roest binnen en buiten aanpakken
-
Maus71
- Donateur (3x)

Re: roest binnen en buiten aanpakken
Spuit hem mooi Pearl White, net als de steilneus Caab in het museum. Heb je wel iets aparts 
-
Krizzie
- Donateur (3x)

Nadeeltje van die (prachtige) kleur is dat eventueel opgelopen schade niet bij te werken is..
Ik zou zelf voor Cirrus wit gaan. (Heb ik zelf ook
) Met aero skirts geeft dat een erg mooi contrast. Indien je airflow bumpers hebt dan weet ik niet of ik het zou doen, zwart of een donkerdere kleur staat dan mooier.
Ik zou zelf voor Cirrus wit gaan. (Heb ik zelf ook
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Op deze site kun je niet alleen alle SAAB-kleuren op type vinden, maar als je klikt op een kleurnummer, krijg je voor zover beschikbaar ook een voorbeeldfoto.
Mijn persoonlijk advies:
Heb je een top-3 van kandidaten op het oog; bestel dan een spuitbus op kleur van deze drie en spuit ze op een wat grotere oppervlakte met tenminste een gebogen vlak erin. Hou elk van de drie gespoten platen in buitenlicht bij mooi weer (en eventueel ook een keer bij regen) naast een groot paneel van je airflowkit en maak daar een stel goede foto's van. Maar het kan ook, dat je a-la-minute ziet wat je winnaar is. Ik zou je vooral niet beperken tot te standaardreeks, maar kies gewoon wat je aanspreekt. Het is jouw auto!
Paar ideeën:
Ice Pearl (333)
Winter White (783)
Desert Silver (41V)
White (W1)
Mijn persoonlijk advies:
Heb je een top-3 van kandidaten op het oog; bestel dan een spuitbus op kleur van deze drie en spuit ze op een wat grotere oppervlakte met tenminste een gebogen vlak erin. Hou elk van de drie gespoten platen in buitenlicht bij mooi weer (en eventueel ook een keer bij regen) naast een groot paneel van je airflowkit en maak daar een stel goede foto's van. Maar het kan ook, dat je a-la-minute ziet wat je winnaar is. Ik zou je vooral niet beperken tot te standaardreeks, maar kies gewoon wat je aanspreekt. Het is jouw auto!
Paar ideeën:
Ice Pearl (333)

Winter White (783)

Desert Silver (41V)

White (W1)

-
scandi
- Donateur

Weer een flinke stap gemaakt in het restauratie proces.
Over 2 weken nog polijsten en daarna kan het opbouwen beginnen

Over 2 weken nog polijsten en daarna kan het opbouwen beginnen

-
scandi
- Donateur

Inmiddels voorzien/gevonden
Met dank aan Brinky
Ik kom zojuist (bij het grondig schoonmaken) tot de ontdekking dat de rubber stootbumper (aan de bovenzijde van de voorste schokbrekers) gebarsten is.
Mocht iemand nog een heel exemplaar hebben liggen dan hou ik mij aanbevolen.

Met dank aan Brinky
Ik kom zojuist (bij het grondig schoonmaken) tot de ontdekking dat de rubber stootbumper (aan de bovenzijde van de voorste schokbrekers) gebarsten is.
Mocht iemand nog een heel exemplaar hebben liggen dan hou ik mij aanbevolen.

-
Maus71
- Donateur (3x)

Mooi hoor. Bumperstops zijn nog nieuw te koop.
-
scandi
- Donateur

Weet jij misschien waar?Maus71 schreef:Bumperstops zijn nog nieuw te koop.
Kon ze zelf niet zo snel vinden.
Wel de bumperstops voor de achterkant, maar niet voor de voorzijde.
-
Maus71
- Donateur (3x)

[]
Bel maar eens met Thom van der Wiel, Saabworld.
Bel maar eens met Thom van der Wiel, Saabworld.
-
scandi
- Donateur

Sinds vorige week staat de Caab strak te glimmen.
Volledig gestraald, al het slechte plaatwerk vervangen, in de 2K expoy, in Standox conventionele lak en 2 lagen blanke lak.
Geen puntje roest meer te ontdekken. Het ziet er werkelijk als nieuw uit.
Het heeft veel langer geduurd dan oorspronkelijk gepland, maar nu op naar de volgende fase!

https://youtu.be/67ihvDsE-go
https://youtu.be/4btznGqCjpI
Volledig gestraald, al het slechte plaatwerk vervangen, in de 2K expoy, in Standox conventionele lak en 2 lagen blanke lak.
Geen puntje roest meer te ontdekken. Het ziet er werkelijk als nieuw uit.
Het heeft veel langer geduurd dan oorspronkelijk gepland, maar nu op naar de volgende fase!

https://youtu.be/67ihvDsE-go
https://youtu.be/4btznGqCjpI
-
scandi
- Donateur

Weer de nodige stappen in het restauratieproces gemaakt.
Roest:
Twee jaar geleden heb ik verschillende onderdelen (waaronder de achteras) heel intensief met staalborstel op haakse slijper en wat roest oplossende middelen behandeld. Daarna heb ik deze onderdelen laten verzinken en twee jaar lang op kamertemperatuur (droog) opgeslagen. Resultaat: roest komt gewoon heel langzaam weer terug. Niet op de delen waar vliegroest heeft gezeten maar wel waar sprake was van put corrosie. Blij dat ik er achter kom terwijl alles nog los ligt. Heeft de opgelopen vertraging toch enig nut gehad.
Daarom maar een rigoureuze aanpak en heel veel losse delen laten stralen, in de 2K epoxy en daarna in zwarte lak. Ziet er weer als nieuw uit!
Hieronder wat sfeer plaatjes. De komende maanden hoop ik eindelijk aan de slag te kunnen met opbouwen.

Roest:
Twee jaar geleden heb ik verschillende onderdelen (waaronder de achteras) heel intensief met staalborstel op haakse slijper en wat roest oplossende middelen behandeld. Daarna heb ik deze onderdelen laten verzinken en twee jaar lang op kamertemperatuur (droog) opgeslagen. Resultaat: roest komt gewoon heel langzaam weer terug. Niet op de delen waar vliegroest heeft gezeten maar wel waar sprake was van put corrosie. Blij dat ik er achter kom terwijl alles nog los ligt. Heeft de opgelopen vertraging toch enig nut gehad.
Daarom maar een rigoureuze aanpak en heel veel losse delen laten stralen, in de 2K epoxy en daarna in zwarte lak. Ziet er weer als nieuw uit!
Hieronder wat sfeer plaatjes. De komende maanden hoop ik eindelijk aan de slag te kunnen met opbouwen.

-
scandi
- Donateur

Inmiddels ook bijna alle rubbers vervangen. De meeste met behulp van een pers.

De rubbers in de achteras lieten zich vrij makkelijk vervangen met een dop 36, een paar grote ringen, moeren en een stuk staaldraad.
TIP: de behuizing van deze 2 rubbers is aan de as gelast. Controleer bovenop eens of de lasnaad niet gescheurd is.
Deze was bij mij gescheurd. Daarna heb ik hetzelfde verschijnsel bij verschillende slopers gezien.

Het schroefdraad van beide assen was beschadigd. Daarom moesten de assen worden vervangen. Dat was een ware krachtsinspanning!
Met spacers/ringen, dop 32 een flinke momentsleutel en 2 man sterk uiteindelijk de assen er in geperst gekregen. Vanavond spierpijn

De rubbers in de achteras lieten zich vrij makkelijk vervangen met een dop 36, een paar grote ringen, moeren en een stuk staaldraad.
TIP: de behuizing van deze 2 rubbers is aan de as gelast. Controleer bovenop eens of de lasnaad niet gescheurd is.
Deze was bij mij gescheurd. Daarna heb ik hetzelfde verschijnsel bij verschillende slopers gezien.

Het schroefdraad van beide assen was beschadigd. Daarom moesten de assen worden vervangen. Dat was een ware krachtsinspanning!
Met spacers/ringen, dop 32 een flinke momentsleutel en 2 man sterk uiteindelijk de assen er in geperst gekregen. Vanavond spierpijn

-
gertram
- Donateur (3x)

Prachtige resultaten. Wat een verschil met mijn amateur laswerk afgewerkt met Caprotech RX.
Jammer dat het verzinken voor niets is geweest. Wat voor roestoplosser heb je voorafgaand gebruikt? Goed nagepoeld?
Jammer dat het verzinken voor niets is geweest. Wat voor roestoplosser heb je voorafgaand gebruikt? Goed nagepoeld?
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Heel mooi om te zien hoe grondig je te werk gaat! Ik kan nu al niet wachten om 'm een keer te bewonderen op een meeting. Ga je nog iets (laten) doen aan lakbescherming? En laat je de raamomlijsting wit of maak je die nog zwart? Wit houden heeft misschien ook wel wat..
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Haha, grappig als ik zo je eerste bericht terug leesscandi schreef:... Het streven is omeind 2014medio 2016medio 2017 weer 'up and running' te zijn...
Hulde voor dit project