Veelgestelde vragen over Saab & LPG - (kijk eerst hier!)

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Gebruikersavatar
9900
Donateur 2016
Donateur 2016
Berichten: 2496
Lid geworden op: wo 14 feb, 2007 13:00

Re: Veelgestelde vragen over Saab & LPG - (kijk eerst hier!)

Bericht door 9900 » za 08 jun, 2013 17:23

Waar woon je ergens, als het in de buurt bij iemand is kan je langsgaan als het mogelijk is. Ps. Ik heb dit systeem ook en woon in Barendrecht.
Saab 9-5 Aero Estate 1999 Black Lpg Prins VSi tuned 250hp 435Nm
Saab 9-3 1.8t Cabrio 2004 Grijs 150pk

9-3 2.8 Aero handbak
Geregistreerd lid
Berichten: 1
Lid geworden op: di 09 jul, 2013 22:34
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Veelgestelde vragen over Saab & LPG - (kijk eerst hier!)

Bericht door 9-3 2.8 Aero handbak » di 09 jul, 2013 22:41

Je kan evt bij mij in Harderwijk komen kijken. Enige wat ik hoef te doen is het reservoir gevuld houden (van Prins-installatie).

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 2495
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Veelgestelde vragen over Saab & LPG - (kijk eerst hier!)

Bericht door Tubbe » do 11 jul, 2013 22:08

@robbert; kan een gasinbouwer er niet even naar kijken? Is maar een paar minuten werk ws en ervaren handjes
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired met zwart half leder/220k....
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue met beige leder/LPi/gereden van 105k-450k+/T7-suited Stage LPG 200 pk & turbometer, (†10-1-'19)

ben19067
Geregistreerd lid
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 14 nov, 2014 17:48
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Veelgestelde vragen over Saab & LPG - (kijk eerst hier!)

Bericht door ben19067 » zo 07 dec, 2014 22:25

Hallo,

Ik krijg binnenkort een saab 9-3 met lpg g3 installatie (inhoud weet ik nog niet). Ik lees dat het leeg rijden van de gastank niet goed is voor de lpg-pomp. Nu zit er in de auto een benzinemeter, maar volgens mij geen lpg-meter. Hoe weet ik nu wanneer ik lpg bij moet vullen? Is er een gasmeter achteraf in te bouwen?

Alvast dank!

EDIT: Excuus, ik zag in een topic een foto van een soort schakelaar...die zit er bij mij ook in. Daar kan ik dus zien wanneer ik lpg moet tanken.. :oops:

Gristovani
Geregistreerd lid
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 30 jan, 2015 14:50
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Veelgestelde vragen over Saab & LPG - (kijk eerst hier!)

Bericht door Gristovani » vr 30 jan, 2015 15:00

ben19067 - er gebeurde niets - hehe :P
Intel - alleen waardevol processor voor uw PC!

Gebruikersavatar
utopia
Geregistreerd lid
Berichten: 217
Lid geworden op: vr 14 okt, 2005 11:27
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Veelgestelde vragen over Saab & LPG - (kijk eerst hier!)

Bericht door utopia » vr 30 jan, 2015 20:26

Je kunt gerust je lpg tank leegrijden (tenzij in het boekje, dat je krijgt bij de lpg-installatie, dit afgeraden wordt). Ik heb ook een Prins installatie die verscheidene keren leeggereden is. De lpg installatie wordt pas aktief zodra er voldoende gas in zit, anders blijft deze uitgeschakeld en in "benzinestand".
Laatst gewijzigd door utopia op di 03 jan, 2017 2:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Saab 9000 CS Italian Aero 2.0 1994 245 PK G3

Gebruikersavatar
Thieuke
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Berichten: 7685
Lid geworden op: vr 04 mar, 2011 20:26
Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Contacteer:

Re: Veelgestelde vragen over Saab & LPG - (kijk eerst hier!)

Bericht door Thieuke » vr 30 jan, 2015 20:34

Het ligt eraan welk merk je hebt. Bij Vialle was het in ieder geval bij de eerste LPi pompen niet goed om de tank geheel leeg te rijden. Daar konden de lagers van de pomp niet tegen.
Volvo V70 D4 Polestar+ tuned (201 pk / 440 Nm) MY2015
Saab 900 T16 Project car MY1987

Midicijnman
Geregistreerd lid
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 28 jan, 2015 21:50
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Veelgestelde vragen over Saab & LPG - (kijk eerst hier!)

Bericht door Midicijnman » vr 06 feb, 2015 11:56

Interessant onderwerp.
Ik rijdt inmiddels al meer dan 100000 km probleemloos op lpg met een Vialle LPi in mijn Zweed van 'het andere merk'. Gas rijden scheelt mij al snel €150 per maand. Na een jaar had ik de investering van €2400 er al uit. Ik heb het laten inbouwen bij Allround in Spijkenisse bij een kilometerstand van 228000. Ik heb er een Flashlube bij, maar dat is in mijn geval niet echt nodig. Zoals gemeld, rijdt het erg schoon. Mijn olie komt er na 15000 km nog mooi helder uit. En ook de carterventilatie blijft schoon. Het inmiddels beruchte black sludge probleem zal vast een stuk minder vaak voorkomen.
Een nadeel is de actieradius. Met een 55l ringtank sta ik zo'n beetje iedere 350 km bij de pomp. Je went eraan. Een ander dingetje is het tanken in het buitenland. Behalve in België, ligt de prijs van lpg overal hoger dan in Nederland en is ook de verkrijgbaarheid nog wel eens een probleem.
Kortom: een aanrader voor iedereen die meer dan 10000 km per jaar rijdt.

Gebruikersavatar
1001760
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 03 mar, 2006 0:36

Re: Veelgestelde vragen over Saab & LPG - (kijk eerst hier!)

Bericht door 1001760 » ma 02 jan, 2017 21:17

Vanmiddag een 9-5 Aero estate uit 2006 gekocht.
Nu kunnen we rustig gaan kijken óf en welke LPG installatie er in gaat.
Ik kom regelmatig een Vialle LPi tegen bij Saabs met meer vermogen.
Mijn vaste reparatieadres raadt echter Vialle af. Zijn al een aantal keren failliet gegaan en starten telkens opnieuw weer op. Onderdelen van (oudere) installaties zijn lastig te krijgen volgens hem.

Iemand een suggestie?
Saab 900i-16v Forty 05-'90 LPG (R.I.P. na 737.562 km)
Saab 9-5 2.3 Turbo aero Estate 04-'06 260 pk

ex: 900 turbo 4d '81; 900i LPG 4d '87; 900i LPG 3d '90; 900c LPG 4d '88; 900S NG 3d '94; 900 turbo 5d '92; 9-5 3.0 estate '99; 9-5 aero estate LPG '03; 9-3 SE 1.8i LPG '05

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 7384
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15

Re: Veelgestelde vragen over Saab & LPG - (kijk eerst hier!)

Bericht door RoelandV » ma 02 jan, 2017 21:33

".... Mijn vaste reparatieadres raadt echter Vialle af. Zijn al een aantal keren failliet gegaan en starten telkens opnieuw weer op. Onderdelen van (oudere) installaties zijn lastig te krijgen volgens hem....."

Dat soort flauwekulverhalen hoor ik ook regelmatig op verjaardagen als het gaat over Saab-onderdelen.
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
utopia
Geregistreerd lid
Berichten: 217
Lid geworden op: vr 14 okt, 2005 11:27
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Veelgestelde vragen over Saab & LPG - (kijk eerst hier!)

Bericht door utopia » ma 02 jan, 2017 21:38

Ik rij met Prins LPG. En ik kan je ook nog een heel goede gasboer aanraden: AGIT in Rijssen, Overijssel. Ik rijd er al meer dan 100.000 mee, gaf af en toe wel wat haperingen op 1 cilinder, bleek een injector te zijn. Een andere gasboer kon de oorzaak vd haperingen maar niet vinden en is toen bij AGIT te rade gegaan en die vond uiteindelijk heel snel de storing. De injector is toen gratis vervangen na 2 jaar en meer dan 100.000 km. Dan is de garantie wel officieel voorbij, maar omdat de haperingen zich in het begin al voordeden werd het uiteindelijk toch garantiewerk. Het zure was wel dat vorig jaar wel een drijfstang brak waardoor er een ander blok in gezet moest worden, dure grap, welke volgens mij wel veroorzaakt is door het onregelmatig lopen wegens die defecte injector. Maar ja, zoiets was achteraf moeilijk hard te maken.
Saab 9000 CS Italian Aero 2.0 1994 245 PK G3

Gebruikersavatar
1001760
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 03 mar, 2006 0:36

Re: Veelgestelde vragen over Saab & LPG - (kijk eerst hier!)

Bericht door 1001760 » di 03 jan, 2017 12:59

Ik heb erg veel vertrouwen in mijn gasboer. Hij heeft ook meerdere keren storingen gevonden waar anderen zoekende waren.
Kom er eigenlijk al vanaf de tijd dat ik nog Opel Rekords op gas reed.
Afbeelding

Zou het liefste wel via hem laten inbouwen, maar hij is dus geen fan van Vialle.
Hij repareert overigens wel. Ik ga maar eens een goede bak koffie met hem drinken als het zo ver is.
AGIT hou ik in gedachten.
Saab 900i-16v Forty 05-'90 LPG (R.I.P. na 737.562 km)
Saab 9-5 2.3 Turbo aero Estate 04-'06 260 pk

ex: 900 turbo 4d '81; 900i LPG 4d '87; 900i LPG 3d '90; 900c LPG 4d '88; 900S NG 3d '94; 900 turbo 5d '92; 9-5 3.0 estate '99; 9-5 aero estate LPG '03; 9-3 SE 1.8i LPG '05

Gebruikersavatar
1001760
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 03 mar, 2006 0:36

Re: Veelgestelde vragen over Saab & LPG - (kijk eerst hier!)

Bericht door 1001760 » vr 06 jan, 2017 13:17

RoelandV schreef:Dat soort flauwekulverhalen hoor ik ook regelmatig op verjaardagen als het gaat over Saab-onderdelen.
Ik ook, maar rijd al weer 25 jaar probleemloos (op dat gebied :wink: ) Saab.
Saab 900i-16v Forty 05-'90 LPG (R.I.P. na 737.562 km)
Saab 9-5 2.3 Turbo aero Estate 04-'06 260 pk

ex: 900 turbo 4d '81; 900i LPG 4d '87; 900i LPG 3d '90; 900c LPG 4d '88; 900S NG 3d '94; 900 turbo 5d '92; 9-5 3.0 estate '99; 9-5 aero estate LPG '03; 9-3 SE 1.8i LPG '05

Ramon1
Geregistreerd lid
Berichten: 549
Lid geworden op: di 08 jun, 2010 9:39
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Veelgestelde vragen over Saab & LPG - (kijk eerst hier!)

Bericht door Ramon1 » za 15 apr, 2017 12:02

RoelandV schreef:".... Mijn vaste reparatieadres raadt echter Vialle af. Zijn al een aantal keren failliet gegaan en starten telkens opnieuw weer op. Onderdelen van (oudere) installaties zijn lastig te krijgen volgens hem....."

Dat soort flauwekulverhalen hoor ik ook regelmatig op verjaardagen als het gaat over Saab-onderdelen.
Denk dat dit toch niet helemaal flauwekul is.... :roll:

Had een paar weken geleden Lean Mesman uit Son aan de lijn, dat is echt een hele goede LPG inbouwer, die ook een beetje klaar was met Vialle.
Inderdaad faillissementen, weinig / slechte support. Bedrijf bestaat nog uit 25 man......

Prins is zeker een goed alternatief, prachtige degelijke techniek, Keihin injectoren (beste die er zijn).
Een goede inbouwer kan dit systeem ook perfect afregelen en dat is met Vialle niet helemaal simpel.
Audi A6 Allroad 3.0 TDI

Ex: Saab 9-5 V6 Griffin Estate LPI, midnight blue 2001 met Bilstein dempers, stage 1 en Aero 2 interieur

Dieters1980
Geregistreerd lid
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 10 apr, 2017 23:36
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Veelgestelde vragen over Saab & LPG - (kijk eerst hier!)

Bericht door Dieters1980 » za 15 apr, 2017 18:10

Hallo mensen,

Ik lees in deze rubriek allerlei tips voor LPG/G3.

Ik wil een Saab 9-5 Aero uit 2002 gaan kopen.
Vialle is mij ook aangeraden door een lokale specialist. Prins lijkt mij - na de verhalen over de faillisementen - dan toch een beter alternatief.

Bij welke partij raden jullie aan om een Prins installatie in te laten bouwen.
Ik wil graag een "perfecte" afstelling.

Een ander punt: ik heb in Duitsland verschillende Saab 9-5 Aero uit 2002 gezien. Dit zijn particuliere auto's. Ik durf het wel aan zo'n auto te halen.
Kan daar veel aan mis zijn? Ik ben een bekeerde man (eerder reed ik in het andere Zweedse merk), maar na een paar jaar wil je snel weer terug naar Saab.

We hebben zelf een brug en vele mogelijkheden voor reparatie, dus ik ben niet gauw bang.
Bij Volvo is het vrij eenvoudig sleutelen aan een V70 uit 2002 met daarin een T5. Is dit bij Saab heel anders?

Bedankt voor jullie adviezen en het meedenken!

Plaats reactie