Rotterdam weert ook vervuilende personenauto

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Milieuzone Rotterdam: we are many

Bericht door Thieuke » wo 20 mei, 2015 16:28

Netjes!

Maar er wordt dus toch wel naar alternatieven gekeken. Dat is mooi.
Nu vraag ik mij wel af, als de koppeling van het RDW moet komen, hoe dat met buitenlandse SAABs moet gaan gebeuren.
Hoe gaat Rotterdam zien uit welk jaar mijn auto komt? En als ze al zien dat deze voor halverwege 1992 (maart) is, maar wel voldoet aan Euro 1 (volgens België), ga ik dan wel of geen boete krijgen, en hoe kan ik dan aantonen dat het Euro 1 voldoet?

van Dijck
Geregistreerd lid

Re: Rotterdam weert ook vervuilende personenauto

Bericht door van Dijck » wo 20 mei, 2015 16:37

Niels83 schreef:de Duitsers weten precies welke euronormering een Saab uit 1990 heeft, wij kunnen het niet eens zeggen van een willekeurige auto uit 2010.
Nu als de duitse normering aangehouden zou worden in Rotterdam of willekeurig welke stad in NL dan ook zou het er nog triester uitzien.

Er wordt geen milieusticker afgegeven aan:

Voertuigen die voldoen aan uitlaatgasnorm Euro-1

Over het algemeen ontvangen voertuigen met een datum eerste toelating (Bouwjaar) van 31 december 1996 of ouder geen milieusticker. Leverde de fabrikant echter al in deze periode het voertuig af met een motor in emissieklasse Euro-2, dan ontvangt het voertuig een rode milieusticker.

groene die de meeste zoniet alle steden hanteren in duitsland.

De groene milieusticker wordt afgegeven aan:

Voertuigen met een datum eerste toelating (Bouwjaar) van na 31 december 2005;
Voertuigen die voldoen aan uitlaatgasnormen Euro-4 en Euro-5;
Voertuigen die voorafgaand aan het inbouwen van een retrofit roetfilter (goedgekeurd door KBA) voldeden aan uitlaatgasnorm Euro-3.

Over het algemeen ontvangen voertuigen met een datum eerste toelating (Bouwjaar) van na 31 december 2005 een groene milieusticker. Leverde de fabrikant echter al in deze periode het voertuig af met een motor in een hogere emissieklasse, dan is deze op het voertuig van toepassing.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » wo 20 mei, 2015 16:40

Dat is niet waar: ik bezit voor mijn ex-900NG uit 1995 een GROENE sticker!

levensnevel
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door levensnevel » wo 20 mei, 2015 16:41

Thieuke,

Big brother is watching you.
De koppelingen met het equivalent van de RDW in de overige EU landen bestaan toch.
Dus ANPR camera's op alle toegangswegen naar de milieuzone en scanauto's voor door de wijken.
Bestanden met de pre 01 juli 1992 'hits' automatisch naar hetzij het CJIB in Leeuwarden of het Gemeentelijke belastingskantoor.
Die versturen dagelijks de bekeuringen cq de naheffingen naar de resp. kentekenhouders.
En dan mag je, na betaling van de boete / naheffing, desgewenst in beroep gaan om je gelijk te halen

Eigeel
Geregistreerd lid

Bericht door Eigeel » wo 20 mei, 2015 16:46

Mensen, Niels is GOED bezig! Zie http://www.metronieuws.nl/rotterdam/201 ... verbanning

Zelf ben ik vandaag geïnterviewd door RTV Rijnmond.

De kern is: als je een norm (Euro 1) stelt, dan moet je op die norm handhaven. En dan niet (omdat dat makkelijker is voor jou als overheid) handhaven op DET.
Daarnaast zijn er nog wel genoeg andere punten te melden. Zoals bijvoorbeeld dat de voorgestelde maatregel niet nodig is het doel te bereiken. Immers, er treedt al autonome verschoning van het wagenpark op en deze maatregel werkt dan alleen maar iets versnellend. Ik verzin dat niet; de gemeente schreef het zelf zo op :)
Verder is het gevolg natuurlijk nogal dramatisch voor de mensen die wonen of werken in het gebied.

En zo zijn er nog wel meer dingen te melden, maar goed, daarover kunnen jullie ook lezen in de brief die Niels publiek heeft gezet.

Eigeel
Geregistreerd lid

Bericht door Eigeel » wo 20 mei, 2015 16:47

Thieuke schreef:Netjes!

Maar er wordt dus toch wel naar alternatieven gekeken. Dat is mooi.
Nu vraag ik mij wel af, als de koppeling van het RDW moet komen, hoe dat met buitenlandse SAABs moet gaan gebeuren.
Hoe gaat Rotterdam zien uit welk jaar mijn auto komt? En als ze al zien dat deze voor halverwege 1992 (maart) is, maar wel voldoet aan Euro 1 (volgens België), ga ik dan wel of geen boete krijgen, en hoe kan ik dan aantonen dat het Euro 1 voldoet?
In de huidige plannen ga je dan een boete krijgen.

Eigeel
Geregistreerd lid

Bericht door Eigeel » wo 20 mei, 2015 16:50

In gebieden in Duitsland moet men in het bezit zijn van een milieusticker. De groene milieusticker wordt getuige de website van de ANWB afgegeven aan:
• Voertuigen met een datum eerste toelating (Bouwjaar) van na 31 december 1992;
• Voertuigen die voldoen aan de uitlaatgasnorm Euro-1 (toegelaten volgens richtlijn 91/441/EEG en/of waar het kentekenbewijs is voorzien van code U9, E2 of K6), Euro-2, Euro-3 of Euro-4;

Dus :)

Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Gårdarket » wo 20 mei, 2015 16:53

Altijd hetzelfde politieke gezeur. Waarom geeft een gemeente zelf niet eens het goede voorbeeld met beter en (bijna) gratis o.v in de stad. Het is natuurlijk makkelijker om de burgers maar weer te straffen. Ik heb hier gelukkig geen last van maar wat niet is kan nog komen. In ieder geval veel succes met de strijd !!

levensnevel
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door levensnevel » wo 20 mei, 2015 16:53

Als ik het stukje in de metro lees, m.n. de laatste alinea wordt de bekende achterdeur wijd opengezet door de woordvoerder van de wethouder
qte...
„We kunnen ontheffing verlenen aan eigenaren van old timers die de gemeente een rapport kunnen overleggen van een erkende garagehouder. Daaruit moet dan wel blijken dat de auto's voldoen aan de Euro 1 norm."
...unqte.
Dus zoals ik eerder vandaag al tikte: het gaat de gemeente helemaal niet om die kleine groep 'oldtimer'bezitters' in de mileu zone.
Het gaat om ordinair cashen over de rug van de vele 'argeloze' bezitters van pre 1 juli 1992 benzine auto's die bijvoorbeeld ff een balletje gehakt bij de ballentent willen scoren of een dagje Diergaarde Blijdorp op het oog hebben.

Dat laatste getikt hebbende zou het mij niets verbazen wanneer vanavond ook een vertegenwoordiger van de diergaarde zal inspreken. Omdat ze vrezen dat veel bezoekers nu weg zullen blijven. En het zou het me vervolgens nog minder verbazen wanneer ze uiteindelijk nog een ontheffing zullen krijgen ook. Aangezien het vanaf de A20 hooguit 500 meter is naar de grote parkeerplaats van de diergaarde.

update 17:07 uur "bijna vergeten hersenkronkel toegevoegd"

Eigeel
Geregistreerd lid

Bericht door Eigeel » wo 20 mei, 2015 16:55

Dat de burger moet investeren wanneer de overheid haar processen niet op orde heeft is bizar.

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » wo 20 mei, 2015 17:13

@van Dijck

Die zin van jou, en wat daar achter zit.... De kern van het hele probleem: ;-|+

"Nee en das nou jammer voor de ongelukkige bezitter van zo`n auto want de overheid gaat dat niet uitzoeken. Is ze ook niet verplicht ook niet in EU opzicht."

Overheid niet verplicht??? De overheid dient de burger en niet andersom!!!
Dat is de basis van wat er zo verschrikkelijk fout is in de politiek.

Ja ja gekozen en zo.. Maar bij verkozen worden hoort ook verantwoording afleggen. En dat is in mijn boekje niet hetzelfde als de uitslag van de daarop volgende verkiezing.

Het doel? Welk doel? Wat is de laatste keer dat een bestuur, raad, regering (en dus niet een partij programma) een uitgebreide en doordachte (midden) lange visie op stad, stichting, land als basis voor het beleid presenteert met daarbij het "u kunt ons daar op afrekenen"???

Dit is gewoon stap 1 richting het Londense stelsel. Betalen om in de stad te rijden met je auto.
Doel is geld, waar een of ander gat gevuld te worden. Nog niet gelezen dat het geld met deze tol/boete/belasting 1 op 1 extra aangewend wordt om bv geluid/milieu/veiligheid te verbeteren.

On topic:
Ik sprak een mede Rotterdammer met een classic Saab caab die een brief heeft gekregen nav dit onzinnige voorstel. Daarin wordt gesproken dat dit voorstel een "tijdelijke" maatregel zou zijn??
Weet iemand daar meer van.
Lijkt me me gevalletje tijdelijk totdat het niet meer hoeft omdat iedereen die het betreft desnoods overleden is. De overheid zal geen gezichtsverlies lopen, kost wat het kost.

Als Rotterdammer ben ik niet tegen een schonere lucht. Alleen dient dit met eerlijk open en met draagvlak van de bevolking en de menselijke maat om zo'n verschrikkelijke term te gebruiken, te gebeuren. En het doel dient meetbaar te zijn. Nu vervuiling x, maatregel y, levert Vervuiling Z per datum x op. Waarbij dus de maatregel en het doel zoals hierboven zeer breed gedragen wordt. >70% waarbij de benadeelde partij door de rest wordt gecompenseerd.

levensnevel
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door levensnevel » wo 20 mei, 2015 17:23

beetje :offtopic:

@ gårdarket

dat heeft de gemeente Rotterdam voor de automobilist van buiten Rotterdam eigenlijk best wel goed geregeld.
Je moet het alleen weten...
Ben zelf geboren en getogen in Rotterdam. Dus ik kom er graag, alleen met de auto kom ik vrijwel nooit verder dan metrostation Slinge want ...
In de buitenwijken zijn er vlakbij de metrostation 'Slinge' en 'Capelle' afgesloten Park&Ride parkeergarages.
Daar kost een hele dag parkeren je een 2 euro, tenminste wanneer je een OV chipkaart hebt en met het OV de stad ingegaan bent.
Dus geen geneuzel meer met files op de karel doormanstraat en kentekenparkeren (welke &^& heeft dat eigenlijk uitgevonden :?: )

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » wo 20 mei, 2015 17:29

Fijn dat het kan, vind het ook erg belangrijk dat er een keuze is en dat men die keuze zelf mag maken.

Dus top 2 euro parkeren voor een dag. Maar als ik met mijn grootmoeder de stad in ga wil ik in de Bijenkorf parkeren (als voorbeeld)

Joopyboy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Joopyboy » wo 20 mei, 2015 17:54

Nu ook op rijnmond.nl: http://www.rijnmond.nl/nieuws/20-05-201 ... -makkelijk. En daarstraks een item op zowel radio als op tv (hele avond ieder uur herhaald). Veel succes vanavond Niels, je lijkt zeker niet alleen te zijn!

levensnevel
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door levensnevel » wo 20 mei, 2015 18:33

is eigenlijk een ander topic voor, maar goed

zo maar van de wepsait van RTV Rijnmond geplukt
Afbeelding

mrs eigeel I presume :?:

Plaats reactie