Rotterdam weert ook vervuilende personenauto

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: Rotterdam weert ook vervuilende personenauto

Bericht door Robbert » za 09 mei, 2015 10:28

ZSR schreef: Wat als je ala project een Prius sloopt, de aandrijving in een classic hangt. En door de rdw komt.
Ben je dan een elektra bak en mag je op die extra parkeerplaatsen staan en Rotterdam dan in? Zou betekenen dat de camera's een directe link hebben met de rdw pc en kunnen checken of die classic dus wel mag...
Zal wel niet werken.
Rotterdam werkt met DET van 30 juni 1992 als afkapdatum. En niet met de werkelijke milieunorm. Dat is juist het probleem.

Joopyboy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Joopyboy » za 09 mei, 2015 14:24

Robbert schreef:Rotterdam werkt met DET van 30 juni 1992 als afkapdatum. En niet met de werkelijke milieunorm. Dat is juist het probleem.
In alle berichtgeving die ik de afgelopen week heb gelezen, lijkt dat inderdaad (en helaas) de koers die Rotterdam wil varen. Alleen de DET, alle andere beschikbare info is te moeilijk. Keihard beleid waarbij het doel omwille van de eenvoud uit het oog verloren lijkt te raken. :(

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » za 09 mei, 2015 14:46

Ik heb even gekeken op de RDW site. De milieunorm van mijn 1993-er classic is niet geregistreerd.

Bijvoorbeeld bij mijn lease-auto uit 2011 wel: Euro5.

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » za 09 mei, 2015 19:28

Tsja, kennelijk kan de RDW het wel registreren. Je zou kunnen overwegen je auto te laten herkeuren met registratie. Moet ergens tussen de € 60 en 300 kosten. Als dat de oplossing is, dan geef ik dat geld met liefde uit namelijk.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » za 09 mei, 2015 22:15

Gewoon proberen zou ik zeggen.

Ja dat het in die tijd niet werd geregistreerd kan ik me iets bij voorstellen. Toen waren we met zijn allen nog niet zo ver.

Echter zoals ik al eerder schreef:
Robbert schreef:Rotterdam werkt met DET van 30 juni 1992 als afkapdatum. En niet met de werkelijke milieunorm. Dat is juist het probleem.

Eigeel
Geregistreerd lid

Bericht door Eigeel » zo 17 mei, 2015 19:45

Ik (met een 900 SE cabrio uit 1991) ben bewoner en ondernemer in dit gebied.

Enorm irritant, deze voorgenomen maatregel! Wat Robbert zegt is een van de punten die ik zojuist in een brief aan de Raadscommissie Economie, Haven, Mobiliteit en Duurzaamheid heb vermeld. Deze commissie vergadert woensdag 20 mei a.s. en desgewenst kun je daar ook spreektijd vragen.

Wie zelf nog wat wil schrijven en ter informatie mijn brief wil hebben: stuur maar een PB met daarin je mailadres. Hoe meer protest, hoe beter, lijkt mij!

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » ma 18 mei, 2015 9:34

Hi eigeel,
Ik ben ook bewoner en ondernemer in het gebied. Ik pm je zo mijn e-mail adres, ik maak graag bezwaar mee en ga mee naar de vergadering, hoe laat is die? Ik heb die dag eigenlijk een vol programma voor werk in Den Haag, maar als het in de ochtend of avond is voeg ik mijzelf graag toe.

Ik heb ondertussen contact gehad met de RDW over een herkeuring van de Saab en of daarbij een euro-normering genoteerd kan worden. Helaas blijkt dit niet het geval. De euro-norm die op het kenteken komt te staan wordt niet door de RDW, maar door TNO bepaald. Die laten de auto enkele weken draaien om die vast te kunnen stellen. Dat is voor ons eigenlijk niet te doen. Ik weet niet wat een dergelijke keuring voor een euro norm zal kosten, maar vast te veel om voor ons een potje voor te maken ;)

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » ma 18 mei, 2015 14:51

Goed, ik heb een mooie vijf pagina lange brief excl. bijlagen gestuurd aan de Gemeente Rotterdam en spreektijd aangevraagd voor het bespreken van de Koersnota. Tot nu toe gaan eigeel, ik en nog een derde spreker vanuit onze hoek. Ik kreeg de vraag of ik vanuit een groep spreek. Dat is hier niet overlegd. Het is onhandig als eigeel en ik individueel spreken namens een groep. Eigeel is advocaat (is handig en staat goed), ik zou eventueel (of anders Eigeel) namens het SaabForum kunnen spreken. Dan maken wij een net wat grotere impact.

Dan moet ik wel de namen krijgen van hen namens wie ik (of Eigeel) mag spreken wanneer wij ons stuk verdedigen. Voel je daar wat voor, PM mij dan even je volledige naam en stad. Meer dan dat heb ik niet nodig. Het zou mooi zijn als je ook je Saab kunt vermelden.

Een ieder die mijn brief lezen wilt, PM mij ook met je mail adres (net als bij eigeel), dan mail ik die brief.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » ma 18 mei, 2015 22:15

Goed om te lezen dat jullie het niet zomaar slikken. Ik bezit zelf geen voertuig uit de hun huidige doelgrope meer, maar vermoed dat de intentie is in de toekomst dergelijke beleidsplannen gewoon met een simpele DET-wijziging aan te kunnen passen. Het is dus zeker ook een principekwestie die gewoon door jullie gewonnen zou moeten worden.

Als het het college werkelijk om de uitstoot is te doen, dan ook de feitelijke uitstoot en geen virtuele. Zodat mensen die extra pecunia aan de RDW betalen om LPG te mogen stoken en daarmee een kans maken om aan een norm te voldoen, ook een eerlijke kans krijgen.

Daarnaast blijf ik het gewoon een druppel op een gloeiende plaat vinden in verhouding tot de totale luchtverontreiniging in en rondom Rotterdam. Wellicht dat men daar ook nog eens over na wil denken. evenals het natuurlijk verloop van vervanging van dat "handjevol" voertuigen in de betreffende zone.

Ik ken nog wel een geaffecteerde Opel Kadett coupe rijder (jaren '70). Kan hij zich ook bij ullie aansluiten? Of gaan jullie alleen maar het DET-principe aanvechten?

Landelijk gezien zouden er best potjes kunnen worden aangelegd om TNO-keuringen te bekostigen. Daarnaast is het principe van TNO-erkenning mijns inziens dubieus. Immers, voor de controle op de naleving van exact dezelfde normwaarden, volstaat een simpele momentopname tijdens de APK!!! Absurd ;-|+

De RDW maakt zich er zo wel erg makkelijk vanaf.

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » ma 18 mei, 2015 22:23

Steve-O schreef: Ik ken nog wel een geaffecteerde Opel Kadett coupe rijder (jaren '70). Kan hij zich ook bij ullie aansluiten? Of gaan jullie alleen maar het DET-principe aanvechten?
Twee dingen:
  1. Ja wij vechten alleen de DET als maatstaf aan. Milieueisen aanvechten is een per definitie verloren zaam
  2. Die vriend van je heeft geen probleem, omdat auto's ouder dan 40 jaar buiten de banlijst vallen van de gemeente

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » ma 18 mei, 2015 22:45

Als jullie de DET als maatsataf aanvechten: welke argumenten gebruik je dan?

Stel dat deze maatstaf wordt vervangen door iets anders. Dan zit je volgens mij met het probleem dat de euronormen niet zijn geregistreerd (door RDW) bij de oudere auto's.

Of zou U9 op het kenteken al voldoende zijn?

Uit een eerdere bijdrage van mij:
Robbert schreef:
gfgf schreef:
Richtlijn 91/441/EG schreef:
3. Met ingang van 31 december 1992 verbieden de Lid-Staten het voor de eerste maal in het verkeer brengen van voertuigen waarvan de emissies niet voldoen aan de bijlagen van Richtlijn 70/220/EEG, zoals gewijzigd bij deze richtlijn.

[...]
Kortom: vanaf die datum mochten lidstaten voor voertuigen zonder uitstootbeperking geen typegoedkeuring meer afgeven. Gek genoeg is het verbod op het voor de eerste maal in het verkeer brengen pas per 31 december van dat jaar ingegaan. Het lijkt erop dat de oude-bakkenrijders een half jaar kado hebben gekregen.
Betekent wel dat auto's met een DET van na 31-12-1992 automatisch een Euro 1 classificatie hebben.
Me happy.
Zou wel betekenen dat de grens op 1-1-93 zou komen te liggen.

Zie ook de bijdrage van gfgf.
gfgf schreef:
Richtlijn 91/441/EG schreef: Artikel 1
De bijlagen bij Richtlijn 70/220/EEG worden vervangen door de bijlagen bij deze richtlijn.

Artikel 2
1. Met ingang van 1 januari 1992 mogen de Lid-Staten om redenen in verband met de luchtverontreiniging door de emissies:
- voor een type motorvoertuig de EEG-goedkeuring, de afgifte van het in artikel 10, lid 1, laatste streepje, van Richtlijn 70/156/EEG (1), laatstelijk gewijzigd bij Richtlijn 87/403/EEG (2), bedoelde document of de nationale goedkeuring niet weigeren,
en
- het voor de eerste maal in het verkeer brengen van motorvoertuigen niet verbieden,
(1) PB nr. L 42 van 23.2.1970, blz. 1. (2) PB nr. L 220 van 8.8.1987, blz. 44. indien de emissies van dit type motorvoertuig of van deze voertuigen voldoen aan Richtlijn 70/220/EEG, zoals gewijzigd bij deze richtlijn.

2. Met ingang van 1 juli 1992 moeten de Lid-Staten:
- voor een type motorvoertuig de EEG-goedkeuring of de afgifte van het in artikel 10, lid 1, laatste streepje, van Richtlijn 70/156/EEG bedoelde document weigeren,
- de nationale goedkeuring van een type motorvoertuig weigeren,
indien de emissies daarvan niet voldoen aan de bijlagen van Richtlijn 70/220/EEG, zoals gewijzigd bij deze richtlijn.

3. Met ingang van 31 december 1992 verbieden de Lid-Staten het voor de eerste maal in het verkeer brengen van voertuigen waarvan de emissies niet voldoen aan de bijlagen van Richtlijn 70/220/EEG, zoals gewijzigd bij deze richtlijn.

[...]
Kortom: vanaf die datum mochten lidstaten voor voertuigen zonder uitstootbeperking geen typegoedkeuring meer afgeven. Gek genoeg is het verbod op het voor de eerste maal in het verkeer brengen pas per 31 december van dat jaar ingegaan. Het lijkt erop dat de oude-bakkenrijders een half jaar kado hebben gekregen.

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » ma 18 mei, 2015 23:07

Tsja, het zijn twee brieven met wetenschappelijke referenties van 5 pagina's per brief. Dus dat is lastig in een zin te plakken, wil je de brieven wel sturen, maar kort en erg stom gezegd is het wel de E2/K6/U9 certificecertificering op het kenteken aangevuld met wetenschappelijk onderzoek en het onevenredig raken van burgers door willekeur waar het op gegooid wordt. Maar alle data worden wegbeargumenteerd als reëel.

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door gfgf » di 19 mei, 2015 10:39

Succes heren! :bluethumb:

Ik heb met Henk niets in Rotterdam te zoeken, dus ik steun jullie alleen geestelijk en niet praktisch. Misschien kun je nog een puntje maken van het feit dat iedere buitenlandse olieboot ongestraft de Coolsingel in de rook kan blijven zetten. Dat leidt tot een strengere behandeling van eigen ingezetenen dan van buitenlanders. Je zou zeggen dat dit ongeoorloofde discriminatie oplevert. Vergelijk de discussie die momenteel speelt over de Duitse tolheffing (het Duitse milieustickersysteem discrimineert daarentegen juist weer niet, voor iedereen geldt dezelfde maatstaf).

Hoewel je met recht kunt discussiëren over hoeveel beleid we aan de EU willen overlaten, lijkt dit me nu juist iets om in Europees verband te regelen. Zolang er geen uniforme Europese maatstaf bestaat, is een stickersysteem veel eerlijker.

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » di 19 mei, 2015 11:05

Inderdaad gfgf, wij halen ook de milieusticker aan. Daar is het goed geregeld, geen toegang voor auto's ouder dan 31-dec-1992, tenzij je euro1 kunt aantonen met o.a. U9 op het kenteken. Krijg je gewoon je sticker bij de ANWB voor € 13,00. Daarnaast aangevoerd dat het onduidelijk is voor de burger en toerist wanneer iedere stad in Nederland eigen regels heeft. In Utrecht mag je naar binnen met je benzine-auto uit 1991 en in Rotterdam niet, Amsterdam heeft ook weer eigen regels die niet op Rotterdam of Utrecht lijkt. Heel lastig. Verder o.a. ook het ongelijkheidsbeginsel en de onevenredige last aangehaald.

Goed, twee mooie brieven van vijf kantjes vanuit juridische en wetenschappelijke hoek benaderd, drie sprekers waar wij al weet van hebben en o.a. ik zal een vurig betoog gaan houden. Eigeel vertrouw ik daar ook volledig in als advocate ;) Als we neergaan, dan niet zonder gevecht!

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » di 19 mei, 2015 16:25

We hebben meer mensen nodig namens wie wij mogen spreken. Ik heb er nog maar 10 :|

Verder, ik heb mijn brief op dropbox geplaatst voor een ieder die hem lezen wilt. Deze is wel iets geanonimiseerd en beveiligd, omdat het op een internetserver staat en dat vind ik toch altijd een beetje tricky.

Plaats reactie