900S --> fpt + APC: Af

1978-1993
Plaats reactie
joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » za 02 sep, 2006 12:34

Kap maakt niet uit als deze maar met 1 van de 2 sleeven waar de klem
achter moet komen boven of onder komt.
Verdenk eerder dat er een er een kabel op de verkeerde plaats zit?
Anders kan de nok zeker verkeert ziten,deze moet je diep weg kunnen
druken tot je even een klik/klak hoort.
Mijn ervaringen met rotor en kap zijn dat je het best en beru setje
kunt nemen,deze nok word niet zwart en slijt bijna niet in,tenminste
minder dan de bosch :wink:
voor de mensen die nog een set zoeken:heb nog wel een compleet setje incl ontstekings huisje met vacuem
vervroeger dus voor de 900 turbo!Montage mogelijk :wink:

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » za 02 sep, 2006 20:10

Zo dan, vandaag de andere rotor erin gezet.

Liep in het begin nog niet mooi, maar na 5 minuutjes lopen was het al veel beter, zal wel iets van in moeten slijten ofzo? We hebben de verdelerkap ook helemaal schoongemaakt, deze was in de loop van de jaren behoorlijk aangekoekt met slijtsel :P

Maar de Taafmobiel ploft nu ook niet meer zo luid met het gassen, zoals wel bekend uit het 'heerlijke herrie' topic. We hebben de ontsteking goed afgesteld, 16 graden. Wat was het geval, de ontsteking stond op 25, nu pakt de motor veel soepeler op en het geluid is ook helemaal anders. Stationair snort de motor nu, loopt veel minder rauw en met gassen of afremmen is het ploffen ook beduidend minder. Het is er nog wel gelukkig :lol:

We zagen verder aan de bougies dat de motor erg rijk loopt, maar dat kan geen kwaad denk ik wanneer er een APC inzit.

Wat ik mij verder nog even afvraag en om even door te gaan op de APC conversie. Moet ik voor het vervangen van de primair ook de versnellingsbakolie eruit halen? Heb ik daar dan nog nieuwe pakkingen voor nodig? Want dan moet ik die nog even bestellen van de week.

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » za 02 sep, 2006 21:27

overbrening loopt via carter mee met de motor olie.
Paking heb ik nog nieuw voor je,maar is niet echt nodig(is eentje met metaal en daar over weer een laagje pakingsmateriaal).
Ps:wat ga je er in zetten...7of8?

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » za 02 sep, 2006 21:36

joachiem schreef:overbrening loopt via carter mee met de motor olie.
Paking heb ik nog nieuw voor je,maar is niet echt nodig(is eentje met metaal en daar over weer een laagje pakingsmateriaal).
Ps:wat ga je er in zetten...7of8?
Pakking bedoel ik die achter afdekplaatje zit. Niet aftapplug. Ik wist niet dat het met de motorolie meeliep, dacht versnellingsbakolie. Weer wat geleerd.

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » za 02 sep, 2006 21:54

Ja de paking van de voorste deksel of bedoel je het rubber?
De paking heb ik nog wel en zit stalen kern in.

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » do 07 sep, 2006 21:01

Pakking komt er als het goed is, als je het met beleid doet, weer goed vanaf. Anders ben ik zuur...
Zat het nog wel te overwegen maar was net te laat met het contacteren van mijn onderdelenman en deze kan mij niet meer voorzien voor zondag.

Iemand verder nog gouden tips voor de ombouw?

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » zo 10 sep, 2006 19:20

Probleem.
De draadboom is niet kleurovereenkomstig wat erin zit en wat we nu hebben. Verder zit alles goed alleen draden nog niet dus wie kan ons de verlossende tip geven? We hebben geen vraagbaak voor een 92er.
Alvast bedankt.

Destiny
Geregistreerd lid

Bericht door Destiny » ma 11 sep, 2006 20:12

De overbrenging wordt volgens mij gesmeerd door olie uit de bak. Ik zou anders niet weten hoe de carterolie via de koppeling bij de overbrenging zou moeten komen. Extern lopen ook geen olieleidingen naar de overbrenging. Als ik me vergis hoor ik het graag, want ik heb onlangs wat bakolie bijgevuld via het dekseltje aan de voorkant van de prise as!!!! Ahhhh

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » ma 11 sep, 2006 21:03

Destiny schreef:De overbrenging wordt volgens mij gesmeerd door olie uit de bak. Ik zou anders niet weten hoe de carterolie via de koppeling bij de overbrenging zou moeten komen. Extern lopen ook geen olieleidingen naar de overbrenging. Als ik me vergis hoor ik het graag, want ik heb onlangs wat bakolie bijgevuld via het dekseltje aan de voorkant van de prise as!!!! Ahhhh
Kwam toevallig dit plaatje tegen:
Afbeelding

Misschien dat dit het wat duidelijker maakt?

Maarreh, de APC draadboom, heb inmiddels in het werkplaatshandboek een APC schema voor een 92-er gevonden en van een 87-er, maar wie weet een leuke oplossing voor het geheel?

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » ma 18 sep, 2006 19:15

Allright, kort verslagje!

Meer foto's staan hier --> Klik maar raak

Dag 1

Werd allereerst hartelijk ontvangen in het Zeeuwse!
Ik zag al snel een paar bekenden, maar dan in het echt.
Afbeelding
Afbeelding

Hier de draadboom die we uit elkaar hebben gepuzzled.
Afbeelding

En dan hier de APC draadboom.
Afbeelding

Verdere benodigheden, klopsensor, driewegklep, fuel-cut regelaar (ff naam kwijt) / drukbewaker.

Het dashboard hebben we er ook uitgehaald om de turbo-drukmeter erin te kunnen zetten, helaas lukte dit niet echt goed en moesten we onverrichterzake het geheel weer in elkaar zetten.
Afbeelding

Hier nog iemand die even om de hoek komt kijken!
Afbeelding

En gegeten moet er ook worden uiteraard --> De forum-maaltijd!
Afbeelding

Het kostte een hoop tijd, meer dan gepland. Dit kwam met name doordat we het dashboard voor niks uit elkaar hebben gehaald en doordat de draadboom niet overeen kwam met die in mijn auto. Ook waren er geen boeken aanwezig die de verschillen lieten zien zodat we het alsnog aan elkaar konden knopen.

We zijn tot laat doorgegaan en zo zag dat eruit.
Afbeelding

Om half elf maar besloten er een einde aan te maken en de auto terug te zetten naar standaardspecificatie, dat was best een domper :(
Om half twaalf weg proberen te rijden, echter de druksensor was lek en daardoor was het systeem niet goed onder druk. Balen, dus alsnog dat weer vervangen en toen kon ik met rasse schreden richting Brabant.

Dag 2

Alweer vroeg begonnen met demonteren.
Afbeelding

En even later was Daan ook present. Na een tompouce en koffie weer aan de slag gegaan met maar een doel, de APC werkend krijgen.
Ik heb van de week een paar draadschema's gescoord, zodat we deze (van een '87-er en '92-er) naast elkaar konden leggen en de eindjes nu wel aan elkaar konden knopen!!
Afbeelding

Al vrij snel alles doorverbonden en in elkaar. Nu ff met het dashboard aan de gang, want een pingelledje is wat we willen.
Et voila, hier zie je het ledje onderaan de APC-meter zitten, ernaast mijn oude temp/benzine meter.
Afbeelding

En zo ziet de werkplek eruit... :D
Afbeelding

Hier zie je de gaatjes aan de achterzijde. Heb hierna echter geen foto's meer genomen, maar ik moest er nog bijboren voor de beugeltjes waarmee de meters contact maken en vastzitten.
Afbeelding

Goed alles in elkaar en testrijden maar.
Niks werkt!! Wel ff sightseeing gedaan, maar daar hebben we niks aan. Wat bleek, naar van alles geprobeerd te hebben, de stekker zat niet goed in de APC-box, dom dom dom.
Stekker erin, en rijden, WOOOOOW, das een verschil, turbo hakt er lekker in en blijft sleuren. Draait nu in de top 0.8 bar. Das geen verkeerde score. Het standaard afblaasventiel hoor je nu ook véél harder, denk dat dit ook maar aangepast dient te worden.
Al met al, ik ben blij, gisterenavond nog wat kinderziektes, klepperen en pingelen (jaha, dat zag ik aan het ledje!! :D) maar vandaag helemaal stabiel en zonder te pingelen richting het Noorden gereden, zo hoort het.

Hier nog een filmpje van de meter, helaas nog zonder dat je het ledje ziet branden, dat maak ik ook nog wel een keer. Meter reageert een beetje traag, dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat we twee weerstandjes vergeten zijn door te verbinden, maar diegene die het beter weet mag het zeggen. En anders zal er een andere meter in moeten.

Klik voor de fun

Tips/suggesties zijn altijd welkom. Nu eerst dit systeem helemaal stabiel maken en aansluiten zoals het hoort. Had zo snel ff geen contactgeschakelde aansluiting vrij en om `m nou direct op de plus te zetten was ook wat overdreven, dus heb ik `m geschakeld via het mistlamp relais. Op mijn dashboard heb ik de mistlampen constant aan, maar daarmee kan ik mijn APC nu dus aan en uit zetten :D Hadden ze zo'n beveiliging vroeger ook maar voor op de PUCH!

Daan, was wederom erg gezellig en mijn dank voor de kennis en het enthousiasme dat je erin gestoken hebt, ben blij dat jouw pingelledje nu ook goed werkt en dat je gisterenavond pas één pingel hebt gehad in z'n drie :D Tot snel. Opvoeren gaat door he!

Volgende stap de primaire overbrenging!!

Maar das een andere keer.

Groet,

Eelco

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » ma 18 sep, 2006 19:36

Leuke verslaglegging, Taaffert! En gaaf dat het allemaal werkt! 8)

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » ma 18 sep, 2006 20:44

Mijn ene pingel zijn er inmiddels zes! geworden nadat pa er ff in had gereden... Kan niet wachten tot ik zijn rode pIJl weer es kan testen... :evil:
Twas al met al best een leuke klus en hebben er dan ook alle tijd voor genomen. Met een beetje voorkennis moet het in een dagje ook netjes te doen zijn! Maar dan mis je wel twee heerlijke forummaaltijden... :lol:

daan

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » ma 18 sep, 2006 21:54

dasdaas schreef:Mijn ene pingel zijn er inmiddels zes! geworden nadat pa er ff in had gereden... Kan niet wachten tot ik zijn rode pIJl weer es kan testen... :evil:
Twas al met al best een leuke klus en hebben er dan ook alle tijd voor genomen. Met een beetje voorkennis moet het in een dagje ook netjes te doen zijn! Maar dan mis je wel twee heerlijke forummaaltijden... :lol:

daan
Ja die forummaaltijden doen `t hem hè ;)
En de Belgische koeken en tompouce niet te vergeten.

Net nog even een stukje gereden; al komende van de sportschool, het raampje open, stereo op 10 en al spookrijdend een oma van het zebrapad jagend kwam ik tot de conclusie dat de auto toch echt sneller is. Kortom geslaagd projectje. Denk ook dat mijnheer V-power blij met me is... :(

Tool
Geregistreerd lid

Bericht door Tool » ma 18 sep, 2006 22:58

taaffert schreef:Denk ook dat mijnheer V-power blij met me is... :(
Haha, aandelen van Shell kopen dan maar :wink:

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » di 19 sep, 2006 6:54

Eelco: Geen Vpower gewoon 98 of iets anders, let maar op.
Shell 97 vinden oude Saabje in het geheel niet lekker.

Plaats reactie