Hoeklichten Saab 9000 CS/CSE met achteruitrijd verlichting!

1984-1997
edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » za 16 sep, 2006 20:36

Afbeelding

Afbeelding

en op vacantie in zweden :Afbeelding

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » za 16 sep, 2006 20:37

edwardkommeren schreef:Afbeelding
Fraaie auto hoor Edward! Dik ook met de 16" Super Aero's! Zal vast wel lekker rijden!

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » za 16 sep, 2006 20:52

onder een super auto horen super aero's :wink: , en een kwalitatief goed wiel moet ik zeggen beter dan de 17 inches die er onder zaten toen ik hem kocht alhoewel dat wel mooi stond.Afbeelding
sorry voor de kwaliteit v/d foto, dit waren van die goedkope italiaanse velgen, staat leuk maar is niks, zo butsen in de velgen.

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » za 16 sep, 2006 22:08

Echt een prachtige auto Edward! :D Sinds wanneer rijdt je er nu in rond?
Het is geen automaat toch? Dus de volle 200 pk en 323 Nm?

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » za 16 sep, 2006 22:20

sjoerdk schreef:Echt een prachtige auto Edward! :D Sinds wanneer rijdt je er nu in rond?
Het is geen automaat toch? Dus de volle 200 pk en 323 Nm?
AL 10 JAAR( sinds '96) en GEEN automaat, maar echt schakelen :wink: en de rest misschien eens controleren op de testbank, ben er niet bang voor dat de waardes minder zijn dan 200/323, loopt n.l. als een speer, lekker fel motortje, goed onderhouden nog de zelfde Turbo en dus in TOP conditie en dat bij 340000 km :D

:arrow: best Saab ever owned.

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » za 16 sep, 2006 22:47

Daar spreekt de tevreden Saabrijder! :D Doe je ook mee aan de Waterlandtour as zondag? Zo ja, lijkt het me leuk om je mooie 9000 eens te bezichtigen!

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » za 16 sep, 2006 22:59

@Edward:
Volgens mij ken ik jouw 9000. Dat kenteken komt mij heel bekend voor. Volgens mij heeft Jaap IJdo van garage IJdorff daarin gereden in de tijd dat hij nog bij Alex van Keulen in Amersfoort werkte als Saab master technician. Het staat mij bij dat er toen wat aan het vermogen was gesleuteld (zoals daar wel vaker gebeurde.. :wink: ). Klopt dit?

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » zo 17 sep, 2006 9:10

gj9000 schreef:@Edward:
Volgens mij ken ik jouw 9000. Dat kenteken komt mij heel bekent voor. Volgens mij heeft Jaap IJdo van garage IJdorff daarin gereden in de tijd dat hij nog bij Alex van Keulen in Amersfoort werkte als Saab master technician. Het staat mij bij dat er toen wat aan het vermogen was gesleuteld (zoals daar wel vaker gebeurde.. :wink: ). Klopt dit?
Klopt jaap heeft er 2 maanden mee gereden en hij is eigendom geweest van een directeur van een metaalbewerkingsbedrijf uit Baarn en Jaap heeft hem toen over kunnen nemen. Ik was er weg van en maakte het geintje( in '96 ) 9000 ruilen tegen mijn Red arrow, moet je wel wat meebrengen zei jaap. De deal is gelukt en zo ben ik in een v.d laatste 9000cc's terechtgekomen voor de invoering van de CS. Met standaard veel extra's ivm zijnde een v/d laatste 9000 cc's. Er is misschien aan gesleuteld geweest maar is nu origineel.Van zichzelf wel fel hoor en zeker motorisch in een PERFECTE staat, erfenis van het nodige sleutel werk :?: , who knows.

En misschien toevallig eens ergens anders gespot :?:

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » vr 22 sep, 2006 9:19

Ik ben vandaag met mijn SAAB bij de grazie, ff wat oude saeckjes oplossen, nieuwe armsteun monteren, en mijn alarmlichtschakelaar uit het dashboard vissen... Wilde eigenlijk laten checken of die zwevende draad in mijn linkse voorspatbord de betreffende draad voor de Cornering Lights is... Hoe kan ik dat het beste doen? Spanning meten? Behoort er spanning op de komen als ik de achteruit inschakel???
En injectie, als het zo is wil ik natuurlijk ook die lichtjes erin gaan klussen.

Kan je me meer detail geven hoe je het hebt gedaan? Wat voor een fittinkjes erin? Hoe heb je het gat gemaakt? Hoe bevestigd?

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » vr 22 sep, 2006 10:36

Euhm Fiitinkjes hebben wij in een bakkje liggen. Blijven wel is over als je nieuwe knipperlichten monteerd. DIe eerst aangesloten. En gekeken of het werkte.

Vervolgens gat geboord. En met een speciale conische boor het gat naar bijna 2 cm gebracht.

2 gleufjes van ca 4 a 5 mm gevijld en de fitting erin gedraait.

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » vr 22 sep, 2006 12:48

Zijn die fittinkjes SAAB sepcifiek of universeel?
Misschien dat ik eens bij twee bekende garagehouders in de buurt (Dekkers Rosmalen en Dreijer Breda) langs ga en de motorkap
van de aanwezige 9000 sloopwagens opentrek, wie weet zijn er wel bij met de fittinkjes er al in zoals bij sjoerd...
Ik ben namelijk een beetje een kluns kwa boren en veilen. :roll:

Helaas zit Elferink te ver weg, en opbellen en laten uitzoeken of er bij de bij hen aanwezige exeplaren extra fittingkjes
zitten, lijkt me ook was lastig

12231 Richtingaanwijzer links wit 95- CS 34,50
12232 Richtingaanwijzer rechts wit 95- CS 34,50

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » zo 24 sep, 2006 22:47

Helaas helaas, het gaat niet werken bij Nel ben ik bang. Ik heb gisteren bij de grazie een multimeter aan die stekkertjes gehangen, maar bij mij reageren die lampjes niet op het inschakelen van de achteruitversnelling, echter er staat spanning op wanneer ik tenminste stadslicht op heb.

Voor de duidelijkheid, ze branden dus bij contact aan + lichtschakelaar op stads- of dimlicht, maar ook bij contact uit en lichtschakelaar op stadslicht heb ik spanning op die lampies (bij mij is de DRL zekering verwijderd)

Dat doet mij vermoeden dat mijn 9000 misschien kwa electrisch schema voor een andere markt bedoeld was, want toen ik een keer de DRL zekering erin stopte kreeg ik ook het ongebruikelijke feit dat stadslicht (en niet dimlicht) altijd aan bleef, ongeacht de stand van de lichtschakelaar. Bij mijn weten hebben Europeese 9000's wanneer je de DRL zekeing erin stopt toch dimlicht aan bij contact?

Jammer...

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » zo 24 sep, 2006 23:32

Nee hoor mijn 9000 Heeft ook alleen stadslicht bij DRL. Heeft geloof ik iets te maken met een relais achter het dashboard wat er wel of niet zit.

Je hebt toch wel gemeten bij de stekkers die opgebost acter de knipperlicht aansluiting zaten?

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » zo 24 sep, 2006 23:36

Alleen aan de rechterkant zat bij mij zo'n stekker, samengetaped met de verdere draden die bij de knippers uitkwamen. Met een bruin en een wit snoertje. Aan de linkerkant kon ik diezelfde stekker niet vinden, maar iets verder van de knippelampen, onder dat bakkie met relais zat zo'n zelfde stekker, alleen aan twee gele draden. Die reageerde op dezelfde manier asl die rechts...

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » di 26 sep, 2006 12:23

@injectie & Sjoerd: Schakelt bij jullie deze verlichting altijd aan bij achteruit, of alleen bij achteruit i.c.m. ingeschakelde verlichting?

Plaats reactie