Je bedoelt met voorbereiding de (extra) kabel of stekker bij/naar de knipperllichten? Waar vind je die? Heb je gekeken of er spanning op staat? Zo ja is het dus een kwestie van knippers met extra fittinkjes maken of monteren, en een lampje, en dan heb je de full christmass-tree als je de achteruit inschakelt... Gaaf!Injectie schreef:Zag toevallig vandaag in mijn CSE de voorbereiding hier voor liggen. Ben benieuwd of michiel ook even een fotootje van de achterkant kan maken. Dan kan ik zien waar het gat ongeveer moet zitten.
Hoeklichten Saab 9000 CS/CSE met achteruitrijd verlichting!
-
nelfrikandel
- Geregistreerd lid
-
Injectie
- Moderator
Ik was de airbagsensor aan het vervangen. En toen zag ik de stekker liggen aan de linkerzijde.nelfrikandel schreef:Je bedoelt met voorbereiding de (extra) kabel of stekker bij/naar de knipperllichten? Waar vind je die? Heb je gekeken of er spanning op staat? Zo ja is het dus een kwestie van knippers met extra fittinkjes maken of monteren, en een lampje, en dan heb je de full christmass-tree als je de achteruit inschakelt... Gaaf!Injectie schreef:Zag toevallig vandaag in mijn CSE de voorbereiding hier voor liggen. Ben benieuwd of michiel ook even een fotootje van de achterkant kan maken. Dan kan ik zien waar het gat ongeveer moet zitten.
-
Injectie
- Moderator
-
michiel
- Donateur (2x)

De achteruitrijd lichten op zich ken ik wel (en de anderen denk ik ook), maar dit model voor de 9000 CS was nieuw voor me.sonett schreef:Hallo heren,
het verwonderd mij dat jullie dit niet kennen
deze voorste achteruitrij lichten zijn hier al eens ter sprake geweest
maar dan voor de Saab 900 type's.
Zie mijn eerste bericht in dit topic..Injectie schreef:De advertentie is verwijderd. Nog voor ik hem heb gezien
Klik
-
nelfrikandel
- Geregistreerd lid
En dus zelfs ook in de witte uitvoering. Ik heb me suf gegoogled maar ik vind er niets over. Zit te bedenken wat de correcte engelse benaming van deze feature zou zijn, dat googlet wel makkelijker... Of in het zweeds...michiel schreef:De achteruitrijd lichten op zich ken ik wel (en de anderen denk ik ook), maar dit model voor de 9000 CS was nieuw voor me.
Irritant is dat. Overkomt mij de laatste tijd continue, dat je linkjes naar Marktlaats niet meer in dit forum krijg. Is er iets veranderd bij MP??michiel schreef:Zie mijn eerste bericht in dit topic..Injectie schreef:De advertentie is verwijderd. Nog voor ik hem heb gezien
Klik
Kennelik kunnen sommige mensen het nog wel. Kan iemand die truuk niet een keer in een one-line FAQ/sticky in het "gespot" subforum zetten??
-
michiel
- Donateur (2x)

Zelf zou ik niet verder gaan zoeken..nelfrikandel schreef:En dus zelfs ook in de witte uitvoering. Ik heb me suf gegoogled maar ik vind er niets over. Zit te bedenken wat de correcte engelse benaming van deze feature zou zijn, dat googlet wel makkelijker... Of in het zweeds...
Ook bij de standaard oranje/witte hoeklichten kan er volgens mij een extra fitting met lampje geplaatst worden.
Dit is vermoedelijk dan ook de reden dat Sjoerdk denkt dat ze die in het wit hebben.
Ik zal eens kijken wanneer ik foto's kan plaatsen die het verschil wat duidelijker laten zien.
-
nelfrikandel
- Geregistreerd lid
De hamvraag is dan: Hoe weet je of je auto die aansluiting heeft. Alle camera's richten zich nu op Injectie... En, meneer Injectie, wat ging er door u heen toen u de draden vond, en vooral, hoe kwam u tot de conclusie dat het inderdaad de bedrading voor deze aansluiting betrof...???michiel schreef:Zelf zou ik niet verder gaan zoeken..
Ook bij de standaard oranje/witte hoeklichten kan er volgens mij een extra fitting met lampje geplaatst worden.
Dit is vermoedelijk dan ook de reden dat Sjoerdk denkt dat ze die in het wit hebben.
Ik zal eens kijken wanneer ik foto's kan plaatsen die het verschil wat duidelijker laten zien.
-
sjoerdk
- Geregistreerd lid
Gentlemen, vanavond ga ik eens even een fotootje maken! Notabene Harteveld krapte zich ook even raar achter de oren, hij wist niet van het bestaan af!
Nadat een een of andere eikel het linker hoeklicht kapot had gereden (zonder briefje, je kent het wel), hebben we bij Elferink een nieuwe besteld, toen hebben we meteen de achteruitrijlampen erin gedraaid.
Nadat een een of andere eikel het linker hoeklicht kapot had gereden (zonder briefje, je kent het wel), hebben we bij Elferink een nieuwe besteld, toen hebben we meteen de achteruitrijlampen erin gedraaid.
-
nelfrikandel
- Geregistreerd lid
Bij mij hangt in het rechterspatbord een stekker met een twee aderige draad los. Die zou het in theorie kunnen zijn... Maar hoe kom ik daar achter... ?? Spanningszoeker aanhangen en kijken of hij spanning krijgt als ik de achteruit inschakel. Ik heb mijn knipper links ook eens losgetrokken. Daar is zo 1, 2, 3, geen draad te bekennen... Aan de achterkant van het plastic van de knipperlampunit is wel te zien dat er een uitsparing voor een extra lamp is, maar niet zo dat ik daar zo een fitting in zou kunnen draaien, want dan moet je het plastic eruit breken...michiel schreef:Zelf zou ik niet verder gaan zoeken..nelfrikandel schreef:En dus zelfs ook in de witte uitvoering. Ik heb me suf gegoogled maar ik vind er niets over. Zit te bedenken wat de correcte engelse benaming van deze feature zou zijn, dat googlet wel makkelijker... Of in het zweeds...
@SjoerdK => Ik kan niet wachten op die foto's... het wordt een obsessie...
-
WorldRocker
- Geregistreerd lid
-
sjoerdk
- Geregistreerd lid
-
edwardk
- Geregistreerd lid
In ned. zijwaards gerichte achteruitrijverlichting gaat mee met de achteruitrijlichten.WorldRocker schreef:Oh wat mis ik die lampen! Al vanaf de 99 (en later de 900) heb ik ze gehad... jaren geleden dus... maar dit is goed nieuws! Die lampen zijn erg handig. De engelse benaming (of is het benoeming?) is side guidance reverse lights.
Is in de bestaande units ook te doen, Fittingruimte die al aanwezig is uitboren met een goede maat gatenzaag(maat nemen van de rand van dat deel v/d fitting dat er in gaat vallen/ gaat het zelfde passen als de andere fittingen in de unit) en twee inkeepinkjes in de buitenrand vijlen van het gat met een vierkante vijl voor de nokjes van de fitting en klaar is klara (zelf ook zo gedaan bij zowel og 900 (2x) als bij mijn 9000CC.
Wanneer je ze eenmaal hebt zul je het nut er van waarderen en ze niet meer willen missen en zeker in het donker zonder straatverlichting zijn ze erg nuttig
btw voor de zweedse en americaanse markt standard.
bij veel modellen ligt de bedrading ervoor er ook al(bij mijn 900's van '85 en '89 en 9000 '90 wel teminste).
-
WorldRocker
- Geregistreerd lid
Ik ben zelf amerikaan, dus dat wist ik al. Die verlichting (samen met cornering lights) bestond al vanaf 1977 in de 99EMS and 99Turbo modellen (mijn eerste SAAB was een '78 99EMS). Later kwam het ook in met de 99GLE. Bij de 900 was het standard in alle modellen. Jaren geleden toen ik mijn 900T 16 hier naar nederland gebracht, moest ik de lampjes uit halen voor de inspectie. Je hebt wel gelijk met de bedrading (of is het over de bedrading?), die zit er al in. Bij de 9000, die ene achteruit lichtje geeft niet voldoende licht, vooral als het donker is zonder extra straat verlichting enz... Als je er aan gewend bent, dan mis je ze zeker als je ze niet meer hebben. Voor mij, dit gaat ook voor de cornering lights maar die zijn er niet in de CS modellen, wel in de modellen voor de CS. Bij de 9-5, de voor mist lampen werken ook als cornering lights maar ik vraag me af als ze genoeg licht geeft want ze zitten wel laag. BTW, hoe schrijf je cornering lights in het nederlands... hoekerig verlichting?edwardkommeren schreef:In ned. zijwaards gerichte achteruitrijverlichting gaat mee met de achteruitrijlichten.WorldRocker schreef:Oh wat mis ik die lampen! Al vanaf de 99 (en later de 900) heb ik ze gehad... jaren geleden dus... maar dit is goed nieuws! Die lampen zijn erg handig. De engelse benaming (of is het benoeming?) is side guidance reverse lights.
Is in de bestaande units ook te doen, Fittingruimte die al aanwezig is uitboren met een goede maat gatenzaag(maat nemen van de rand van dat deel v/d fitting dat er in gaat vallen/ gaat het zelfde passen als de andere fittingen in de unit) en twee inkeepinkjes in de buitenrand vijlen van het gat met een vierkante vijl voor de nokjes van de fitting en klaar is klara (zelf ook zo gedaan bij zowel og 900 (2x) als bij mijn 9000CC.
Wanneer je ze eenmaal hebt zul je het nut er van waarderen en ze niet meer willen missen en zeker in het donker zonder straatverlichting zijn ze erg nuttig
btw voor de zweedse en americaanse markt standard.
bij veel modellen ligt de bedrading ervoor er ook al(bij mijn 900's van '85 en '89 en 9000 '90 wel teminste).
-
edwardk
- Geregistreerd lid
-
WorldRocker
- Geregistreerd lid
Volgens de electrische schema het is idd een twee aderige stekker met een wit en een zwart draad.. Als het goed is dan hoeft je maar een lampje in te bouwen en de stekker erop doen. Nu ga ik opzoeken wat voor lampje moet er in.nelfrikandel schreef:Bij mij hangt in het rechterspatbord een stekker met een twee aderige draad los. Die zou het in theorie kunnen zijn... Maar hoe kom ik daar achter... ?? Spanningszoeker aanhangen en kijken of hij spanning krijgt als ik de achteruit inschakel. Ik heb mijn knipper links ook eens losgetrokken. Daar is zo 1, 2, 3, geen draad te bekennen... Aan de achterkant van het plastic van de knipperlampunit is wel te zien dat er een uitsparing voor een extra lamp is, maar niet zo dat ik daar zo een fitting in zou kunnen draaien, want dan moet je het plastic eruit breken...michiel schreef:Zelf zou ik niet verder gaan zoeken..nelfrikandel schreef:En dus zelfs ook in de witte uitvoering. Ik heb me suf gegoogled maar ik vind er niets over. Zit te bedenken wat de correcte engelse benaming van deze feature zou zijn, dat googlet wel makkelijker... Of in het zweeds...
@SjoerdK => Ik kan niet wachten op die foto's... het wordt een obsessie...