1.9TiD. Max 999,9km
-
Thieuke
- Donateur (3x)

Re: 1.9TiD. Intercoolerslang kapot.
ReinO, check eerste zin van zijn bovenstaande post 
-
Hannes
- Forum Admin
Intercooler slang heb ik twee maanden terug ook al stuk gehad... Blijkbaar niet het sterkste punt van de 1.9...
Ik gaf toen mijn tuning als de schuld, maar volgens de heren was het gewoon niet zo'n goede kwaliteit af fabriek.
De volhouder wint, je maakt jouw TiD steeds beter/betrouwbaarder.
Groet,
Hannes
ps: Een benzine Saab rijdt toch ook wel erg prettig.
Ik gaf toen mijn tuning als de schuld, maar volgens de heren was het gewoon niet zo'n goede kwaliteit af fabriek.
De volhouder wint, je maakt jouw TiD steeds beter/betrouwbaarder.
Groet,
Hannes
ps: Een benzine Saab rijdt toch ook wel erg prettig.
-
ReinO
- Donateur (2x)

zie niet welke post je voor ogen hebt. maar blijkbaar onnodige info van mijn kant. alleen maar goed!
-
Thieuke
- Donateur (3x)

Re: 1.9TiD. Intercoolerslang kapot
ReinO:
Vyv schreef:Klokveer en/of kabelboompje moet ik nog naar kijken![]()
-
wkoolhaas
- Donateur

Nadat mijn stuur er af is geweest (9-5 my 2006) ging bij mij ook na een week het airbag alarm af. Ook met draaien van het stuur aan/uit. dus een nieuwe besteld en ondertussen toch nog een keer het stuur er af en stekkertjes gecontroleerd. Stuur er op en voila geen alarm meer ... tot na zo'n 1600 km toch weer airbag ping pong. Nu de nieuwe er op gezet en geen alarm meer, dus maar weer fingers crossed. Oude contact open gemaakt, niets te zien maar ik krijg nu toch de indruk dat het mogelijk ook aan de pinnetjes in de stekkertjes kan zitten. Deze zijn zeer fragiel en het alarm ging bv ook even aan als ik door een kuil reed oid.
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Nieuwe wat heb je besteld? Klokveer of kabelboompje?wkoolhaas schreef:... dus een nieuwe besteld en ondertussen toch nog een keer het stuur er af en stekkertjes gecontroleerd. ... Nu de nieuwe er op gezet en geen alarm meer, ....
-
wbsmit
- Geregistreerd lid
Ik houd het verbruik consequent bij. De SID is een kleine 10% te optimistisch over het verbruik.
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Ik hou het ook bij; 1 op 13,8 (7,3L op 100km) over de 33duizend kilometer.

-
wkoolhaas
- Donateur

@ Vyv, ik heb de klokveer besteld met NR: RD12779964. Bij de (extra) stuurwiel bekabeling staat dat het alleen geld voor de modeljaren 2008-2010. Mijn dame is uit 2006, bij montage paste alles, heb van middag nog gereden en geen probleem tot nu toe.
-
wbsmit
- Geregistreerd lid
Dat doe je dan beter dan ik! Hier 1 op 13,4 over de laatste 40dkm, maar 1 op 12,8 op de laatste 10dkm. SID is gemiddeld 8% optimistischer dat.Vyv schreef:Ik hou het ook bij; 1 op 13,8 (7,3L op 100km) over de 33duizend kilometer.
Mijn garage gaf al aan dat de wervelkleppen kapot zijn. Is het inlaatspruitstuk makkelijk zelf te vervangen? Jij hebt het er helemaal afgehaald en schoongemaakt. Is er geen speciaal gereedschap voor nodig?
Ik lees her en der dat een dealer daar circa e1200 voor vraagt. Een inlaatspruitstuk kan je voor e300 krijgen. Als ik de resterende e900 omreken in manuren, dan klinkt het alsof het een zeer ingrijpende en tijdrovende klus is. Maar wellicht rekent zo'n dealer gewoon schandalig veel meer voor het onderdeel...
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Dit schreef ik ook in het andere topic waar het gaat over de wervelkleppen:
Denk dat ik er een uur of 12 mee bezig was, op het gemakje...
Had een beetje tegenslag met het tandwiel van de distributieriem waar de brandstofpomp aan vast zit. Anders was het het een paar uur eerder klaar.
Geen aanpassingen in de software nodig, want de stappenmotor die de kleppen bedient die blijft gewoon aangesloten zitten.
Wat heb je nodig; de alu bussen (E-bay) om af te doppen en een nieuwe pakking voor het inlaatspruitstuk; kosten: € 57,47 + € 21,00.
Kreeg het advies van de garage om het zelf te doen want er gaan zo 8uur in zitten, dat maal 75euro per uur dan ben je zo 600 euro aan arbeid kwijt (ex-btw).
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Re: 1.9TiD. Airbag melding.
Ik heb de stekker van de airbag kabelboom die ingeprikt wordt in de klokveer eens onderhanden genomen. Connectors uit de stekker gehaald en een beetje aangedrukt zodat deze beter klemmen om de pinnetjes van de klokveer. Tot nu toe blijft de aibagmelding weg, waar voorheen een beetje wiebelen met het stuur genoeg was voor een "Ping-Pong" geluid.
Ben benieuwd...

Klokveer pinnekes:

Ben benieuwd...

Klokveer pinnekes:

-
wbsmit
- Geregistreerd lid
Dank voor je reactie Vyv, ik heb de andere topics gevonden:
viewtopic.php?f=8&t=145891&p=1617214#p1617214" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=43&t=105259&p=1533372#p1533372" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook dank voor de duidelijke foto's!
Vandaag een nieuw spruitstuk gehaald in Vinkeveen. Ze wezen me daar inderdaad op het vastzetten van het tandwiel in de distributie dat de dieselpomp aandrijft.
Ik zal heel goed opletten dat tandwiel niet kapot te maken!
viewtopic.php?f=8&t=145891&p=1617214#p1617214" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=43&t=105259&p=1533372#p1533372" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook dank voor de duidelijke foto's!
Vandaag een nieuw spruitstuk gehaald in Vinkeveen. Ze wezen me daar inderdaad op het vastzetten van het tandwiel in de distributie dat de dieselpomp aandrijft.
Ik zal heel goed opletten dat tandwiel niet kapot te maken!
-
wbsmit
- Geregistreerd lid
Dank je! Nog wat vraagjes vooraf:Vyv schreef:Succes!
- Hoe positioneer je het tandwiel van de dieselpomp zó, dat die bouten erdoor kunnen? Kan je die met de hand verdraaien?
- Kan de as van de dieselpomp maar op één manier in het tandwiel, of maakt dat niet uit? Zit er wellicht geen relevante timing op de pomp.
- Kan je de dieselleidingen zo loshalen, of staat daar hoge druk op die je moet aflaten ofzo?