerende LPG tank in mijn 900 :lol:
Pex Langenberg schreef:"Het ging hier om een LPG auto. En oude LPG auto's mogen er gewoon doorheen, want LPG is schoner dan diesel, dus daar hebben wij helemaal geen probleem mee."
Oké, benzine is ook schoner dan diesel, dus ik mag ook gewoon doorrijden begrijp ik? :lol:

Hier te beluisteren vanaf 00:53.

Maar als dit écht zo werkt, dan laat toch iedere eigenaar een micro-LPG installatie in zijn auto zetten? Zolang die vuldop maar op de tank blijft en er geen gaten geboord worden in mijn carrosserie ;) Die kofferklep eens in het jaar open om een functionerende LPG installatie te laten zien bij de APK vind ik geen issue :-P+

harolddevries
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door harolddevries » do 12 nov, 2015 22:14

En een stinkende oldtimer mag wel!

Joopyboy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Joopyboy » do 12 nov, 2015 22:56

Niels83 schreef: Als het zo makkelijk is, dan lepel ik morgen de kleinste functionerende LPG tank in mijn 900 :lol:
Ik zou daar wel mee uitkijken. In mijn geval is dat toch alweer 2 tientjes extra aan wegenbelasting per maand :?
Maar wel bizar hoe gemakkelijk lpg nou ineens wel toegestaan lijkt!?

Plaats reactie