Rotterdam weert ook vervuilende personenauto

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
vanderzanden
Geregistreerd lid

Re: Rotterdam weert ook vervuilende personenauto

Bericht door vanderzanden » zo 31 mei, 2015 9:41

ZSR schreef:We willen wel een schoner milieu, maar de ander moet het "betalen".
Wie "We" zijn weet ik niet, maar het - fijntjes gefileerde, mijn oprechte complimenten hiervoor :applause: - oorspronkelijke collegevoorstel gaat de facto niet over milieu maar over woningbouw in de binnenstad, zeg maar het te gelde maken van grondposities. Al met al is het een standaard centenkwestie waarvoor de rekening op voorhand bij eigenaren van oudere auto's is neergelegd.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » zo 31 mei, 2015 9:46

Ik mis even de scheepvaart in die plannen, die stoot tonnen fijnstof uit, en op Ypenbrug gaat er ook zat de lucht in.
Die paar auto's in de stad zijn alleen wat makkelijker aan te pakken, maar zijn ze weg gaat er niets veranderen, weer een staaltje symboolpolitiek

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » zo 31 mei, 2015 11:15

verde900 schreef:[...] Ypenbrug [...]
Officieel Rotterdam - The Hague Airport, voorheen Vliegveld Zestienhoven :wink:

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » zo 31 mei, 2015 12:46

Niels en Eigeel steken veel tijd en moeite in het bewerken van de gemeenteraad. Met als resultaat dat het voorstel door middel van een aangenomen motie wordt gewijzigd.

Een heel mooi resultaat voor mensen met een oude Saab (en andere merken). Dus als je U9 etc op je kentekenbewijs hebt (En voldoet aan de (APK) normen) kan je blijven rijden in Rotterdam.

Overigens als je niet voldoet aan die (APK) normen mag je nergens in Nederland nog rondrijden, maar dat terzijde.

Maar dan ontspoord dit topic weer met allemaal gemopper en gezeik. Kan dat niet worden voortgezet op Geenstijl of zo?

levensnevel
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door levensnevel » zo 31 mei, 2015 13:05

even een andere invalshoek
waarbij ik me realiseer dat 1 levensnevel meer kan vragen dan 100 wijzen kunnen beantwoorden.

Wanneer ik nu als niet rotterdammert met bijv. m'n 'U9' gekentekende 900 van voor 01 juli 1992 in de milieuzone kom .
Wat gebeurt er dan?
1) krijg ik dan default een boete / gemeentelijke naheffing
2) moet ik dan daartegen in beroep gaan
3) wordt dan de boete cq gemeentelijke naheffing kwijtgescholden wanneer ik een gewaarmerkte uitdraai van de 4 gasmeting kan overleggen zoals deze bij de meest recente APK keuring uitgevoerd is?
Stel dat dat zo is.
Hoe moet ik dat als bijv. limburger of groninger dat van die gedocumenteerde en gewaarmerkte 4-gas meting dan weten?
Gaat de garage dan bij de APK keuring vragen of ik de komende 12 maanden nog verwacht naar 010 te gaan?

anyone any thoughts

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » zo 31 mei, 2015 15:19

Als de gemeente het veld handelsbenaminng kan gebruiken waar U9 in staat hoef je niets te doen. Anders moet je inderdaad zelf om een vrijstelling vragen door een printje te vragen bij de apk en eventueel bezwaar te maken. Maar de gemeente overweegt ook nog een register aan te leggen van auto's die een U9 goedkeuring hebben als ze niet het veld handelsbenaminng kunnen gebruiken. Het moet nog allemaal uitgewerkt worden, maar hoe dan ook: we mogen blijven rijden,rijden :D

gunar
Geregistreerd lid

Bericht door gunar » ma 29 jun, 2015 23:13

:offtopic:
Ugge Ugge het stikt hier van de......fijnstof (Op de C-klasse ziet het zwart van de muggen die Vader Abraham tot bloedens toe belagen....zijn meppen met Rennies zal hem niet helpen tegen deze bijbelse plaag .....insekten zullen de mensheid + Vader Abraham :mrgreen: overleven).

Op de radio (CH) al opgepikt. Gezien in krantenbericht, NZZ. op naar de bron -herbronnen - universiteit Bern. Conclusie - in het kort :P (altijd toch ?) -
is dat moderne auto's die aan de nieuwste EU-normen voldoen (Euro 5 motoren) net zo schadelijk zijn voor de gezondheid als oudere auto's. Stik, uche, dat betekent -mijn morbide conclusie - korter leven. Voor mij. En voor ons allemaal :shock:

Treffende citaten: 1. "egal ob die Motoren schon älter sind oder der neuesten EU-Norm entsprechen." :wow: 2. "Die Forschenden zeigen damit auch, dass technische Weiterentwicklungen bei Benzinmotoren nicht zwingend zu weniger gesundheitsschädigenden Resultaten führen. Die vom Schweizerischen Nationalfonds (SNF) unterstützte Studie ist in der Fachzeitschrift «Nature Scientific Reports» erschienen." 3. "Beide Reaktionen reduzieren die Fähigkeit der Atemwegszellen, auf einen nachfolgenden viralen oder bakteriellen Angriff entsprechend zu reagieren», erklärt Marianne Geiser. Diese Zellschädigungen wurden auch bei der kleinsten verwendeten Partikeldosis beobachtet, was darauf hinweist, dass es keinen Schwellenwert gibt." :green_spider:

Het artikel:

http://www.kommunikation.unibe.ch/conte ... x_ger.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En als wetenschappelijke publicatie:
http://www.nature.com/srep/2015/150629/ ... 11801.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Geneuzel -gemier- en maatregelen treffen voor de gemeente door met gedifferentieerde/klasse-indeling naar walmende oude of nieuwe auto + motor (oude/moderne techniek) + uitlaat (wel/zonder katalysator) onderscheid aan te brengen in het wagenpark kan een gemeente en meer speciaal een wethouder met bijzondere aandacht voor deze materie misschien maar beter achterwege laten. Verbrandingsmotoren......vervuilen nu eenmaal de atmosfeer waarin we onze longen vullen. Uche......een rapport om al te ijverige punten- en kommaslijpers mee om de oren te meppen. In gemeentes waarin Vader Abraham niet resideert in de C-klasse/in beschonken toestand in het kleine café aan de haven aan de bar hangt, waar de insecten de inwoners al voorgoed verdreven hebben .

Luxe oplossing van de vuiligheid. Maar :P 700 paardenkrachten bij 0% uitstoot. Sterk als een Monstertruck.....rijdt tussen de fragmenten van Tesla door ...verkeershufter (hier in de piste; niet in het verkeer) ;-|+
De aanschaf kost een bedrag met wat nullen voor de komma. Test Tesla S tussen 11.05-18.10 min. Tot slot ? Vanaf 18.10 min krijgen we een heerlijk toetje voorgezet. Zeer fraai + reuze autoplezier in kleine schaal....Schweizer precision....zeimlich cool :wow: .....Bitte anschauen !!!
http://www.srf.ch/play/tv/tacho/video/t ... 0b335ede2d" onclick="window.open(this.href);return false;

Nog wel (???) welkom in de gemeente.....inwoner met electrocar uit het luxesegment in tegenstelling tot wegpiloot/piraat met proletenbak (MB, Saab)....totdat straks er regulerend opgetreden dient te gaan worden tegen de wildgroei aan oplaadpalen in de A-locaties (asobuurten !).....al die verouderde, ontelbare malen doorverkochte Tesla's. Weg ermee. Te beginnen bij de grootste puinhoop. Waar ? Nou precies daar, bij het kleine café aan de haven. beerchug:

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » di 30 jun, 2015 6:48

Ik heb niet alles doorgelezen van dit topic maar dit is toch het beste resultaat voor iedereen: geen extra vervuilende auto's en schone saabs kunnen gewoon blijven rijden. Die
4 gasmeting kunnen ze gewoon aan. En anders vervuilen ze teveel.
Heel veel youngtimers en old timers zullen 'opgelucht ademhalen '.

Voor wat betreft die controle: in Utrecht staan volgens mij van die borden om aan te geven dat je je in zo'n zone gaat bevinden. idd net als in Duitsland, werkt prima maar je moet soms wat verder lopen, en dat vind ik geen straf maar dat is wat anders dan wanneer je er woont.

Gefeliciteerd!

levensnevel
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door levensnevel » za 04 jul, 2015 7:16

zo,

de benodigde 'handhavings' hardware op vier wielen maakt inmiddels ook zijn opwachting.
Er schijnen er 7 van deze daleks te komen.

http://www.rijnmond.nl/nieuws/30-06-201 ... -rotterdam" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » za 04 jul, 2015 15:20

Aha, big Brother past in kleine autootjes :mrgreen:

levensnevel
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door levensnevel » do 30 jul, 2015 7:07

en een aanzet voor nog een stap.
http://www.rijnmond.nl/nieuws/29-07-201 ... erdam-zuid" onclick="window.open(this.href);return false;

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » do 30 jul, 2015 9:58

Gisteren kwam een taxichaffeur informeren naar de mogelijheden voor het vervangen zijn Mercedes voor een 9-5 diesel. Heb hem gewezen op de actie van Niels en Eigeel en natuurlijk de 9-5 gepromoot. Veel taxichaffeurs zitten met de handen in het haar omdat ze niet weten waar ze aantoe zijn en hun gang naar de Soziale Dienst al voor zich zien. War halen ze in deze tijd de pecunia vandaag om een nieuwe taxi uit de mouw te schudden. Ze verbazen zich dat er voor hun niet standaard een ontheffing in het beleid is meegenomen.

Hij had overigens vernomen dat Utrecht het beleid weer terugdraaid zou hebben of gaat draaien naar 100% toegang voor iedereen. Hebben zij wellicht sinds invoering geen verbetering van de luchtkwaliteit kunnen aantonen?

Heb de taxichaffeur voldoende actie-input gegeven en geadviseerd om massaal acite te voeren tegen zulk stompzinning beleid dat inhoudsloos is voor het milieu.

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » do 30 jul, 2015 10:20

levensnevel schreef:en een aanzet voor nog een stap.
http://www.rijnmond.nl/nieuws/29-07-201 ... erdam-zuid" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja, dit had ik al zien aankomen. Bij de gemeenteraad bespreking waar ik gesproken had hadden SP, GroenLinks en nog één of twee partijen al vragen gesteld waarom "Rotterdam Zuid geen recht heeft op schone lucht", zoals dat toen verwoord werd.
Steve-O schreef:Ze [red: taxichauffeurs] verbazen zich dat er voor hun niet standaard een ontheffing in het beleid is meegenomen.
Ja dat lijkt mij nou net de groep die ze als eerste eruit willen hebben ipv ontzien ;) Oude diesels met 500.000km op de teller die uren stationair draaien en alleen maar korte stukjes rijden in de binnenstad zijn natuurlijk de grootste vervuilers. En bij motie 5A was door de SP gevraagd om een renteloze lening voor het updaten van één wagen van een onderneming, dat unaniem is aangenomen.
Steve-O schreef:Hij had overigens vernomen dat Utrecht het beleid weer terugdraaid zou hebben of gaat draaien naar 100% toegang voor iedereen. Hebben zij wellicht sinds invoering geen verbetering van de luchtkwaliteit kunnen aantonen?
Nou, het wordt sowieso moeilijk aantonen voor Rotterdam, want de stelling is dat 400 personenauto's het verschil moeten maken in een stad met de grootste haven van Europa en onder de rook van Shell Pernis. Prettige wedstrijd dat verschil aan te geven :P Maar als ergens bewijs is dat Utrecht het gestopt heeft, dan zie ik dat graag! :D Want dan kan ik dat gelijk even doorsturen aan de Rotterdamse Raad ;)

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » do 30 jul, 2015 10:41

Ik zal kijken of ik dat voor je kan vinden.

Sander1337
Geregistreerd lid

Bericht door Sander1337 » vr 07 aug, 2015 23:20

Mijn 9-3 TiD staat op Belgische platen, daarvan kunnen ze toch niet controleren uit welk jaar die komt. Kan net zo goed zeggen dat het er een uit 2013 is, geen hond die er naar kraait. Al die milieuregelgeving is zo nep, het doel is niet het verbeteren van het milieu maar het verbeteren van het imago van een stad, gecombineerd met het stimuleren van de automarkt in een stad en OV... mijn Lupo 3L 1.2 TDI, een auto die 1:33 gemiddeld verbruikt en voldeed aan de EU4 norm mocht Utrecht ook al niet in omdat deze van november 2000 was, 2 maanden te oud dus, dit maakt het volgens de gemeente Utrecht een zeer vervuilende auto, veel erger dan bijvoorbeeld een VW Touareg V10 TDI uit 2002... Complete waanzin, protest hoef je ook niet aan te tekenen, heb ik al geprobeerd, dan krijg je een of ander nietzeggend antwoord terug van; zo zijn de regels.

Mijn oplossing; net over de grens gaan wonen en de auto in Belgie registreren, scheelt mij 140 euro (!!!!!!) per maand (!!!!) wegenbelasting alleen al (en de verzekering is ook goedkoper), de woningprijzen zijn beduidend lager, de brandstofprijzen lager, de mensen bourgondischer en minder gestresst en de zorg is ook een stuk beter en ik betaal voor mijn zorgverzekering daar maar 7.50 per maand, en oh ja, Utrecht (en wss dus ook Rotterdam) kan je voertuigleeftijd niet meer controleren, lekker met je 1957 oldtimer blijven rijden dus.
Blijf alleen wel in Nederland werken want in Belgie belasting betalen wil je niet, jammer dat je dan je Nederlandse zorgverzekering moet houden a 75 euro per maand want voor die 7.50 in Belgie heb ik betere zorg dan voor de 75 in Nederland... Ik snap oprecht niet waar het geld in Nederland allemaal aan op gaat want in Belgie komen ze van 10% van het budget ook rond bij de zelfde prijzen...

Plaats reactie